Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?

Startet av RayBomb, mandag 07. september 2020, klokken 00:41

« forrige - neste »

Ingeniøren

Er vel en ide å sette den i service Mode før man mekker. Videre går vel bilen i en form for dvale en stund etter at den er slått av - 30 minutter? Kan ha betydning
Videre hadde jeg jo småplukk ved tidlig informatikk versjon og det endret seg noe ifm oppdatering av kart. Det gjøres en form for restart når kartet legges ikke. Det skal og finnes en multikontakt til høyre i bagasjerommet, under en deksel, som skal resette bilen mener jeg.

Tror de har gjort noe hardware endringer siden bilen var ny, i alle fall på 2020 modellen. Ting kan tyde på det, men bare noe jeg gjetter.

Synd man må være hobby mekaniker for å fikse slikt...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

fantonsen

Da er siste oppdatering på min bil at simkortet kom tilbake av seg selv på kvelden i går. Da var det gått mangen timer siden sist det ikke virket, og bilen var frakoblet lader.
Nå virker iallefall sim-kortet igjen, og knappen i taket, slik at jeg er tilbake til der jeg var før jeg tok ut sikringen.
For bilen er fortsatt ikke online ifølge appene. Den delen virker fortsatt ikke.
Bilen fikk også en full opplading i natt, uten at det gjorde noe utslag i dag.

Har også prøvd flere lang-trykk i taket etter at sim-kortet var oppe igjen, både med motoren i gang, og med motoren helt av. Men ingen deler sender bilen online igjen. Appene tror fortsatt at bilen er i dvale, selv om den aldri har vært det med daglig småkjøring de siste ukene.

incontrol.jaguar.com via pc har akkurat samme issue, slik at det ikke er mobilen som er problemet.

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 10. september 2020, klokken 15:15
Ja, skulle ønske en kunne kjøre en TCU reset selv, den knappen i taket er bare for å registrere bilens sim i nettverket men det hjelper lite hvis TCU'en ikke er operativ. Jeg måtte ut på en lang kjøretur (~3timer) før alle systemene var oppe. Når du pirker ut sikringen så skal det gå en alarm til Jaguar men det skjer kun hvis TCU'en fungerer som den skal og backup batteriet har strøm.
Når jeg ser påWattCat så er TCU batteriet alltid på 90% men da jeg mistet kontakt med bilen var det falt til 80%. Det skjedde i sammenheng med oppdatering fra 16.2 til 18.2, H280 og lite kjøring pga. korona.

Jeg sjekket WattCat nå, og den viser at TCU batteriet var på 90% hos meg når jeg mistet kontakt med min bil.

Så da er jeg tom for nye ting å prøve. (Nappe ut flere sikringer tror jeg ikke at jeg vil begi meg inn på...)
Jeg får heller vente noen dager til, og kanskje også en lengre tur en dag. Og om den ikke kommer tilbake snart, så får jeg heller høre med verkstedet hva som er galt nå.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Maxwell_400

Sitat fra: fantonsen på fredag 11. september 2020, klokken 08:42
Da er siste oppdatering på min bil at simkortet kom tilbake av seg selv på kvelden i går. Da var det gått mangen timer siden sist det ikke virket, og bilen var frakoblet lader.
Nå virker iallefall sim-kortet igjen, og knappen i taket, slik at jeg er tilbake til der jeg var før jeg tok ut sikringen.
For bilen er fortsatt ikke online ifølge appene. Den delen virker fortsatt ikke.
Bilen fikk også en full opplading i natt, uten at det gjorde noe utslag i dag.

Har også prøvd flere lang-trykk i taket etter at sim-kortet var oppe igjen, både med motoren i gang, og med motoren helt av. Men ingen deler sender bilen online igjen. Appene tror fortsatt at bilen er i dvale, selv om den aldri har vært det med daglig småkjøring de siste ukene.

incontrol.jaguar.com via pc har akkurat samme issue, slik at det ikke er mobilen som er problemet.

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 10. september 2020, klokken 15:15
Ja, skulle ønske en kunne kjøre en TCU reset selv, den knappen i taket er bare for å registrere bilens sim i nettverket men det hjelper lite hvis TCU'en ikke er operativ. Jeg måtte ut på en lang kjøretur (~3timer) før alle systemene var oppe. Når du pirker ut sikringen så skal det gå en alarm til Jaguar men det skjer kun hvis TCU'en fungerer som den skal og backup batteriet har strøm.
Når jeg ser påWattCat så er TCU batteriet alltid på 90% men da jeg mistet kontakt med bilen var det falt til 80%. Det skjedde i sammenheng med oppdatering fra 16.2 til 18.2, H280 og lite kjøring pga. korona.

Jeg sjekket WattCat nå, og den viser at TCU batteriet var på 90% hos meg når jeg mistet kontakt med min bil.

Så da er jeg tom for nye ting å prøve. (Nappe ut flere sikringer tror jeg ikke at jeg vil begi meg inn på...)
Jeg får heller vente noen dager til, og kanskje også en lengre tur en dag. Og om den ikke kommer tilbake snart, så får jeg heller høre med verkstedet hva som er galt nå.
Det er ingen universal løsning å ta ut sikringen, men når TCU fungerer så skal det da gå en alarm til Jaguar og siden det ikke skjedde så er det ikke noe feil på din side (app, konto, osv.). Nå når din SIM har kommet tilbake så har TCU'en kjørt en form for RESET men siden du fremdeles ikke har kontakt med bilen så tyder det på et problem med å få bilens SIM på nett. På min bil så kom den på nett etter en lengre kjøretur.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

fantonsen

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 11. september 2020, klokken 09:48
Det er ingen universal løsning å ta ut sikringen, men når TCU fungerer så skal det da gå en alarm til Jaguar og siden det ikke skjedde så er det ikke noe feil på din side (app, konto, osv.). Nå når din SIM har kommet tilbake så har TCU'en kjørt en form for RESET men siden du fremdeles ikke har kontakt med bilen så tyder det på et problem med å få bilens SIM på nett. På min bil så kom den på nett etter en lengre kjøretur.

Vet du hva denne alarmen til Jaguar innebærer?
Er det da et system som skal fange dette opp, og automatisk gjenopprette kommunikasjonen med bilen igjen? Eller er det mere en manuell operasjon hos Jaguar?
Og hva skjer da dersom kommunikasjonen ikke kommer opp igjen? Antar ingen ting før kunden klager...
Hvordan vet jeg i det hele tatt om en slik alarm er gått hos Jaguar?
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Maxwell_400

Sitat fra: fantonsen på fredag 11. september 2020, klokken 12:09
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 11. september 2020, klokken 09:48
Det er ingen universal løsning å ta ut sikringen, men når TCU fungerer så skal det da gå en alarm til Jaguar og siden det ikke skjedde så er det ikke noe feil på din side (app, konto, osv.). Nå når din SIM har kommet tilbake så har TCU'en kjørt en form for RESET men siden du fremdeles ikke har kontakt med bilen så tyder det på et problem med å få bilens SIM på nett. På min bil så kom den på nett etter en lengre kjøretur.

Vet du hva denne alarmen til Jaguar innebærer?
Er det da et system som skal fange dette opp, og automatisk gjenopprette kommunikasjonen med bilen igjen? Eller er det mere en manuell operasjon hos Jaguar?
Og hva skjer da dersom kommunikasjonen ikke kommer opp igjen? Antar ingen ting før kunden klager...
Hvordan vet jeg i det hele tatt om en slik alarm er gått hos Jaguar?
Du får en telefon fra Jaguar men det fungerer kun hvis bilen har kontakt med Jaguar. Jeg ringte Jaguar og spurte om de kunne finne bilen min men den var helt borte fra deres systemer.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Bilen min klarte å sende melding om at alarmen var gått, noe den ikke hadde. Da ble jeg ringt opp av et firma som så de var fra det var fra Jaguar, at alarmen var gått og pratet svensk. Avtalte å sjekke, gikk i phus og ingen alarm. Ringte tilbake og da endte jeg hos et firma som driftet dette for Jaguar og trolig andre i Norge...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RayBomb

#21
Sitat fra: fantonsen på torsdag 10. september 2020, klokken 11:35
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:39
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:50
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
Takkdå mye!! Dette funket. Jeg har nå kontakt med bilen igjen!!! Sweet

Dette hjalp dessverre ikke for meg. Tvert imot gjorde det ting verre for min bil akkurat nå.

Saken min er at jeg har en tidlig bil fra høsten 2018, og en gang iblant mister jeg tilgang til bilen via app. Vanligvis kommer det tilbake innen kort tid av seg selv, og maks så langt har vært 1 uke uten tilgang.
Noen ganger har det hjulpet med langt trykk på service-knappen i taket, men ikke alltid.
Irriterende, men ingen krise, da bilen ellers har virket fint hele tiden.

Denne gangen har jeg vært uten kontakt siden 29. august, så snart 2 uker. Har prøvd kontakten i taket flere ganger uten hell. Den blinker fint, men uforandret resultat på app-tilgangen. Så da forsøkte jeg i går å nappe ut sikring 19, og sette den inn igjen kort tid etter. Men det skulle jeg tydeligvis ikke gjort. Nå ble det bare rot her...


  • Fortsatt ingen app-tilgang.
  • Nå virker ikke sim-kortet i bilen lenger. Det gjorde det før. Det skjer ingen ting når jeg trykker på mobildata i tilgangs-menyen. Vanligvis kommer jeg da inn i egen meny for å styre mobildata, men nå skjer det ingen ting. Jeg kan kun slå av/på mobildata, uten at det endrer på noe lenger.
  • Wifi fungerer som normalt, og er eneste vei ut på nettet nå. Men ubrukelig da det kun virker rett utenfor huset!
  • Service-knappen i taket virker heller ikke lenger. Ingen lys lenger, og ingen reaksjon på trykk.

Prøvde å ta ut sikring 19 en gang til i dag, og da ha den ute flere minutter før jeg tok den inn igjen, men samme resultat. Har ikke rørt noen andre sikringer.

Andre som har opplevd noe tilsvarende? Eller er eneste håp verkstedsbesøk?

Bilen var på service for 1 måned siden, med siste oppdatering av H280. Har ellers alt av oppdateringer før det:
Telematikk versjon 18.2 (tror jeg fikk den i desember 2019 sammen med H264)
BECM: BP-AAE-BC-AC-BE
Jeg prøvde først å trikke alarmen til å gå i bilen. Jeg fikk aldri noen beskjed fra Jaguar om at alarmen gikk, så dette hjalp ikke.

Jeg vet ikke om det hjelper, men når jeg dro ut sikringen, lot jeg den være ute i ca 8 timer. Glemte at jeg hadde tatt den ut og prøvde å starte bilen ett par ganger. Bilen ville ikke starte og så kom jeg på at sikringen var ute. Etter at jeg satte den inn igjen startet bilen igjen. Jeg fikk melding i Dashbordet om hybridbatteri feil og melding fra Jaguar om alarm. Ringte sentralen og de fjernet alarmen. Etter dette fikk jeg kontakt med bilen. Appen MyPace rapporterte kun 5% strøm på TCU batteriet.
Fikk hybridbatteri feilmeldingen ett par dager før den stoppet å komme.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

fantonsen

Sitat fra: fantonsen på fredag 11. september 2020, klokken 08:42
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 10. september 2020, klokken 15:15
Ja, skulle ønske en kunne kjøre en TCU reset selv, den knappen i taket er bare for å registrere bilens sim i nettverket men det hjelper lite hvis TCU'en ikke er operativ. Jeg måtte ut på en lang kjøretur (~3timer) før alle systemene var oppe. Når du pirker ut sikringen så skal det gå en alarm til Jaguar men det skjer kun hvis TCU'en fungerer som den skal og backup batteriet har strøm.
Når jeg ser påWattCat så er TCU batteriet alltid på 90% men da jeg mistet kontakt med bilen var det falt til 80%. Det skjedde i sammenheng med oppdatering fra 16.2 til 18.2, H280 og lite kjøring pga. korona.

Jeg sjekket WattCat nå, og den viser at TCU batteriet var på 90% hos meg når jeg mistet kontakt med min bil.

Så da er jeg tom for nye ting å prøve. (Nappe ut flere sikringer tror jeg ikke at jeg vil begi meg inn på...)
Jeg får heller vente noen dager til, og kanskje også en lengre tur en dag. Og om den ikke kommer tilbake snart, så får jeg heller høre med verkstedet hva som er galt nå.

... og der, etter flere dager til (og nå 2 og en halv uke siden forrige kontakt med bilen), så kom plutselig alt tilbake av seg selv igjen. Og nå kan jeg sjekke/styre alt fra mobilen som jeg skal.

Det ble ingen langtur, kun enkelte småturer de siste dagene, og det eneste jeg reagerte på ved siste 5-minutters kjøretur i går, var at skjermen gikk i svart ved oppstart, og heller ikke ryggekameraet kom på. Dette skjer en gang i blant ved oppstart av kjøretøyet, og kommer da alltid opp igjen etter 1 minutts tid.
Så min nye teori da er at systemet fikk en hikke, og tok en total restart, inkludert TCU'en, som da også fikk denne online igjen.

Jeg er fullt enig i at en mulighet for manuell TCU-reset hadde vært supert her, og kunne fikset dette problemet for mange.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Maxwell_400

Sitat fra: fantonsen på onsdag 16. september 2020, klokken 08:39

Så min nye teori da er at systemet fikk en hikke, og tok en total restart, inkludert TCU'en, som da også fikk denne online igjen.

Jeg er fullt enig i at en mulighet for manuell TCU-reset hadde vært supert her, og kunne fikset dette problemet for mange.
Hvem vet ? Det skjer ihvertfall noe når en tar ut sikringen og putter den tilbake så hvis jeg mister kontakt igjen vil jeg prøve det som en siste utvei. Det å holde inn knappen i taket kunne jo ha vært en fullstendig reset og ikke bare å laste konfigurasjonen.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA