Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Rekkevidde Vinter  (Lest 9617 ganger)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12617
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #45 på: Fredag 13. November 2020, klokken 18:30 »
EQC...har selv opplevd det ja...
Uffda. Har kjørt land og strand rundt helt uten problemer jeg :D
Men klarer jo fint å subbe med både den og høyere biler om jeg går inn for det.
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12617
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #46 på: Fredag 13. November 2020, klokken 18:32 »
Skvettlappene foran anbefaler jeg å ta av noen cm på. Greit nok at det er helt ufarlig, men fint å kunne suse over fartsdumper som kom litt brått på :)
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #47 på: Fredag 13. November 2020, klokken 18:42 »
Jo, vurderte det tidligere . Høres ikke helt ok ut når noe subber nedi. Men samtidig hindrer de vannsprut fram og opp på panser/frontrute. De har også en aerodynamisk funksjon og de gir et forvarsel på at bakken er nær, så da lot jeg de være
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6288
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #48 på: Fredag 13. November 2020, klokken 18:51 »
Jeg tror ikke bortfall av motor foran har avgjørende betydning for rekkevidden. Jeg har fulgt med litt på energiflyt, og med min økonomiske kjøring så er bakre motor på EQC overraskende sjelden i bruk. Vekt betyr nok noe, men tror ikke det har så stor betydning i når det ikke er stor høydeforskjell. Var litt overrasket over at EQC primært var forhjulsdrevet, i motsetning til e-tron som jeg antar har bakre motor som primær framdrift.
Har hittil aldri subbet ned i noen fartsdumper, selv om jeg kjører over dem i skiltet hastighet. Mulig det skyldes min kjørestil, eller at de er litt modifisert på 21 modell. Men det har nok lite med rekkevidde å gjøre, uansett.
« Siste redigering: Fredag 13. November 2020, klokken 18:54 av Trond.m »

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #49 på: Lørdag 14. November 2020, klokken 07:47 »
Jeg tror ikke bortfall av motor foran har avgjørende betydning for rekkevidden. Jeg har fulgt med litt på energiflyt, og med min økonomiske kjøring så er bakre motor på EQC overraskende sjelden i bruk. Vekt betyr nok noe, men tror ikke det har så stor betydning i når det ikke er stor høydeforskjell. Var litt overrasket over at EQC primært var forhjulsdrevet, i motsetning til e-tron som jeg antar har bakre motor som primær framdrift.
Har hittil aldri subbet ned i noen fartsdumper, selv om jeg kjører over dem i skiltet hastighet. Mulig det skyldes min kjørestil, eller at de er litt modifisert på 21 modell. Men det har nok lite med rekkevidde å gjøre, uansett.

Selv om DU ikke alltid sørger for framdrift vil den rotere med i samme hastighet. Det samme vil akslinger, kryss, differensial gear med olje som er fylt i.. En viss motstand er det i alle disse komponentene. Desto større effekt DU kan yte desto grovere og mer motstand blir det i tilhørende komponenten.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Kires

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 331
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #50 på: Fredag 27. November 2020, klokken 14:46 »
@Øyvind.h

Har du fått kjørt noe til fjells de siste ukene og kan si noe om hva du merker av rekkevidde? Har blitt litt kaldere ute nå.
Bmw i3 120ah
2020 Jaguar i-Pace EV400
2021 MB EQC 400 AMG Edition bestilt
E-tron 50 - Solgt

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12617
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #51 på: Lørdag 28. November 2020, klokken 01:43 »
@Øyvind.h

Har du fått kjørt noe til fjells de siste ukene og kan si noe om hva du merker av rekkevidde? Har blitt litt kaldere ute nå.

Var på fjellet forrige helg og skal opp om en uke. Nå skal det sies at jeg aldri kjører "best case", så mine turer er forbruksmessig som oftest i øvre delen av normalen :)

Forrige helg var det et par pluss ved avreise hjemmefra. 100%. Ingen forvarming.
Først bort til skolen for å hente barna. Kona ventet i bilen med varme på.
Avreise fra skolen med 98%.
Neste stopp var rundt 20-25 minutter utenfor Jysk/Europris i Lillehammer for å kjøpe noen julelys.
Så bort på Kiwi Øyer for å handle. 30 minutter pause der.
Vel fremme på hytta var det - 6.
Kom frem med 18% igjen.
På motorveien lå jeg da stort sett i rundt 120. Noe kø ut av Oslo.
Bak på bilen hadde jeg Thule easybase med en middels stor barneskuvseng med høye vegger.

Drøyt 80% av batteriet gikk med på ca 210-215km. 700 meter stigning (bor på 100 meter hjemme, hytte på 800 meter).

Forbruket har gått noe opp. For detaljinteresserte har jeg vinterdekk som er under middels gode på rullemotstand. Men de er nær lydløse på motorvei og grepet virker mer enn bra nok foreløpig.
« Siste redigering: Lørdag 28. November 2020, klokken 10:14 av Øyvind.h »
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kires

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 331
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #52 på: Lørdag 28. November 2020, klokken 08:06 »
Takker for svar. Har en på lån nå. Har 23 mil og 800 høydemeter til hytta langs rv4-e6 oppover samme dal som deg så burde vel holde de fleste dager selv med dårlig vær. Ikke noe motorvei på den siden av Mjøsa
Bmw i3 120ah
2020 Jaguar i-Pace EV400
2021 MB EQC 400 AMG Edition bestilt
E-tron 50 - Solgt

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1818
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #53 på: Lørdag 28. November 2020, klokken 09:53 »
Hmm jeg kjørte ganske fort over fartsdump i laveste demper stilling med en demo bil. Subbet ikke nedi med skvettlappene foran. Tror man skal kjøre ganske heftig da på asfalt. Men seff på off road er det jo sikkert mulig. Jeg vet ikke.  :police: :police: men dere som har bilen vet jo dette bedre enn meg. Jeg bare gjetter.
« Siste redigering: Lørdag 28. November 2020, klokken 09:58 av Electric cars in Norway »

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6288
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #54 på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 15:56 »
Ut fra det jeg har fått opplyst, så er varmeelementet for kupevarme ca 3,5 kW. Det stemmer bra med at en halv times forvarming trekker ca 4 % av batteriet. I dag kjørte jeg 18 mil i temperaturer fra -3 til +2. Da brukte den 21 % på oppvarming av et totalforbruk på 22,2 kw/100 km. Turen var 2:55 timer.
Det betyr 8,4 kwh brukt til oppvarming, dvs. 2,5 kW effekt.

Nå var det relativt mildt og klar sol som betyr mye for energiforbruket til oppvarming. Siden den likevel bruker 70 % av maks effekt er jeg usikker på hvor godt den vil klare en skikkelig vinterdag ned mot minus 20 og skyet vær.
Jeg merket selv i dag at det var lite varme på frontruten, siden viskeren faktisk frøs fast en gang med sol og et par kuldegrader.  Noen som har erfaring med EQC og tosifret antall kuldegrader ?

jevel

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 143
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #55 på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 18:56 »
Jeg vet ikke hvor kraftig varmeanlegget i bilen er, men mener å ha lest om 7 kW+ Dette virker rimelig siden den viser lavere anslått avgangsSOC enn nåværende når man setter på forvarming selv om den er tilkoblet lader med 7,2 kW kapasitet.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12617
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #56 på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 19:56 »
Tilstrekkelig varme i vinter er nok det siste jeg ville bekymret meg for. I Dinsides test i - 9 grader havnet EQC på delt førsteplass på første målepunkt.
Og fjerdeplass 1 minutt bak Etron opp til 20 grader. Etron er vel markedsført med 10kW+3kW varmepumpe.

Men får se til vinteren. Foreløpig har jeg ikke kjørt i lavere temperatur enn - 7. Trengte ikke særlig effekt på varmeapparatet da.
« Siste redigering: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 20:06 av Øyvind.h »
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #57 på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 22:37 »
Jeg har ikke testet i skikkelig kulde ennå. Men det virker for at det er rikelig med effekt til oppvarming. Det høyeste jeg har sett effektmåler viser ved oppstart mens bilen står i park er forbruk på 14kw/t. Går ikke lange tiden før varmen kommer og forbruket trappes ned. I følge beskrivelse har Eqc to PTC-varmerboostere.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #58 på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 05:40 »
Ser at maks effekt som vises i bilen nå med +2,5 ute temp og maks defroster er 7,8kw/t Trekker man fra bilens tomgangs forbruk som er 0,4Kw/t blir effekt til varme ca 7,4kw/t
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6288
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Vinter
« Svar #59 på: Onsdag 02. Desember 2020, klokken 07:31 »
Takk for gode svar. Da blir nok ikke varme noe problem. Jeg antar at det da er slik at bare det væskebaserte varmeapparatet på ca 3,7 kw benyttes hvis ikke defroster er aktivert.  Jeg satt i bilen ved -2 da jeg satte bilen i kjøreklar stilling og merket meg da at det tok lang tid før jeg kunne kjenne noe varme. Først da jeg slo defroster, så kom varmen raskt. Glemte å sjekke effekt isningen da, men det var nok høytt da ladenivået falt et par % på bare noen minutter. At det er på hele 14 kw som ble nevnt her høres mye ut, men uansett mer en tilstrekkelig.