Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 80 vs 80X og framkommelighet  (Lest 5473 ganger)

tromsø

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 341
  • Fremtiden er elektrisk
    • Vis profil
Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
« Svar #60 på: Lørdag 12. ſeptember 2020, klokken 22:41 »
Har 80 og 80x samme svingradius?
Dvs 8.6m?
Tenker denne blir lenger med motor på frontakselen?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron

OlaM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1065
    • Vis profil
Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
« Svar #61 på: ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 08:07 »
Har 80 og 80x samme svingradius?
Dvs 8.6m?
Tenker denne blir lenger med motor på frontakselen?

Jeg lurer på det samme, har spurt Møller om de kan sjekke opp i det. Men 8,6 m hørtes vel knapt ut, det står 9,3 m her: https://cdn.skoda-storyboard.com/2020/08/TD-ENYAQ-iV-en.pdf Det kommer vel an på hvordan man måler.

Ledam

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 33
    • Vis profil
Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
« Svar #62 på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 12:56 »
Er det et punkt som ikke er diskutert? Hva er forskjell på rekuperasjon når det gjelder RWD og AWD? Hvis du kjører  ned en glatt bakke med RWD kan du få samme effekt som å dra i håndbrekke, plutselig bremser bakhjulene og bilen glir ut? I så fall vil det være tryggere med AWD. Synspunkter?

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2198
    • Vis profil
Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
« Svar #63 på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 12:57 »
Er det et punkt som ikke er diskutert? Hva er forskjell på rekuperasjon når det gjelder RWD og AWD? Hvis du kjører  ned en glatt bakke med RWD kan du få samme effekt som å dra i håndbrekke, plutselig bremser bakhjulene og bilen glir ut? I så fall vil det være tryggere med AWD. Synspunkter?
Ikke på noen biler har jeg merket regenerering som problematisk på vinter. Jeg tror at dette styres av bilen, ellers ville man fått låste hjul på is. Bare en tanke

espenri

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 169
    • Vis profil
Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
« Svar #64 på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 13:23 »
Nei, det er ikke gitt at det er problemfritt. iMiev som jeg har er spennende på den måten. Vanlig reaksjon når du først får sleng med Rwd er jo å slippe gassen og styre inn sladden. På iMiev fikk jeg en gang sleng, og når jeg slapp gassen så slo regenerering inn og ga meg en heftig kontra i det jeg prøvde å styre inn.

Nå er jo ikke iMiev kjent for å være noe teknologisk vidunder, men bare ment som et eksempel på at det _kan_ absolutt ha noe å si på kjøregenskapene.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12285
    • Vis profil
Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
« Svar #65 på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 13:35 »
Er det et punkt som ikke er diskutert? Hva er forskjell på rekuperasjon når det gjelder RWD og AWD? Hvis du kjører  ned en glatt bakke med RWD kan du få samme effekt som å dra i håndbrekke, plutselig bremser bakhjulene og bilen glir ut? I så fall vil det være tryggere med AWD. Synspunkter?
Så lenge Skoda har valgt samme tilnærming som andre merker vil det absolutt være en fordel med regenerering på 4 hjul istedenfor 2. Du får en form for hill descent control med jevn regenerering på alle fire hjul.
Jeg har ikke opplevd det problematisk med regenerering kun på 2 hjul. Men jeg har vært i situasjoner der det ville vært en fordel (når jeg kjørte 2wd) og jeg har lest andre oppleve skumle situasjoner pga det.

Regenerering på 4 hjul medfører normalt også mulighet for kraftigere regenerering enn når 2 hjul må ta opp all energien. Dvs. en kan håndtere brattere bakker/høyere effekter. Slitasjen blir også jevnere på hjulene.

Men - hovedårsaken til at 2wd er uaktuelt for min del er at 4wd er komfortabelt, praktisk både i by og fjell. Jeg kom meg frem med 2wd også, men 4wd gir en helt annen komfort og kjøreglede på vinter, i tillegg til at all "planlegging/usikkerhet" forsvinner mtp fremkommelighet. Noen vil fremstille det som at 4wd kun er en fordel på bratte veier opp til hytta. Det er bare vås. Banale ting som ut/innkjørsler, lyskryss, akselerasjon+++ foregår langt mer uanstrengt og komfortabelt med 4wd. For ikke å snakke om litt aktiv kjøring, selv på tørr/våt vei når det egentlig ikke er særlig glatt. Bare i den lille bakken utenfor huset i Oslo nyter jeg godt av 4wd hver vinter. Kona kjører til jobb og har en bitteliten bakke/hump hun må forsere for å komme ut på hovedveien. Må hun stoppe og vente er det ikke sikkert hun klarer starte med 2wd. Med 4wd trenger en ikke tenke på slikt.
« Siste redigering: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 13:37 av Øyvind.h »
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
« Svar #66 på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 20:52 »
På de elbilene jeg har hatt har det vært stor forskjell med 2wd og 4wd. Regen med 4wd er helt uproblematisk selv når det har vært blank is. 2wd var alle forhjulstrekk, noe som bedrer sleng en del ift rwd, men hadde flere opplevelser at det var uheldig, spesielt på våt is.

brako79

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 385
    • Vis profil
Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
« Svar #67 på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 10:19 »
Ingen som tenker på hengervekt på 2WD og 4WD her?
Det er mitt argument for 4WD, for med tillatt totalvekt på henger på 1300 kg,  vil 2WD gjøre at jeg må laste 300kg mindre enn maxvekt på henger, og på 4WD 100kg mindre last i henger.

Nå, 200kg er jo ikke så mye, men om det sparer meg for en ekstra tur med grus til hytta....
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Torb

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
    • Vis profil
Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
« Svar #68 på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 11:29 »
Så langt, dvs før typegodkjenning av 4WD, er det vel 1200 kg som antas å være maksvekt på tilhenger her i Norge.

brako79

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 385
    • Vis profil
Sv: 80 vs 80X og framkommelighet
« Svar #69 på: Lørdag 17. Oktober 2020, klokken 19:45 »
Ja, Det beregningene mine var gått ut fra .
Håper den kan få 1400 eller aller helst 1600, men rynker ikke av 1200, det er tilsvarende som fossil-småbilen jeg bruker idag til å trekker henger.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT