Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?

Startet av Magnito, torsdag 03. september 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 10. september 2020, klokken 19:04
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 10. september 2020, klokken 19:01
Sitat fra: tornaldo på torsdag 10. september 2020, klokken 18:37
Sitat fra: Rusalka på torsdag 10. september 2020, klokken 15:24
OBS: https://motor.no/forbruker-forbrukerrettigheter-forbrukerradet/dette-pris-tillegget-tar-ingen-andre-enn-skoda/179116

Hva skal man være OBS på med dette?
At man kan bli loppet for penger, står jo i artikkelen :p

Er vel ikke så vanskelig å ta stilling til dette?
Om man kjører 30000 i året er dette en ok sikkerhet. Om jeg gjorde det hadde jeg nok valgt det. Kanskje enda verre om man kjører 50000 i året og skal selge en 2 år gammel bil uten garanti. Da kommer den bakerst i køen på bruktmarkedet.
Poenget er at de fleste ikke vil trenge dette, men velger det likevel pga frykt for at det kanskje kan være lurt å ha.

Har vi ikke konkludert med at også bil har 5 års reklamasjonsrett?

OleBrummen

Ville det være helt feil å ta denne bilen «bare-bones»? I grunn lite utstyr som er kommet siste 20 år jeg føler man «må» ha. Aldri kjørt en greiere bil en Toyota Corolla 1985 uten noe ekstra dill.

tornaldo

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 10. september 2020, klokken 19:20
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 10. september 2020, klokken 19:04
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 10. september 2020, klokken 19:01
Sitat fra: tornaldo på torsdag 10. september 2020, klokken 18:37
Sitat fra: Rusalka på torsdag 10. september 2020, klokken 15:24
OBS: https://motor.no/forbruker-forbrukerrettigheter-forbrukerradet/dette-pris-tillegget-tar-ingen-andre-enn-skoda/179116

Hva skal man være OBS på med dette?
At man kan bli loppet for penger, står jo i artikkelen :p

Er vel ikke så vanskelig å ta stilling til dette?
Om man kjører 30000 i året er dette en ok sikkerhet. Om jeg gjorde det hadde jeg nok valgt det. Kanskje enda verre om man kjører 50000 i året og skal selge en 2 år gammel bil uten garanti. Da kommer den bakerst i køen på bruktmarkedet.
Poenget er at de fleste ikke vil trenge dette, men velger det likevel pga frykt for at det kanskje kan være lurt å ha.

Har vi ikke konkludert med at også bil har 5 års reklamasjonsrett?

Hvis vi går ut fra at de fleste har relativt store utfordringer, og må beskyttes fra seg selv, så kan dette være et problem. Men ikke større enn at man tror man må ha head up display eller panorama.

Dette er å konstruere et problem. Vil man heller at det skal bli en del av en grunnpakke, slik at alle må betale mer, enn at de som faktisk har bruk for det må betale.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Lassiiboiii

Panorama tak.

Jeg har alltid hatt lyst på panorama tak, men har sett flere bilder og nå video fra teslabjørn.

Det er jo nesten ikke panorama tak men heller en litt stor takluke! Son de ønsker rett over 10000kr for! Den stopper ganske langt fra baksetene med tanke på unger som kan sitte å stirre «opp»!

Hmm, hadde ikke trodd at jeg skulle vurdere å ta denne ut av valget mitt!

Hva tenker dere andre? :)
- Enyaq iV80 Sportline - Bestillt.
- Kia E-Niro - 04.2019
- Nissan Leaf - 06.2014
- E-Golf 2017 - Solgt.

J@x

Sitat fra: Lassiiboiii på torsdag 10. september 2020, klokken 23:50
Panorama tak.

Jeg har alltid hatt lyst på panorama tak, men har sett flere bilder og nå video fra teslabjørn.

Det er jo nesten ikke panorama tak men heller en litt stor takluke! Son de ønsker rett over 10000kr for! Den stopper ganske langt fra baksetene med tanke på unger som kan sitte å stirre «opp»!

Hmm, hadde ikke trodd at jeg skulle vurdere å ta denne ut av valget mitt!

Hva tenker dere andre? :)

Jeg kjøpte en brukt S-Max med panorama, hver gang jeg åpnet gardinen fikk jeg beskjed med ungene om å lukke igjen, så det kommer jeg aldri til å bruke penger på.
Nå fikk min svoger problem med lekasje på sitt panoramatak på sin bil av et annet merke, 6 år gammel. Prisestimat for å fikse: 38.000kr + 6-7000kr til om de måtte plukke opp gulv for å tørke isolasjon og teppe. Så etter min mening; ikke noe å ha  :D
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Lassiiboiii

Klarte ikke å vente på svar fra folk! Bestilte uten! La heller te 21" 😂😂👌🏼
- Enyaq iV80 Sportline - Bestillt.
- Kia E-Niro - 04.2019
- Nissan Leaf - 06.2014
- E-Golf 2017 - Solgt.

OlaM

Helt enig i å droppe panoramatak. Det er litt gimmick, ser bra ut på pressebilder, men ikke så veldig nyttig i praksis. Å langtur i ferien får du nok sol på ladestoppene.  :) Men uten pano, er det da solid tak eller bare mindre soltak?

Sitat fra: OleBrummen på torsdag 10. september 2020, klokken 19:21
Ville det være helt feil å ta denne bilen «bare-bones»? I grunn lite utstyr som er kommet siste 20 år jeg føler man «må» ha. Aldri kjørt en greiere bil en Toyota Corolla 1985 uten noe ekstra dill.

Helt feil er det ikke. Det utstyret jeg mener er 100% must i en elbil er adaptiv cruise. Tror ikke det er mye annet enkeltutstyr som gir større komfortøkning enn den. Og den er standard på alle versjonene.
'21 3LR

Contango

Er vel ikke noe tilvalg å flytte ladeporten til førersiden. Er sterk motstander av ladeporten på passasjersiden = kloss inntil veggen i garasjen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

skulleVøri

Det er vel ingen ting man MÅ ha, men jeg synes det er interessant å se hva andre tenker om ekstrautstyr. Så her er hva jeg tror jeg vil velge:

  • komfortpakke pluss: For elektrisk og sensorstyrt bakluke. Ikke veldig viktig, men bruker bakluken ofte nok til at jeg synes bekvemmeligheten er verdt det.
  • parkering pluss: For 360-grader kamera. Dette vil jeg definitivt vil ha, gjør det mye enklere i trange garasjer og parkeringshus, og når kjæledyr og småbarn løper rundt overalt. Jeg har ingen interesse av parkeringsassistenten -  jeg har en e-Golf med parkeringsassistent, den klarer så få parkeringssituasjoner at den er omtrent ubrukelig, og selv i de situasjonene den kan håndtere er det fortsatt raskere og enklere å parkere på egenhånd - men den følger med kameraet.
  • komfortsete pluss: Elektriske forseter. For meg selv fordi jeg har dårlig rygg og det blir enklere å justere sittestilling underveis, og kan like gjerne ta for passasjersetet også. Vet ikke om massasjefunksjonen har noe for seg, men den følger med som en bonus.
  • infotainment plus: For HUD. HUD vil jeg ha fordi det var genialt på en BMW X1 jeg brukte noen måneder, jeg trengte nesten aldri ta blikket bort fra veien. Men det koster en del, så jeg vil prøvekjøre og se Skodas versjon i praksis før jeg bestemmer meg.
  • familiepakke (ikke pluss): For å få et 230V uttak bak. Regner med det vil komme til nytte i hvert fall av og til, kanskje først og fremst for å lade en bærbar PC på langtur.
  • hengerfeste. Definitivt, det er halve grunnen til at jeg vurderer en ny bil.

Ting jeg personlig ikke er interessert i:

  • stylingpakker. Styling er uvesentlig i mine øyne, jeg velger det glatt bort til fordel for ting som gir mer komfort eller funksjonalitet.
  • lys pluss (LED-lys i grillen)
  • større felger og lavprofildekk. Jeg ser poenget for en sportsbil men ikke for en SUV, jeg foretrekker mer komfort og lavere strømforbruk.
  • avansert lydanlegg. Jeg antar det er en eller annen form for lyd standard, det holder lenge for mitt bruk.
  • soltak. Jeg har hatt soltak før som aldri ble brukt.
  • sportsstyring og adaptivt understell. Dette er ikke noen sportsbil. Jeg ser noen tidligere i tråden sier at adaptivt understell er mer nyttig enn man skulle tro, men må nok prøve det i praksis for å bli overbevist om at der er verdt pengene.

espenri

Bra oppsummering som jeg kan være enig i, interessant at du verdsetter parkeringsassistent (360 kamera) og HUD så høyt. Parkeringsassistent har jeg ikke tenkt på som viktig i det hele tatt, mens HUD / AR kjenner jeg at nerden i meg veldig gjerne vil ha uten at han nødvendigvis er fornuftig.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

VoltWay

Sitat fra: espenri på fredag 11. september 2020, klokken 11:04
Bra oppsummering som jeg kan være enig i, interessant at du verdsetter parkeringsassistent (360 kamera) og HUD så høyt. Parkeringsassistent har jeg ikke tenkt på som viktig i det hele tatt, mens HUD / AR kjenner jeg at nerden i meg veldig gjerne vil ha uten at han nødvendigvis er fornuftig.
Som han skriver er det ikke parkeringsassistenten som er poenget, med 360-grader kamera. Jeg har samme pakke på min Kodiaq, men aldri brukt parkeringsassistenten. Tok det med for å få kamera rundt hele bilen.

Ledam

iV80X er veldig godt utstyrt. Har bare krysset av for metallic og hengerfeste. Parkeringspakke pluss så kjekk ut. Men det holder med Parkeringspakke som er inkludert.
Skoda er ganske forskjellig fra Audi ved at mye utstyr er inkludert. Og dessuten mye billigere. Det er litt rart. Det er vel i prinsipp samme teknologi.

Vw e up

Hei.
Hvilken totalpris blir det med ditt oppsett, kan du legge et vedlegg på bestillingen.
Mvh
Arnt 🚘👍

golo

Jeg synes også 80 varianten er godt utstyrt. Valgte hengerfeste, delingsnett, familiepakke+ (barna må også få det fint bak i bilen) og bagasjeromsmatte. Gummimatte ellers mente selger at han alltid ga bort gratis til kundene sine.

OlaM

https://www.youtube.com/watch?v=OdpPPL5Oy4A

Teslabjørn kikker på den her. Ikke noe særlig nytt, men relevant for denne tråden er at 230V stikket bak er bare 150W. Litt skuffende når Honda E har 1500W. Men kjøleboksen min går bare ned til ca 12 grader på 12 volt, men går fint ned til 4 grader på 230. Og den er langt innenfor 150W. Familiepakken koster 3800 og inkluderer solgardiner, så du kan jo tenke at du sparer inn både en kompressorkjøleboks og solfilm.

Har også noen skotørkere med lav watt som kan være kjekke når bilturen hjem er lang etter en svett økt på ski, før stinken rekker å sette seg i støvlene. Støvsuger på full power er nok uaktuelt, men kanskje en av de nye eco-typene skrudd ned på chill mode er innenfor?
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA