Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på EQC

Startet av Øyvind.h, mandag 07. september 2020, klokken 13:42

« forrige - neste »

Eivind S

Forhåpentligvis er dette noe verkstedene lærer seg raskt slik at det gjøres riktig hver gang.
OTA oppdateringer er absolutt en fordel (det er noen ulemper også, men det er en annen diskusjon), men uten at plattformen er laget for dette fra bunnen av tviler jeg på at det kommer. Ut over Tesla er er vel Jaguar på vei med OTA og VW når de får SW på ID familien på plass skal støtte OTA.
Mercedes har jeg ikke hørt noe om OTA ennå.

Sitat fra: jevel på mandag 21. september 2020, klokken 16:55
Sett flere som forteller at de har måttet innom flere ganger for samme oppdatering, ja.

Spørs om at det er litt opplæring som må til i serviceleddet også.

Men hadde vært optimalt om dette også kunne kjøres OTA.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

Øyvind.h

EQC skal støtte OTA. Om det faktisk kommer noe OTA gjenstår å se, og jeg tviler nok på at alle bilens styringsenheter kan oppdateres OTA. Det er nok mer snakk om GUI/MBUX, nye tjenester der osv.
32A oppdateringen spurte jeg min forhandler spesifikt om før jeg hentet ut bilen og fikk bekreftet at den var på plass.

Og som forventet lader den med 7,4kW både fra 230V32A enfas og fra 400V16A trefas.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Skeptikeren i meg frykter at du har rett...

Alt jeg har sett så langt fra MB peker mot Windows Mobile vs iOS. 🤪

mathis

Sitat fra: Eivind S på mandag 21. september 2020, klokken 15:02
Svigerfars EQC har hatt problemer med å lade på 32A 1-fase IT nett. Den ladet bare i halv hastighet (egentlig litt over halvparten). Så på ladeoppsettet vi har hjemme (32A 1-fase IT, to ladebokser i lastbalansert oppsett) klarte bilen bare å lade med 16,5A i stedet for 32A. VW e-Golf og Audi e-tron klare begge å lade fint med 32A/ 7kW på samme oppsett, så jeg var rimelig sikker på at det var bilen og ikke ladeoppsettet.

Problemet ble løst i dag.

Det var andre runde med SW oppdateringer. Det er mulig at forrige oppdatering ikke var fullstendig for det var snakk om at nå var oppdateringer lagt inn på begge laderne. Om det betyr at det er to uavhengige ladere med hver sin SW eller om det hadde kommet enda en oppdatering vet jeg ikke.

Dette her er litt interessant for min del. Jeg skal inn med bilen min til uken fordi jeg opplever samme problem. Er det noe jeg bør være bevisst på ved innlevering/utlevering? :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

I dag kjørte jeg i bekmørket noen mil samtidig som det regnet bra. Da skjedde det noe rart.

Til å begynne med fungerte langlysene optimalt. De blendet ut og koste seg samtidig som jeg hadde god sikt.

Plutselig ut av det blå gikk den ned på nærlys og ble der. Midt i 80-sonen i bekmørket. Måtte slå over til manuelt og kjørte ut til siden. Slo av og på bilen og vips - automatisk langlys igjen. Dette skjedde tre ganger på ca. tre mil.

Noen andre som har sett noe tilsvarende?

boppus

#20
I morges, en times tid etter tilkobling til saktelading på jobben, dukket det opp en melding i appen om "12V batteri kritisk lavt." En meldingsboks opplyser hjelpsomt om at 12V-batteriet primært er til å drive starteren til forbrenningsmotoren. Akkurat. Så da er det vel ikke kritisk.  :-\

Noen betraktninger:
- Hvorfor dukker denne meldingen opp all den tid bilen står til lading? Lades ikke 12V-batteriet når hovedbatteriet lader? 
- En meldingsboks om at dette er for å starte forbrenningsmotoren er rett ut galt. #icelegacy
- Hvorfor er det lav spenning på 12V-batteriet? Det er 10 varmegrader og bilen brukes som normalt.
- Bør jeg kontakte service eller fikser det seg selv? (kommer til å se det an).

Edit: Sjekket på formiddagen og da var varselet borte.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

elogreb

Har kjørt ca 5000km og fikk bilen i sommer. Er stort sett fornøyd men har oppdaget en rekke mangler som virker som SW bugs som angitt under. Om noen har forklaring eller løsning for noen av disse vil jeg gjerne vite det for er ikke my å få ut av forhandleren.

IRRITERENDE Når bilen kjøres med alle assistenter på får jeg til stadighet  melding om å legge hendene på rattet tiltross for at begge holder i rattet. Dette er kjempe irriterende da  LYDEN MUTES og man mister sammenhengen i det man hører på. Det er heller ikke mulig å skru av lyden.

SIKKERHETSRISIKO: Av og til (riktignok skjeldent) , feildekterer bilen at man er for nær noe, enten på høyre eller venstre side og gjør en automatisk unnamanøver. Dette kan jo io i visse situasjoner være direkte farlig

IRRITERENDE: GPS systemmet virker av og til  helt merkelig og foreslår ruter som ikke gir noen menig. Jeg har slått av alle AVOID muligheter. Feks veien inn til Mandal (hvor det er veiarbeid) prøver bilen hele tiden å kjøre av hovedveien og ta noen småveier ved siden av. Har opplevet det samme flere steder hvor jeg ikke kan se at det er veiarbeid. Videre er det flere adresser DEN den rett og slett ikke finner. Det siste er at av og til får jeg beskjed om at NO EQ optimized rute is available???? (Kom automatisk oppdatering av kart nå og har ikke testet etter det)

SIKKERHETSRISIKO: Når bilen har stått et par dager i garasjen. Låser parkeringsbremsen seg eller snarerer henger på. Man må ki kraftig gass og bilen slipper med en høy lyd. Dersom man står trangt parkert er dette farlig.


Når jeg skulle legge om til vinterdekk oppdager jeg at bilen ikke er utstyrt med jekk eller annet utstyr for hjulskift. En kamerat av meg som skulle over Haukeli la om ved hjelp av privat garasejekk og avstandsklosser etter råd fra BOS. Resultatet var at tre av de innebyggede avstandsstykkene løsnet.


Øyvind.h

Sitat fra: elogreb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:59
IRRITERENDE Når bilen kjøres med alle assistenter på får jeg til stadighet  melding om å legge hendene på rattet tiltross for at begge holder i rattet.
Rattet merker motstand når du kjører med feltholderen aktivert. Du må la rattet få litt sideveis motstand når varselet dukker opp. Demping av lyd har jeg ikke vært borti. Mulig det først kommer en stund etter at grafisk alarm vises i HUD og dash? Dvs. når bilen har varslet en stund uten at du har respondert. På langtur får jeg typisk ikke mer enn noen få slike varsler. Men det skyldes kanskje hvordan jeg holder på rattet og at den kjenner vekten?
Eneste alternativ til sideveis momentsensor er pt berøringssensor, men det er det ingen meg bekjent som har klart å løse uten å måtte fjerne rattvarme. Så det er pt ikke noe godt alternativ.

Sitat fra: elogreb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:59
SIKKERHETSRISIKO: Av og til (riktignok skjeldent) , feildekterer bilen at man er for nær noe, enten på høyre eller venstre side og gjør en automatisk unnamanøver. Dette kan jo io i visse situasjoner være direkte farlig
Denne irriterer meg også. Den kan slås av (deaktiver feltassistent i innsillinger) - men den reaktiveres på neste tur. Jeg skal høre med forhandler om den kan deaktiveres permanent, for jeg er enig i at den ikke er god nok.

Sitat fra: elogreb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:59
IRRITERENDE: GPS systemmet virker av og til  helt merkelig og foreslår ruter som ikke gir noen menig. Jeg har slått av alle AVOID muligheter. Feks veien inn til Mandal (hvor det er veiarbeid) prøver bilen hele tiden å kjøre av hovedveien og ta noen småveier ved siden av. Har opplevet det samme flere steder hvor jeg ikke kan se at det er veiarbeid. Videre er det flere adresser DEN den rett og slett ikke finner. Det siste er at av og til får jeg beskjed om at NO EQ optimized rute is available???? (Kom automatisk oppdatering av kart nå og har ikke testet etter det)
Selv om kartene skal oppdateres automatisk har jeg inntrykk av at en kan få en nyere versjon raskere ved manuell oppdatering. Logg inn på Mercedes.me, bla ned til online kart og gå igjennom prosessen der for å laste ned kart til minnepenn. Kartene kan legges inn manuelt på den måten.

Om du får merkelige ruteforslag - forsøk å aktivere alle unntakene, lagre, beregn en rute og deaktiver dem igjen. I min bil forsøkte den å unngå bom, selv om valget var deaktivert. Det løste seg ved å aktivere alle valg, lagre, beregne rute og så deaktivere dem og lagre. Da sluttet den med tullete ruteforslag hvor den ville at jeg skulle ta av E6 og kjøre småveier.

Sitat fra: elogreb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:59
SIKKERHETSRISIKO: Når bilen har stått et par dager i garasjen. Låser parkeringsbremsen seg eller snarerer henger på. Man må ki kraftig gass og bilen slipper med en høy lyd. Dersom man står trangt parkert er dette farlig.
Det høres ut som bremseklossene fester seg til skivene. Typisk noe som skjer lett ved fuktig vær og lengre parkering. Jeg har opplevd det på tidligere biler og merker også dette på EQC`en. Det må riktignok ikke blandes med låste bremser om du setter deg inn og forsøker å kjøre av gårde uten belte/med åpen dør. Da slipper ikke bilen P-bremsen. Men klosser som fester seg til skiven er nok ikke så lett å unngå i fuktig vær. Mulig det skyldes at elektriske brekk på moderne biler klemmer en del hardere enn en er vant med fra manuelle håndbrekk?

Sitat fra: elogreb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:59
Når jeg skulle legge om til vinterdekk oppdager jeg at bilen ikke er utstyrt med jekk eller annet utstyr for hjulskift. En kamerat av meg som skulle over Haukeli la om ved hjelp av privat garasejekk og avstandsklosser etter råd fra BOS. Resultatet var at tre av de innebyggede avstandsstykkene løsnet.
Denne er interessant. Jeg skal selv benytte garasjejekk til helgen og har funnet jekk-punktene. Ser det kan kjøpes innsats-klosser som passer i sporet til jekk-festet, men i utgangspunktet har jeg tenkt at det ikke bør være nødvendig.
Medfølgende original-jekker pleier å være noe skikkelig risiko-søppel, så det ville jeg kun vurdert i krisesituasjon.
Når du sier at avstandsstykkene løsnet, mener du da hele den store klossen som bygger nedover? Eller biter av den?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

Sitat fra: elogreb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:59
IRRITERENDE: GPS systemmet virker av og til  helt merkelig og foreslår ruter som ikke gir noen menig. Jeg har slått av alle AVOID muligheter. Feks veien inn til Mandal (hvor det er veiarbeid) prøver bilen hele tiden å kjøre av hovedveien og ta noen småveier ved siden av. Har opplevet det samme flere steder hvor jeg ikke kan se at det er veiarbeid. Videre er det flere adresser DEN den rett og slett ikke finner. Det siste er at av og til får jeg beskjed om at NO EQ optimized rute is available???? (Kom automatisk oppdatering av kart nå og har ikke testet etter det)
Jeg håper du krysset av for Android Auto? Den innebygde navigeringen er dessverre komisk dårlig. Google Maps er svært mye bedre på søk og navigering. Parkér en gammel mobil med Android Auto i midtkonsollen, så starter det opp automatisk på noen sekunder.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

elogreb

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. oktober 2020, klokken 14:54

Sitat fra: elogreb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:59
Når jeg skulle legge om til vinterdekk oppdager jeg at bilen ikke er utstyrt med jekk eller annet utstyr for hjulskift. En kamerat av meg som skulle over Haukeli la om ved hjelp av privat garasejekk og avstandsklosser etter råd fra BOS. Resultatet var at tre av de innebyggede avstandsstykkene løsnet.
Denne er interessant. Jeg skal selv benytte garasjejekk til helgen og har funnet jekk-punktene. Ser det kan kjøpes innsats-klosser som passer i sporet til jekk-festet, men i utgangspunktet har jeg tenkt at det ikke bør være nødvendig.
Medfølgende original-jekker pleier å være noe skikkelig risiko-søppel, så det ville jeg kun vurdert i krisesituasjon.
Når du sier at avstandsstykkene løsnet, mener du da hele den store klossen som bygger nedover? Eller biter av den?

Takk for mye god info.....

Enig angående jekk men det kan være greit og faktisk nødvendig å ha en jekk om man har et uthell langs veien..Hele den store klossen løsnet men den falt ikke ut. Den var festet med en slags masse eller lim  ... Vanlige slike klosser er jo festet med en tapp som igjen festes i godset bak klossen. Tenker at det er noe lignende her...  og at klossene fremdeles er festet.  Vi har spurt BOS om dette men har ikke fått noe svar. Jeg har søkt etter klosser på nettet men har ikke funnet noen. Vet du hvor man får kjøpt dem?

elogreb

Sitat fra: boppus på onsdag 07. oktober 2020, klokken 16:03
Sitat fra: elogreb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:59
IRRITERENDE: GPS systemmet virker av og til  helt merkelig og foreslår ruter som ikke gir noen menig. Jeg har slått av alle AVOID muligheter. Feks veien inn til Mandal (hvor det er veiarbeid) prøver bilen hele tiden å kjøre av hovedveien og ta noen småveier ved siden av. Har opplevet det samme flere steder hvor jeg ikke kan se at det er veiarbeid. Videre er det flere adresser DEN den rett og slett ikke finner. Det siste er at av og til får jeg beskjed om at NO EQ optimized rute is available???? (Kom automatisk oppdatering av kart nå og har ikke testet etter det)
Jeg håper du krysset av for Android Auto? Den innebygde navigeringen er dessverre komisk dårlig. Google Maps er svært mye bedre på søk og navigering. Parkér en gammel mobil med Android Auto i midtkonsollen, så starter det opp automatisk på noen sekunder.

Ja har Android Auto. Den er jo ikke godkjent for Norge så måtte lirke til innstalasjon. Den krever også nyeste versjon av Android så en gammel telefone hjelper ikke..  Vil jo gjerne ha de spesielle funskjonene med lading og som fører til preping av bateri før man lader. Da må man bruke den innebygete GPS funksjonen om jeg har forstått det riktig

Trond.m

#26
Kanskje man skulle lage en egen tråd om tips og tricks med MBUX, for dette er vel litt OT. Men når vi først er på det sporet. WAZE på CarPlay er vel et godt alternativ der der MBU bokstavelig talt er på ville veier. Den gir vel også varsling av fotobokser som en bonus.

Grosor

Sitat fra: TM på torsdag 08. oktober 2020, klokken 07:04
Kanskje man skulle lage en egen tråd om tips og tricks med MBUX, for dette er vel litt OT. Men når vi først er på det sporet. WAZE på CarPlay er vel et godt alternativ der der MBU bokstavelig talt er på ville veier. Den gir vel også varsling av fotobokser som en bonus.

Den tråden har vi allerede :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=52464.0

Sitat fra: elogreb på torsdag 08. oktober 2020, klokken 02:43
Sitat fra: boppus på onsdag 07. oktober 2020, klokken 16:03
Sitat fra: elogreb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:59
IRRITERENDE: GPS systemmet virker av og til  helt merkelig og foreslår ruter som ikke gir noen menig. Jeg har slått av alle AVOID muligheter. Feks veien inn til Mandal (hvor det er veiarbeid) prøver bilen hele tiden å kjøre av hovedveien og ta noen småveier ved siden av. Har opplevet det samme flere steder hvor jeg ikke kan se at det er veiarbeid. Videre er det flere adresser DEN den rett og slett ikke finner. Det siste er at av og til får jeg beskjed om at NO EQ optimized rute is available???? (Kom automatisk oppdatering av kart nå og har ikke testet etter det)
Jeg håper du krysset av for Android Auto? Den innebygde navigeringen er dessverre komisk dårlig. Google Maps er svært mye bedre på søk og navigering. Parkér en gammel mobil med Android Auto i midtkonsollen, så starter det opp automatisk på noen sekunder.

Ja har Android Auto. Den er jo ikke godkjent for Norge så måtte lirke til innstalasjon. Den krever også nyeste versjon av Android så en gammel telefone hjelper ikke..  Vil jo gjerne ha de spesielle funskjonene med lading og som fører til preping av bateri før man lader. Da må man bruke den innebygete GPS funksjonen om jeg har forstått det riktig

Kan fint installere android auto på eldre utgaver. Jeg kjører på 8.0, men er kompatibel helt ned til 5.0 om ikke jeg husker feil.
https://global.techradar.com/no-no/how-to/slik-fikser-du-android-auto-i-norge

elogreb

Sitat fra: Grosor på torsdag 08. oktober 2020, klokken 08:21


Kan fint installere android auto på eldre utgaver. Jeg kjører på 8.0, men er kompatibel helt ned til 5.0 om ikke jeg husker feil.
https://global.techradar.com/no-no/how-to/slik-fikser-du-android-auto-i-norge

Ja du har rett...  Man kan innstalere den nyeste Android Auto på Android fra versjon 5.0+

Grosor

Sitat fra: elogreb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:59
IRRITERENDE Når bilen kjøres med alle assistenter på får jeg til stadighet  melding om å legge hendene på rattet tiltross for at begge holder i rattet. Dette er kjempe irriterende da  LYDEN MUTES og man mister sammenhengen i det man hører på. Det er heller ikke mulig å skru av lyden.

Jeg opplever ikke at lyden mutes og får kun dette lydvarselet når bilen mister veimerkingen og slår av styreassistenten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA