Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Import fra Tyskland fra nyttår

Startet av Svolar, fredag 04. september 2020, klokken 09:55

« forrige - neste »

Svolar


Tyskland er nå igang med det samme som Sverige har holdt på med:

Subsidier av elbiler:

- Må være registret etter juni 2020 (?)
- Må ikke videreselges før etter 6 mnd

Det er beløpsgrenser, men grenser som overgår de 50000 sek (over 100 000)

Det vil si kan en vente til januar/februar kan en kjøpe en pent brukt elbil fra forhandler i Tyskland for mye mindre enn en kan i Norge. For å ikke snakke om bruktbilimporten!

Dette skal gjelde for privatpersoner, selskaper og foreninger osv

RJK

Skal man ha fullt utbytte av ordningen, så kjøper man bilen som ny, registrerer den, og setter den på lager i 6 måneder. Deretter tar du turen nedover og henter bilen, og ordner med eksport-papirene og får de stemplet før grensepassering. Da har du fått rabatten, støtten og du får tilbake moms ved utførsel.


Slik vil sikkert endel a disse bruktimportfirmaene gjøre, så lenge det er mulig. Og ofte står det noen seriøse aktører i bakgrunnen og skummer fløten begge steder. Gjerne har man avtale med firmaet som selger bilene til deg, for å sikre tilgang, og så bruker man egne selskap for import/eksport og så selges det via forhandlere man selv har kontroll på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stikkkontakt

Sitat fra: RJK på fredag 04. september 2020, klokken 10:23
Skal man ha fullt utbytte av ordningen, så kjøper man bilen som ny, registrerer den, og setter den på lager i 6 måneder. Deretter tar du turen nedover og henter bilen, og ordner med eksport-papirene og får de stemplet før grensepassering. Da har du fått rabatten, støtten og du får tilbake moms ved utførsel.

Må du ikke være bosatt i Tyskland for å få denne sponsingen? Og kun gjeldende for privatpersoner?

torlie

Kan ikke dette være til fordel for oss sluttkunder?

Dersom det blir mye parallellimport av eksempelvis Enyaq, ID4 ++ kan det være Møller må justere noe på prisen for å konkurrere mot dette.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

RJK

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 04. september 2020, klokken 10:31
Sitat fra: RJK på fredag 04. september 2020, klokken 10:23
Skal man ha fullt utbytte av ordningen, så kjøper man bilen som ny, registrerer den, og setter den på lager i 6 måneder. Deretter tar du turen nedover og henter bilen, og ordner med eksport-papirene og får de stemplet før grensepassering. Da har du fått rabatten, støtten og du får tilbake moms ved utførsel.

Må du ikke være bosatt i Tyskland for å få denne sponsingen? Og kun gjeldende for privatpersoner?


Har ikke lest vilkårene grundig her, men håper for all del de har noen regler som gjør det vanskelig for firmaer å utnytte slikt, men de vet vel å ordne seg de firmaene som driver med dette.


Og hvor vanskelig det er å ordne seg tysk personnummer og adresse, skal jeg ikke svare for. Jeg legger bare merke til at enkelte er villig til å gå langt for å spare noen kroner om de kan.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

amps

For nordmenn er det nok bruktbiler og prisreduksjon man må se på. Er vel endel leasing biler som skal selges, Når man kan kjøpe en ny e-up for 12.000 Euro, så må en 2019 Eup også settes ned vil jeg tro.

Har sett litt på https://www.mobile.de/  , denne siden kan man sette over til engelsk. Jeg er ikke ekspert på import av bil, men tror du får igjen momsen fra forhandler når du forlater Tyskland.

Ellers er Zoe en bil man kan sjekke ut, men tror noen driver med leie av batteri.

Har ikke sett noe spesielt prisfall på større biler.

Svolar


Ifølge forhandler i Tyskland kan han levere ut en Peugeot e2008 til rundt regnet 280k, inkludert bafa.
At jeg var norsk spilte ikke så stor rolle. Så får en igjen momsen når en tar bilen ut av Tyskland. dvs 230k. Casen er at en må ha den på tyske skilter i 6 mnd. Kan en kjøre på tyske skilter i Norge. På fossilbiler kunne en få megabot/avgiftsstraff, hva med elbiler?

Counterpointer

Sitat fra: Svolar på torsdag 17. september 2020, klokken 23:24
Kan en kjøre på tyske skilter i Norge. På fossilbiler kunne en få megabot/avgiftsstraff, hva med elbiler?
Nei. Det er ingen grunn til at elbiler skal behandles annerledes!

RJK

#8
Du som norsk kan ikke kjøre med tyske skilter i Norge, men må ordne deg prøveskilter. Man risikerer strenge straffer for å bryte dette. Nå har vi riktignok ikke andre avgifter enn vrakpanten på el-biler, så hvilken straff du får vet jeg ikke, men ville uansett ikke funnet dette ut på feil måte.

På den annen side, du må vel ikke returnere skiltene eller avskilte den før de seks månedene er gått, så lenge den uansett skal oppbevares. Men du får visstnok ikke norske skilter så lenge den ikke offisielt er importert til Norge, og dermed offisielt er eksportert ut av landet.

Rent praktisk hvordan dette vil foregå, må dog noen som har importert bil selv svare på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

Lukter at tyskerne kan kjøre elbil gunstig i 6mnd før de flipper til norge fremover ;)

chargedup

Normalt sett må man ha adresse og forsikring i Tyskland for å kunne kjøre en tysk bil i Norge. Som feks student i Tyskland er det null problem å kjøre sin tyske bil til Norge i ferien, men man kan ikke låne bort bilen til en annen nordmann (eier må isåfall sitte på). Er vel også regler i Norge om at en utenlandsk registrert bil maks kan være i Norge i 3 mnd.
Hvis bilen er registrert på privatperson i Tyskland kan man ikke få igjen tysk MVA (19%) ved utførsel, den må være registrert på firma siden bilen var ny (som hovedregel, finnes noen få unntak, feks med eksport fra Tyskland  til annet EU land, så og så lang registreringstid der og så reimport igjen til Tyskland).

Som sagt tidligere tror jeg dette ender med at "alle" bilforhandlerne i Tyskland selger sine 6mnd gamle demoelbiler til feks norske bruktbilforhandlere og noen få til norske privatpersoner. Den tyske Peugeot forhandleren får da kanskje 6mnd gratis (eller muligens fortjeneste) bilhold på sine demoelbiler (gitt at de får de samme 9' EUR som privatpersoner).

Dette har blitt gjort i alle år med fossilbiler, men da uten den ekstra fordelen med inntil 9'EUR. Det er ikke uvanlig å kunne spare 100'NOK i forhold til norsk pris på å importere en 0,5-2 år gammel demobil (ofte kalt "direktørbil" av Mercedes), hvis man leter. Jeg har vært med på import av rundt 10 biler med totalpris (ink avgifter og MVA med fradrag for tysk MVA) på 400'-1300', alle eid av firma fra ny og den minste besparelsen i forhold til rimeligste bil på finn var 100' (den største var vel 300-400', men det er da biler som er "umulig" å selge /det finnes svært få på finn/i Norge).

Så at Ola Nordmann begynner med import av Peugeuot e2008 for å spare ca 60' NOK (etter transport/tur), som i ditt eksempel Svolar (310 (norsk pris)-235 (tysk pris eks mva 280/1,19)-15 (transportert, tollet og registret i Norge)=60), tror jeg ikke kommer til å skje i stor skala, da Ola ikke synes det er nok for jobben med import, risiko og kortere garanti osv. Bruktbilforhandlere kommer selvfølgelig til å trappe opp sin import av brukte elbiler, jo mer lønnsomt det er og det kommer selvfølgelig til å senke prisene på lett brukte elbiler her i Norge også. Ola Nordmann kjøper lett av en bruktbilforhandler som har importert bilen uten spm (de vet ofte ikke engang at den er importert), men kvier seg for å kjøpe en bruktimportert bil fra privatperson. Personlig synes jeg 50' er nok å spare på en såpass rimelig bil som Peugeot e2008, men man må kalkulere med fordeler og ulemper. Min litt over 2 år gamle Ampera er på 3. uken på verksted for å bytte batteri på garanti og det hadde vært MYE vanskeligere å få gjort gratis på en importbil med feks 2 års garanti, så risikoen er jo der.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Dersom man ikke er registrert bosatt i Norge, så stemmer det du skriver. Jeg valgte å se bort fra de presisjonene, fordi det er lite aktuelt for de fleste her inne.


Praksis har dog vært at man bør ha med seg papirene som beviser at man er bosatt utenlands, for ikke å få masse trøbbel ved en eventuell stopp/kontroll.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Korrekt RJK. Kompisen min som studerte i Tyskland ble stoppet med tysk bil av politiet mellom 1-3 ganger hver ferie og brukte forsikringsbeviset som "bevis" på at han hadde bostedsadresse i Tyskland.

Besparelsen med å kjøpe ny elbil i Tyskland blir uansett visket bort hvis man ikke får det tyske MVA fradraget ved utførselen, slik at det å kjøpe en ny elbil privat med tyske skilter i 6mnd (samme hva man gjør med den i mellomtiden, gitt at ikke forhandler eier bilen for deg de 6mnd) er dårligere enn å kjøpe en 6mnd gammel elbil med mulighet til å få fradrag for tysk MVA. Kjøper du den ny i Tyskland og eksporterer den vil du få MVA fradrag, men sannsynligvis ikke få de opptill 9' EUR.
Om bilen koster 280' er MVA 45'. Uten fradrag for de 45' ved utførsel vil da for mye av besparelsen være spist opp.

Om norske bruktbilforhandlere/bruktbilimportører har gjort hjemmeleksa si, har de allerede gjort avtale om å kjøpe alle demoelbiler fra de fleste tyske elbilforhandlere. Om de faktisk har det eller ikke, skal ikke jeg si sikkert. Mange av bruktbilforhandlere som importerer elbiler har vel hatt mesteparten av sin fortjeneste på akkurat import av elbiler de siste årene så jeg blir ikke overrasket hvis mange allerede er holdt av. De fleste importerte biler som er under 1,5 år gamle selges i Tyskland av merkeforhandlere som har hatt de som ansatt/demobil. Det vil si at vi som privatpersoner må sloss om de "få" som er eid av vanlige bedrifter i Tyskland som kvitter seg med bilen tidlig.

Import av bil/elbil er uansett ikke noe man skal ta for lett på, man må lese seg opp på regler før man begir seg ut på søken etter en billig bil. Man må alltid se for seg worst case scenario og ikke tro at totalprisen blir 230' (henter du den selv må du ha eksportskilter som koster fra 2' ink ansvarsforsikring, ikke kasko. bruker du autotransport transporterer de bilen og registrerer for ca 15'). Importbiler har normalt sett lavere salgspris på bruktmarkedet (gitt at den selges av privatperson) så man må forvente at prisen når man skal selge er lavere enn en norsk bil. Jeg har opplevd å ikke få utbetalt MVA etter utførsel pga kjeltringselger og hatt saken gående i rundt to år før jeg fikk mesteparten av kravet ble dekket, men de resterende 10-15 bilene jeg har vært med på import har for det meste gått greit. Hittil har det ikke vært nok å spare på elbiler for at jeg orker/gidder å ta hjemturen fra feks Frankfurt/München med haugevis av ladestopp/apper, men det kan jo selvfølgelig endre seg snart.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA