Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?

Startet av Magnito, torsdag 03. september 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

daktari

#60
Sitat fra: Magnito på torsdag 10. september 2020, klokken 11:07
For å ta det tilbake on topic litt igjen da;
Dreier forskjellen i felgdimensjon seg hovedsakelig om komfort vs. sportslighet i kjøreegenskapene?
Er 20" den gyldne middelvei, eller ikke noe poeng?
Er det noen nevneverdig aerodynamisk gevinst å hente ved å gå fra 19" Proteus (default) til 19" Regulus (tilvalg)?
Kjøreegenskaper (i høy fart også) taper seg med for lav profil, så over et viss grense er det kun kosmetisk fordel. Alt blir verre: støy, sporing, komfort, pris, forbruk OG kjøreegenskaper.
Kilde: https://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/test-av-16-17-og-19-tommers-sommerdekk-3472446
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elektro12

Sitat fra: J@x på fredag 11. september 2020, klokken 00:27
Sitat fra: Lassiiboiii på torsdag 10. september 2020, klokken 23:50
Panorama tak.

Jeg har alltid hatt lyst på panorama tak, men har sett flere bilder og nå video fra teslabjørn.

Det er jo nesten ikke panorama tak men heller en litt stor takluke! Son de ønsker rett over 10000kr for! Den stopper ganske langt fra baksetene med tanke på unger som kan sitte å stirre «opp»!

Hmm, hadde ikke trodd at jeg skulle vurdere å ta denne ut av valget mitt!

Hva tenker dere andre? :)

Jeg kjøpte en brukt S-Max med panorama, hver gang jeg åpnet gardinen fikk jeg beskjed med ungene om å lukke igjen, så det kommer jeg aldri til å bruke penger på.
Nå fikk min svoger problem med lekasje på sitt panoramatak på sin bil av et annet merke, 6 år gammel. Prisestimat for å fikse: 38.000kr + 6-7000kr til om de måtte plukke opp gulv for å tørke isolasjon og teppe. Så etter min mening; ikke noe å ha  :D

Enig i logikken, men vi har panorama i vår Ford og hele familien elsker det. Fantastisk på ferie å kunne se "alt" rundt seg, fjelltopper og fosser.


espenri

Nå har jeg endelig fått tilgang til konfiguratoren også. Rimelig sikker på hvilket utstyrsnivå jeg skal legge meg på, men lurer fortsatt litt på dette med HUD og AR. Synes det er veldig rart at navigasjon ikke inngår som standard, men det er greit nok. Hvis jeg legger til Infotainment så blir det for å få med AR, så da blir det uansett dyrt.

Har aldri eid, eller prøvd bil med HUD, langt mindre med AR i tillegg. Synes det er veldig vanskelig å forsvare 17k for navigasjon og (enda) et display, men det er også veldig vanskelig å ta et informert valg når man ikke har prøvd hvordan bilen fungerer med og uten dette.

Her er det sikkert noen som har sterke meninger, og noen har jo også allerede skrevet litt om sine erfaringer.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

OlaM

Sitat fra: espenri på tirsdag 15. september 2020, klokken 15:20
Nå har jeg endelig fått tilgang til konfiguratoren også. Rimelig sikker på hvilket utstyrsnivå jeg skal legge meg på, men lurer fortsatt litt på dette med HUD og AR. Synes det er veldig rart at navigasjon ikke inngår som standard, men det er greit nok. Hvis jeg legger til Infotainment så blir det for å få med AR, så da blir det uansett dyrt.

Har aldri eid, eller prøvd bil med HUD, langt mindre med AR i tillegg. Synes det er veldig vanskelig å forsvare 17k for navigasjon og (enda) et display, men det er også veldig vanskelig å ta et informert valg når man ikke har prøvd hvordan bilen fungerer med og uten dette.

Her er det sikkert noen som har sterke meninger, og noen har jo også allerede skrevet litt om sine erfaringer.

Veldig forskjellige preferanser der. Se om du får lånt eller leid en bil med HUD før du legger inn, du merker fort om du liker det eller ikke. Hvis du prøvekjører en VW ID.3 plus så har jo den samme HUDen. Bare merk at det er litt innstilling i høyde, bredde og fokus for å få den riktig, om den ikke ser helt bra ut ved første øyekast.
'21 3LR

batterimannen

Eksteriør:
Quartz Grey Metallic

Interiør:
Suite

Utstyr:
19'' Regulus Antrasitt sølv lettmetallfelger
Infotainmentpakke Pluss
Lyspakke Pluss
Komfortsetepakke Pluss
Hengerfeste
Delingsnett
ŠKODA Sound System
Tosidig bagasjeromsmatte
Familiepakke

Tilbehør:
Tilbehørspakke 19"
Skvettlapper foran
   
Det jeg har vært mest usikker på er om jeg skulle ha lagt til Komfortpakke for elektrisk bakluke... men kom egentlig til at jeg ikke helt at jeg trenger det, siden Konaen jeg har nå ikke har det.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Magnito


Martin Eden jr

Har vært gjennom konfiguratoren nå, og savner info om:

* Hva ligger i variabelt bagasjeromsgulv? Betyr det at om man ikke bestiller dette, så blir gulvet liggende kun på høyeste eller laveste nivå? Hva med rommet under gulvet, er det påvirket av dette (m/u isopor-innlegg)?

* Hva følger med av ladekabler - kun Type 1 - eller også Type 2?

* På videoene ser jeg en kjekk "veske" til å ha ladekabel i - som passer i siderommet bakerst. Den finner jeg heller ikke i konfiguratoren. Virker kjekk - spesielt når det ikke er frunk?

Noen som vet?
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

OlaM

Sitat fra: Martin Eden jr på onsdag 16. september 2020, klokken 11:07
Har vært gjennom konfiguratoren nå, og savner info om:

* Hva ligger i variabelt bagasjeromsgulv? Betyr det at om man ikke bestiller dette, så blir gulvet liggende kun på høyeste eller laveste nivå? Hva med rommet under gulvet, er det påvirket av dette (m/u isopor-innlegg)?

* Hva følger med av ladekabler - kun Type 1 - eller også Type 2?

* På videoene ser jeg en kjekk "veske" til å ha ladekabel i - som passer i siderommet bakerst. Den finner jeg heller ikke i konfiguratoren. Virker kjekk - spesielt når det ikke er frunk?

Noen som vet?

Godt spørsmål om gulvet. Aner ikke, men tviler på isoporen er annerledes, det er sannsynligvis bare en annen plate.

De andre er tilbehør i Tyskland i alle fall. Vet ikke om denne direktelinken til den tyske konfiguratoren funker... https://cc.skoda-auto.com/visualizer/deu/de-DE/services-scenic?activePage=services&color=H6H6&configurationId=&extraEquipments=&id=DEU%3Bskoda%3B2021%3B5AZCC2%3B0%3BGYE9YE9%3Bmda20200331104014%3Bde-DE%3B%3B64001%3B64001&interior=EM&modifiedPages=&snapshotVersion=d2d1e087-7243-4019-bee4-efdf27f8c33e&trimline=5AC%7C506400164001&visitedPages=trimlines

Men på trinnet "ŠKODA Care & iV" finner du ladekladd (Mode 2 - stikkontakt) med rødt stikk (schuko optional står det) til €650 og veske til €88. Så ladekabel til Mode 3 følger nok med. Begge er Type 2, litt forvirrende kategorier.  :)
'21 3LR

espenri

Prislista har dette punktet inkludert i alle modeller: "MODE2 og MODE3 ladekabler"
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

batterimannen

Sitat fra: Magnito på onsdag 16. september 2020, klokken 10:44
Trenger du opplyst grill mer enn elektrisk bakluke?  ;D

Oh yeah!  :laugh: Med såpass traust bil og lite spenstige farger man kan velge mellom så trenger bilen det lille ekstra den kan få.

Skulle ønske den hadde hatt mulighet for den blå-grønne fargen etron kommer i. Eventuelt noe liknende ceramic blue som Hyundai Kona. Den hvitgrønne ble for lys for meg. Ser mer ut som en skitten hvit bil  :P

Har inne punkt i kontrakt at jeg ønsker de antrasitt felgene på vinterdekkene. Gikk ikke an for selger å legge det inn i bestillingssystemet. Hvis vi må endre kontralt for felger så får jeg vurdere om den eleltriske bakluka kommer med også.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

OlaM

Sitat fra: espenri på onsdag 16. september 2020, klokken 11:43
Prislista har dette punktet inkludert i alle modeller: "MODE2 og MODE3 ladekabler"

Aha! Det er forsåvidt god valuta da, i og med at tyskerne må hoste opp €650.
'21 3LR

Sverre_E

#71
Sitat fra: Martin Eden jr på onsdag 16. september 2020, klokken 11:07
* Hva ligger i variabelt bagasjeromsgulv? Betyr det at om man ikke bestiller dette, så blir gulvet liggende kun på høyeste eller laveste nivå? Hva med rommet under gulvet, er det påvirket av dette (m/u isopor-innlegg)?

På visning forklarte de at uten variabelt gulv, ville gulvet ligge 8cm dypere, og man får ikke flukt på gulv mot åpningen eller setene.
Isoporen er da ikke med, og det er en enklere plate/matte på gulvet.

(Edit: fikset bilde)
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Magnito

Sitat fra: batterimannen på onsdag 16. september 2020, klokken 11:59


Oh yeah!  :laugh: Med såpass traust bil og lite spenstige farger man kan velge mellom så trenger bilen det lille ekstra den kan få.
Haha, støtter deg på den forsåvidt. Men frykter en sur frøken om jeg selv gjør den trade-offen.
Sitat fra: batterimannen
Skulle ønske den hadde hatt mulighet for den blå-grønne fargen etron kommer i. Eventuelt noe liknende ceramic blue som Hyundai Kona. Den hvitgrønne ble for lys for meg. Ser mer ut som en skitten hvit bil  :P
Jeg har litt sansen for den der arctic silver som den heter selv om jeg er enig i at den er litt for lys. Kunne heller tenkt meg emerald green eller lava blue som f.eks. Karoq har som valgmuligheter.
Sitat fra: batterimannen
Har inne punkt i kontrakt at jeg ønsker de antrasitt felgene på vinterdekkene. Gikk ikke an for selger å legge det inn i bestillingssystemet. Hvis vi må endre kontralt for felger så får jeg vurdere om den eleltriske bakluka kommer med også.
Grunnen til å ha dem med i kontrakten er vel at du skal "få" mva-fradrag på dem?

Magnito

Sitat fra: Sverre_E på onsdag 16. september 2020, klokken 12:20
Sitat fra: Martin Eden jr på onsdag 16. september 2020, klokken 11:07
* Hva ligger i variabelt bagasjeromsgulv? Betyr det at om man ikke bestiller dette, så blir gulvet liggende kun på høyeste eller laveste nivå? Hva med rommet under gulvet, er det påvirket av dette (m/u isopor-innlegg)?

På visning forklarte de at uten variabelt gulv, ville gulvet ligge 8cm dypere, og man får ikke flukt på gulv mot åpningen eller setene.
Isoporen er da ikke med, og det er en enklere plate/matte på gulvet.

Kjapp hoderegning tilsier vel da at dersom man velger variabelt gulv i bagasjerommet gir 80 liter mindre volum i bagasjerommet om vi runder av grunnflaten til 1x1 m? Det er i så fall en ganske god grunn til ikke å velge bagasjeromspakka for min del.

Martin Eden jr

Takk for oppklarende svar på mine spørsmål!

Er forøvrig enig i at fargevalgene er lite spenstige - og det blir nok Quartz Grey Metallic for min del, - selv om jeg kunne tenkt meg noe mer spennende. Arctic Silver framstår utrolig ulikt på bildene. Virker fin på noen (photshoppede? utendørsbilder), men altfor lys i konfigurator og på noen innendørsbilder - så tar ikke sjansen på den.
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA