Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekabler - schuko - CEE

Startet av Skodaeny, lørdag 05. september 2020, klokken 08:46

« forrige - neste »

Skodaeny

Hei!

Greier ikke å finne info om ladekabler til schuko og CEE for enyaq. Er det med kabel som støtter begge, eller bare schuko?

espenri

"MODE2 og MODE3 ladekabler"

Dette er inkludert i alle modellene i følge prislista. Så vidt jeg har skjønt er MODE2 schuko / nødlader mens MODE3 er kabel for AC ladestasjoner.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Skodaeny

Noen som vet om det finnes adapter eller annen trygg (billig?) måte å konvertere fra schuko til CEE stikk?

sjokomelk

Sitat fra: Skodaeny på lørdag 05. september 2020, klokken 17:47
Noen som vet om det finnes adapter eller annen trygg (billig?) måte å konvertere fra schuko til CEE stikk?
https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/cee-kontakter/campingvognadapter-2000043065
Men det skal ikke brukes sammen med ladekabler. Og ladestasjoner har bare Type2 nå uansett.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 05. september 2020, klokken 17:58
Sitat fra: Skodaeny på lørdag 05. september 2020, klokken 17:47
Noen som vet om det finnes adapter eller annen trygg (billig?) måte å konvertere fra schuko til CEE stikk?
https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/cee-kontakter/campingvognadapter-2000043065
Men det skal ikke brukes sammen med ladekabler. Og ladestasjoner har bare Type2 nå uansett.


De er helt greie å bruke på reise og når man er på besøk, men adaptere skal ikke brukes til fast hjemmelading. Hadde bruk for mitt adapter ved lading på campingplass i sommer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Skodaeny

Klart. I alle tilfeller må det nå være tryggere med eventuell varmgang midt ute på betonggulvet/grusen/annet ift. i en kontakt på veggen  ;)

RJK

Sitat fra: Skodaeny på lørdag 05. september 2020, klokken 20:02
Klart. I alle tilfeller må det nå være tryggere med eventuell varmgang midt ute på betonggulvet/grusen/annet ift. i en kontakt på veggen  ;)


Det spennende med strøm er jo at det fremdeles kan være "fest" ved enden av kabelen mot sikringsskapet, om man prøver å dra for mye varme ut av anlegget, mens alt ser fint ut i andre enden. Derfor er det greit å vite at anlegget er dimensjonert for å takle belastningen, slik det skal være der industrikontakt er i bruk.


Dog, forskriftene skiller vel ikke her, men krever at man ikke skal brukes adaptere som permanent løsning, selv om også adapteret skal være beregnet for belastningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Ser det ligger rødt, blått og schuko i bagasjerommet på videoene, de ligger vel ikke tilfeldig slengt der.



Tipper Mode 3 følger med gratis, mens Mode 2-kladd med utbyttbare støpsler koster noen lapper ekstra.
'21 3LR

Orbit

Det er samme mode-2 kladd som følger med Audi, bare med annen logo. Der må en riktignok velge mellom blått eller rødt støpsel i Norge (+ Schuko i begge tilfeller).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JohnMartin

Fra skoda.no:
"Med elbilen leveres begge nødvendige ladekabler som standard:

- Mode 2-ladekabel (nødlading) med en kontrollenhet på kabelen kan brukes i vanlig stikkontakt

- Mode 3-ladekabel med Type 2-kontakt i begge ender som benyttes på offentlig eller privat ladestasjon. (Ved hjemmelading velger de fleste veggboks med fastmontert ladekabel.)"

daktari

Støtter den 11 kW AC-lading den kladden? Og bilen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Sitat fra: https://www.elbil24.no/nyheter/skoda-enyaq-offisiell---her-er-prisene/72801250Begge de to største batteriene vil leveres med en 11 kW ombordlader for typisk hjemmelading. Minste batteri vil bli utstyrt med en 7,2 kW lader, men med 11 kW som tilbehør.

Har ikke sett noe spesifikt om kladden, men ut fra hva bilen klarer, og gitt de leverer samme kladd i Norge som på videoen, ser det for meg ut som det skal bli mulig med 11kW fra industrikontakt med hva som leveres som standardutstyr.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA