Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fikk ny MCUi 2016, hvilken versjon fikk jeg?

Startet av Heinz, søndag 06. september 2020, klokken 21:40

« forrige - neste »

Heinz

Fikk ny MCUi 2016, hvilken versjon fikk jeg? Delenummeret på den jeg fikk er PREC9840002405

geear

Hva mener du, egentlig? Spør du om MCU1 eller 2? I så fall 1. Men det har vært en haug med revisjoner av MCU1. Dessverre har MCUer nyere enn din fra 2016 havarert allerede, så det er bare å forberede seg på svart skjerm.  :P

Heinz

Siden det er mindre enn 5 år siden jeg fikk byttet sisst, bør vel ny mcu gå på garanti?

Contango

Nei. Du får ikke forlenget garanti fordi du har fått en reparasjon eller ny del under original garantien.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Amatøren

Ja, det stemmnok det, Contango.

Hadde en Seat Alhambra hvor det ble feil på ledningsbunten ut i førerdøren (ett elvindu sluttet å virke). Ny ledningsbunt kostnadsfritt på garanti (bilen var nesten fem år gammel).

Så røk den nye før den var fem år gammel og bilen var mer enn fem år. Da jeg ikke betalte for første bytte var det ikke fem års garanti fra bytte tidspunktet. De garanterer at bilen skal virke i fem år.

Derimot var det fem år (i hvert fall det som ble opplyst av Møller bil) på reparasjonen jeg betalte for.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Her er det nok ikke helt enkelt. Først kommer det an på om det er Kjøpsloven eller Forbrukerkjøpsloven som gjelder. Får man erstatningsvare etter forbrukerkjøpsloven, så skal jo den nye varen holde like lenge som en ny vare, uavhengig av om det er betalt av deg eller selger.


Gir de en vare i erstatning som viser seg å ha samme defekt, så er det bare et spørsmål om når denne ryker. Da kan ikke selger unnskylde seg med at den opprinnelige reklamasjonsretten er utgått. Dette finnes det rettspraksis på. Men den er heller ikke uendelig vedvarende.


Kan si det sånn at dette er advokatmat, og jeg hadde ikke akseptert å betale full pris. Her må nok selger belage seg på å gi et bedre tilbud...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

#6
Nå er vel ikke MCU (eller kabelbunten i mitt tilfelle) som er varen, men bilene. De ble reparert ved å bytte en del i varen (bilene). Dermed så tror jeg de ser de på bilen fortsatt som varen og garantien ut fra den.

Når man derimot etter at garantien på varen (bilen) har utløpt og betaler for en reparasjon så har man en garanti og reklamasjonsrett på den utbedringen hvis den feiler igjen.

Mulig jeg tolker det feil, men... 😉
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Hvis bilen er kjøpt privat (forbrukerkjøpsloven), så har Tesla hatt ett av sine forsøk på å rette innmeldt mangel, og hvis feilen oppstår igjen så har de åpenbart ikke klart å rette feilen ved varen (bilen), ie fortsatt reklamasjonsrett.

Muffinman

 Mislykket reparasjonsforsøk er nettopp det, og trigger ikke ny reklamasjonsfrist. Her er det bestemmelsene om avhjelp som gjelder.

Det følger forresten av forarbeidene til fkjl at det løper ny reklamasjonsfrist på vesentlige deler. Hva som defineres som vesentlige deler skal jeg ikke begi meg ut på. Men det finnes en høyesterettsdom om mislykket utbedring av rustskader på en bil. Her kom rusten tilbake etter at bilen var passert 5 år. Kjøper vant frem, ikke fordi det løp ny reklamasjonsfrist på reparasjonen, men fordi det ikke var "gitt en kontraktsmessig ytelse" dvs en varig reparasjon. Tolker det slik at den første utbedringen var å anse som et mislykket reparasjonsforsøk.

Se forresten fkjl § 15/16 om definisjon av mangler, og §27 om reklamasjonsfrister og §29 om avhjelp.

geear

Skal ikke mye til for å argumentere med at MCU er en vesentlig del. Bilen vår stod evig på da skjermen røk, med klima og ICU på. Airbager osv ute, ingen lydindikasjon på blinklys etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA