Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

Olemann

Nei, han skrev han prøvekjørte ID4.GTX. Derfor jeg klippet det inn og spurte han om det, men, jeg tror også det må være feil, trodde ingen slike var her enda, derfor jeg ba han oppklare, men han har ikke gitt lyd fra seg.  Da kan vi vel konkludere med at dette var feil.

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 11. mai 2021, klokken 17:34
Det er jo feil. Så vidt jeg ser så krev han 9.5 at han prøvekjørte id.4.

Trond.m

Han har sikkert bare rettet innlegget. Det var uansett helt urealistisk. Det er vel ikke registrert noen GTX i Norge.

hELgenen

Det finnes ikke publisert en eneste test heller. Starter ikke produksjonen uke 25 på gtx?

e-Stig

Har lest "overalt" om parkeringspakker, men sliter med å finne ut om ID.4 eller Enyaq faktisk blir levert med en god gammel parkeringsassistent som parkerer bilen halvautomatisk. Er det noen her på forumet som har funnet ut av det? Senest i dag har jeg brukt parkeringsassistenten på e-Golfen to ganger.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Roy Aasen

Du tenker på om bilen parkerer selvstendig?
Finnes ikke på ID, kan ikke tro at det er anderledes hos resten av "familien"


e-Stig

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 14. mai 2021, klokken 20:06
Du tenker på om bilen parkerer selvstendig?
Finnes ikke på ID, kan ikke tro at det er anderledes hos resten av "familien"

Fant dette på Bil24:

https://bil24.no/her-er-elbilen-mange-venter-pa

Sitat:
"Og ja, den har selvsagt også en parkeringsassistent. Og dette er litt av en luring.

Park Assist-pakken har allerede vært i stand til å ta over rattet ved både parallellparkering og parkering inn og ut av luker. I den nye og mer intelligente konfigurasjonen, kan systemet også bremse bilen automatisk for å unngå sammenstøt med fotgjengere og objekter.

Den nye parkeringsassistenten byr også på en slags opplæringsfunksjon. Om man kjører for eksempel gjennom en trang og sterkt kronglede oppkjørsel med mye ratting, gassing og bremsing, er det mulig å lagre denne. Bilen har dermed lært seg ruten, og neste gang kan systemet overta styring og bremsing og dermed unngå irriterende småbulker og skraper."


Litt rart hvis Volkswagen ikke leverer dette? De har jo hatt parkeringsassistent på e-Golf i mange år.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

steffone

På Enyaq ble Park Assist fjernet fra konfiguratoren i høst, og med dette forsvant basale funksjoner som lukeparkering. Jeg spurte selger om dette var en funksjon vi kunne forvente å få OTA, men dette blir kun tilgjengelig på senere modeller. VAG har nok ikke finpusset tilstrekkelig på denne funksjonaliteten.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

LMOR

Hvis en kjøper full pakke, så er det bare software som mangler antar jeg. Så det blir sikkert solgt til alle de som kan benytte en slik funksjon.
Eller sår de glipp av lett-tjente penger.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

e-Stig

Sitat fra: steffone på fredag 14. mai 2021, klokken 22:12
På Enyaq ble Park Assist fjernet fra konfiguratoren i høst, og med dette forsvant basale funksjoner som lukeparkering. Jeg spurte selger om dette var en funksjon vi kunne forvente å få OTA, men dette blir kun tilgjengelig på senere modeller. VAG har nok ikke finpusset tilstrekkelig på denne funksjonaliteten.

VAG har hatt denne funksjonen på bilene sine i minst 8 år så det er rart den plutselig forsvinner på nye modeller. For den som venner seg til å bruke den er parkeringsassistent mer nyttig enn for eksempel ryggekamera eller "360 graders view".
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

LMOR

#174
Sitat fra: e-Stig på fredag 14. mai 2021, klokken 23:33
Sitat fra: steffone på fredag 14. mai 2021, klokken 22:12
På Enyaq ble Park Assist fjernet fra konfiguratoren i høst, og med dette forsvant basale funksjoner som lukeparkering. Jeg spurte selger om dette var en funksjon vi kunne forvente å få OTA, men dette blir kun tilgjengelig på senere modeller. VAG har nok ikke finpusset tilstrekkelig på denne funksjonaliteten.

VAG har hatt denne funksjonen på bilene sine i minst 8 år så det er rart den plutselig forsvinner på nye modeller. For den som venner seg til å bruke den er parkeringsassistent mer nyttig enn for eksempel ryggekamera eller "360 graders view".

Park Assist trenger vel dette for å gjøre jobben, så det er vel ikke enten eller.
Men har du alle sensorene, så mangler du bare software.
Tipper/håper de fant ut at det er en enkel ting å tjene penger på etter at de har solgt mange biler.

Men jeg har hatt automatisk parkering i 11 år nå, og bruker det ikke. Jeg parkerer raskere selv, og med 360 kamera så har jeg full kontroll.
Ville aldri parkert bilen tett inntil noen andre før alle biler kan kjøre inn/ut selv. Hjelper ikke at jeg kan smyge meg inn hvis naboen ikke kommer seg inn i bilen uten å bulke min.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

e-Stig

Sitat fra: LMOR på fredag 14. mai 2021, klokken 23:41
Sitat fra: e-Stig på fredag 14. mai 2021, klokken 23:33
Sitat fra: steffone på fredag 14. mai 2021, klokken 22:12
På Enyaq ble Park Assist fjernet fra konfiguratoren i høst, og med dette forsvant basale funksjoner som lukeparkering. Jeg spurte selger om dette var en funksjon vi kunne forvente å få OTA, men dette blir kun tilgjengelig på senere modeller. VAG har nok ikke finpusset tilstrekkelig på denne funksjonaliteten.
VAG har hatt denne funksjonen på bilene sine i minst 8 år så det er rart den plutselig forsvinner på nye modeller. For den som venner seg til å bruke den er parkeringsassistent mer nyttig enn for eksempel ryggekamera eller "360 graders view".
Park Assist trenger vel dette for å gjøre jobben, så det er vel ikke enten eller. Men har du alle sensorene, så mangler du bare software. Tipper/håper de fant ut at det er en enkel ting å tjene penger på etter at de har solgt mange biler.

Men jeg har hatt automatisk parkering i 11 år nå, og bruker det ikke. Jeg parkerer raskere selv, og med 360 kamera så har jeg full kontroll.
Datteren vår tok over gamlebilen og flyttet til byen med gateparkering. Plutselig kom parkeringsassistenten til nytte. Enkelte luker er så små at det fort kan være raskere å bruke assistenten enn å bomme selv tre ganger. Ikke noe big deal for meg på ID.4, var bare overrasket over at det ikke var mulig å få det.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

LMOR

#176
Tenkte jeg kunne dele mine vurderinger som endte med at jeg valgte ID.4 GTX og ikke Enyaq IV 80X. Da sammenligner jeg med alt utstyret valgt på begge.

Minus med Enyaq:

- Designet rundt benplassen foran var neste like irriterende som på EQC. Det visuelle inntrykket som vises på vedlagte bilder går på bekostning av det funksjonelle. Bilde fra ID.4 er ikke GTX, men viser at benene på ID.X har like god plass på hele bredden på sete, mens det på Enyaq buer ut og stjeler plass. Kanskje ekstra irriterende når du kommer fra i3, som er helt åpen mellom setene.
- Uttrekkbar sittestøtte mangler. Et must for meg.
- Den minste skjermen foran føreren står for langt borte og er ikke montert på rattstammen som er en genial løsning på ID.4.
- Anlegget har en dipp i frekvensresponsen, som bare er et eksempel på at ID.4 er mer gjennomtenkt innenfor områder som betyr mye for meg.
- Soltaket er mye mindre og ser ikke like premium ut. Det kan åpnes, men jeg liker at det ikke kan åpnes på ID.4, og har aldri åpnet de jeg har hatt.
- Stingene i setetrekket holder definitivt ikke premium kvalitet og står i kontrast til den opplevde premiumfølelsen.
- Mangler sort tak i AWD versjonen. Burde vært mulig å velge uavhengig av interiør ellers. En premium bil må ha svart tak.
- Mange små design detaljer som trekker ned, f.eks kvaliteten på knappene i taket, på AC i mot baksete.
- Stivere/hardere å kjøre, og jeg opplevde mer veistøy enn med ID.4.
- Enyaq er lengre og bredere, ulempe for meg
- Dyrere. Klarer ikke få meg til å betale mer for en Skoda enn en VW, selv om jeg hadde likt Skoda litt bedre, spesielt når jeg tror på at VW vil være mer verd om 3-4 år.
- Sannsynlig leveringstid på AWD

Pluss med ID.4:

- Tysk. Prøver alltid å velge en bil som produseres i Tyskland, så nær Bayern som mulig.
- Karbonnøytral produksjon, akkurat som i3. Tenker det er viktig på en elbil.
- Bedre score totalt sett på safety assist, (Enyaq fikk 0 poeng for førerovervåkning fordi det ikke er standard)
- Car2X (V2x) innebygget
- Bruktbilverdi. Stor større tro på VW og BMW.
- CarPlay integrasjon til HUD, finnes på id.4, har ikke funnet det bekreftet på Enyaq. Tvert imot står det i flere nye tester av det ikke fungerer. (Kanskje det kommer, men viser at VW er litt mer frempå)
- Sylskap skjerm på ID.4, 1920x869 med 175 pixels per inch
- Har tro på at en bil med VW sin kundebase vil få flere og bedre software oppdateringer både i bil og på app fremover.

Pluss med Enyaq:

- Har mer bagasjeplass
- Fysiske knapper, ikke viktig for meg
- Soltaket kan åpnes (for de som ønsker det)
- Flere «lure» rom til å legge saker i
- Større skjerm som ikke er skjev-stilt, men den så langt fra like skarp ut som id.4 (og antar det stemmer siden de ikke skryter av oppløsningen)
- Ambient belysningen ser finere ut
- Rattet er flott og godt å holde i

På begge savner jeg å kunne erstatte pianolakk detaljer med f.eks aluminium, skinn el. i verste fall matt «soft» plast.

Det er noe smak og behag, og noe harde fakta. Gi gjerne beskjed om harde fakta er feil, i så fall med en referanse til hvor det står, så skal jeg endre på punktene. Eller hvis jeg har glemt noe viktig.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

SveinJ

ID.4 produseres vel i Zwickau og ikke i Wolfsburg!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Bjoris

Jeg kunne nok lett valgt Enyaq også, men syns VW har gjort IDene veldig enkle å bruke og disse som klager på manglende knapper syns jeg er litt bakstreversk.

VW har jo vært smarte å lage begge deler slik at de favner om flere kjøpere totalt, men total slakt av ID sitt opplegg virker mer som at en ikke har skjønt hvordan det fungerer. Hvordan en egen spak for CC kan bli bedre enn denne veldig logiske og enkle CCen på knappene skjønner jeg ikke, spes ikke når en topper dette med swip muligheten som gjør det super lett å endre hastighet når feks bilen vil kjøre i 60, men jeg 70...

Rexen

Det avgjørende for oss da vi valgte bort Enyaq var:
- Klikk-klakk lyden i blinkelyset ville ettervert medført at kona ville nektet bruk av blinkelys
- Grillen på Enyaq
- Jeg likte svært dårlig egen hendel for cruisecontrollen vs brytere på rattet

Nå er jeg i fase hvor jeg leter etter bekreftelser på at valg av ID.4 GTX var det rette; Glimrende at lydanlegget viser seg å være så bra. Og at infotainment systemet kommer så godt ut i test https://www.macrumors.com/review/2021-volkswagen-id-4-carplay/.
Jeg liker å kjøre med aktiv cruisecontroll og på minussiden kommer at VW (og Skoda) har gamle/fiktive fartsgrenser inne i kartbasen. Håper VW  setter inn ressurser på å korrigere feilene.
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA