Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på EQC

Startet av Øyvind.h, mandag 07. september 2020, klokken 13:42

« forrige - neste »

Øyvind.h

Tenker det kan være nyttig med en slik tråd, selv om bilen virker solid. Admin kan evt gjøres sticky? Det meldes nesten ikke om feil i FB-gruppa, men noe vil det alltid være. Og da kan det være nyttig for andre å se hvordan feilene rettes mtp løsning, reparasjonstid osv. Det er tidlig i produksjonen for denne modellen, så noe må det være.

Skriv gjerne km stand/alder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

#1
Pyntelista på bakfanger «sto ut» i en skjøt.

Mail til Motor-Trade og fikk kjapp oppfølging med påfølgende time for fiks.

Så langt eneste avvik jeg har funnet. (Hatt bilen siden 11.08.20)

EDIT: Andre avvik oppstod i natt når jeg var på tur hjem. Lå i kø med flere biler da det ble en forholdsvis brå stopp der jeg overstyrte Disctronic med bremsepedalen. Bilen "slapp" nedbremsingen den hadde startet slik at bilen formerlig bykset litt før den igjen bremset som et resultat av at jeg brukte bremsen. Etter dette ville den ikke la meg bruke paddles for å justere regen og regen virket heller ikke når jeg bremset manuelt / brukte Distronic.

Løste seg med å stoppe og starte bilen igjen.

Tro meg; dere vil ikke kjøre EQC uten regen. DA snakker vi forbruk.  :P

Øyvind.h

#2
Fikk første feil på min nå etter 7000km/4 måneder.
Bilen vil ikke lenger lade fra schuko-kontakter. Bilen lader fint på 230V32A enfas (blått stikk Tesla UMC). Den lader også fint på 400V16A trefas (rødt stikk Tesla UMC). Men bilen vil ikke lade med Mercedes ladekabel. Ei heller med Tesla UMC med schuko adapteret.

Bilen melder "Ladefeil / Ladesvikt" i appen. Ladeporten blinker gult i 1-2 minutter før bilen gir opp. Jeg har klart å finne en annen på nett som har opplevd lignende feil, men vet ikke hva løsningen ble annet enn at en del måtte byttes.

Fyller på info her når jeg kan si noe om tid for utbedring samt hva som var galt. Har testet schuko både på hytta og hjemme samt flere ladekabler, så jeg er rimelig sikker på at feilen ligger i bilen.

Først forsøkte jeg å ringe via Mercedes Me appen til support, i håp om at de kunne feilsøke over nett og ordne alt. Men det eneste de kunne gjøre var å sende en bergningsbil med lånebil til meg. Det er ikke nødvendig da jeg har fungerende ladeopplegg både på hytta og hjemme. Men i høstferien skulle jeg gjerne ladet sporadisk på schuko istedenfor å bruke Ionity, så i slutten av september vil dette ha innvirkning på bruk av bilen. Om feilen ikke er rettet innen den tid håper jeg de kan stille en annen EQC til disposisjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Min har rullet 15000km nå. Hadde 2 feil med det samme jeg fikk bilen.
1. Ladet ikke 32A 1fas 230v.(belastet da kun maks 16A) Fiks= Software oppdatering fikset av forhandler.
2 Sporadisk melding i display om "Aktiv bremseassistent for tiden begrenset funksjonalitet. Se instruksjonsboken" Forhandler fikset dette med rengjøring av glass i front av frontkamera + software oppdatering. Siden har bilen fungert feilfritt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Kitchendog

Ny batteripakke etter 2700km. Fikk beskjed i displayet "Feil stopp bilen". Ingen feil verken før eller etter, bortsett fra at kvelden før feilen, gikk skjermen i svart i 30 sekund under kjøring. 4700km nå.

Trond.m

Positivt det er lite feil som meldes. Venter på en 21 modell som skal være ferdig produsert i disse dager. Nå skal man være litt forsiktig med å sammenlikne med antall feil som rapporteres på andre elbiler. Eksempelvis er e-tron levert i et langt større antall, og har vært på veien i snart 2 år. Men det er nok åpenbart flere feil på e-tron enn bmw i3 som tilsynelatende har en veldig lav feilrate. La oss håpe EQC er i samme klasse 👍

Øyvind.h

Sitat fra: TM på mandag 07. september 2020, klokken 17:50
Nå skal man være litt forsiktig med å sammenlikne med antall feil som rapporteres på andre elbiler. Eksempelvis er e-tron levert i et langt større antall, og har vært på veien i snart 2 år. Men det er nok åpenbart flere feil på e-tron enn bmw i3 som tilsynelatende har en veldig lav feilrate. La oss håpe EQC er i samme klasse 👍
Ja det blir ikke nødvendigvis riktig å sammenligne mengden rapporterte feil for to forskjellige biler, selv ikke i samme forum. Jeg er med i en rekke fb grupper da jeg har vurdert flere forskjellige biler, og biler som er uaktuelle ett år kan plutselig bli aktuelle neste år grunnet livssituasjon, behov, økonomi osv. Og selv om en ikke skal sammenligne og konkludere på feilprosent danner en seg etter hvert et bilde av hva modellen sliter med og en får en anelse av hva feilprosenten er.
De mest ekstreme entusiastene i gruppene skriver ytterst sjeldent om feil på egen bil. De nevner det gjerne bare i en bisetning i en litt bortgjemt post. Slike folk finner en i alle merkegrupper.

Og så er det nå slik at eierne fortsatt kan være fornøyde med bilen, selv om de har hatt flere feil på den. Det avhenger av hvor alvorlig feilen var for dem og hvordan den ble håndtert.

Når det gjelder topic - jeg ble oppringt i ettermiddag av en tekniker med EQC som spesialistkompetanse. Vi gikk igjennom alt jeg hadde testet, kabeltyper mm og ble enige i at bilen nok måtte innom til Mercedes. Time om halvannen uke ettersom det ikke hastet og bilen kunne lades og brukes normalt frem til da.
Tekniker hadde koblet seg til bilen og lest av hendelser og feilkoder, men klarte ikke løse problemet fra kontoret. I loggen stod det feil ved pilotsignal. De tar inn bilen og starter med sw oppgradering og gjennomgang. Det lå en aksjonskode på batteristyring, men spørs om det holder. De vil i hvert fall starte med sw og om det ikke løser problemet tipper jeg de bytter en eller annen modul knyttet til lade-kommunikasjon.
Del-laderne virker ok mtp at jeg får full eller tilnærmet full effekt ved lading fra andre kabeltyper.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Lagt inn info om et problem som oppstod i natt. Løste seg som jeg skriver med å slå bil av og så på igjen, men skal bli spennende å se om den oppstår igjen. Forbruk på motorveg, 90 km/t uten noen form for regen gikk over 35 kWh / 100 km rimelig fort...

Trond.m

Sitat fra: jevel på lørdag 12. september 2020, klokken 08:38
Lagt inn info om et problem som oppstod i natt. Løste seg som jeg skriver med å slå bil av og så på igjen, men skal bli spennende å se om den oppstår igjen. Forbruk på motorveg, 90 km/t uten noen form for regen gikk over 35 kWh / 100 km rimelig fort...
Høres ut som om batterivarme ble aktivisert. Hvordan skulle den ellers bruke så mye strøm, eller mener du det var feil avlesning og at det reelle forbruket var lavere ?

jevel

Det var mye oppover og nedover der dette skjedde, sånn at forbruket var nok reelt. Siden den kun fikk «tatt unna» overskuddet via brems så fikk den ikke hentet inn noe i nedoverbakkene. Men nøyaktig hva som skjedde vet jeg ikke. Sendt e-post til forhandler så får de ta stilling til om de vil hente ut logger.

Øyvind.h

Det er et par kjente "batterifeil" tilfeller. Ser en av eierene har skrevet om tilbakemelding fra Mercedes nå. Sw feil hvor bilen gjorde 1/3 av batteriet utilgjengelig. Batteri ok og ingen feil funnet annet enn sw som feilaktig beskyttet batteriet.
Får håpe de retter den feilen i sw så de kan få bort feilkilden med oppdatering ved 20.000km service.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Da er min bil utbedret. Det var heldigvis bare sw-relatert, ikke hw som jeg fryktet. De fant en recall-aksjon på bilen knyttet til batteristyring, og alt ble testet OK etter at denne var utført. Berører antakelig kun de tidlig leverte bilene. Typen feil lå inne i en sentral database hos Mercedes så det var ikke behov for feilsøk. Ideelt sett burde det vært gjort OTA, men i det minste slapp jeg å vente på deler og 2 besøk for samme feil.. Fiks tok et par timer og ser at jeg får bilen tilbake ferdig oppladet. Positiv opplevelse med løpende oppfølging, fleksibilitet rundt levering/henting og SMS/telefondialog med tekniker. Det var visstnok svært lite feil på bilene, så kapasitet til oppfølging var god. Betryggende at de har et godt sentralt oppslagsverk for feil. Det hjelper ved spesielle feil eller om verkstedet sjeldent trenger utbedre noe og har lite erfaring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Flott med tilbakemeldinger om utbedring og opplevelse av servicen også.

Jeg rapporterte min feil til M-T her i Trondheim og vi ble enige om at jeg ser om det dukker opp på nytt.

Eivind S

Svigerfars EQC har hatt problemer med å lade på 32A 1-fase IT nett. Den ladet bare i halv hastighet (egentlig litt over halvparten). Så på ladeoppsettet vi har hjemme (32A 1-fase IT, to ladebokser i lastbalansert oppsett) klarte bilen bare å lade med 16,5A i stedet for 32A. VW e-Golf og Audi e-tron klare begge å lade fint med 32A/ 7kW på samme oppsett, så jeg var rimelig sikker på at det var bilen og ikke ladeoppsettet.

Problemet ble løst i dag.

Det var andre runde med SW oppdateringer. Det er mulig at forrige oppdatering ikke var fullstendig for det var snakk om at nå var oppdateringer lagt inn på begge laderne. Om det betyr at det er to uavhengige ladere med hver sin SW eller om det hadde kommet enda en oppdatering vet jeg ikke.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

jevel

Sett flere som forteller at de har måttet innom flere ganger for samme oppdatering, ja.

Spørs om at det er litt opplæring som må til i serviceleddet også.

Men hadde vært optimalt om dette også kunne kjøres OTA.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA