Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste lade- og elbilalternativ

Startet av HouseGlover, søndag 06. september 2020, klokken 20:57

« forrige - neste »

HouseGlover

Hei,

Jeg lurte på om dere hadde noen tanker om hva det beste alternativet for lademulighet og elbil er for meg.
Lademuligheten.
1.   Leie av parkeringsplass med ladestasjon for elbil i Borettslaget, kr 600 pr mnd.
2.   Kjøpe bruksrett til garasje i Garasjelaget. Regnestykket blir som følger. Betale inn et innskudd på kr 9.700-13.200 avhengig av beliggenhet – dette får man tilbake ved salg av bruksretten. Kr 500 i administrasjon – engangsgebyr ved kjøp. Leie av garasjen er på kr 3.600 pr år. Skal man lade elbil må man selv betale for å sette opp en vegglader, dvs. ca. kr 15.000-20.000. Fast pris forstrømforbruk er på kr 1.500 pr år.
3.   Bruke ladestasjoner til Oslo kommune, står 10 stk. rett ved der jeg bor. Vanskelig å estimere hva det bil koste meg da jeg kan også lade gratis på jobben.
Hva skal jeg gå for? Frister mest med nr. 2, men er det gunstig avtale?

Elbilen
Jeg har en reisevei på 21 km til jobb, en vei. Totalt 42 km. Hastigheten på denne strekningen varierer fra ca. 40 til 80 km/t. Har mulighet til å lade bilen på jobben, men på sikt kan jeg ikke regne med det da flere og flere vil anskaffe seg elbiler og da blir det første mann til mølla.
I tillegg regner jeg med å besøke familien i Vestfold minst 1 gang i mnd., 115 km en vei på e18. Totalt minst 230 km.
Budsjettet er på ca. kr 150.000.

I dag betaler jeg minst kr 1.344 i bompenger når jeg kjører i rushtiden, dvs. 20 arbeidsdager ut og inn av Oslo ved bruk av en bensinbil. Men i tillegg til det kommer alt annet så i snitt regner jeg med at jeg ligger på kr 1.500 i bare bompenger pr mnd.
Kjører ca. 20.000 km pr år og bilen bruker i snitt 0,7 l pr mil.
I tillegg kommer årsavgiften.
Jeg tror det er en del å spare ved å gå over til en elbil.

RJK

Har litt problemer med å skjønne den store forskjellen mellom alternativ en og to. Blir det i realiteten fast plass om du leier plass, og er de 600,- alle kostnader ved leie, eller kommer lading i tillegg? For skal du bo i kort periode der, så er kanskje dette et greit alternativ. Skal du bo lenge og liker komforten med å vite at det er "din" plass, så er det nok verdt å gå for alternativ 2, selv om det ikke ser ut som de er noen særlig besparelse i det, gitt opplysningene du presenterer her.


Alternativ 3 gir deg parkering mellom 20-09 hverdager til 5 kroner timen, i tillegg til at du kan stå og lade i inntil 3 timer hver dag i tidsrommet 09-20 til 15 kroner timen om du lader, eller 5 kroner timen uten å stå på ladeplass. Alternativt må du da skaffe deg beboerparkering til foreløpig 600 kroner i året, en sum som sikkert vil øke med årene.


Det er ingen tvil om at du foreløpig vil tjene veldig på lavere bomkostnader, og endel og på drivstoffkostnader. Prisen på bompasseringer etter åt de har skrudd opp prisene, vil komme på tilsvarende halve prisen av det du betaler i dag, om de ikke gjør andre endringer enn å skru bomkostnad opp til 50 % av prisen for en bensin/hybridbil.


Fint om du kan klargjøre mer om totale kostnader for alternativ 1 og 2 for å få litt grundigere svar.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Alt 1 koster 1900 kr mer i årlige kostnader enn alt 2. Men alternativ 2 krever investering i ladestasjon, som det tar 8-10 år å betale ned med 1900kr/år.

Skal alt 2 lønne seg, så må man ha et ganske langsiktig perspektiv.

Alt 2 krever også at du kan cashe ut ca 30kkr nå, til innskudd og ladestasjon.

Regner med at alt 1 er utendørs. Å få en garasjeplass har jo en verdi i seg selv, som jeg ikke har tatt hensyn til i denne betraktningen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

HouseGlover

Svarer begge.

Alt 1, ja, det er en fast plass utendørs inkl strøm, mao så er det ikke noe som kommer i tillegg med mindre de finner på å justere prisene i fremtiden.

Litt usikker på hvor lenge jeg skal bo her, men leiligheten ble kjøpt nylig så det blir noen år.

Alt 2, litt usikker selv på om jeg får noe tilbake for å betale for å sette en vegglader, skal ringe og høre med styret i garasjelaget. Blir dumt om jeg finner på å flytte etter et par år og mister investeringen uten å få noe tilbake. Kommer tilbake med en oppdatering på det etterhvert.

Imens, noen tips til den rimeligste elbilen til mitt kjøremønster?

RJK

Om du setter opp lader, så bør du få noe mere tilbake for plassen din når bruksretten returneres, eller bør du kunne få lov å ta boksen med videre. Det øker helt klart verdien på plassen sammenlignet med om neste person må betale for en ladeboks.


Mange fine biler i markedet nå, og spesielt i prisklassen 250-300 K for ny bil. Plassbehovet ditt vil nok ha mye å si på valget, men jeg er litt svak for E208 og E2008. Men for å komme nærmere prisnivået ditt, så er jo de nye trillingene verdt å sjekke ut, om de ikke blir for små.


Ellers vil kanskje en brukt Zoe passe budsjettet, eller en Kia Soul, som jeg synes er en kul bil. De du får i den prisklassen er dg "gamle" Soul, ikke E-Soul, og dermed ChaDeMO-lading.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

HouseGlover

Det er som du sier RJK, man kan selge det videre til nestemann (om det er en med elbil som skal kjøpe bruksretten) eller ta laderen med seg, man får ikke noe av Grasjelaget ble jeg informert.

Da er alt 1 og 2 ganske like, alt 1 er bedre om man skal bo en kortere periode.

Kr 600 pr mnd, er det mye?

RJK

600,- per måned inkludert strøm er billig i Oslo. Når det da og betyr at du slipper investeringer, så frigir du kapital til annet.


Med leie av "egen" plass så betaler du da 3600 + 1500 per år som gir en månedskost på 425,-. Da har jeg ikke tatt hensyn til de 500 kroner i engangs administrasjon.


Da har du en månedlig differanse på 175,- som skal dekke investering til lader. Si 15 000,- for denne som er i laveste prisestimat, og vi ser bort fra finansieringskosten (tapte rentekostnader for alternativ plassering, eller rente og avdragskostnader), så vil det altså ta nesten 86 måneder eller litt over 7 år før den er nedbetalt.


Litt avhengig av hvordan den finansieres, så må du kanskje doble antall år til alle kostnader er dekket. Hva du eventuelt får solgt den videre for, vil dog redusere tiden det tar før det lønner seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Ref valg av bil: Det var vel du som hadde prøvd en Zoe. Vær oppmerksom på at det kun er IT-nett på de kommunale ladestolpene i ditt område, så du trenger en portabel transformator (det finnes litt forskjellige løsninger her) for å lade Zoe akkurat der (sannsynligvis også i borettslaget). Ikke alle brukte Zoe selges med en slik løsning, så da må du regne med ca 10.000 i ekstrautstyr for å lade.

En annen ting er at kombinasjonen av en slik trafo, samt lav effektivitet i chamelon-laderen ombord i Zoe, gjør at du ender rundt 2 kW som maksimal netto ladeeffekt på IT-nett. (Du finner sikkert mer detaljer og tall på Zoe-delen av forumet.) Mange andre brukte elbiler i samme prisklasse kan lade ~7 kW på en-fas IT-nett, dvs ca tre ganger raskere. Der du betaler for tiden du lader (som på Oslo sine kommunale stolper), blir derfor strømprisen relativt høy med Zoe.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Sitat fra: HouseGlover på søndag 06. september 2020, klokken 20:57
2.   Kjøpe bruksrett til garasje i Garasjelaget. Regnestykket blir som følger. Betale inn et innskudd på kr 9.700-13.200 avhengig av beliggenhet – dette får man tilbake ved salg av bruksretten. Kr 500 i administrasjon – engangsgebyr ved kjøp. Leie av garasjen er på kr 3.600 pr år. Skal man lade elbil må man selv betale for å sette opp en vegglader, dvs. ca. kr 15.000-20.000. Fast pris forstrømforbruk er på kr 1.500 pr år.

Garasje har mange fordeler vinterstid med å slippe snø og is på bilen. 300 kr pr mnd for garasje i Oslo er en akseptabel pris. Jeg betaler 250 kr pr mnd på Lørenskog.

Prisforskjellen skulle vært stor for at jeg hadde valgt bort garasje. Om du flytter regner jeg med du kan ta med, eller selge videre ladeboksen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

HouseGlover

Takk for svar, tenker egentlig mest på Ioniq nå, men prisen på en brukt en er relativ stiv, tenker på 2017-modell. Når man først er i 200K prisområde så er det plutselig mange andre alternativer. Eller hva tenker dere? Er Ioniq verdt 200K?

automat

Jeg mener at 28kWh Ioniq er blandt de beste ''midrange''-bilene. (Det er derfor jeg har en).

Om en 2017-mod er verdt 200k, vil jeg ikke mene så mye om. Men har et inntrykk av at bruktmarkedet generelt er høyt priset om dagen. Men det skal jo komme mange nye modeller på veiene fremover, og det kan jo presse bruktprisene nedover.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA