Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Vinter

Startet av Kires, onsdag 02. september 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Trond.m

Ja, det var høyt forbruk. Selv brukte jeg 17,8 kwh/100 km fra hytta med 800 m høydeforskjell og 20 tom Nokian R3 SUV. Det var våt vei, 3-8 grader C. Bilen hadde stått ute og forvarmet ca 30 minutter. (26,2 andre veien på tørr vei) Det viser hvor mye fart og motvind utgjør og sier nok lite om dekkvalget 😏. Men min erfaring så langt er at forbruket  med EQC ser ut til å ligge ca 10 % under e-tron. Siden batteriet også er ca 10 % mindre kan man forvente omtrent samme rekkevidde. Men det har jo ikke vært veldig kaldt, så mye vil avhenge av hvor effektivt EQC utnytter energien i forhold til e-tron når vi nærmer 20 blå grader. Siden jeg starter i varm garasje (8-10 grader) vil isolasjon av batteriet ha stor betydning for resultatet.

Egil Fonn

#31
Gjorde noen forbruks tester i comfort og maks range modus for å finne ut om det utgjorde forskjell.  Teststrekning 28km landevei, tørr veibane 1-3 +grader. Klima i bil 19 grader på auto.
Bilen var driftsvarm og kjørt ca 50km før testing startet.
Forbruk Comfort 21,1kw/100km snittfart 67km/t
Forbruk Maks range 21,2kw/100km snittfart 68km/t
Forbruk Comfort med klima uten varme og AC av. (kun ventilering med kald luft viftetrinn 2)  18,5kw/100km snitt fart 68km/t

Konklusjon: Ingen forskjell i forbruk på C og MR. Hadde forventet at bilen prøvde spare på comfort og varme i kupe i MR.
Forbruk til varme i klima anlegget utgjorde 14% eller 2,6kw/100km som jeg synes er mye i så pass moderat kulde.
Når klima står i auto har det relativ kraftig utskiftning av luft i kupe. Mulig det ventilerer for 5 personer+
Har kjørt littt med vifte trinn 2 som gir nokk utskifting av luft med 1-2 personer i bilen. Ser ut til at forbruk til kupevarming da reduseres litt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#32
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 12. november 2020, klokken 07:24
Forbruk til varme i klima anlegget utgjorde 14% eller 2,6kw/100km som jeg synes er mye i så pass moderat kulde.
Da bruker du altså 1,7 kW til oppvarming. Er enig i at det er relativt mye. Det er omtrent samme energien som min vann-vann varmepumpe trenger for å varme opp en fritidsbolig på 160 m2. Men er bil er jo ikke så godt isolert 😉 Selv om energien til varme skulle være dobbelt så høy på en kald vinterdag, så burde ikke rekkevidden reduseres mer enn 30 %. Det er vel omtrent som forventet.

Egil Fonn

Ja, stor forskjell fra energiforbruk til oppvarming av bolig pm m2. Nå er luftutskifting veldig stor i en bilkupe, kan redusere forbruk til kupe en del ved manuell innstilling av vifte trinn i forhold til å ha den i auto ser jeg.
Da blir det litt mindre luftutskifting med de ulemper det medfører. Litt kaldras fra vinduer, litt mer rim dannelse bak på sidevinduer mm. Har klima som regel i auto, men er det knepent med rekkevidde er det greit å kunne få litt ekstra ved regulering av klima.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Kires

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 13. november 2020, klokken 06:41
Ja, stor forskjell fra energiforbruk til oppvarming av bolig pm m2. Nå er luftutskifting veldig stor i en bilkupe, kan redusere forbruk til kupe en del ved manuell innstilling av vifte trinn i forhold til å ha den i auto ser jeg.
Da blir det litt mindre luftutskifting med de ulemper det medfører. Litt kaldras fra vinduer, litt mer rim dannelse bak på sidevinduer mm. Har klima som regel i auto, men er det knepent med rekkevidde er det greit å kunne få litt ekstra ved regulering av klima.

Ser du har hatt i-Pace også. Hvordan vil du vurdere rekkevidden på EQC opp mot i-Pace?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

nosi1202

Det er ikke lov å kjøpe bil til 3/4 million for så å fryse inne bilen, kjøre klimaanlegget manuelt osv. Det kan folk med førstegenerasjons elbiler gjøre. Da får man heller lade en gang ekstra  :D
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Øyvind.h

Enig. Unntaket er kanskje om en oppdager åpenbar uhensiktsmessig programmering av effekt slik som i Model 3 der en kan spare mye og ha god nok temp ved å sette viften litt lavt.

Eneste gangene jeg overstyrer automatikk er enkelte turer på sommeren hvor jeg foretrekker mer friskluft enn bruk av AC for å holde temperaturen komfortabel. Raskere utskiftning kan gi bedre komfort enn veldig nedkjølt luft.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nosi1202

Jeg stoler på at Dr. ingeniør i Stuttgart kan dette bedre enn meg  :D
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Trond.m

#38
Jeg vil ikke se bort fra at økonomene har det siste ordet. Spørsmålet er vel om de vil selge like mange biler for lavere kostpris og komme raskere på markedet ved å la være å utvikle en tradisjonell varmepumpe ? 😉.

Men med temperaturene jeg hittil har kjørt i minus 2 til 5 pluss (langturer og parkering i varm garasje), så er jeg så langt fornøyd med forbruket. 22,4 kwh/100 km etter 1000 km tilbakelagt. Men det blir interessant å test iX3 på samme strekning som visstnok skal ha varmepumpe som virker for både kupe og batteri.

Egil Fonn

Sitat fra: Kires på fredag 13. november 2020, klokken 08:40
Ser du har hatt i-Pace også. Hvordan vil du vurdere rekkevidden på EQC opp mot i-Pace?
Om sommer ruller Eqc lengst. Kald vinter mistenker jeg at I-Pace ruller lengst. Har ikke testet Eqc i skikkelig kulde ennå, så for se utover vinteren.

Sitat fra: nosi1202 på fredag 13. november 2020, klokken 10:45
Det er ikke lov å kjøpe bil til 3/4 million for så å fryse inne bilen, kjøre klimaanlegget manuelt osv. Det kan folk med førstegenerasjons elbiler gjøre. Da får man heller lade en gang ekstra  :D

Jo. Uansett bilens pris er det lov å justere klima for å spare seg unødvendig sløsing med tid til ladestopp, eller rett å slett rekke til lader. Dumt å stå strømløs noen km før lader/hjem.
De andre elbiler jeg har eid struper ned effekten på klima i Eco modus. Det gjør ikke Eqc så da må fører sørge for dette selv ved behov.

Sitat fra: nosi1202 på fredag 13. november 2020, klokken 11:15
Jeg stoler på at Dr. ingeniør i Stuttgart kan dette bedre enn meg  :D

Dr. ingeniør i Stuttgart gjør mye bra, men har forbedrings potensiale :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Sitat fra: Trond.m på fredag 13. november 2020, klokken 16:53
Men det blir interessant å test iX3 på samme strekning som visstnok skal ha varmepumpe som virker for både kupe og batteri.
Tipper ix3 har lavere forbruk enn EQC. Det virker som BMW har fokusert på forbruk. Med lavere systemeffekt, kun en motor og en del lavere vekt skulle en tro det er mulig å oppnå lavere forbruk og matche EQC på rekkevidde selv om netto batteri er en del mindre (74 vs 80kWh).

Men det virker primært som en akademisk øvelse. Kan ikke tenke meg at Mercedes hadde levert EQC med 2wd for å tyne rekkevidde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Tja ...de klarte å levere en suv som subber i bakken...
Så en vet aldri....

Øyvind.h

Uffda. Hvilken er det som subber i bakken?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

EQC...har selv opplevd det ja...

Egil Fonn

Ekstra motor og drivverk  øker rullemotstand og forbruk ja. Men vil absolutt ikke bytte bort en av de mot litt mer rekkevidde.

Har rullet 25000, noen av de på dårlige veier og har ennå ikke subbet selve bilen i bakken, kun skvettlappene foran hjulene har subbet. Men ok at de subber og gir et forvarsel på nærkontakt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA