Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstrautstyr - MÅ ha, BØR ha, VIL ha, og helt unødvendig?

Startet av Magnito, torsdag 03. september 2020, klokken 12:36

« forrige - neste »

Bigdrago

Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

OlaM

"Sport chassi" er vel ingen utgave. Til 2300 kr er det vel bare et annet sett med fjærer som er lavere.
'21 3LR

OhKay

Sitat fra: VoltWay på fredag 04. september 2020, klokken 16:03
Sitat fra: espenri på fredag 04. september 2020, klokken 15:00

Komfortpakke pluss legger til sensorstyrt bakluke, jeg antar at uten denne er bakluka fortsatt elektrisk, med betjening fra kupe, nøkkel og luke. Noen som vet?

Sensorstyrt er kun et ekstra alternativ for åpning. Du vil uansett ha fra førersetet, på nøkkelen og på trykknapp bak.


Sikker på at dette kun er ekstra alternativ for opning? I følge nettsida er elektrisk bakluke ekstrautstyr.

Ref.: https://www.skoda-auto.no/modeller/enyaq-teaser/enyaq-iv-fleksibelt-bagasjerom?detailLayerSlide=0

"Med elektrisk bakluke (ekstrautstyr) trenger du bare trykke på en knapp eller bruke tasten på nøkkelen for å få tilgang til bagasjerommet. I tillegg er bakluken sensorstyrt og åpnes automatisk når du beveger foten inn under støtfangeren bak."

tornaldo

Lurer også på det med elektrisk bakluke. Tok det som en selvfølge. Men finner ingenting om dette i prislista, bortsett fra Komfortpakke pluss, der det bl.a. står sensorstyrt bakluke. Min konklusjon var da at elektrisk luke var standard, og at man måtte betale ekstra for sensorløsningen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

OlaM

Ser ut som elektrisk bakluke er tilvalg i Tyskland. Da har sikkert bare teksten blitt oversatt derfra i ett løp, mens noen har bestemt at den skal være standard (kanskje?) i et annet løp.

'21 3LR

VoltWay

Sitat fra: OhKay på mandag 07. september 2020, klokken 15:37
Sitat fra: VoltWay på fredag 04. september 2020, klokken 16:03
Sitat fra: espenri på fredag 04. september 2020, klokken 15:00

Komfortpakke pluss legger til sensorstyrt bakluke, jeg antar at uten denne er bakluka fortsatt elektrisk, med betjening fra kupe, nøkkel og luke. Noen som vet?

Sensorstyrt er kun et ekstra alternativ for åpning. Du vil uansett ha fra førersetet, på nøkkelen og på trykknapp bak.


Sikker på at dette kun er ekstra alternativ for opning? I følge nettsida er elektrisk bakluke ekstrautstyr.

Ref.: https://www.skoda-auto.no/modeller/enyaq-teaser/enyaq-iv-fleksibelt-bagasjerom?detailLayerSlide=0

"Med elektrisk bakluke (ekstrautstyr) trenger du bare trykke på en knapp eller bruke tasten på nøkkelen for å få tilgang til bagasjerommet. I tillegg er bakluken sensorstyrt og åpnes automatisk når du beveger foten inn under støtfangeren bak."
Ah. På Kodiaq f.eks. kan en velge enten kun elektrisk bakluke eller elektrisk med sparkesensor. Mulig de har endret på dette med Enyaq. Kanskje de har fjernet elektrisk bakluke uten sensor som valg.

De som har fått tilgang til konfigurator ser det kanskje? Ellers ville jeg spurt Skoda.

espenri

Fikk svar fra selger angående bakluke. Den er manuell og man må ha komfortpakke pluss for å få elektrisk. Det synes jeg er gnient i 2020.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

OlaM

Sitat fra: espenri på onsdag 09. september 2020, klokken 13:46
Fikk svar fra selger angående bakluke. Den er manuell og man må ha komfortpakke pluss for å få elektrisk. Det synes jeg er gnient i 2020.

Jøss, det var litt gnient ja.
'21 3LR

tornaldo

Det er rart at det er standard med Matrix lys, og så manuell bakluke. Nå har man jo forskjellige behov, selv kjører jeg 99.9% på opplyst vei. Ville mye heller brukt penger på elektrisk bakluke, som ville vært i bruk hver dag, enn Matrix oppgradering fra vanlige LED lys, som jeg ville trengt en gang i skuddåret.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

chargedup

Møller som har bestemt at Matrix er std (har kun sjekket 80 og 80x i konfig i begge land). I Tyskland kan man velge "lys og sikt basic" (som er inkludert i Norge) og "lys og sikt plus" som ekstrautstyr. Man kan velge en kjipere utstyrt bil i Tyskland og legge på hva man vil. Prismessig ved første øyekast på ekstrautstyr synes jeg det er ganske greit samsvar mellom norsk og tysk pris. En filleting jeg la merke til påslag var på felgene, 19" Regulus koster 1800 NOK vs 100 EUR (etter fratrekk for -19% mva).
Ville helst sett en mer skrapet versjon 80/80x (kan en bil uten navigasjon egentlig kalles godt utstyrt i 2020?) og lavere fra-pris for at jeg personlig skulle ha valgt bilen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

golo

Dette burde vært mer kontroll på at mva-fritaket kommer oss kunder til gode. Når jeg sammenligner priser på tilleggsutstyr som f.eks. hengerfeste,  metalliclakk, osv. på tilsvarende modeller så er det ikke 25% lavere priser for Enyaq. På en Superb koster hengerfeste 9 500 kr mens den for Enyaq koster 9 800 kr.

OlaM

Sitat fra: golo på onsdag 09. september 2020, klokken 15:27
Dette burde vært mer kontroll på at mva-fritaket kommer oss kunder til gode. Når jeg sammenligner priser på tilleggsutstyr som f.eks. hengerfeste,  metalliclakk, osv. på tilsvarende modeller så er det ikke 25% lavere priser for Enyaq. På en Superb koster hengerfeste 9 500 kr mens den for Enyaq koster 9 800 kr.

De tar det de tror folk kan betale, det er ikke noe faste priser på slikt som staten kan regulere. En momsfri ørefik fra Porsche er dyrere enn en fra VW.  :)
'21 3LR

RJK

Sitat fra: golo på onsdag 09. september 2020, klokken 15:27
Dette burde vært mer kontroll på at mva-fritaket kommer oss kunder til gode. Når jeg sammenligner priser på tilleggsutstyr som f.eks. hengerfeste,  metalliclakk, osv. på tilsvarende modeller så er det ikke 25% lavere priser for Enyaq. På en Superb koster hengerfeste 9 500 kr mens den for Enyaq koster 9 800 kr.


Du legger på 25 % på pris eks mva, men du må trekke fra 20 % fra pris inkl mva for å få riktig pris eks mva.


F.eks. pris eks mva = 1000,- gir pris inkl. mva på 1250.


Trekker du fra 25 %, så får du da 937.50, og ikke 1000,- som du får om du trekker fra 20 % istedet.


Men, dette trenger dessverre ikke å følge hva ekstrautstyret burde koste. Her må man bare prøve å stå på for at ikke forhandler skal stikke for mye i egen lomme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eivindb

#28
Momsbeløpet utgjør 20% av totalt beløp, dersom en vare koster 1000 kr inkl moms utgjør momsen 0,2*1000 = 200 kr :)

Og for å finne beløpet uten moms: 1000/1,25 = 800 kr.

RJK

@Andy, du sier jo akkurat det samme som meg. Ganger du med 1,25 så legger du jo på 25 % aka 0,25 til de allerede 100 % aka 1,0.


Deler du på 1,25 (5*0,25) eller ganger med 0,8 (4/5-deler) så gjør du akkurat som jeg skrev, du trekker fra 20 %.


Forskjellen er at du har brutt prosentene ned til desimalregning ved å dele på 100.


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA