Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken versjon? Er iv50 et så dårlig kjøp kontra iv 80 ?

Startet av manchesterfan, søndag 06. september 2020, klokken 21:04

« forrige - neste »

manchesterfan

Hei. Har 1 unge på 2 år og en til på vei så vurderer bilen! Jeg er ikke opptatt av utstyr og vil bare ha en bil som fungerer! kjører golf 2014 modell fra før :D
Jeg kjører 4 km i det daglige og har 1-2 turer på 120km i mnd så har egentlig ingen behov for den ekstra rekkevidden. Ville dere gått for iv50en? Er prisforskjellen verdt det?

Ut i fra det jeg ser på facebook og rundt forbi så er den uaktuell for de fleste, og noen spekulerer i om at den i det hele tatt blir produsert. Noen som vet om iv50 blir leveret til samme tid som de andre?
Alternativet er iv80 for min del ettersom jeg ikke synes iv60 er gunstig verdimessig.

tromsø

Estimert levering av iv50 (og iv80x) er andre halvår 2021
Estimert levering av iv60 og 80 er første halvår 2021

HVis rekkevidden er ok på 50 så syns jeg du absolutt skal kjøpe den, er jo en bra deal for den prisen med tanke på størrelse/plass etc.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

manchesterfan

Ok takk for svar. Ventetiden spiller jo litt inn. Ikke sikker 50 er så gunstig om et år. Komme rnok til å følge litt med på id4 og model y

jkirkebo

Sitat fra: manchesterfan på søndag 06. september 2020, klokken 21:04
Ut i fra det jeg ser på facebook og rundt forbi så er den uaktuell for de fleste, og noen spekulerer i om at den i det hele tatt blir produsert. Noen som vet om iv50 blir leveret til samme tid som de andre?
Alternativet er iv80 for min del ettersom jeg ikke synes iv60 er gunstig verdimessig.

Hmm, personlig synes jeg det nettopp er iv80 som er ugunstig. Pristillegget opp til iv80x er svært lite, forskjellen i bruktmarkedet vil nok være vesentlig større. Skulle jeg kjøpt en slik hadde jeg vurdert enten iv60 eller iv80x. iv50 utgår pga. manglende hengerfeste (vil også være ugunstig i bruktmarkedet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

manchesterfan

Synes det er lite i pris som skiller 60 og 80 i forhold til rekkevidde og utstyret som følger med. Men liten tvil om at 80x med 4hjulsdrift er den du får mest for pengene for. Er bare håpløst med 1 års leveringstid fra kontrakt.

OlaM

Sitat fra: manchesterfan på søndag 06. september 2020, klokken 23:08
Er bare håpløst med 1 års leveringstid fra kontrakt.

Sånn har det jo vært med alle lanseringer av gode elbiler. Bare å bestille, deretter late som den ikke er lansert ennå.  :laugh: En fordel med å få levering på runde 2 er at da har fabrikken litt tid til å fikse bugs.
'21 3LR

hELgenen

Det er i alle fall ikke så ille som Tesla - de lanserer gjerne bilen 2-4 år før en kan få den - og folk står i kø og jubler for det. Men personlig synes jeg mer enn 6 mnd er helt spinnvilt. I "gamle" dager lærte vi at reklamen for et produkt startet når produktet var klart for levering - i elbil bransjen gjelder det å bygge et chassis og dytte inn noen seter og skjermer og rulle den ut på scenen og "lansere" den......tragisk

kodax

Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 08:09
Det er i alle fall ikke så ille som Tesla - de lanserer gjerne bilen 2-4 år før en kan få den - og folk står i kø og jubler for det. Men personlig synes jeg mer enn 6 mnd er helt spinnvilt. I "gamle" dager lærte vi at reklamen for et produkt startet når produktet var klart for levering - i elbil bransjen gjelder det å bygge et chassis og dytte inn noen seter og skjermer og rulle den ut på scenen og "lansere" den......tragisk
Tesla kommuniserte fra begynnelsen når TMY ville bli tilgjengelig. Det stemte for USA, og ser også ut til å ville stemme for Norge. Hvorfor er det da tragisk at man får vite om bilen som kommer? De eneste det er tragisk for er vel reklamebransjen som ikke tjener noe på å lage reklamer for tesla.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

tornaldo

Det er på et vis på tide å gå videre fra "gamle dager". Folk har jo mast noe helt sinnsykt på at Skoda har vært trege med å vise frem bilen, og når de viser den frem, begynner folk å klage på at det er for lenge til at den leveres. Det er altså en grunn til at de ikke har gjort det før.

Men tilbake til iv50 vs iV80, så støtter jeg en annen her i det å gå for iv60 som det minste, men man må jo kjøpe bil etter lommeboka/behovet, Men hvis du har planer om å følge med TMY og ID4, så er jo begge disse adskillig dyrere enn du kan få en iv60 for.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Stikkkontakt

Sitat fra: tornaldo på mandag 07. september 2020, klokken 09:04
Men hvis du har planer om å følge med TMY og ID4, så er jo begge disse adskillig dyrere enn du kan få en iv60 for.

Det er vel sagt at ID4 blir 7000 euro dyrere enn ID3. Enyaq ligger midt i mellom.(Tilsvarende utstyrt)
Da kan man regne med at ID4 blir ca 30000 kr dyrere enn Enyaq. Det er ikke "adskillig". Men det blir litt "tar du den så tar du den". Det baller på seg.

batterimannen

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 07. september 2020, klokken 09:11
Sitat fra: tornaldo på mandag 07. september 2020, klokken 09:04
Men hvis du har planer om å følge med TMY og ID4, så er jo begge disse adskillig dyrere enn du kan få en iv60 for.

Det er vel sagt at ID4 blir 7000 euro dyrere enn ID3. Enyaq ligger midt i mellom.(Tilsvarende utstyrt)
Da kan man regne med at ID4 blir ca 30000 kr dyrere enn Enyaq. Det er ikke "adskillig". Men det blir litt "tar du den så tar du den". Det baller på seg.

Hcis plass er viktig så har ID.4  42 liter mindre bagasjerom enn Enyaq (585 vs 543). Ikke så mye, men for noen så teller all plass de kan få.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tornaldo

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 07. september 2020, klokken 09:11
Sitat fra: tornaldo på mandag 07. september 2020, klokken 09:04
Men hvis du har planer om å følge med TMY og ID4, så er jo begge disse adskillig dyrere enn du kan få en iv60 for.

Det er vel sagt at ID4 blir 7000 euro dyrere enn ID3. Enyaq ligger midt i mellom.(Tilsvarende utstyrt)
Da kan man regne med at ID4 blir ca 30000 kr dyrere enn Enyaq. Det er ikke "adskillig". Men det blir litt "tar du den så tar du den". Det baller på seg.

Ja ikke så stor forskjell på Enyaq og ID4, men forskjellen består sannsynligvis i 0-5% bedre bil, og 95-100% dyrere merkevare. I lys av trådstarters behov, dvs ikke opptatt av utstyr og bare vil ha noe som funker, kan vi vel diskvalifisere Tesla på begge deler  ;D, samt at Skoda trolig er mest for pengene av ID4 og Enyaq.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Øyvind.h

Sitat fra: tornaldo på mandag 07. september 2020, klokken 10:45
I lys av trådstarters behov, dvs ikke opptatt av utstyr og bare vil ha noe som funker, kan vi vel diskvalifisere Tesla på begge deler  ;D,
Bør nok diskvalifisere VAG også da ;D Om en snakker første årsmodell av en splitter ny biltype.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA