Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EcoLite, 400v og enfaslading

Startet av Chris Neumann Ruud, tirsdag 01. september 2020, klokken 14:07

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Er det sånn: dersom en EcoLite er koblet for 400v trefase 16a, så vil enfasbiler kun få maks 3,6kW effekt fordi de kun lader fra den ene fasen, eller vil ladestasjoner balansere slik at du kan få opptil 7,2 dersom ombordladeren støtter 32A på en fase?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Orbit

Ja, maks 3,7 kW med en enfasbil på 16 A ladestasjon, uavhengig av hvor mange faser ladestasjonen har (så lenge det er minst én  ;))
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Maxwell_400

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:07
Er det sånn: dersom en EcoLite er koblet for 400v trefase 16a, så vil enfasbiler kun få maks 3,6kW effekt fordi de kun lader fra den ene fasen, eller vil ladestasjoner balansere slik at du kan få opptil 7,2 dersom ombordladeren støtter 32A på en fase?
Sålenge ombordladeren støtter kun enfase blir det kun 3.6kW. Det finnes ladere som kan gjøre om fra tofase/trefase til enfase  men ikke EcoLite.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

KjellG

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:23
Sålenge ombordladeren støtter kun enfase blir det kun 3.6kW. Det finnes ladere som kan gjøre om fra tofase/trefase til enfase  men ikke EcoLite.

Ecolite er en stikkontakt på veggen, beregnet på lading av elbil. Laderen sitter i bilen. Det finnes knapt noen veggbokser/«veggladere», som kan gjøre om tofase/trefase til én fase. Det skal finnes én leverandør i Tyskland som kan dette for TN, ikke for IT, men de vurderer å bygge en.

Det finnes imidlertid flere biler med smarte ombordladere som kan utnytte tilkobling til flere linjeledere/faseledere.

Maxwell_400

Sitat fra: KjellG på onsdag 02. september 2020, klokken 16:44
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 01. september 2020, klokken 14:23
Sålenge ombordladeren støtter kun enfase blir det kun 3.6kW. Det finnes ladere som kan gjøre om fra tofase/trefase til enfase  men ikke EcoLite.

Ecolite er en stikkontakt på veggen, beregnet på lading av elbil. Laderen sitter i bilen. Det finnes knapt noen veggbokser/«veggladere», som kan gjøre om tofase/trefase til én fase. Det skal finnes én leverandør i Tyskland som kan dette for TN, ikke for IT, men de vurderer å bygge en.

Det finnes imidlertid flere biler med smarte ombordladere som kan utnytte tilkobling til flere linjeledere/faseledere.
TN ja, det var denne jeg tenkte på. https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Denne: https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/

Vi er tilbake til hva er en «lader» og «faser» er. Det spesielle ved denne ladeuttaket er at den i et 230/400V TN system utnytter linjespenningen på 400V. Dette sendes inn på en enkelt transformator som transformerer om til 230V. Derved øker mulig strømuttak. Enheten bruker ikke noen fasespenning fra TN. (Dog, linjespenningen er vektorsummen av to fasespenninger.)
Enheten omformer én spenning fra nettet til én spenning på bilsiden. Samme teknikk kan ikke omforme tre spenninger inn til én spenning ut.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: KjellG på torsdag 03. september 2020, klokken 22:59
Denne: https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/

Samme teknikk kan ikke omforme tre spenninger inn til én spenning ut.
Nemmelig. For eit slikt prinsipp slepp ein nok ikkje unna likeretting. Og då kan ein likegodt bruke DC lading av bil.
Den dagen V2G invertere blir utbredt, så kan ein jo håpe at desse opererar på 3-fase. Igjen blir IT systemet marginalt i global målestokk, desverre.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Maxwell_400

#8
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 03. september 2020, klokken 23:37


Sitat fra: KjellG på torsdag 03. september 2020, klokken 22:59
Denne: https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/

Samme teknikk kan ikke omforme tre spenninger inn til én spenning ut.
Nemmelig. For eit slikt prinsipp slepp ein nok ikkje unna likeretting. Og då kan ein likegodt bruke DC lading av bil.
Den dagen V2G invertere blir utbredt, så kan ein jo håpe at desse opererar på 3-fase. Igjen blir IT systemet marginalt i global målestokk, desverre.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det er jo en helt annen pris på DC lader! For mange så kan Accelev'en være et godt alternativ, jeg var på nippet å kjøpe den selv siden jeg allerede hadde lagt opp 3 fase 16A i garasjen men siden det er omtrent gratis for meg å legge inn ny 32A kurs så ble  det løsningen for meg.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 04. september 2020, klokken 09:24
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 03. september 2020, klokken 23:37


Sitat fra: KjellG på torsdag 03. september 2020, klokken 22:59
Denne: https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/

Samme teknikk kan ikke omforme tre spenninger inn til én spenning ut.
Nemmelig. For eit slikt prinsipp slepp ein nok ikkje unna likeretting. Og då kan ein likegodt bruke DC lading av bil.
Den dagen V2G invertere blir utbredt, så kan ein jo håpe at desse opererar på 3-fase. Igjen blir IT systemet marginalt i global målestokk, desverre.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det er jo en helt annen pris på DC lader! For mange så kan Accelev'en være et godt alternativ, jeg var på nippet å kjøpe den selv siden jeg allerede hadde lagt opp 3 fase 16A i garasjen men siden det er omtrent gratis for meg å legge inn ny 32A kurs så ble  det løsningen for meg.
Men, du får vel  ikkje brukt den for symmetrisk last på 3 fase?
Den er kun ein 400V til 250V transformator for "1-fase" eller "2-fase", om ein kan kalle det det, sidan den brukar 2 faseleiar med 400V segimelllom(feks 1 og L2) istaden for 230V mellom L1 og N.
Ja, DC kostar. V2G vil også koste...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

KjellG

Det stemmer, dette vil aldri bli en symmetrisk last, den utnutter kun én linjespenning sv tre tilgjengelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA