Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde Vinter

Startet av Kires, onsdag 02. september 2020, klokken 09:28

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: Tellus på torsdag 03. september 2020, klokken 14:48
Hvis jeg husker korrekt så ble alle biler samlet på samme sted kvelden i forveien. Antar det ikke var praktisk umulig å at samtlige biler kunne stå til lading. Da gjorde man det neste beste og lot alle biler stå uten.
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. september 2020, klokken 17:11
Sitat fra: Orbit på torsdag 03. september 2020, klokken 15:13
De startet fra parkeringshuset på Vulkan i Oslo, hvor det er over 100 ladeplasser, alle med 22 kW (riktignok lastbalansert). Så det hadde vært null problem å starte med forvarming av samtlige.
Men det ville ikke blitt representativt. Folk flest har ikke i nærheten av 22kW tilgjengelig hjemme.

Skulle en begynt å legge inn forutsetninger som 1-2 timer forvarming, 22kW tilgjengelig AC effekt mm. som kriterier i testen blir det mye mer urealistisk enn måten Motor testet på.
Poenget mitt er at det var praktisk mulig å forvame bilene dersom de hade ønsket å gjøre testen på den måten. At det ikke ble slik vet jeg ikke om var pga tilfeldigheter, eller et bevisst valg fra NAF sin side. Og ingen av bilene hadde trengt 22 kW til forvarming. Effektangivelsen var tatt med for at de som ikke kjenner anlegget ser det kan forvarmes uten å tappe batteriet. Så jeg kunne være klarere i kommentaren her. Testen slik den er kjørt er et helt greit scenario, selv om jeg personlig hadde brukt forvamingsmulighetene når de var der.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tellus

Sitat fra: RJK på torsdag 03. september 2020, klokken 23:16

At du da dømmer testen nord og ned fordi du finner testen urealistisk, er på grensen til provoserende. Men jeg unnskylder deg, fordi du mot bedre vitende ser ut til å leve i en egen sky der bare dine forutsetninger gjelder.

SitatIkke veldig godt designet
=
SitatDømme nord og ned samt leve i en sky.

Ikke lett å føre diskusjoner da nei.

Forøvrig synes jeg det er rart at du ikke kan betale for en hel natts lading de få gangene du trenger maks rekkevidde.

Skal være enig at testen er godt designet for de som ikke har lademulighet hjemme. Heldigvis har de fleste dette.

RJK

Sitat fra: Tellus på fredag 04. september 2020, klokken 11:19
Sitat fra: RJK på torsdag 03. september 2020, klokken 23:16

At du da dømmer testen nord og ned fordi du finner testen urealistisk, er på grensen til provoserende. Men jeg unnskylder deg, fordi du mot bedre vitende ser ut til å leve i en egen sky der bare dine forutsetninger gjelder.

SitatIkke veldig godt designet
=
SitatDømme nord og ned samt leve i en sky.

Ikke lett å føre diskusjoner da nei.

Forøvrig synes jeg det er rart at du ikke kan betale for en hel natts lading de få gangene du trenger maks rekkevidde.

Skal være enig at testen er godt designet for de som ikke har lademulighet hjemme. Heldigvis har de fleste dette.


Vi har hatt kun 4 ladere i borettslaget, så ofte er det rett og slett ikke ledig plass til å vente til i siste liten. Nå utvides det til 12 ladere, og betaling per kWh, og det blir, om jeg forstår det riktig, langt lettere å plugge til og programmere til å være ferdig til en satt avreisetid. Men det betyr ikke at jeg kan holde av plassen til meg selv for 24 timer.


Men det er lite vits å betale for mange timer jeg uansett ikke får ladet, da det kommer an på hvordan kommunikasjon med bilen blir. Med 20 kroner timen så vil jeg ha strøm for pengene. Jeg tåler å bruke litt mere til bilen er varm, og heller lade underveis.


Jeg skrev nok till krast, men det var med overlegg for å få frem poenget...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil Fonn

Håper Mercedes har lagt inn fornuftig styring av batterivarming på Eqc. Jeg tenker da på når bilen er frakoblet lader og under kjøring. På min gamle B-Electric var batterivarmingen håpløst programmert. Dvs varming av kaldt batteri uansett kjøre modus Sport, comfort eller eco. Bilen brukte håpløst mye energi på varming av batteri ved småkjøring i kulde. Meningsløst å bruke 6kw batterivarme effekt på en 30min tur for så å parkere og la batteriet kjøles ned igjen.
Personlig kunne jeg tenke meg gradering av batterivarming etter kjøre modus. Sport= rask varming av batteri for å få maks ytelser på batteri. Comfort= Noe temperering av batteri for å få tilfredsstillende ytelser. Eco= Minst mulig varming av batteri. MR(maks range)= 0 varming av batteri om mulig. I ekstrem kulde litt varme for å få tilfredstillende ytelse for framdrift.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Tellus

 Oppvarming av batteri under kjøring bør ikke skje med mindre man ber om det eksplisitt i forkant av lading. Min Ampera-E vil varme batteriet under prekondisjonering også når den ikke er tilkoblet. Har egentlig aldri forstått hvorfor. Kanskje er det fordi at et batteri som er for kaldt ikke kan belastes maksimalt. Verken min tidligere Leaf eller min nåværende I-Pace gjør det.

Det jeg savner på begge mine biler er muligheten til å slå på batterivarme i forkant av hurtiglading om vinteren.

Trond.m

#20
Enig i det. Det burde vært et menyvalg å starte batterivarme manuelt under kjøring, så lik linje med setevarme, rattvarme, bakruteoppvarming etc. Siden effekten blir høy, burde det vært et tydelig varsel om at oppvarming er aktivert og at dette reduserer rekkevidden. Og hvorfor er det ikke mulig å se batteritemperatur ? Om ikke eksakt i grader, så iallefall i form av en graph.
Det er da minst like nyttig som vanntemperatur på en fossilbil.

Egil Fonn

#21
Varming av batteri kan faktisk være påkrevet i streng kulde. Eks. Bilen er parkert uten strøm tilkoblet nede i en dal med 30 kalde. Du har en 1800kg henger du skal trekke opp på fjellet. Med -25-30 grader i batteriet for du antakelig ikke nokk effekt ut av batteriet til å få bilen med henger til fjells.

Varmer batteriet før hurtig lading vet jeg bilen gjør. Varming aktiveres ved å starte navigasjon mot en ladestasjon eller når ladestopp foreslås underveis på en lengre tur. Da varmes batteriet ekstra opp slik at du får full fart på hurtigladingen.

Du får en pekepinn på batteritemp med Max power indikator.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Her har bilen stått parkert på fjellet i 2 døgn i 5-7 minus. Tipper batteri temp her er -5 grader. Max Power indikerer ca 60% effekt.
Ved lav soc blir Max power også redusert selv om batteriet er varmt
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Monterte på vinterhjulene som Er Nokian r3 suv 19toms. De ga ikke bedre kjøreegenskaper på tørr asfalt, men de ruller veldig lett i forhold til sommerhjul. Kjørte til hytta i dag i 5 grader og delvis våte veier. Sommerforbruk med 19kw/100km :)
Merket samme tendensen i fjor høst med Jaguaren. Den gikk plutselig tilbake til sommerforbruk med vinterhjul. Hadde Nokian r3 på den også. Tipper nærmere 7-8% mindre rullemotstand :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Høres bra ut. Jeg valgte 20 tom vinterhjul da jeg vurderte at forskjellen i rekkevidde er relativt liten siden dekkbredden er lik. Gleder med til å teste det på tur til hytta på mandag. Er usikker på hvilket dekkmerke det er, men det skal være premium dekk.

Trond.m

#25
 Bilen ble levert med Nokian R3 SUV. Det tror jeg er et godt valg. Virker som de gir god stabilitet. Fikk også testet bremseegenskapene da jeg var maks 1-2 meter fra å få en elg på panseret mandag kveld. Og framkommeligheten er langt bedre enn fryktet. Det gikk lett opp bakker i ubrøytede hytteveier med ca 15-20 cm kram snø  :+1:

Trond.m

Ser at jeg på hytteturen fra Asker til Dagalifjell (1070 moh) 188 km hadde et forbruk på 26,2 kw/100 km til, og 17,8 kw/100 km hjem. Det gir et snitt på 22 kw/100 km som jeg synes er godkjent. Mitt inntrykk er at forbruket ligger ca 10 % under e-tron 55. Det betyr omtrent samme rekkevidde, men e-tron tar en soleklar seier i forflytningshastighet grunnet langt høyere ladefart.

turfsurf

Sitat fra: TM på lørdag 24. oktober 2020, klokken 20:09
Det betyr omtrent samme rekkevidde, men e-tron tar en soleklar seier i forflytningshastighet grunnet langt høyere ladefart.
Noe som jo først er viktig når man kjører over rekkevidde. Tar lengre rekkevidde over ladefart any day.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: TM på onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:24
Bilen ble levert med Nokian R3 SUV. Det tror jeg er et godt valg. Virker som de gir god stabilitet. Fikk også testet bremseegenskapene da jeg var maks 1-2 meter fra å få en elg på panseret mandag kveld. Og framkommeligheten er langt bedre enn fryktet. Det gikk lett opp bakker i ubrøytede hytteveier med ca 15-20 cm kram snø  :+1:
Veldig fornøyd med mine R3, fungerte bra forrige vinter og forbruket er på nivå med sommerhjulene. Kjørte hjem fra hytta i dag, 72km/t, 16.8kWh/100km, 120km, våt veibane, vindstille, 400m høyde forskjell. Relativt varmt i dag (12 grader) så dekktrykket var 3 bar bak og 2.9 foran.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øyvind.h

#29
Tror du må oppdatere signaturen. Står at du kjører en annen bil der :)

Fikk testet Nereus/Firemax dekkene på fjellet i helgen. Forbruket ble ikke lavt, faktisk tror jeg det ble ny rekord i forbruk på vei hjem på rundt 27kWh/100km på tross av 700 høydemeter ned. Kraftig regn, kraftig motvind og ny 110-sone :D
Hvordan forbruket ville vært med sommerhjul eller Nokian er jeg usikker på, men mener Nokian fikk noen prosent lavere forbruk i den ene testen jeg så.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA