Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf opp bratte bakker på vinterstid

Startet av kamuflars86, torsdag 03. september 2020, klokken 11:14

« forrige - neste »

kamuflars86

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en leaf (2018modell), men er usikker på om hvordan den klarer vinteren i Tromsø.

Jeg har 2 bratte bakker som jeg må opp hver morgen og enkelte dager om vinteren kan bakkene være glatt med mange biler som spinner og ikke kommer seg opp.

Har noen erfaring med kjøre egenskapene til leaf vinterstid ? Duger den ?

Jeg går i fra en tesla model S 100D som er eksemplarisk på vinterstid.. men er belastende for økonomien..

Thomas Parsli

På piggfrie dekk har vi stått fast tre ganger på litt over åtte år (133.000km kjøring i nærmiljøet).
Og det selv om vi kjører omveier de verste dagene, for å unngå problemer.

Vi hadde muligens ikke stått fast på piggdekk, men når det blir ordentlig bratt sliter bilen.
(Nye dekk, både Continental og Michelin, både i Eco og Drive, med og uten ESP)

Jeg bedømmer den til å være dårligere enn en gammel Toyota Avensis (uten ESP) som vi hadde før.
Men det betyr muligens bare at den er middels god.



2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jman76

Har samme Leaf, en jævlig bratt bakke og lang vinter ;)

Min erfaring er at den drar godt om vinteren, men dekkvalg er nok som nevnt litt avgjørende for hvordan man opplever bilen vinterstid. Jeg kjører med piggdekk, Hakka 9. Var forberedt på å kjøpe kjetting som beredskap et par ganger i året, men det har jeg ennå ikke hatt behov for.

Fremkommeligheten på vinterstid er faktisk noe av det som har imponert meg mest med bilen.

Blir diskutert litt i denne tråden; https://elbilforum.no/index.php?topic=48692.15

Thomas Parsli

Jeg er også generelt imponert over kjøreegenskapene på vinterføre, med unntak av bratte bakker.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trekkoppbil

#4
Når det gjelder vektfordeling, så trur jeg nok Leafen er bedre enn konkurentene sine, så den har bra framdrift.

Ofte bør man rygge opp bakkene, for å ha styring på bilen i tilfelle man begynner å skli nedover igjen.

Problemet med Leafen er dårlig sikt. Man kjører med skylapper til vanlig, og bakover er der enda dårligere synsfelt enn framover. Tar man fart for å komme opp bakken, er faren at man ikke kommer opp, og at man sklir nedover igjen med like stort fart. Det kan være svært dårlig synsfelt bakover, spesielt over bakketopper og rundt svinger, om man ikke bruker kamera. Vidvinkelkamera kan det være vanskelig å navigere etter, når man kommer opp i fart.

Kjører man alikevel med fronten oppover, og det er fare for at man sklir bakover, så bør man se etter retrettmuligheter, og man bør se etter et passende sted å skrense bilen rundt, så den får fronten nedover, mens man sklir nedover.  Og når man begynner å skli bakover, bør man sette bilen i revers med en gang, ellers er det vanskelig å holde kontroll over bilen.

Jeg innbiler meg at det er i nysnø at det kan være vanskelig med framdrift.  I snøen er jeg godt fornøyd med Hakka R2, og jeg vil nesten ikke prøve noe annet. Det er mulig andre dekk er bedre på is, man da satser jeg på at veien er strødd.

jman76

#5
Ja, man får bedre fremdrift ved å rygge opp på vinterstid. Det berger ofte meg de mest utfordrende dagene, spesielt med mye snø.

Jeg synes bilen takler is bra med piggdekk, men det er mange typer is, og det er selvsagt helt avhengig av hvor mye grus som forsatt har sin effekt. Og ikke minst hvor mye fart man får med seg i bunnen av bakken.

Dager med ren stålis under med et lett, kaldt snødryss på toppen betyr for min del stopp etter en meter. Da blir bilen for tung, men i slike forhold er det full stopp for alle biler uten 4x4.

Jeg solgte Subaru Forester med piggdekk, og kjøpte Leaf ;)   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA