Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?

Startet av RayBomb, mandag 07. september 2020, klokken 00:41

« forrige - neste »

RayBomb

Hei folks!
Jeg fjernet Sim kortet jeg har i bilen, og siden da har jeg ikke hatt kontakt med bilen lenger. Er dette en ren tilfeldighet, eller har Jaguar endret på hvordan man kan ha kontakt med bilen ved hjelp av appen på mobilen?
Tidligere på Telematikk 16.2 hadde jeg kontakt med bilen selv om jeg ikke hadde privat SIM-kort plassert i bilen. Nå har jeg versjon 18.2 og bilen har sluttet å toppe 12v batteriet når volten nærmet seg 12, og nå dette; ingen kontakt med bilen uten privat Sim kort.
Noen andre med 18.2 som ikke har eget Sim kort i bilen, men som fremdeles har kontakt med bilen.

Er så lei, har hatt så mye feil på bilen og nærmeste verksted mangler ordinær service.... Nærmeste service senter er også over 8 timer unna... dette sliter på psyken.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

RJK

Sitat fra: RayBomb på mandag 07. september 2020, klokken 00:41
Hei folks!
Jeg fjernet Sim kortet jeg har i bilen, og siden da har jeg ikke hatt kontakt med bilen lenger. Er dette en ren tilfeldighet, eller har Jaguar endret på hvordan man kan ha kontakt med bilen ved hjelp av appen på mobilen?
Tidligere på Telematikk 16.2 hadde jeg kontakt med bilen selv om jeg ikke hadde privat SIM-kort plassert i bilen. Nå har jeg versjon 18.2 og bilen har sluttet å toppe 12v batteriet når volten nærmet seg 12, og nå dette; ingen kontakt med bilen uten privat Sim kort.
Noen andre med 18.2 som ikke har eget Sim kort i bilen, men som fremdeles har kontakt med bilen.

Er så lei, har hatt så mye feil på bilen og nærmeste verksted mangler ordinær service.... Nærmeste service senter er også over 8 timer unna... dette sliter på psyken.


Deaktiverte du E-Sim da du satte i eget sim-kort, og reaktiverte du det da du fjernet simkortet ditt? Uten et aktivt data-abonnement og datatilkobling, så klarer ikke bilen å snakke med "grid", og derved heller ikke med noen app-løsning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

#2
Sitat fra: RayBomb på mandag 07. september 2020, klokken 00:41
Hei folks!
Jeg fjernet Sim kortet jeg har i bilen, og siden da har jeg ikke hatt kontakt med bilen lenger. Er dette en ren tilfeldighet, eller har Jaguar endret på hvordan man kan ha kontakt med bilen ved hjelp av appen på mobilen?
Tidligere på Telematikk 16.2 hadde jeg kontakt med bilen selv om jeg ikke hadde privat SIM-kort plassert i bilen. Nå har jeg versjon 18.2 og bilen har sluttet å toppe 12v batteriet når volten nærmet seg 12, og nå dette; ingen kontakt med bilen uten privat Sim kort.
Noen andre med 18.2 som ikke har eget Sim kort i bilen, men som fremdeles har kontakt med bilen.

Er så lei, har hatt så mye feil på bilen og nærmeste verksted mangler ordinær service.... Nærmeste service senter er også over 8 timer unna... dette sliter på psyken.

Ser jeg har samme SW som deg, jeg skal ta ut SIM kortet i ettermiddag så får vi se....Men jeg har kontakt med bilen selv om SIM kortet er deaktivert. (Happybytes, så det er som regel av)

Du kan jo ta ut sikringen på TCU'en, normalt så skal det da gå en alarm til Jaguar. Jeg gjorde når jeg mistet kontakten med bilen, etter ca. 14 dager ble alt normalt og den har fungert 100% siden. Problemene oppstod etter oppgradering fra 16.2 til 18.2 så det kan tyde på at TCU'en ikke ble resatt riktig.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

RayBomb

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 07. september 2020, klokken 10:12
Sitat fra: RayBomb på mandag 07. september 2020, klokken 00:41
Hei folks!
Jeg fjernet Sim kortet jeg har i bilen, og siden da har jeg ikke hatt kontakt med bilen lenger. Er dette en ren tilfeldighet, eller har Jaguar endret på hvordan man kan ha kontakt med bilen ved hjelp av appen på mobilen?
Tidligere på Telematikk 16.2 hadde jeg kontakt med bilen selv om jeg ikke hadde privat SIM-kort plassert i bilen. Nå har jeg versjon 18.2 og bilen har sluttet å toppe 12v batteriet når volten nærmet seg 12, og nå dette; ingen kontakt med bilen uten privat Sim kort.
Noen andre med 18.2 som ikke har eget Sim kort i bilen, men som fremdeles har kontakt med bilen.

Er så lei, har hatt så mye feil på bilen og nærmeste verksted mangler ordinær service.... Nærmeste service senter er også over 8 timer unna... dette sliter på psyken.

Ser jeg har samme SW som deg, jeg skal ta ut SIM kortet i ettermiddag så får vi se....Men jeg har kontakt med bilen selv om SIM kortet er deaktivert. (Happybytes, så det er som regel av)

Du kan jo ta ut sikringen på TCU'en, normalt så skal det da gå en alarm til Jaguar. Jeg gjorde når jeg mistet kontakten med bilen, etter ca. 14 dager ble alt normalt og den har fungert 100% siden. Problemene oppstod etter oppgradering fra 16.2 til 18.2 så det kan tyde på at TCU'en ikke ble resatt riktig.
Vært ett forsøk, hvor finnes denne sikringen?
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Maxwell_400

Sitat fra: RayBomb på mandag 07. september 2020, klokken 23:32
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 07. september 2020, klokken 10:12
Sitat fra: RayBomb på mandag 07. september 2020, klokken 00:41
Hei folks!
Jeg fjernet Sim kortet jeg har i bilen, og siden da har jeg ikke hatt kontakt med bilen lenger. Er dette en ren tilfeldighet, eller har Jaguar endret på hvordan man kan ha kontakt med bilen ved hjelp av appen på mobilen?
Tidligere på Telematikk 16.2 hadde jeg kontakt med bilen selv om jeg ikke hadde privat SIM-kort plassert i bilen. Nå har jeg versjon 18.2 og bilen har sluttet å toppe 12v batteriet når volten nærmet seg 12, og nå dette; ingen kontakt med bilen uten privat Sim kort.
Noen andre med 18.2 som ikke har eget Sim kort i bilen, men som fremdeles har kontakt med bilen.

Er så lei, har hatt så mye feil på bilen og nærmeste verksted mangler ordinær service.... Nærmeste service senter er også over 8 timer unna... dette sliter på psyken.

Ser jeg har samme SW som deg, jeg skal ta ut SIM kortet i ettermiddag så får vi se....Men jeg har kontakt med bilen selv om SIM kortet er deaktivert. (Happybytes, så det er som regel av)

Du kan jo ta ut sikringen på TCU'en, normalt så skal det da gå en alarm til Jaguar. Jeg gjorde når jeg mistet kontakten med bilen, etter ca. 14 dager ble alt normalt og den har fungert 100% siden. Problemene oppstod etter oppgradering fra 16.2 til 18.2 så det kan tyde på at TCU'en ikke ble resatt riktig.
Vært ett forsøk, hvor finnes denne sikringen?
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

RayBomb

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:50
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
Takkdå mye!! Dette funket. Jeg har nå kontakt med bilen igjen!!! Sweet
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Maxwell_400

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:39
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:50
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
Takkdå mye!! Dette funket. Jeg har nå kontakt med bilen igjen!!! Sweet
Hyggelig at det virket, da har vi nok et verktøy i verktøykassa.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic


fantonsen

Sitat fra: RayBomb på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:39
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:50
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
Takkdå mye!! Dette funket. Jeg har nå kontakt med bilen igjen!!! Sweet

Dette hjalp dessverre ikke for meg. Tvert imot gjorde det ting verre for min bil akkurat nå.

Saken min er at jeg har en tidlig bil fra høsten 2018, og en gang iblant mister jeg tilgang til bilen via app. Vanligvis kommer det tilbake innen kort tid av seg selv, og maks så langt har vært 1 uke uten tilgang.
Noen ganger har det hjulpet med langt trykk på service-knappen i taket, men ikke alltid.
Irriterende, men ingen krise, da bilen ellers har virket fint hele tiden.

Denne gangen har jeg vært uten kontakt siden 29. august, så snart 2 uker. Har prøvd kontakten i taket flere ganger uten hell. Den blinker fint, men uforandret resultat på app-tilgangen. Så da forsøkte jeg i går å nappe ut sikring 19, og sette den inn igjen kort tid etter. Men det skulle jeg tydeligvis ikke gjort. Nå ble det bare rot her...


  • Fortsatt ingen app-tilgang.
  • Nå virker ikke sim-kortet i bilen lenger. Det gjorde det før. Det skjer ingen ting når jeg trykker på mobildata i tilgangs-menyen. Vanligvis kommer jeg da inn i egen meny for å styre mobildata, men nå skjer det ingen ting. Jeg kan kun slå av/på mobildata, uten at det endrer på noe lenger.
  • Wifi fungerer som normalt, og er eneste vei ut på nettet nå. Men ubrukelig da det kun virker rett utenfor huset!
  • Service-knappen i taket virker heller ikke lenger. Ingen lys lenger, og ingen reaksjon på trykk.

Prøvde å ta ut sikring 19 en gang til i dag, og da ha den ute flere minutter før jeg tok den inn igjen, men samme resultat. Har ikke rørt noen andre sikringer.

Andre som har opplevd noe tilsvarende? Eller er eneste håp verkstedsbesøk?

Bilen var på service for 1 måned siden, med siste oppdatering av H280. Har ellers alt av oppdateringer før det:
Telematikk versjon 18.2 (tror jeg fikk den i desember 2019 sammen med H264)
BECM: BP-AAE-BC-AC-BE
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

RJK

Kan det være en idé å koble fra batteripolene for et minutt eller så, for å tømme bilen for spenning på elektronikken? Ser det har vært løsning for noen sære elektronikk-feil som folk har hatt med andre elbiler.


Ville vurdert å prøve det før man tar det med verksted, om du helst ikke har tid til å ta den på service igjen, spesielt om du hadde litt lang veil til serviceverksted, Mener å huske du skrev Hamar-området som tilholdssted og Oslo som nærmeste origianl/forhandler-verksted...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stikkkontakt

Nå fikk jeg akkurat kontakt med bilen igjen. Har vært knute på tråden siden 31.august.

Maxwell_400

#12
Sitat fra: fantonsen på torsdag 10. september 2020, klokken 11:35
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:39
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:50
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
Takkdå mye!! Dette funket. Jeg har nå kontakt med bilen igjen!!! Sweet

Dette hjalp dessverre ikke for meg. Tvert imot gjorde det ting verre for min bil akkurat nå.

Saken min er at jeg har en tidlig bil fra høsten 2018, og en gang iblant mister jeg tilgang til bilen via app. Vanligvis kommer det tilbake innen kort tid av seg selv, og maks så langt har vært 1 uke uten tilgang.
Noen ganger har det hjulpet med langt trykk på service-knappen i taket, men ikke alltid.
Irriterende, men ingen krise, da bilen ellers har virket fint hele tiden.

Denne gangen har jeg vært uten kontakt siden 29. august, så snart 2 uker. Har prøvd kontakten i taket flere ganger uten hell. Den blinker fint, men uforandret resultat på app-tilgangen. Så da forsøkte jeg i går å nappe ut sikring 19, og sette den inn igjen kort tid etter. Men det skulle jeg tydeligvis ikke gjort. Nå ble det bare rot her...


  • Fortsatt ingen app-tilgang.
  • Nå virker ikke sim-kortet i bilen lenger. Det gjorde det før. Det skjer ingen ting når jeg trykker på mobildata i tilgangs-menyen. Vanligvis kommer jeg da inn i egen meny for å styre mobildata, men nå skjer det ingen ting. Jeg kan kun slå av/på mobildata, uten at det endrer på noe lenger.
  • Wifi fungerer som normalt, og er eneste vei ut på nettet nå. Men ubrukelig da det kun virker rett utenfor huset!
  • Service-knappen i taket virker heller ikke lenger. Ingen lys lenger, og ingen reaksjon på trykk.

Prøvde å ta ut sikring 19 en gang til i dag, og da ha den ute flere minutter før jeg tok den inn igjen, men samme resultat. Har ikke rørt noen andre sikringer.

Andre som har opplevd noe tilsvarende? Eller er eneste håp verkstedsbesøk?

Bilen var på service for 1 måned siden, med siste oppdatering av H280. Har ellers alt av oppdateringer før det:
Telematikk versjon 18.2 (tror jeg fikk den i desember 2019 sammen med H264)
BECM: BP-AAE-BC-AC-BE
Det kan ta litt tid før funksjonene returnerer, på min bil tok det et par dager før SIM kortet virket igjen. Jeg kan bare spekulere i at TCU backup batteriet er utladet og det tar litt tid før det er ladet opp.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

fantonsen

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 10. september 2020, klokken 13:37
Det kan ta litt tid før funksjonene returnerer, på min bil tok det et par dager før SIM kortet virket igjen. Jeg kan bare spekulere i at TCU backup batteriet er utladet og det tar litt tid før det er ladet opp.

Ok. Det kan gi mening i og med at jeg har en formening om at den ofte kommer tilbake etter en opplading av hoved-batteriet.

Jeg ladet bilen i hele natt etter at jeg tok sikringen i går, uten at det hjalp. Men har kun fått den opp i 69% i morges, siden den ikke var ladet på en uke. Så jeg får lade den helt opp, og se det an noen dager til.
Uansett et merkelig og sårbart system om dette er tilfelle.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Maxwell_400

Sitat fra: fantonsen på torsdag 10. september 2020, klokken 14:12
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 10. september 2020, klokken 13:37
Det kan ta litt tid før funksjonene returnerer, på min bil tok det et par dager før SIM kortet virket igjen. Jeg kan bare spekulere i at TCU backup batteriet er utladet og det tar litt tid før det er ladet opp.

Ok. Det kan gi mening i og med at jeg har en formening om at den ofte kommer tilbake etter en opplading av hoved-batteriet.

Jeg ladet bilen i hele natt etter at jeg tok sikringen i går, uten at det hjalp. Men har kun fått den opp i 69% i morges, siden den ikke var ladet på en uke. Så jeg får lade den helt opp, og se det an noen dager til.
Uansett et merkelig og sårbart system om dette er tilfelle.
Ja, skulle ønske en kunne kjøre en TCU reset selv, den knappen i taket er bare for å registrere bilens sim i nettverket men det hjelper lite hvis TCU'en ikke er operativ. Jeg måtte ut på en lang kjøretur (~3timer) før alle systemene var oppe. Når du pirker ut sikringen så skal det gå en alarm til Jaguar men det skjer kun hvis TCU'en fungerer som den skal og backup batteriet har strøm.
Når jeg ser påWattCat så er TCU batteriet alltid på 90% men da jeg mistet kontakt med bilen var det falt til 80%. Det skjedde i sammenheng med oppdatering fra 16.2 til 18.2, H280 og lite kjøring pga. korona.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA