Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål vedr Easee ladeboks

Startet av JohnMartin, lørdag 05. september 2020, klokken 13:46

« forrige - neste »

JohnMartin

Hei,

Sitter nå å fullfører bestilling av Enyaq iV 80 og kommet til muligheten å bestille ladeboks.
Skoda tilbyr DEFA eRange Uno og DEFA eRange IQ, men jeg har egentlig tidligere bestemt meg for at den gangen vi kjøper elbil, så skal vi ha Easee, siden den er koblet opp mot Tibber mtp. smartstyring.

Vi bruker bilen lite i hverdagen, ingen pendling, og vi har solceller(13kW). Så er egentlig på jakt etter en måte å styre ladingen slik at vi lader når vi har stor produksjon av egen strøm.
Mtp på rekkevidden til bilen og vårt forbruk, så skal vi klare å kun lade 1 gang i uken eller noe slikt.

Er det noen som har Easee eller nevnte DEFA som kan fortelle meg om det er en mulighet til å slå lading av og på via appen? :)

turfsurf

Sitat fra: JohnMartin på lørdag 05. september 2020, klokken 13:46

Er det noen som har Easee eller nevnte DEFA som kan fortelle meg om det er en mulighet til å slå lading av og på via appen? :)
Man kan ihvertfall stoppe lading på easee fra tibber appen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

#2
Hvis du ønsker styring mot solceller, tror jeg Zappi er et bedre alternativ. Den er tilpasset det og kan gjøre omtrent alt Easee kan. Litt høyere pris dog, men verd å sjekke.

PS jeg har Easee selv, men med solceller ville jeg vurdert en gang til

JohnMartin

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. september 2020, klokken 22:53
Hvis du ønsker styring mot solceller, tror jeg Zappi er et bedre alternativ. Den er tilpasset det og kan gjøre omtrent alt Easee kan. Litt høyere pris dog, men verd å sjekke.

PS jeg har Easee selv, men med solceller ville jeg vurdert en gang til

Takk for innspill.
Kom borti Zappi igår og har lest igjennom hele tråden på dette forumet og på nett, og kan virkelig virke som at Zappi kan være rett boks for oss.
Må bare finne ut om det er muligheter for å få Zappi inn i smarhus også :)

turfsurf

Vurderte og Zappi med tanke på solceller, men kom til konklusjonen at elbillading og solceller er en dårlig match. Kjører man bil til jobben får man mest effek fra solcellene når bilen ikke er der. Da er det bedre å ha en overordnet styring som man kan programmere m.t.p. oppvarming, varmtvannsbereder m.m.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: JohnMartin på søndag 06. september 2020, klokken 09:20
Må bare finne ut om det er muligheter for å få Zappi inn i smarhus også :)
Du må vel ha den egne enheten Harvi for å få til smarthusintegrering. Den kan styre varmtvann ol. Står om dette i Zappi tråden og bruker Electrolux kan nok svare på de fleste spørsmål da han er forhandler for Zappi/Harvi mm.

Kristian O

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 09:33
Vurderte og Zappi med tanke på solceller, men kom til konklusjonen at elbillading og solceller er en dårlig match. Kjører man bil til jobben får man mest effek fra solcellene når bilen ikke er der. Da er det bedre å ha en overordnet styring som man kan programmere m.t.p. oppvarming, varmtvannsbereder m.m.
Er dette på grunn av nettleiga? Eg har sett at f.eks Tibber betaler overpris til plusskunder (1kr/kWh?).
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

JohnMartin

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 09:33
Vurderte og Zappi med tanke på solceller, men kom til konklusjonen at elbillading og solceller er en dårlig match. Kjører man bil til jobben får man mest effek fra solcellene når bilen ikke er der. Da er det bedre å ha en overordnet styring som man kan programmere m.t.p. oppvarming, varmtvannsbereder m.m.

Siden vi ikke bruker bilen til jobb, så står den hjemme om dagen, så da vil vi få utnyttet egenproduksjon.
Har allerede et smarthus der Tibber er inkludert, så varme, vann etc. styres alt ut ifra behov og strømpris. :)

Sitat fra: Kristian O på søndag 06. september 2020, klokken 12:49
Er dette på grunn av nettleiga? Eg har sett at f.eks Tibber betaler overpris til plusskunder (1kr/kWh?).

Tibber betaler godt, ja. Tdiligere var avtalen at du fikk 1kr/kWh opp til 10 000kWh. Så nå i sommer har det vært veldig lukrativt, siden spotprisen har ligget på 3-20 øre.
Nye kunder idag får 1 kr per kWt (opp til 1000 kWt per år). Vet ikke om de har noe makstak på totalen.

Betaler jo ikke nettleie for strømmen du selger, men for å få størst mulig gevinst, så er det best å bruke mest mulig strøm selv. For da blir det mindre kjøp av strøm.
Bare synd batteriløsninger er så svindyre!
Når kommer elbiler med V2G?!  :D

elektrolux

#8
Batteriløsning koster, men kan en lagre energien i VVB og elbilen i stedet for å eksportere den vil de ferreste ha overskudd ut over det.

Her er forresten link til vår Myenergi produktside:

Velger en 7,4 kW versjonen med fast kabel blir dette totalt sett rimeligere enn andre smarte ladestasjoner da føler for dynamisk styring, kabel, og holder er en del av pakken til kr. 9490.-
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. september 2020, klokken 18:05


Velger en 7,4 kW versjonen med fast kabel blir dette totalt sett rimeligere enn andre smarte ladestasjoner da føler for dynamisk styring, kabel, og holder er en del av pakken til kr. 9490.-
Får man da app og trådløs lastbalansering mot sikring og lastbalansering to ladere imellom hvis man vil utvide?

For 8.000,- fikk jeg dette og 22kW lading inkludert hos Tibber.

Synes egentlig Zappi selger best på det at det er ett frittstående system med funksjonalitet mot solceller og varmtvann. I den sammenhengen er det ett godt kjøp, som ren smartlader med lastbalansering ikke så mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar_S

Sitat fra: JohnMartin på lørdag 05. september 2020, klokken 13:46

Vi bruker bilen lite i hverdagen, ingen pendling, og vi har solceller(13kW). Så er egentlig på jakt etter en måte å styre ladingen slik at vi lader når vi har stor produksjon av egen strøm.


Har selv Easee og et litt mindre solcelleanlegg. Per i dag støttes ikke Easee lading begrenset til overskuddsproduksjon, men ettersom de allerede støtter Tibber Pulse og holder på å ferdigstille sin egen Equalizer (såvidt jeg forstår har denne mer leler mindre samme funksjonalitet som Pulse) er veien forhåpentligvis kort til at de legger inn støtte for slikt.

Stem gjerne frem min feature request på  https://easee.upvoty.com/b/feature-request/eco-mode-charge-only-with-surplus-power-from-solar-panels-etc/ så kan det hende de får gjort noe før neste sommer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA