Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?

Startet av Magnito, torsdag 03. september 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

nosi1202

#120
Ikke godt å si. Hvis de fleste som vurderer bilen din vil ha hengerfeste så skal det være mye annet som er forlokkende med den for at man skal legge på 10.000,- for hengerfeste. (gjetter bare pris, men det pleier å være rundt der om bilen er forberedt).

På den annen siden kan man sikkert møte på kjøpere som ser det som et pluss at du ikke har kjørt verden rundt med tung henger.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Bigdrago

Sitat fra: SolEL på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 13:08
Selger mente på att jeg måtte ha hengerfeste, hvis ikke blir bilen ukurant å selge ved innbytte. Men holder det ikke med "forbredelse for hengerfeste" så kan nestemann som kjøper bilen montere det. Selv trenger jeg ikke hengerfeste. Jeg ser ikke behovet.

Selg bilen selv på finn. Bare tull og fanteri på å levere bilen for salg til en 3.part som skal tjene penger på den.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Oddaa

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 13:36
På den annen siden kan man sikkert møte på kjøpere som ser det som et pluss at du ikke har kjørt verden rundt med tung henger.
Der har du meg. Og dette har jeg selv brukt som argument ved salg av bruktbil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

jkirkebo

Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 16:21
Selg bilen selv på finn. Bare tull og fanteri på å levere bilen for salg til en 3.part som skal tjene penger på den.

Bare et nysgjerrig spørsmål fra meg til dere som alltid anbefaler å selge bilen selv; bruker dere megler når dere skal selge hus/leilighet, eller selger dere slikt selv også?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1000kwh

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 16:52
Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 16:21
Selg bilen selv på finn. Bare tull og fanteri på å levere bilen for salg til en 3.part som skal tjene penger på den.

Bare et nysgjerrig spørsmål fra meg til dere som alltid anbefaler å selge bilen selv; bruker dere megler når dere skal selge hus/leilighet, eller selger dere slikt selv også?
Hvorfor tenker du det er relevant?

Når ble det standarden å selge bil via forhandler? Folk har da solgt bil privat og hus gjennom megler i lange tider.

Men når du først tar det opp så er bruk av megler også penger rett i dass. Jeg håper det er et system som blir avviklet og at alt foregår nettbasert og automatisert. Eneste grunnen for at man bruker «meglere» er fordi man ikke tør noe annet .. får håpe at ikke folk blir skremte til også å selge bil (til 1/10 av verdien av hus) via et fordyrende og helt unødvendig ledd :)

(Nå klarte jeg ikke helt å se hvem som skulle selge noe, så alt dette er utenfor tema :D )

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 16:52

Bare et nysgjerrig spørsmål fra meg til dere som alltid anbefaler å selge bilen selv; bruker dere megler når dere skal selge hus/leilighet, eller selger dere slikt selv også?
Vi solgte forrige hus privat. Og har solg ett titalls biler privat.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 17:13
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 16:52
Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 16:21
Selg bilen selv på finn. Bare tull og fanteri på å levere bilen for salg til en 3.part som skal tjene penger på den.

Bare et nysgjerrig spørsmål fra meg til dere som alltid anbefaler å selge bilen selv; bruker dere megler når dere skal selge hus/leilighet, eller selger dere slikt selv også?
Hvorfor tenker du det er relevant?

Når ble det standarden å selge bil via forhandler? Folk har da solgt bil privat og hus gjennom megler i lange tider.

Men når du først tar det opp så er bruk av megler også penger rett i dass. Jeg håper det er et system som blir avviklet og at alt foregår nettbasert og automatisert. Eneste grunnen for at man bruker «meglere» er fordi man ikke tør noe annet .. får håpe at ikke folk blir skremte til også å selge bil (til 1/10 av verdien av hus) via et fordyrende og helt unødvendig ledd :)

Min erfaring fra salg av de to siste bilene er at det er kjøper som betaler påslaget til forhandler, ikke selger. Jeg fikk ca. like mye for bilene fra forhandler som jeg kunne forventet å fått for de selv. Kjøper betalte definitivt mer enn han kunne fått tilsvarende biler for ved kjøp privat. Så for min del har det bare vært fordeler å selge via forhandler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 19:10
Min erfaring fra salg av de to siste bilene er at det er kjøper som betaler påslaget til forhandler, ikke selger. Jeg fikk ca. like mye for bilene fra forhandler som jeg kunne forventet å fått for de selv. Kjøper betalte definitivt mer enn han kunne fått tilsvarende biler for ved kjøp privat. Så for min del har det bare vært fordeler å selge via forhandler.
Og min erfaring er at det ofte kan være en del å vinne på å selge privat. Sist fikk jeg 35 kkr over innbyttepris, da hadde jeg trolig priset vel lavt da bilen ble solgt på noen få timer uten forsøk på pruting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

jkirkebo

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 19:23
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 19:10
Min erfaring fra salg av de to siste bilene er at det er kjøper som betaler påslaget til forhandler, ikke selger. Jeg fikk ca. like mye for bilene fra forhandler som jeg kunne forventet å fått for de selv. Kjøper betalte definitivt mer enn han kunne fått tilsvarende biler for ved kjøp privat. Så for min del har det bare vært fordeler å selge via forhandler.
Og min erfaring er at det ofte kan være en del å vinne på å selge privat. Sist fikk jeg 35 kkr over innbyttepris, da hadde jeg trolig priset vel lavt da bilen ble solgt på noen få timer uten forsøk på pruting.

Innbytte er en helt annen sak, der er det helt klart mulig å tape mye penger. Jeg har solgt mine biler via en lokal, uavhengig forhandler med godt rykte og stor kundebase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hekleven

Sitat fra: RJK på mandag 12. oktober 2020, klokken 23:58
Tror ikke VW hadde turt å lansere HUD uten a man kan velge å slå det av. Det er et hjelpesystem som enkelte ikke vil vite av, mens de fleste av oss som har prøvd dette over litt tid, tipper jeg ikke vil være foruten.

Så uten å ha lest noe mer om det, tør jeg likevel å si sikkert at dette kan du selvsagt slå av, og på igjen...

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 09:57
HUD kan helt sikkert slås av og på. Når det er sagt - HUD er helt genialt. Litt tilvenning, men er du først vant til det vil du ikke ha bil uten HUD igjen. Normalt kan HUD reguleres i plassering, innhold og intensitet for å støtte selv den mest kresne og innbitte motstander. Å se ned på dashen for å få nødvendig informasjon virker raskt klønete og unødvendig :)

Takk for tilbakemelding!  Greit å høre at flere opplever HUD som en foretrukket løsning.  Greit å vite at HUD kan slås av, samtidig kjøper man jo ikke en pakke primært for å la være å bruke den  :laugh:

Bigdrago

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 16:52
Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 16:21
Selg bilen selv på finn. Bare tull og fanteri på å levere bilen for salg til en 3.part som skal tjene penger på den.

Bare et nysgjerrig spørsmål fra meg til dere som alltid anbefaler å selge bilen selv; bruker dere megler når dere skal selge hus/leilighet, eller selger dere slikt selv også?

Har solgt to leiligheter selv og en drøss med biler og gjenstander selv. Bruker aldri selgere (eller meglere som de kaller seg).
Min leil gikk 350000 over takst mens naboen sin som brukte selger ("megler") gikk for 300.000 under takst og 150 under prisqntydning.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

proton

VW ser ut til å ha hatt store problemer med å utvikle infotainment-systemet til ID.x, det ble jo heller ikke ferdig til lansering. Er det noen som vet om Skoda har sitt eget i Enyaq? Eller er det det samme?

Sverre_E

Fikk beskjed fra selger om at skvettlapper øker forbruket med 4-5%!, og beskytter kun bilen bak.
Så droppet det, selv om det ikke ville veltet noe budsjett.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Bigdrago

Sitat fra: Sverre_E på onsdag 14. oktober 2020, klokken 23:56
Fikk beskjed fra selger om at skvettlapper øker forbruket med 4-5%!, og beskytter kun bilen bak.
Så droppet det, selv om det ikke ville veltet noe budsjett.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

3 mil tap? Mulig om du ligger lenge på 110kmh.
Selv gikk jeg for skvettlapper foran og bak samt største felgene.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

batterimannen

Sitat fra: Bigdrago på torsdag 15. oktober 2020, klokken 08:02
Sitat fra: Sverre_E på onsdag 14. oktober 2020, klokken 23:56
Fikk beskjed fra selger om at skvettlapper øker forbruket med 4-5%!, og beskytter kun bilen bak.
Så droppet det, selv om det ikke ville veltet noe budsjett.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

3 mil tap? Mulig om du ligger lenge på 110kmh.
Selv gikk jeg for skvettlapper foran og bak samt største felgene.

Høres veldig mye ut med 5%. Jeg gikk for lapper foran.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA