Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?

Startet av Magnito, torsdag 03. september 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 16. februar 2021, klokken 21:14
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 14. februar 2021, klokken 21:38
Sitat fra: Bigdrago på søndag 14. februar 2021, klokken 19:01
Min forhandler skal legge på Drop-off.

Anbefaler en hjemmelader på minst 11kwh kapasitet. Bare å velge og vrake, enkelte har mulighet for smarte funksjoner som at de lader når strømmen er billigst. Enkelte har 2 uttak.

Minst 11kW? Det er vel ikke noe vits med mer når bilen støtter maks 11kW? Ellers må man sjekke hva man har av tilgjengelig kapasitet hjemme. I praksis greier man seg fint med langt under 11kW. Men har man kapasitet så er det jo bare å kjøre på

Ja :) må ha minst 11 for å bruke potensialet til bilen. Skal du i tillegg forvarme/holde bilen varm/varme batterier trenger man power.
Har installert en 22kwt ladeboks her, litt overkill, men man vet aldri når man trenger det jfr fremtiden.

Hvorfor vil du bare lade 22 kwt når bilen har kapasitet på 77?  :P Det mener kW, som er effekt. kWt/kWh er energi, som er batteristørrelse.

Du er ikke nødvendig med ekstra mye effekt til å forvarme bilen. Det kan være kjekt med høy effekt for å kunne ta unna all ladingen på natten f.eks., men generelt så vil jeg at minimum 16A en-fas, altså 3.6 kW, uansett hvilken bil man har.

"Jammen hva hvis jeg kommer hjem tom og skal avgårde til Spania dagen etter?" Du dør ikke umiddelbart av å måtte hurtiglade litt en sjelden gang i blant for å spe på, men det er klart det er kjekt med så mye effekt som mulig. Mange har begrensninger på sikringsskap, fellesgarasje o.l. og klarer seg helt utmerket med lav effekt.

Det er ingen som burde tro de trenger å ta på seg store kostnader for oppgradering bare for at elbilen skal funke, derfor er det et svært dårlig råd å gi at man trenger "minst" 11 kW.
'21 3LR

Magnus Hansen

Jeg trodde ikke bilen klarte å dra mer enn ombordladerene klarer å ta i mot (altså 11kW). Tror ikke det er mulig å levere 11kW til lading pluss noen ekstra kW til forvarming. Men mulig jeg tar feil.

Bigdrago

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 17. februar 2021, klokken 15:16
Jeg trodde ikke bilen klarte å dra mer enn ombordladerene klarer å ta i mot (altså 11kW). Tror ikke det er mulig å levere 11kW til lading pluss noen ekstra kW til forvarming. Men mulig jeg tar feil.

Aha. Trodde komponenter som varme trakk strømmen utenom det som brukes til lading. Mulig jeg som tar feil :)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

JørgenE

Alt i bilen bruker likestrøm. Strømmen fra hjemme "laderen" må gjøres om fra vekselstrøm i bil laderen.

TrygveL

Sitat fra: markus82 på fredag 12. februar 2021, klokken 15:23
Hvilken lader anbefaler dere å skaffe til Enyaq?

Anbefaler Easee lader.
Veldig lett mtp prisvariasjon (som kommer til å bli enda mer aktuelt i fremtiden) Lad når strømmen er billigst.
Samt lastovervåkning. Som skrur ned lading på bil automatisk hvis du bruker for mye strøm. Så slipper du at hovedsikring tripper.

TrygveL

Sitat fra: Bigdrago på onsdag 17. februar 2021, klokken 20:37
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 17. februar 2021, klokken 15:16
Jeg trodde ikke bilen klarte å dra mer enn ombordladerene klarer å ta i mot (altså 11kW). Tror ikke det er mulig å levere 11kW til lading pluss noen ekstra kW til forvarming. Men mulig jeg tar feil.

Aha. Trodde komponenter som varme trakk strømmen utenom det som brukes til lading. Mulig jeg som tar feil :)
Hvis det var casen ville ikke bilen kunne forvarmes når bilen står frakoblet.
All strømmen bilen bruker hentes nok ut av batteriet. Fra laderen går det direkte til batteri.

markus82

Hvilken farge har dere valgt? Jeg står mellom Artic Silver og vanlig sølv. Tror lysere farger bedre får frem detaljene i bilen, men er usikker på om Artic Silver vil se så bra ut i virkeligheten.

proton

Jeg mener jeg så Arctic Silver på den siste visningen. Den så fin ut den.

Men valgte selv svart. Tror det blir stilig med svart bil + Crystal Face!

Bigdrago

Racing blue :)
Smak og behag. Fargene har sine fordeler og ulemper. Dama ville valgt arctic og broderen sort.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

OlaM

Sitat fra: markus82 på torsdag 25. februar 2021, klokken 06:47
Hvilken farge har dere valgt? Jeg står mellom Artic Silver og vanlig sølv. Tror lysere farger bedre får frem detaljene i bilen, men er usikker på om Artic Silver vil se så bra ut i virkeligheten.

Jeg liker biler i sølv, men synes Skoda sin sølvfarge er litt blass. Har ikke sett Enyaq i den da, har ikke sett noen bilder av den heller. Men Arctic silver så knallbra ut i levende live synes jeg.
'21 3LR

Atorfoss

Hei, hva tenker folk om behandling av understellet?

Forhandler anbefaler dinitrol, men slik jeg forstår det så kan man bruke f.eks fluid film uten at det går utover garanti.

Er det noen som har erfaring på dette?

Er dinitrol best på helt ny bil uten rust og fluid film bedre på bil som har fått rust?



Rusalka

Min forhandler anbefalte ingen behandling !!! (Møller Stavanger)

Bigdrago

Fluid film. Noe du må ha! Selvsagt vil ikke en forhandler si så mye om det, de selger jo verdens beste biler😅 og de kan risikere å si noe som evnt skader bilen og da blir de erstatningspliktig.
Min forhandler anbefaler tectyl, men det er jo kun fordi det er en tjeneste de selv tilbyr og får betalt for.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Rusalka

12 års garanti mot gjennomrustning gjelder vel uansett behandling eller ei ?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA