Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

unik42

#75
Lest denne?
https://www.elbil24.no/tester/skoda-enyaq-innfrir-i-test/73604107

Ikke måte på hvor mye bedre Enyaq er enn ID4. Valgte vi feil bil?

Edit: Jeg synes ikke det, men jeg kjenner det irriterer meg litt at "alt" liksom er bedre på Enyaq. Det er i prinsippet samme software i begge bilene, men Enyaq sitt er bare så mye kjappere (i følge anmelder). Også har jo Enyaq høyere bakkeklaring, selv om min har 21cm og Enyaq 18.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

amrois

Riktig det siste meldingen sier.  Den ekstra regenereringen er også tilgjengelig for prediktiv ACC på ID'ene.
ID4 Pro Perf Tech

Gnilre

Sitat fra: unik42 på tirsdag 06. april 2021, klokken 07:47
Lest denne?
https://www.elbil24.no/tester/skoda-enyaq-innfrir-i-test/73604107

Ikke måte på hvor mye bedre Enyaq er enn ID4. Valgte vi feil bil?

Edit: Jeg synes ikke det, men jeg kjenner det irriterer meg litt at "alt" liksom er bedre på Enyaq. Det er i prinsippet samme software i begge bilene, men Enyaq sitt er bare så mye kjappere (i følge anmelder). Også har jo Enyaq høyere bakkeklaring, selv om min har 21cm og Enyaq 18.
Bilen de har testet til ca 550.000 kr er 120.000 kr dyrere enn den ID4 1.st jeg har bestilt. Mulig det er enda større forskjell hvis Enyaq ikke har inkludert vinterhjul. Enyaq konfigurert litt mer som min bil blir forskjellen 70.000 kr. Jeg lever godt med at Enyaq kan være bedre på noen punkter hvis jeg sparer så mye. Problemet med Enyaq er at det er svært vanskelig å spekke bilen til noe under 500.000 med det største batteriet. Tillegget for 80x er så lite med Enyaq at jeg tror 2WD versjonene får større prisfall fremover.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Stikkkontakt

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 06. april 2021, klokken 12:26
Sitat fra: unik42 på tirsdag 06. april 2021, klokken 07:47
Lest denne?
https://www.elbil24.no/tester/skoda-enyaq-innfrir-i-test/73604107

Ikke måte på hvor mye bedre Enyaq er enn ID4. Valgte vi feil bil?

Edit: Jeg synes ikke det, men jeg kjenner det irriterer meg litt at "alt" liksom er bedre på Enyaq. Det er i prinsippet samme software i begge bilene, men Enyaq sitt er bare så mye kjappere (i følge anmelder). Også har jo Enyaq høyere bakkeklaring, selv om min har 21cm og Enyaq 18.
Tillegget for 80x er så lite med Enyaq at jeg tror 2WD versjonene får større prisfall fremover.

En ting er å betale 30000 ekstra for 4x4. Det er ganske normalt.
Men man får også 2sek raskere 0-100 tid. Det er natt og dag ytelsesmessig.

unik42

Korrekt. Og pris (og utseende) var viktig for oss. Verken jeg eller kona likte Enyaq utenpå. Inni ser den jo bra ut, om enn litt kjedelige og tradisjonelle løsninger.

Det med bakkeklaring syns jeg er rart. VW Norge oppgir 160mm, men måler jeg på min bil og ser utenlandske sider refererer til 210mm.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Bjoris

De som vil velge Enyaq fremfor ID4 er jo først og fremst de som syns ting skulle vært som det var før. VAG har nok en klar strategi på hvordan hver enkelt bil skal utfylle hverandre. Det er noen som på liv og død skal hevde at noe er bedre enn det andre, men ofte handler det om egne preferanser. Noen liker ikke de haptive knappene på rattet, men jeg syns jo de er genialt at en nå kan sveipe på dem også. Det er ikke noe rett eller galt i dette...

Enyaq er satt opp stiver enn ID4, hva liker en? Ikke noe rett eller galt.

Nei, jeg har sagt det før, kunne fint levd med begge, men tror det blir litt tungt å velge Enyaq AWD nå hvis vi finner ut at vi må ha det, den falt fort gjennom når ID4 kom, på designet...

ProsjektX

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 06. april 2021, klokken 13:51
De som vil velge Enyaq fremfor ID4 er jo først og fremst de som syns ting skulle vært som det var før.
Vil nå si de utfyller hverandre på en litt dårlig måte. id.4 er eksteriørmessige fin og litt next-gen, mens interiøret er så kjipt og tradisjonelt som du bare kan få det. Enyaq er jo 2 klasser opp på interiør og fremstår premium, men ser eksteriørmessig ut som en hvilken som helst skoda, til og med med grill.

id.4 innpakning med Enyaq interiør hadde vært noe derimot... og 1600kg hengerlast...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Tafsern

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 06. april 2021, klokken 13:51
De som vil velge Enyaq fremfor ID4 er jo først og fremst de som syns ting skulle vært som det var før.

Jeg velger Enyaq før ID.4 fordi ID.4 rett og slett er en styggere bil både utvendig og inni. ID.4 virker som et tafatt forsøk på å skape en fremtid som ikke stemmer overens med alt annet i samfunnet. Tesla og Polestar har en god visjon og hver sin blanding av et delvis futuristisk utseende. VW feiler totalt.

Så jeg tar heller noen prosent av det som fungerer fra før av, enn kvasiforsøket til VW som alt for mange forsøker å forsvare her inne.

hELgenen

Er det ikke lange lister på Enyaq AWD da? Tenker som så at er du ikke på liste/bestilt Enyaq så er det langt frem til bilen står der. ID.4 mener jeg du kan få tidligere med AWD

Trond.m

#84
Sitat fra: Tafsern på tirsdag 06. april 2021, klokken 14:46
Jeg velger Enyaq før ID.4 fordi ID.4 rett og slett er en styggere bil både utvendig og inni. ID.4 virker som et tafatt forsøk på å skape en fremtid som ikke stemmer overens med alt annet i samfunnet. Tesla og Polestar har en god visjon og hver sin blanding av et delvis futuristisk utseende. VW feiler totalt.
Utseendet er jo veldig subjektivt. Utsagn som «rett og slett styggere bil»  som «ikke stemmer overens med alt annet i samfunnet» blir jo nærmest en parodi. Det er helt greit at ikke alle liker utseendet, men id.4 er tross alt svært godt mottatt av norske kunder. Og prisen på 1st edition gjorde nok at mange av de som bestilte Enyak ble overasket.

Dieselgubben

Ja, eksakt det. Mange så jo for seg at Enyaq skulle være så billig. Når de ser at de sitter med skjegget i postkassen mtp Id4 first, så er det lov å føle seg litt snytt.

I mine øyne har Id4 et mye mer spenstig utseende. Det var en gedigen skuffelse å se Enyaq i sort på kjipe felger hos min lokale forhandlere. Totalt sjarmløs.

unik42

Enyaq er jo så kjip utvendig som det går an. ID4 ser veldig fin og spretten ut. Det var ikke aktuelt å kjøpe Skoda (den ser merkelig ut kom det fra fruen i huset) selv om jeg først hadde siktet på Enyaq.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

BatteriOgFossil

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 06. april 2021, klokken 14:38
id.4 innpakning med Enyaq interiør hadde vært noe derimot...

Spot on!


hELgenen

Jeg synes Enyaq ser penere ut - både utvendig og innvendig. Den er rett og slett mer påkostet, MEN, den er også dyrere. Og jeg synes faktisk ikke den er verdt pengene sett opp mot ID.4 1st. Spesielt AWD er tullete høyt priset - for den prisen som Skoda skal ha for en ferdig konfiguert variant kan du få en BMW ix3 - en MYE MER premium bil - dog UTEN AWD. Men med tanke på verdifall er BMW et mye bedre valg tenker nå jeg. Og verdifall er også argumentet som jeg mener holder seg best mhp ID.4 1st.  Enyaq AWD vil rett og slett bli et dyrere bilhold enn ID.4 eller for den saks skyld BMW iX3.

Pew

#89
Virker som jeg er rimelig alene om å synes ID.4 er penere enn Enyaq. :) Skjønner ikke helt prisforskjellen din nevnes her. Prøvde konfiguratoren til Skoda og kom på 540. Er den virkelig 30 billigere enn ID.4? Da er ID.4 betraktelig dyrere enn jeg har sett for meg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA