Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

RJK

Dette er faktisk feil, Turfsurf, litt avhengig av når du tok E-tillegget:


"Tar du klasse BE 19. januar 2013 eller senere, skal tilhengerens tillatte totalvekt være høyst 3500 kg. Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.[/size]Tok du klasse BE før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Torb

Poenget er at dersom Enyaq får en tillatt hengervekt på 1 200 kg, kan den ikke (lovlig) dra tilhengere som er registrert med høyere totalvekt enn dette. Selv en trailersjåfør kan ikke kjøre bilen med en tom tilhenger som har høyere tillatt totalvekt. At det finnes sjåfører som har sterkere begrensning er en annen sak, men selvfølgelig ikke uinteressant for dem det gjelder. Men da er det sertifikatet - og ikke bilen - som setter grensa.
Mercedes EQA 350 4Matic

RJK

1200 kg er faktisk vekt, førerkort og tildels bilens totalvekt og vogntogvekt påvirker litt.


Veier bilen 2 000 kg totalvekt, kan du trekke henger med totalvekt på 1 500 kg med B, men henger + last kan ikke overstige 1200 kg. Maks vogntogvekt kan dog begrense det tallet.


Veier bil 2 500 kg, så kan du ikke trekke henger med mer enn 1 000 kg totalvekt på samme førerkort, selv om bilen er godkjent for 1 200 kg.


Med B96 økes vektene for totalvekt med 750 kg.


https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Strøm Tycoon

Sitat fra: Torb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 18:43
Poenget er at dersom Enyaq får en tillatt hengervekt på 1 200 kg, kan den ikke (lovlig) dra tilhengere som er registrert med høyere totalvekt enn dette. Selv en trailersjåfør kan ikke kjøre bilen med en tom tilhenger som har høyere tillatt totalvekt. At det finnes sjåfører som har sterkere begrensning er en annen sak, men selvfølgelig ikke uinteressant for dem det gjelder. Men da er det sertifikatet - og ikke bilen - som setter grensa.

Man kan vel fint dra en tom bilhenger selv om tillatt totalvekt er langt høyere?

oivindg

Sitat fra: model3citizen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 19:13
Sitat fra: Torb på onsdag 07. oktober 2020, klokken 18:43
Poenget er at dersom Enyaq får en tillatt hengervekt på 1 200 kg, kan den ikke (lovlig) dra tilhengere som er registrert med høyere totalvekt enn dette. Selv en trailersjåfør kan ikke kjøre bilen med en tom tilhenger som har høyere tillatt totalvekt. At det finnes sjåfører som har sterkere begrensning er en annen sak, men selvfølgelig ikke uinteressant for dem det gjelder. Men da er det sertifikatet - og ikke bilen - som setter grensa.

Man kan vel fint dra en tom bilhenger selv om tillatt totalvekt er langt høyere?
Ja, hvis du har BE. Da er det aktuelle vekter på bil og henger som gjelder, ikke de maksimalt tillatte verdiene som står i vognkortet.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Rusalka


Dieselgubben

Frontlyktspylere savner jeg på id4. Ellers vil jeg tro id4 kommer med flere interiørtyper etter hvert som vil gjøre den mer "eksklusiv". Personlig synes jeg ikke Enyaq ser så mye bedre ut innvendig, Id4 fremstår som mer moderne.  Men de kunne spart seg for de glossye detaljene og hardplasten i dørene. Bakkeklaringen på Id4 er 21 cm vs 18,6 cm på Enyaq, med bakhjulstrekk kan det være kjekt med 10 prosent ekstra klaring på vinteren. Varme i baksete også kjekt på Enyaq, men helt ærlig så blir dette ikke brukt i vår familie og det er sikkert samme for flere. Har dette i Soul, det blir ikke brukt av barna. Plassmessig er Id4 stor nok for oss.

Det som fikk meg til å velge Id4 er i hovedsak 2 ting:  1. Prismessig slo Id4 first knock-out på Enyaq. Da kan jeg leve med litt plast innvendig. 2. Utseende. Jeg så en Enyaq utstilt hos forhandler i svart farge. I mine øyne har den et kjedelig ytre design. Den vekket ingen følelser hos meg. Id4, særlig i hvit eller mangan med sine kule felger er flere klasser penere enn Enyaq. Felgene til sistnevnte er ikke mye å skryte over.

Så oppsummert valgte jeg id4 foran enyaq i hovedsakelig pga særs god pris på id4 first. Så får jeg leve med bittelitt kjipere interiør og fargekombo innvendig som ikke er helt optimal. Dette veies opp med at id4 er penere utvendig. I mine øyne.

Bjoris

Jeg syns ID4 ser mye bedre ut en Enyaq, men det var Enyaq vi skulle ha, men havnet på ID4 pga pris og mye raskere levering, det siste ble jo en fiasko og har skapt mye problem for oss da vi solgte bilen vår for tidlig og måtte kjøpe en ventepølse etc.

Men når jeg nå har innstilt meg på ID4 så ser jeg nok mer negativt på Enyaq enn om jeg hadde ventet på Enyaq nå, jeg innser at begge bilene kunne fungert 100% for oss. Men Enyaq med RWD ble rett og slett for dyr syns jeg, men i alle tester nå så ser en nok mot prisene på den nye utgavene og da blir ikke dette noe poeng, men jeg hadde jo garantert lagt på AWD for 30 kNOK om det var mulig på ID4. Nå tror jeg AWD på ID4 blir en kostbar fornøyelse og om vi går den veien kan det godt være at vi går for Enyaq AWD, jeg kommer ikke til å proppe Enyaq med alt utstyr og 600, ser at du får en ok med vinterhjul for 540 og da ca 520 med 3% rabatt

Det blir litt øye som ser ifht hva som er best. Jeg syns Enyaqen virket mer kompakt spes på førerplassen. Jeg syns jo også disse nye knappene på ID4 var geniale, men tror jeg er den eneste som har oppdaget dette. Alle andre virker å ikke skjønne hvordan de fungerer. Jeg hadde iallefall ingen problem overhode med disse og syns det er perfekt å kunne sveipe lett over disse for mer/mindre lyd og mer/mindre fart enn å holde så og så lenge evt klikke 10 ganger for å få ned farten 10 km f.eks...

Vel, jeg tror ikke det går ann å bli enig om noe om disse bilene. Jeg tror Enyaq jevnt over får bedre score fordi den er mer forseggjort innvendig, det trekker ned på ID4 og det er forståelig når dette merket har utmerket seg på det området alltid og det er jo litt rart at de kjiipt så mye ned, men jeg kunne ikke brydd meg mindre om akkurat det, hadde ID4 1ST kommet med el førersete så hadde alt vært helt perfekt, kunne lett lagt 5000 på bordet for akkurat det

Olemann

#53
Ser også noen testere misforstår cruisekontrollknappene.  Ved lett trykk endres hastighet med 1 km/t, ved tyngre trykk når man et nivå 2 for trykk, det er merkbart dobbeltklikk, da endres hastighet med 10 km/t.
I tillegg sveipfunksjon som er noe verre å bli vant til, men etter 2 uker satt den  :D
Enyaq løsningen for cruise minner om min Touran fra 2004...ønsker meg ikke den tilbake. Forbehold; ikke kjørt bilen.

Største savn er hevbart passasjersete, samt elektrisk med minne på førersiden.
Men, når jeg måtte ta Max for å få dette bruker jeg heller 5 sekunder ved førerbytte og koser meg med de 80.000.- spart på annen morro.

Lyktespylere; glad jeg ikke har det, biler jeg har hatt det på har hatt et forbruk på spylervæske som er hinsides de uten.  De 5 turene i året dette trenges tar jeg heller en stopp ekstra og vasker lyktene.

Dieselgubben

#54
Var også Enyaq jeg skulle ha, hadde bra reservasjonsnummer og trodde den kom til å bli billigere enn Id4.

Id4 er enklere innvendig, synes dashbordet har noe teslaaktig over seg. Enkelt og greit, trenger ikke sydde sømmer.

Ville betalt ekstra for led matrix og komfort aksess, men ikke 80k. Fikk min Id4 for 425 k inkl frakt og vinterdekk. Da en den i prisleie med Kia Soul og e-niro, Kona (disse er bedre utstyrt men mye mindre og uten brukbar krok). Mercedes Eqa blir mindre og dyrere. Bmw Ix3 vesentlig dyrere. Bra sikker på at id4 first er et knallkjøp og tror det skal gå bra å selge den for rundt 400k når jeg om et års tid kanskje går for 4wd. Men må jeg ut med 550-600 k for 4wd er jeg ikke sikker på om jeg kan forsvare for meg selv å bruke så mye mer når jeg har en god id4 som jeg har betalt 425 k for. Er nok flere som vil tenke slik og da skal den holde seg godt i pris selv om 4wd alternativer dukker opp.

Tror forøvrig det blir å ta lengre tid før 4wd leveres enn det mange tror. Hyundai er rammet av mangel på halvledere og ingen vil vel bli overrasket om Ioniq blir kraftig forsinket sett i lys av deres historikk. Samme for Kia Ev6. Vw og Skoda er nok også i 2022 før 4wd kan leveres hvis jeg skal tippe. Tmy kanskje til høsten, men jeg er usikker på Teslas støy og mangel på komfort samt enkelte california løsninger. Nissan Ariya  bikker nok også 2022. Og det er mye penger der ute, vil resten av verden ha elbil så spørs det hvor mange som havner i Norge.

Re lyktespylere. Jeg har hatt dette, spylte hver femte gang når jeg vasket rutene. Gikk ikke så mye spylevæske.

Rusalka

Dieselgubben: Finner ikke bakkeklaring på id4 som du nevner, bare denne https://www.volkswagen.no/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/no/priser-og-brosjyrer/id-4/ID4_tekniske_data.pdf som sier at den er lavere enn Enyaq.  Er noe som har gått meg hus forbi??

unik42

Søker du på ID4 ground clearance får du en annen høyde enn det som står hos VW Norge. Jeg har målt på min bil og det laveste punktet jeg finner er 20,5cm over garasjegulvet.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019


Rusalka

#58
Merkelig, rart at Møller/VW skulle oppgi feil tall! Denne nyere testen (et par uker gammel) sier også at bakkeklaringen på id4 er under 17 cm...https://www.elbil24.no/tester/vw-id4-endelig-testet/73518183
Men for all del:Bra at tallene er bedre enn oppgitt i Norge!!😄

steffone

Det er angivelig tall for fullastet bil. Men det er litt underlig at importør oppgir bakkeklaring på to ulike måter på to søstermodeller som Enyaq og ID4. Spørsmålet som reiser seg, og som jeg ikke har funnet svar på, er hvorvidt bakkeklaringen som er oppgitt på Enyaq er fullastet bil, og om det ikke er det, hva er bakkeklaringen med full last.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA