Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona - facelift på 2021 modell

Startet av batterimannen, søndag 06. september 2020, klokken 08:06

« forrige - neste »

batterimannen

2021-utgaven av Kona Electric kommer trolig ikke før andre halvår neste år. Visuelt ventes forskjellene å være minimale.

Blant nyhetene vi kan se fram til innvendig er varme i baksetene, nytt og bedre infotainmentsystem.

Ambientbelysning skal gjøre coupeen mer trivelig og virke påkostet. Det blir dessuten to typer skinn tilgjengelig, der den ene er tofarget. N Line-pakke. Da er hjulbuene lakkert i samme farge som bilen, skinninteriøret har røde kontrastsømmer og det er 18" felger.


Personlig mener jeg det viktogste hadde vært å fått minne på de el justerbare setene og fått på litt ekstra lydisolering.

https://www.tv2.no/broom/11621675/

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

andy99

Varme i baksetet og nytt infortaiment kom på MY 2020.
Det som er nytt for MY2021 er nytt heldigitalt 10 tom instrumentpanel og ny betjening av klima. Ingen memory på setene så vidt jeg kan se. Og så har de byttet front fanger og bak fanger med nye lykter. Og har klart å sette inn enda større nedre baklykter  :-1:. Størrelse og utformingen på de nedre baklyktene er etter min mening allerede utrolig stygge, de ble ikke noe bedre på den nye versjonen. Kunne de ikke bare fjernet de og fått alle lysene samlet som på de fleste andre biler?

Videolink til de nye versjonene
https://youtu.be/79tCHFLULyM
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

trykkertor

Sitat fra: andy99 på søndag 06. september 2020, klokken 08:53
Videolink til de nye versjonene
https://youtu.be/79tCHFLULyM
Det ser ut som bensinutgaven. Er jo så mye grill og radiator fremme.
Blir sikkert en annen front på Electric.

RJK

Kunne gjerne fått litt bedre plass bak, spesielt i bagasjerommet. 10-15 cm hadde gjort stor forskjell. Selvsagt best om det øker ved å forlenge akselavstanden, men fungerer fint med litt mere overheng også.


Og så kunne de kommet med 12V-uttak i bagasjerommet, fabrikkmontert frunk og gassdempere til panseret. De to siste ordner man selv, men fint om det hadde kommet originalt, fremfor det motordekselet som har null annen funksjon enn "sminke"[size=78%].[/size][/size][size=78%][/size]Memory på setene og varme i baksetet er bra tillegg, men ville valgt de andre før dette.[size=78%][/size][size=78%]



Ellers synes jeg faktisk original var bedre, men om dette fører til at det blir samme lykter på el-og ice-versjonene, så er det bedring. Er bare unødvendig fordyrende å gjøre det forskjellig. Og så er det å håpe at de øker hengervekten endel. Denne bilen kunne fint fått 750 kg eller mere på kroken.


Men kunne ønsket de fikk gjort bilen bakmotorisert/bakhjulsdrevet, da den blir for lett og for motoren for kraftig til den lette fronten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Counterpointer

Sitat fra: RJK på søndag 06. september 2020, klokken 11:32
Men kunne ønsket de fikk gjort bilen bakmotorisert/bakhjulsdrevet, da den blir for lett og for motoren for kraftig til den lette fronten.
Eller enda bedre awd. Det er et merkelig marked når billigste elbil med awd på det norske markedet er Polestar 2 til 478 k kr

Det trengs virkelig en liten SUV med awd

RJK

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 21:47
Sitat fra: RJK på søndag 06. september 2020, klokken 11:32
Men kunne ønsket de fikk gjort bilen bakmotorisert/bakhjulsdrevet, da den blir for lett og for motoren for kraftig til den lette fronten.
Eller enda bedre awd. Det er et merkelig marked når billigste elbil med awd på det norske markedet er Polestar 2 til 478 k kr

Det trengs virkelig en liten SUV med awd


Absolutt greit som alternativ. Jeg klarer meg med 2WD da jeg mer eller mindre aldri kjører steder der 4WD er påkrevd. Så lenge man kan velge mellom full pakke 2WD og full pakke 4WD. Men klart, er ikke tillegget for stort, så vil det selvsagt vurderes.


Vil forresten slenge på raskere lading som en annen forbedring de kan gjøre. 54 minutter på "full pupp" er for tregt. Få faktisk 100 kW som de sa da de reklamerte for bilen, eller gjerne mere, og hold farta gående lengre, samt droppet mindre drastisk frem til 90 % SoC. De fikk det til på Ioniq Gen 1 med langt mindre batteripakke.


Så er det selvsagt endel andre forbedringer de kan gjøre i software, men det bør kunne legges inn for eldre versjoner og, siden drivlinja er den samme, og det ikke krever HW-endringer. Som å legge till en knapp på skjermen for å kunne starte varming av batteriet til lading så man får bedre fart også på kaldere dager, og automatisk forvarming når man legger inn ladestasjon på ruta.

[/size]Dessuten, sørg for at kartoppdateringer og info om ladestasjoner man finner når man bruker livedata, oppdaterer info som ligger i offline-basen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ProsjektX

Hvis de får fjernet den horrible midtkonsollen på EV, så skulle jeg vurdert Kona igjen.. Men er vel bare interiørbilder fra fossil
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Really

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 21:47
Sitat fra: RJK på søndag 06. september 2020, klokken 11:32
Men kunne ønsket de fikk gjort bilen bakmotorisert/bakhjulsdrevet, da den blir for lett og for motoren for kraftig til den lette fronten.
Eller enda bedre awd. Det er et merkelig marked når billigste elbil med awd på det norske markedet er Polestar 2 til 478 k kr

Det trengs virkelig en liten SUV med awd

Når lille Kona med utstyr tilsvarende lanseringsversjonen nå koster over 430 000 kan en bare tenke seg prisen med AWD. Den er blitt svært dyr.

Counterpointer

Sitat fra: Really på fredag 25. september 2020, klokken 21:24
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 21:47
Sitat fra: RJK på søndag 06. september 2020, klokken 11:32
Men kunne ønsket de fikk gjort bilen bakmotorisert/bakhjulsdrevet, da den blir for lett og for motoren for kraftig til den lette fronten.
Eller enda bedre awd. Det er et merkelig marked når billigste elbil med awd på det norske markedet er Polestar 2 til 478 k kr

Det trengs virkelig en liten SUV med awd

Når lille Kona med utstyr tilsvarende lanseringsversjonen nå koster over 430 000 kan en bare tenke seg prisen med AWD. Den er blitt svært dyr.
Det er en blanding av importør/forhandler som tar større avanse enn i andre land og at valuta har svekket seg voldsomt. En ekstra motor koster ikke mange tusenlapper i produksjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA