Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Vinter

Startet av Kires, onsdag 02. september 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: hELgenen på fredag 13. november 2020, klokken 18:26
EQC...har selv opplevd det ja...
Uffda. Har kjørt land og strand rundt helt uten problemer jeg :D
Men klarer jo fint å subbe med både den og høyere biler om jeg går inn for det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Skvettlappene foran anbefaler jeg å ta av noen cm på. Greit nok at det er helt ufarlig, men fint å kunne suse over fartsdumper som kom litt brått på :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Jo, vurderte det tidligere . Høres ikke helt ok ut når noe subber nedi. Men samtidig hindrer de vannsprut fram og opp på panser/frontrute. De har også en aerodynamisk funksjon og de gir et forvarsel på at bakken er nær, så da lot jeg de være
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#48
Jeg tror ikke bortfall av motor foran har avgjørende betydning for rekkevidden. Jeg har fulgt med litt på energiflyt, og med min økonomiske kjøring så er bakre motor på EQC overraskende sjelden i bruk. Vekt betyr nok noe, men tror ikke det har så stor betydning i når det ikke er stor høydeforskjell. Var litt overrasket over at EQC primært var forhjulsdrevet, i motsetning til e-tron som jeg antar har bakre motor som primær framdrift.
Har hittil aldri subbet ned i noen fartsdumper, selv om jeg kjører over dem i skiltet hastighet. Mulig det skyldes min kjørestil, eller at de er litt modifisert på 21 modell. Men det har nok lite med rekkevidde å gjøre, uansett.

Egil Fonn

Sitat fra: Trond.m på fredag 13. november 2020, klokken 18:51
Jeg tror ikke bortfall av motor foran har avgjørende betydning for rekkevidden. Jeg har fulgt med litt på energiflyt, og med min økonomiske kjøring så er bakre motor på EQC overraskende sjelden i bruk. Vekt betyr nok noe, men tror ikke det har så stor betydning i når det ikke er stor høydeforskjell. Var litt overrasket over at EQC primært var forhjulsdrevet, i motsetning til e-tron som jeg antar har bakre motor som primær framdrift.
Har hittil aldri subbet ned i noen fartsdumper, selv om jeg kjører over dem i skiltet hastighet. Mulig det skyldes min kjørestil, eller at de er litt modifisert på 21 modell. Men det har nok lite med rekkevidde å gjøre, uansett.

Selv om DU ikke alltid sørger for framdrift vil den rotere med i samme hastighet. Det samme vil akslinger, kryss, differensial gear med olje som er fylt i.. En viss motstand er det i alle disse komponentene. Desto større effekt DU kan yte desto grovere og mer motstand blir det i tilhørende komponenten.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Kires

@Øyvind.h

Har du fått kjørt noe til fjells de siste ukene og kan si noe om hva du merker av rekkevidde? Har blitt litt kaldere ute nå.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

#51
Sitat fra: Kires på fredag 27. november 2020, klokken 14:46
@Øyvind.h

Har du fått kjørt noe til fjells de siste ukene og kan si noe om hva du merker av rekkevidde? Har blitt litt kaldere ute nå.

Var på fjellet forrige helg og skal opp om en uke. Nå skal det sies at jeg aldri kjører "best case", så mine turer er forbruksmessig som oftest i øvre delen av normalen :)

Forrige helg var det et par pluss ved avreise hjemmefra. 100%. Ingen forvarming.
Først bort til skolen for å hente barna. Kona ventet i bilen med varme på.
Avreise fra skolen med 98%.
Neste stopp var rundt 20-25 minutter utenfor Jysk/Europris i Lillehammer for å kjøpe noen julelys.
Så bort på Kiwi Øyer for å handle. 30 minutter pause der.
Vel fremme på hytta var det - 6.
Kom frem med 18% igjen.
På motorveien lå jeg da stort sett i rundt 120. Noe kø ut av Oslo.
Bak på bilen hadde jeg Thule easybase med en middels stor barneskuvseng med høye vegger.

Drøyt 80% av batteriet gikk med på ca 210-215km. 700 meter stigning (bor på 100 meter hjemme, hytte på 800 meter).

Forbruket har gått noe opp. For detaljinteresserte har jeg vinterdekk som er under middels gode på rullemotstand. Men de er nær lydløse på motorvei og grepet virker mer enn bra nok foreløpig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kires

Takker for svar. Har en på lån nå. Har 23 mil og 800 høydemeter til hytta langs rv4-e6 oppover samme dal som deg så burde vel holde de fleste dager selv med dårlig vær. Ikke noe motorvei på den siden av Mjøsa
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Electric cars in Norway

#53
Hmm jeg kjørte ganske fort over fartsdump i laveste demper stilling med en demo bil. Subbet ikke nedi med skvettlappene foran. Tror man skal kjøre ganske heftig da på asfalt. Men seff på off road er det jo sikkert mulig. Jeg vet ikke.  :police: :police: men dere som har bilen vet jo dette bedre enn meg. Jeg bare gjetter.

Trond.m

Ut fra det jeg har fått opplyst, så er varmeelementet for kupevarme ca 3,5 kW. Det stemmer bra med at en halv times forvarming trekker ca 4 % av batteriet. I dag kjørte jeg 18 mil i temperaturer fra -3 til +2. Da brukte den 21 % på oppvarming av et totalforbruk på 22,2 kw/100 km. Turen var 2:55 timer.
Det betyr 8,4 kwh brukt til oppvarming, dvs. 2,5 kW effekt.

Nå var det relativt mildt og klar sol som betyr mye for energiforbruket til oppvarming. Siden den likevel bruker 70 % av maks effekt er jeg usikker på hvor godt den vil klare en skikkelig vinterdag ned mot minus 20 og skyet vær.
Jeg merket selv i dag at det var lite varme på frontruten, siden viskeren faktisk frøs fast en gang med sol og et par kuldegrader.  Noen som har erfaring med EQC og tosifret antall kuldegrader ?

jevel

Jeg vet ikke hvor kraftig varmeanlegget i bilen er, men mener å ha lest om 7 kW+ Dette virker rimelig siden den viser lavere anslått avgangsSOC enn nåværende når man setter på forvarming selv om den er tilkoblet lader med 7,2 kW kapasitet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Øyvind.h

#56
Tilstrekkelig varme i vinter er nok det siste jeg ville bekymret meg for. I Dinsides test i - 9 grader havnet EQC på delt førsteplass på første målepunkt.
Og fjerdeplass 1 minutt bak Etron opp til 20 grader. Etron er vel markedsført med 10kW+3kW varmepumpe.

Men får se til vinteren. Foreløpig har jeg ikke kjørt i lavere temperatur enn - 7. Trengte ikke særlig effekt på varmeapparatet da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Jeg har ikke testet i skikkelig kulde ennå. Men det virker for at det er rikelig med effekt til oppvarming. Det høyeste jeg har sett effektmåler viser ved oppstart mens bilen står i park er forbruk på 14kw/t. Går ikke lange tiden før varmen kommer og forbruket trappes ned. I følge beskrivelse har Eqc to PTC-varmerboostere.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Ser at maks effekt som vises i bilen nå med +2,5 ute temp og maks defroster er 7,8kw/t Trekker man fra bilens tomgangs forbruk som er 0,4Kw/t blir effekt til varme ca 7,4kw/t
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Takk for gode svar. Da blir nok ikke varme noe problem. Jeg antar at det da er slik at bare det væskebaserte varmeapparatet på ca 3,7 kw benyttes hvis ikke defroster er aktivert.  Jeg satt i bilen ved -2 da jeg satte bilen i kjøreklar stilling og merket meg da at det tok lang tid før jeg kunne kjenne noe varme. Først da jeg slo defroster, så kom varmen raskt. Glemte å sjekke effekt isningen da, men det var nok høytt da ladenivået falt et par % på bare noen minutter. At det er på hele 14 kw som ble nevnt her høres mye ut, men uansett mer en tilstrekkelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA