Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.4 lanseres 23. september

Startet av Gnist, fredag 04. september 2020, klokken 15:16

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. september 2020, klokken 13:40
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 24. september 2020, klokken 12:40
Samme pris som en Model 3 SR+
Det er vel ok når det er en mye større bil med 20% mer rekkevidde.
Den er høyere men kortere. Ca like bred. Så mye større er den absolutt ikke.

Snakker vi om utvendige mål, eller innvendig plass?

batterimannen

Volkswagen USA announced that the ID.4 First Edition was sold out within 8 hours of opening orders:

https://electrek.co/2020/09/25/vw-id-4-electric-suv-sold-out/

Tar sikkert mer tid før de blir utsolgt for 1st i Norge.

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

1317142119

Er 27 000 1st-modeller totalt, ifølge Broom.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: batterimannen på fredag 25. september 2020, klokken 18:36
Volkswagen USA announced that the ID.4 First Edition was sold out within 8 hours of opening orders:

https://electrek.co/2020/09/25/vw-id-4-electric-suv-sold-out/

Tar sikkert mer tid før de blir utsolgt for 1st i Norge.

Veldig bra priset i USA også. Mulig det er en slags intropris for å skape litt positiv buzz. Spennende å se prisene etter First er solgt ut

Magnus Hansen

#65
I USA har de åpnet konfigurator for PRO som faktisk ikke ser nevneverdig dyrere ut. AWD priset til $3680.



https://t.co/PIne4zBbh2?amp=1



Id.4 begynner på $40.000 i USA mens Model Y begynner på $50.000. I tillegg får kjøpere av id.4 $7.500 i støtte. Så ikke rart den ble solgt ut raskt.

Daniel_0007

Tror vw er ganske desperate i usa etter dieselgate å fikse sitt rykte, for de prisene så må de nesten tape penger på hver bil
Model 3 2019 LR Rwd

e-tron

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 25. september 2020, klokken 20:12
I USA har de åpnet konfigurator for PRO som faktisk ikke ser nevneverdig dyrere ut. AWD priset til $3680.



https://t.co/PIne4zBbh2?amp=1

For $3680 får man også med hengerfeste og oppvarmet frontrute i tillegg til AWD



Id.4 begynner på $40.000 i USA mens Model Y begynner på $50.000. I tillegg får kjøpere av id.4 $7.500 i støtte. Så ikke rart den ble solgt ut raskt.

Strøm Tycoon


turfsurf

Sitat fra: model3citizen på fredag 25. september 2020, klokken 23:21
Sitat fra: turfsurf på fredag 25. september 2020, klokken 19:33
Sitat fra: model3citizen på fredag 25. september 2020, klokken 15:59
Snakker vi om utvendige mål, eller innvendig plass?
Utvendige mål

Har på følelsen at Stikkontakt tenkte på innvendige mål.
Er den mye større innvendig da? Bagasjeplassen er vel nogenlunde det samme (har ikke frunk), kanskje litt bedre plass i baksetet?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 25. september 2020, klokken 20:52
Tror vw er ganske desperate i usa etter dieselgate å fikse sitt rykte, for de prisene så må de nesten tape penger på hver bil

Desperate vet jeg ikke om de lenger er, men de satser. Volkswagen har langt på vei hentet seg inn og hadde omtrent samme markedsandel og salgsvolum i USA før Corona som før dieselgate. Og det nesten uten elbiler, men de har det raskest voksende ladenettverket i USA og den største elbilsatsingen globalt. Gruppen totalt skal vel lansere ca. én ny modell hver måned fremover til 2025.

Det var ikke tilfeldig at journalister fikk se ID.3, ID.4 og BUZZ nettopp på Californias strender først, eller at e-tron quattro hadde verdenspremieren i San Francisco, e-tron GT i L.A. og en bil som Audi PB18 ble vist nettopp på Pebble Beach i California. Derav navnet. At helelektriske ID.R har rekorden opp legendariske Pikes Peak har heller ikke liten symbolverdi. Og nå ble altså ID.4 lansert global, live fra New York med sjefen for Volkswagen Nord Amerika.

De tjener neppe noe særlig per bil, men det kan jo tenkes at Volkswagen Gruppen har noen stordriftsfordeler, siden selskapet produserer ca. 25 ganger så mange biler som Tesla, som blir nevnt her og ofte brukt som målestokk for hva en elbil må koste. Den finansielle situasjonen er vel også ganske annerledes. Prisene på ID.4 skal ytterligere ned når de åpner fabrikken i USA, ble det sagt under lanseringen, som i det hele tatt var ganske interessant.

Jeg har tenkt at ID.4 er for liten for amerikanerne, men det ble trukket frem at 75% av husholdningene der består av to eller færre personer. Crossover/SUV vokser som kjent også mest. «Not a small opportunity.»

Så vil det heller ikke mangle på konkurranse i dette segmentet. Den mest spennende utenom Model Y er etter min mening Nissan Ariya. Deretter, i tilfeldig rekkefølge Mach-E, XC40, iX3, IONIQ 5 osv. Det kommer sikkert flere amerikanske og kinesiske. XPENG og BYD vet jeg ikke om kommer til USA men Polestar 3 gjør det nok. Fisker Oscen er også utrolig kul, men neppe noen stor konkurrent. :) Fremtiden er elektrisk!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Chimp

#71
Ikke glem id4 sin "søster", Q4. Jeg har et lavt nr på id4 men blir ikke prisforskjellen opp til q4 quattro uspiselig så hopper jeg av dette toget. Id4 ser knallbra ut altså, misforstå meg rett - men så nettopp en interiørvideo av begge og det er natt og dag. Audien har virkelig prøvd å lage premium. Mulig det er det at skjermene er integrert som løfter inntrykket for meg


Apropos reservasjonsnummer, hva ligger kønummeret på nå?

elektro

Sitat fra: Chimp på lørdag 26. september 2020, klokken 10:32
Ikke glem id4 sin "søster", Q4. Jeg har et lavt nr på id4 men blir ikke prisforskjellen opp til q4 quattro uspiselig så hopper jeg av dette toget. Id4 ser knallbra ut altså, misforstå meg rett - men så nettopp en interiørvideo av begge og det er natt og dag. Audien har virkelig prøvd å lage premium. Mulig det er det at skjermene er integrert som løfter inntrykket for meg

Apropos reservasjonsnummer, hva ligger kønummeret på nå?

Når lanseres Q4 og begynner leveransene?

Tilbake til ID.4 (ahá øyeblikk mht. firetallet); Når kan man se ID.4 i butikk?

En annen ting som vel ikke har blitt diskutert for mye, er ID.4 litt "undermotorisert"? Jeg mener ikke 0-100 er så viktig for folk flest, men når veldig mange populære PHEV'er ligger på 6-tallet virker 8,5 sekunder litt tregt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Chimp

Q4 lanseres i 1 kvartal (har lest både januar og 1kv.), der også med første leveranser til sommeren.

AWDversjonen av id4 har over 300 hk, den virker å være fint motorisert. De andre versjonene er litt trege etter min smak. Minner om koreanerne. Virker dog som litt mindre kraft hjelper på rekkevidden, man brenner ikke av kruttet like fort.

Olemann

Hva man trenger av 0-100 km/t eller viktigere 70-100 km/t er selvsagt subjektivt.
Har i dag eNiro som gjør det første på 7.8 sek (1790 kg og 204 hk), samme motorkraft som id4, og har aldri savnet mer krefter.
Har i ungdommen kjørt nokså "fritt" og slitt ut 4 Golf GTI, og normale familiebehov har aldri gitt meg følelsen av at noe mangler.
Joda, jeg har også kjørt Model 3 Performance, og det er en annen liga, men for meg varte morroa meget kortere tid enn de 3 timene jeg lånte bilen.
Mulig ID4 med økt vekt oppleves slappere enn eNiro, det aner jeg ikke noe om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA