Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Vinter

Startet av Kires, onsdag 02. september 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Kires

EQC oppgir vel også forbruk inkl ladetap hvis jeg ikke husker feil, så forbruk vist i bilen vil alltid være litt høyrere.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

Basert på sammenligning med andre biler og strømmen jeg får ut av batteriet er jeg rimelig sikker på at forbrukstallene ikke er medregnet ladetap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Kires på torsdag 03. desember 2020, klokken 10:36
EQC oppgir vel også forbruk inkl ladetap hvis jeg ikke husker feil, så forbruk vist i bilen vil alltid være litt høyrere.
Oppgitt WLTP forbruk i tekniske data skal alltid inkludere ladetap. Det er grunnen til at oppgitt forbruk x oppgitt rekkevidde blir mer enn batteriets kapasitet. Det som oppgis i bilen skal imidlertid være reellt forbruk.

Kires

Fra elbil.no sin test:

"Etter å ha tilbakelagt drøyt 16 mil, via Jevnaker, Eggemoen, Hønefoss og Sollihøgda, viste bilen et gjennomsnittlig strømforbruk på snaut 2,8 kWh/mil. Vi hadde da kjørt fornuftig, med kun et lite antall pådrag, og med en gjennomsnittsfart på 55 km/t
Det oppgitte forbruket inkluderer imidlertid et ladetap på +/- 15 prosent, akkurat som det ble gjort på Mercedes-Benz B250e, slik at det reelle strømforbruket – i bilen – under vår prøvekjøring var rundt 2,4 kWh/mil.""
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

#79
Sitat fra: Kires på torsdag 03. desember 2020, klokken 13:43
Fra elbil.no sin test:

"Etter å ha tilbakelagt drøyt 16 mil, via Jevnaker, Eggemoen, Hønefoss og Sollihøgda, viste bilen et gjennomsnittlig strømforbruk på snaut 2,8 kWh/mil. Vi hadde da kjørt fornuftig, med kun et lite antall pådrag, og med en gjennomsnittsfart på 55 km/t
Det oppgitte forbruket inkluderer imidlertid et ladetap på +/- 15 prosent, akkurat som det ble gjort på Mercedes-Benz B250e, slik at det reelle strømforbruket – i bilen – under vår prøvekjøring var rundt 2,4 kWh/mil.""
2,4 kwh/mil stemmer nok. Mulig at de har endret programvaren, så den nå viser riktig forbruk. Nå har jeg et forbruk på 2,35 kwh/mil siden levering (2162 km) vist i appen. Det stemmer med det som er vist i bilen, og det er helt utenkelig at dette inkluderer 15 % ladetap. Da skulle rekkevidden vært over 40 mil på min kjøring som innebærer flere fjellturer med snø og våte veier. Det ville vært en sensasjon 😉
Men jeg har sett journalister skrive uriktig informasjon før. Det ville vel vært en større sensasjon om de de skrev var helt riktig 🤣

Kires

Nei vill vel ikke vært tidenes overraskelse det:)
Men rekkevidden er det den er uansett så gjør ikke så mye fra eller til.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

Sitat fra: Kires på torsdag 03. desember 2020, klokken 14:04
Nei vill vel ikke vært tidenes overraskelse det:)
Men rekkevidden er det den er uansett så gjør ikke så mye fra eller til.
Og rekkevidden er jo ganske god. Jeg ligger nå på et snitt på 34 mil i rekkevidde og da har det stort sett svært temperatur +/- 0 grader. Så håper jeg den ikke faller med 10 mil når det blir minus 10.

Kires

Da kan jeg bekrefte at det er ikke store forskjellen til iPace. Hadde 26,9 kwh/100 med eqc opp til hytta på onsdag og 25,2 med iPace. Men betraktelig mere regn på onsdag. Hva rest prosenten var i dag er ikke godt å si, BMS er helt ute å sykle på bilen vår. Sto 24% når vi kom frem, gikk ned til 22% når jeg plugga i ladern og etter en halvtime i lader var den på 32😅.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

#83
Sitat fra: Kires på onsdag 02. desember 2020, klokken 22:22
Helt topp hvis du gir tilbakemelding på det Øyvind!
Ting går sjeldent etter planen :D Kona og jeg hadde ærender før avreise i dag, så det ble start med 91% når ungene hoppet inn på skolen. Ingen forvarming.
Naboen måtte innom sentrum før avreise, så de dro 10 minutter etter oss. Hva de hadde ved start vet jeg ikke, men tur/retur sentrum skulle nok tilsi at vi startet med relativt likt batterinivå. Ble ikke så nøyaktig sammenligning som planlagt.

Jeg ankom Øyer med 49km igjen, de med 56km igjen. Basert på ankomst hadde jeg marginalt høyere snitthastighet. Lærte noe nytt om tripmåleren i dag. Ved å slå av bilen og deretter slå på uten å holde pedalen inne unngår en at tripmåler restartes, samtidig som tallene står uendret.

Snitthastighet til Øyer ble 92km/t (korrigert). Snitthastighet helt frem til hytta ble 86km/t. Cruise på 122-123 fra Gardermoen-Moelv. Brukte 83% av batteriet på 210km.

Vel fremme parkert i garasjen slo det meg. "Hvorfor i alle dager har jeg andre biler i bestilling??" Dette er jo egentlig en drømmebil. Kan prate med lav innestemme i 120 med de i baksetet. Brukbart førerassistent-system, nok plass for oss, knallbra fjernlys som gjør ledbar unødvendig. På vei opp mot hytta ble det lite drifting med 2 barn, kone og hund i bilen. Men registrerte at bilen dro med fwd opp til 22% pådrag. Over det var det permanent 4wd. I Sport gjetter jeg på at 4wd slår inn lavere, og blir uansett umiddelbart 4wd ved slipp.

Veldig fornøyd med Nereus/Firemax 806 dekkene. Svært stillegående og har godt grep. Ble litt skeptisk forrige fjelltur da jeg syntes de slapp litt lett på vei ned fra fjellet. Men - det var holke. Så flere naboer klagde på såpeglatte veier. Føret ga feil førsteinntrykk da det var ganske ekstreme forhold.

Skal jeg trekke for noe må det være at komforten og akustiske frikobling mellom bil og omgivelser gjør at følelsen av veidekket/grep på snødekte fjellveier ikke er det beste. Når en ikke kjenner veien i rattet er det vanskeligere å bedømme grep. Mye lettere med biler som i større grad overfører støt, ujevnheter, ABS-knatring etc. til ratt/kupe.

Vurderer å skrote bestilling av både ID4 og Y nå i kveld og heller bestille meg en ny EQC (god kjøpsavtale gjør det fornuftig å bytte Mercedes ofte, om jeg skulle holde meg til det merket. )
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. desember 2020, klokken 23:03
Vurderer å skrote bestilling av både ID4 og Y nå i kveld og heller bestille meg en ny EQC (god kjøpsavtale gjør det fornuftig å bytte Mercedes ofte, om jeg skulle holde meg til det merket. )
Må si jeg gleder meg til å få bilen på nyåret når jeg leser om opplevelsen med denne bilen.
Hadde selv model Y reservasjon men den er skrotet :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Tellus

Sitat fra: Kires på fredag 04. desember 2020, klokken 21:13
Da kan jeg bekrefte at det er ikke store forskjellen til iPace. Hadde 26,9 kwh/100 med eqc opp til hytta på onsdag og 25,2 med iPace. Men betraktelig mere regn på onsdag. Hva rest prosenten var i dag er ikke godt å si, BMS er helt ute å sykle på bilen vår. Sto 24% når vi kom frem, gikk ned til 22% når jeg plugga i ladern og etter en halvtime i lader var den på 32😅.

Kan virke som om det var noe ubalanse i batteriet. Ville fulgt nøye med på dette fremover. Kan være en celle som er i ferd med å bli dårlig. Der er flere som har byttet en eller flere celler/moduler på sin I-Pace.
Forøvrig burde det være rundt 30% igjen på batteriet etter den kjøreturen.

Skogstrollet

Fikk kjørt noen mil i dag. Drammen - lillehammer t/r etterfulgt av drammen - notodden t/r via heistadmoen.
Fra -1 til +4 grader og stort sett vått og nedbør. Tett snø/sludd over meheia.
Lå stort sett 10 over fartsgrensen.
630 km
Snittfart på 71 km/t
Snittforbruk 27,1kwh/100km.

Forbruk svarer til forventningen. Var snøføre i kongsberg, så benyttet anledningen til å teste sladedvillighet etc. Morro, men trekker ikke ned forbruket selvfølgelig.


Trond.m

Synes 27,1 er bra med så høy snittfart.
I dag kjørte jeg Asker - Oslo (ink. bykjøring) t/r med en halvtimes stopp underveis. Våt vei og 6 grader burde være ugunstige forhold med 20 tim. 60,7 km, 47 km/t 23,9 kwh/100 km. Det synes jeg er veldig bra. Snittforbruk 2250 km, snitt 47 km/t 23,7 kwh/100. Er positivt overrasket, men fortsatt spent på forbruket i 15 blå. Men det betyr uansett lite for snittforbruket med det klimaet vi har for tiden.

Kires

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. desember 2020, klokken 23:03
Sitat fra: Kires på onsdag 02. desember 2020, klokken 22:22
Helt topp hvis du gir tilbakemelding på det Øyvind!
Ting går sjeldent etter planen :D Kona og jeg hadde ærender før avreise i dag, så det ble start med 91% når ungene hoppet inn på skolen. Ingen forvarming.
Naboen måtte innom sentrum før avreise, så de dro 10 minutter etter oss. Hva de hadde ved start vet jeg ikke, men tur/retur sentrum skulle nok tilsi at vi startet med relativt likt batterinivå. Ble ikke så nøyaktig sammenligning som planlagt.

Jeg ankom Øyer med 49km igjen, de med 56km igjen. Basert på ankomst hadde jeg marginalt høyere snitthastighet. Lærte noe nytt om tripmåleren i dag. Ved å slå av bilen og deretter slå på uten å holde pedalen inne unngår en at tripmåler restartes, samtidig som tallene står uendret.

Snitthastighet til Øyer ble 92km/t (korrigert). Snitthastighet helt frem til hytta ble 86km/t. Cruise på 122-123 fra Gardermoen-Moelv. Brukte 83% av batteriet på 210km.

Vel fremme parkert i garasjen slo det meg. "Hvorfor i alle dager har jeg andre biler i bestilling??" Dette er jo egentlig en drømmebil. Kan prate med lav innestemme i 120 med de i baksetet. Brukbart førerassistent-system, nok plass for oss, knallbra fjernlys som gjør ledbar unødvendig. På vei opp mot hytta ble det lite drifting med 2 barn, kone og hund i bilen. Men registrerte at bilen dro med fwd opp til 22% pådrag. Over det var det permanent 4wd. I Sport gjetter jeg på at 4wd slår inn lavere, og blir uansett umiddelbart 4wd ved slipp.

Veldig fornøyd med Nereus/Firemax 806 dekkene. Svært stillegående og har godt grep. Ble litt skeptisk forrige fjelltur da jeg syntes de slapp litt lett på vei ned fra fjellet. Men - det var holke. Så flere naboer klagde på såpeglatte veier. Føret ga feil førsteinntrykk da det var ganske ekstreme forhold.

Skal jeg trekke for noe må det være at komforten og akustiske frikobling mellom bil og omgivelser gjør at følelsen av veidekket/grep på snødekte fjellveier ikke er det beste. Når en ikke kjenner veien i rattet er det vanskeligere å bedømme grep. Mye lettere med biler som i større grad overfører støt, ujevnheter, ABS-knatring etc. til ratt/kupe.

Vurderer å skrote bestilling av både ID4 og Y nå i kveld og heller bestille meg en ny EQC (god kjøpsavtale gjør det fornuftig å bytte Mercedes ofte, om jeg skulle holde meg til det merket. )

Takk for tilbakemelding Øyvind.h! Går nok mot en bestiling i løpet av uken :D
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

Hjemreise i går. Snitt 88km/t dør til dør.
Forbruk 27,3km/t. Brukte 73% av batteriet (avreise med 92%, ankomst hjemme med 19%) Litt kø før mjøsbrua, men dør til dør på i underkant av 2:20 er bra på en søndag. Lå stort sett i 120-125 fra Moelv til Gardermoen. Ganske mye regn og trafikk, så det ble litt opp og ned i hastighet, god avstand til forankjørende osv.

Dessverre har jeg litt problemer med vinterhjulene. Har fått testet dem en del på snø og is nå og de presterer bra. Godt grep selv på snø hvor det er is i enkelte partier. Svært stillegående også. Men - det er nok noe feil med felg eller dekk da jeg sliter litt med trykkende lyd/følelse i 120km/t. Fikk byttet ett hjul på fredag og regnet med det skulle løse problemet, men det ble dessverre ikke helt bra. Får se an hva Megahjul sier.
Om andre har erfaring med andre vinterhjul i 120km/t mtp om de er like lydløse der som i lavere hastighet så fyr gjerne løs.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA