Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 01. september 2020, klokken 12:59

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. januar 2021, klokken 00:52
Siden noen har tro på FSD beta, her er hvordan det fungerer på snø.

https://www.youtube.com/watch?v=TZ2Cir9OkPY

Siden Elon sier det er de siste prosentene som er vanskeligst å få til, vil jeg si det er stor forskjell på kjøreforhold i Norge ift sørlige California. Det vi ser i videoen over er ikke vanskelige forhold for oss. Bare saltsørpe på motorveien blokkerer kameraene, selv når det er nymåket.
Når man vet at Tesla ikke har utviklet FSD for kjøring på snødekte veier enda, synes jeg dette forteller svært lite om hvordan det vil kunne bli i fremtiden. Bare tenk på hvordan den første versjonen av Teslas egen AP var da den ble sluppet. Men at det er noen uløste utfordringer knyttet til RADAR og slaps og sludd er helt sikkert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. januar 2021, klokken 00:52
Siden noen har tro på FSD beta, her er hvordan det fungerer på snø.

https://www.youtube.com/watch?v=TZ2Cir9OkPY

Siden Elon sier det er de siste prosentene som er vanskeligst å få til, vil jeg si det er stor forskjell på kjøreforhold i Norge ift sørlige California. Det vi ser i videoen over er ikke vanskelige forhold for oss. Bare saltsørpe på motorveien blokkerer kameraene, selv når det er nymåket.
Ja det er et godt poeng. På min etron, med oppvarmet radar og spyling av Lidar, tok det bare noen få minutter med sludd/snø ved  motorveifart før nedbøren blokkerte sensorene. Etter ca 5 minutter i opphold så smeltet det igjen, og jeg fikk tilbake ACC. Skjedde 3 ganger siden det var byger. Vi behøver bedre sensorer for å nå level 5 tror jeg.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

#107
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:32
Sitat fra: emurof på lørdag 02. januar 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 01:00Personlig tenker jeg at et firma som leverer FSD beta som er så bra som du tror, burde kunne levere en fungerende TACC i dag....

TACC fungerer i dag. Men jeg tror ikke du vet hva "beta" betyr.

Du burde slutte å nedvurdere alle som ikke er 100% enig med deg.

Virker som det er du som sliter med forståelsen her, det trenger nok ikke gjennom fanboyfilteret ditt. Hvis du synes TACC fungerer når den fantombremser med ugjevne mellomrom, så vil jo mye være bra.

Nei, det er du som ikke forstår. Saken er ikke uenighet, men at du ikke vet hva du snakker om. FSD og AP er to forskjellige ting i dag. Og å påstå at TACC ikke fungerer blir bare for dumt. At noen har problemer betyr ikke at det ikke fungerer generelt.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:37Ja, potensialet for fortsatt vekst i aksjekursen er absolutt til stede. Men når skal de innfri? Hva må til for at de skal innfri?

De må jo innfri stort sett hele tiden. Vise at de er i vekst og utvikling. Og i Q4 solgte de over 60% mer enn samme kvartal 2019. Hvis ikke det er vekst så vet ikke jeg.

SitatNår de nå i hvert øyeblikk skal fremlegge tallene for hvor mange biler de har produsert/solgt i 2020 så er det en typisk trigger til kursendring. Men hva må til? Hvor mange prosent bør aksjekursen (dagens) øke dersom de viser til at de har solgt 510 000 biler i 2020?

Hvorfor må kursen øke så mye med en gang bare fordi de leverer en halv million biler da? Det er ikke slik at alt må medføre økning. Det kan fungere bekreftende slik at det viser at de er på riktig vei.

SitatDe har en voldsom hype de vil fortsette å leve på.

Hype? Nei, Tesla er jo et av de mer demoniserte selskapene i media.

SitatSitter virkelig andre produsenter stille og ser på at Tesla fosser ustanselig mot å bli verdens desidert største selskap?

Satt andre mobilprodusenter stille og så på at Apple fosset frem? Ja, mange gjorde det. Men de fleste innså jo etter hvert hvor det bar. Problemet er at de var store og tungrodde, og det er ikke enkelt å få til store endringer i den grunnleggende driften på kort tid.

Men når man ser at Toyota-sjefen står frem og demoniserer batterier så skjønner man jo at Toyota er i trøbbel (særlig kombinert med hvor mye de har satset (og feilet) på hydrogen).

SitatSelv om vi har følelse av at det går fryktelig tregt, så kommer det faktisk mye elbil-satsing fra andre produsenter enn Tesla fremover.

Og du tror Tesla vil stå stille? Tesla akselererer jo bare fra de andre.

SitatOg konkurrentene er muligens ikke så akterutseilt som man kanskje kan ledes til å tro.

Tvert imot, de har mer trøbbel enn de fleste ser ut til å innse.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:56
Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 23:44
Men det høres ganske usannsynlig ut da. Selv om markedspotensialet for Tesla er mye større enn Apples. Potensialet altså. Apple har større inntekter i dag, men mange påpeker at markedene Tesla er inne i er mye større enn de Apple er i. Så potensialet over tid er mye større.

Potensialet til Tesla er større? De er inne i andre markeder. Helt klart. Men hva vil Apple gjøre fremover? De sitter på en enorm pengebinge som bare vokser og vokser. De har en enestående profittmargin. De har svært så lojale kunder. De har kunder over hele verden.

Ja, hva vil Apple gjøre fremover? Hvis de kommer ut med en bil om 4-5 år, hvor vil Tesla være da? Tenk på hvor ekstremt raskt Tesla har utviklet seg de siste 4-5 årene, og se så på hvordan dette bare kommer til å akselerere.

At Apple har lojale mobilkunder betyr forresten ikke at de vil få lojale bilkunder. Hvis de i det hele tatt kommer med noen bil.

Men jeg har uansett større tro på Apple enn på Toyota og andre som antakelig vil gå konkurs.

SitatSå ryktes det at de vil satse på bilmarkedet i årene som kommer. Og vipps så er de da i samme bane som Tesla.

"Vipps"? Du har nettopp beskrevet hvor utfordrende det har vært for Tesla, og så tror du det bare er for Apple å knipse med fingrene?

Dessuten, Tesla sikter seg nedover mot billigere og billigere biler. Tror du Apple vil ønske å konkurrere med en bil til $20000?

emurof

Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. januar 2021, klokken 00:52Siden noen har tro på FSD beta, her er hvordan det fungerer på snø.

https://www.youtube.com/watch?v=TZ2Cir9OkPY

Siden Elon sier det er de siste prosentene som er vanskeligst å få til, vil jeg si det er stor forskjell på kjøreforhold i Norge ift sørlige California. Det vi ser i videoen over er ikke vanskelige forhold for oss. Bare saltsørpe på motorveien blokkerer kameraene, selv når det er nymåket.

Hva prøver du å si? At FSD trenger mer data fra vinteren? Eh ja, det er jo poenget her. De trener den opp fortløpende.

Innlegget ditt er liksom... intetsigende. Det sier seg selv at FSD må trenes opp i alle typer forhold.

daktari

Hvor lang tid vil det ta da @emurof? Å lage kjørelogikk for forskjellige kjøreforhold? Og NN for å gjenkjenne bl.a. Snø, slaps, is, yr, tåke, styrtregn, ikke regn-men-vann-i-veibanen, farlig sidevind, sandstorm, sjøfolk, snøstorm bak en lastebil over vidda osv osv. Det er en del som gjenstår?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

DagfinnN

Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 18:15
Hvor lang tid vil det ta da @emurof? Å lage kjørelogikk for forskjellige kjøreforhold? Og NN for å gjenkjenne bl.a. Snø, slaps, is, yr, tåke, styrtregn, ikke regn-men-vann-i-veibanen, farlig sidevind, sandstorm, sjøfolk, snøstorm bak en lastebil over vidda osv osv. Det er en del som gjenstår?
Det er veldig mye som gjenstår. Min mening er at vi ikke får se nivå 5 med det første. Men nivå 3 vil være en fantastisk forbedring og nivå 4 en revolusjon.
Jeg vil leve godt med å sove på vei til Oslo og våkne av at bilen har kjørt ut til siden og stanset når den finner føreforholdene for umulige til å kjøre videre - feks. pga snøstorm (nivå 4). Da kjører jeg gledelig videre manuelt. Jeg har kjørt 20 ganger til Oslo siste året, og kun en gang i uvær.
Jeg synes det er alt for mange som vil ha alt eller intet.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

emurof

Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 18:15Hvor lang tid vil det ta da @emurof? Å lage kjørelogikk for forskjellige kjøreforhold? Og NN for å gjenkjenne bl.a. Snø, slaps, is, yr, tåke, styrtregn, ikke regn-men-vann-i-veibanen, farlig sidevind, sandstorm, sjøfolk, snøstorm bak en lastebil over vidda osv osv. Det er en del som gjenstår?

Tja, i følg denne karen så går det ganske bra på isføre alt:

https://www.youtube.com/watch?v=XFCv_B2kQlg

Hvor lang tid det vil ta vet jeg ikke. Generell kjøring på snøføre og annet tar sikkert ikke så lang tid, men å få dekket alle mulige spesialtilfeller tar sikkert mer tid.

Men jeg tenker at uten alle mulige spesialtilfeller så vil man kunne bruke det omtrent hvor som helst der folk flest ferdes. Så blir det større begrensninger der det er dårligere veier, veldig vanskelige forhold, osv. Men det betyr ikke at man ikke kan ta det i bruk der det fungerer fint.

Snesopp

Sa 700. Enda på 705 så ganske fornøyd =)

Litt trist at vi ble lovet 1 million robottaxier i 2020. Men alt vi fikk var utvendige fiselyder, men ikke i norge engang....

Og trist hvordan 500k biler ble oppnådd. Levere ut mikkmakk som mister varmen etter kort tid. Er ting som bilselskap gjør. Ikke noe ett techselskap som tesla bør gjøre.

daktari

Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 18:38
Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 18:15
Hvor lang tid vil det ta da @emurof? Å lage kjørelogikk for forskjellige kjøreforhold? Og NN for å gjenkjenne bl.a. Snø, slaps, is, yr, tåke, styrtregn, ikke regn-men-vann-i-veibanen, farlig sidevind, sandstorm, sjøfolk, snøstorm bak en lastebil over vidda osv osv. Det er en del som gjenstår?
Det er veldig mye som gjenstår. Min mening er at vi ikke får se nivå 5 med det første. Men nivå 3 vil være en fantastisk forbedring og nivå 4 en revolusjon.
Jeg vil leve godt med å sove på vei til Oslo og våkne av at bilen har kjørt ut til siden og stanset når den finner føreforholdene for umulige til å kjøre videre - feks. pga snøstorm (nivå 4). Da kjører jeg gledelig videre manuelt. Jeg har kjørt 20 ganger til Oslo siste året, og kun en gang i uvær.
Jeg synes det er alt for mange som vil ha alt eller intet.
Jeg er ganske bekymret for de nye motorveiene, der det ikke finnes skikkelige veiskuldre. Fra Kolomoen og nordover på E6 bl.a. Liv har gått tapt pga dette ved Grimstad vel. Ikke et bra sted å sove i bilen halvveis i kjørefeltet i 110-sone.

Slik jeg tolker level 3 kan man neppe sove, men må ta over i løpet av en 10-15 sekunder. Level 4 derimot er sovbart. Level 5 ser vi kanskje aldri.

Så derfor bør forventet avkastning på disse FSD-planene være lav, evnt ekstrem risiko. Men de er nok regnet inn av mange i dagens kurs.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

DagfinnN

Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 22:15
Slik jeg tolker level 3 kan man neppe sove, men må ta over i løpet av en 10-15 sekunder. Level 4 derimot er sovbart. Level 5 ser vi kanskje aldri.
Level 3 = eyes off, altså ikke nødvendig å ha hendene på rattet. Du kan sitte i bilen og gjøre hva du vil så lenge du er i stand til å ta over etter noen sekunder.
Level 4 = minds off. Du kan sove.
At level 5 aldri kommer er vel å ta for hardt i. Aldri er lenge. For 120 år siden sa "alle" at menneskene ikke kunne fly. Snu deg bakover og se hva som har skjedd de siste 100 år, snu deg framover igjen og multipliser med 10 (minst) så kan du forestille deg (kanskje) hva som vil skje.
En ting er sikkert, bedømmer du framtida ut fra det vi har i dag - ja, da bommer du. Jeg spår at mine barnebarn når de skal ta lappen om et par 10-år, får de faktisk ikke lov. Førerkort blir kun tilgjengelig for yrkesgrupper med spesiell behov: Brann, redning, ambulanse, politi og forsvar med mere.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

MaxQ

Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 22:34
Jeg spår at mine barnebarn når de skal ta lappen om et par 10-år, får de faktisk ikke lov. Førerkort blir kun tilgjengelig for yrkesgrupper med spesiell behov: Brann, redning, ambulanse, politi og forsvar med mere.

Jeg tipper du bor i by.

Med forbehold om at ditt "med mere" inkluderer alle som bor og arbeider utenfor bysentrum så har jeg dette å si til den påstanden.

Dersom ikke "normale" folk (i din fremtidsvisjon) får anledning til å ta lappen og føre ulike kjøretøy manuelt så vil Norge avfolkes raskt og vi går mot hungersnød. Det er bare så vidt at infrastrukturen i dag holdes sammen som et lappeteppe og selvkjørende biler (semitrailere) på dette vil rett og slett være et under.

Vi snakker her om veier som transporterer fiskeri/landbruksprodukter og andre råvarer på veier hvor sjåfører daglig må rygge når de møtes på visse punkter eller slå inn speilene for å passere hverandre og som fører til at veiskuldrene gir etter og biler havner i grøfta. Dette er veiene dere i byene er avhengige av at vi som bor langs de og bruker de fortsatt kan bruke (manuelt) tross selvkjørende biler i byene. Om ikke går dere tom for mat og landet går en dyster fremtid i møte på handelsbalansen.

Om en slik fremtidsvisjon for selvkjøring i byer skal virke i utkanten så må infrastrukturen på plass og med utsikter til hvordan NTP blir strammet inn i desse dager så ser det ikke lyst ut.

Sentralisering kan så klart løse noe av dette, men vi kan ikke flytte alle landets bønder, fiskeri og all annen industri midt inn i storbyene våre. Vi må kunne benytte omlandet og resten av landet. Det krever infrastruktur i dag og det vil kreve en helt annen kvalitet på infrastrukturen i fremtiden dersom selvkjøring skal være mulig på en effektiv måte. Pr. i dag så ønsker politikerene å bygge ned infrastrukturen, det vil bare føre til at tiden før selvkjøring kan innføres vil dra ut i tid.

Så om din fremtidsvisjon skal oppfylles så bør du snarest få politikerene til å jobbe mye mer konstruktivt med NTP. For det vil ta mye lenger tid enn et par 10år å få infrastrukturen på plass der det trengs, enn å få på plass selvkjøringsegenskaper. Vi snakker veiprosjekter det vil ta 100 år å ferdigstille og som allerede har vært jobbet med i 50 år og folk babler om FSD i år.

Skal jeg heller si noe relevant til tråden, så tippet jeg riktig og jeg føler at en flat aksjekurve vil være det retteste for 2021 også, uavhengig av salgs/produksjonstall, fabrikker, batteri/produksjonsforbedringer og FSD beta sagaen.

En liten brannfakkel i så måte fra min side, kursen kan til og med synke i 2021 om de ikke snart begynner å fokusere på kvalitet. For folk flest bryr seg ikke om hvor god batteriteknologien er eller hvor effektive motorene er eller hvor gøy det måtte være å spille spill i bilen. Når bilen ellers har så mye feil den har og andre merker kommer med yttre og indre design og kvalitet som folk foretrekker.

Men kursmålene videre hører hjemme i en annen tråd. Om noen oppretter en "hva blir kursen 31. des 2021" så tipper jeg i dag 700 USD og frykter faktisk at den kan bli lavere om model Y ikke klarer å levere på byggekvalitet og frykter også at den kan bli høyere om folk hauser den opp som en boble på ting Tesla ikke klarer å innfri (byggekvalitet og FSD level 5 i 2021). Så får vi se hva som kommer gjennom året. Å tippe kurs ved utgangen av året er umulig med et slikt bakteppe. Jeg håper den ligger noenlunde stille, for Tesla sin del. En økning på 5% vil være innafor.

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 22:34
Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 22:15
Slik jeg tolker level 3 kan man neppe sove, men må ta over i løpet av en 10-15 sekunder. Level 4 derimot er sovbart. Level 5 ser vi kanskje aldri.

En ting er sikkert, bedømmer du framtida ut fra det vi har i dag - ja, da bommer du. Jeg spår at mine barnebarn når de skal ta lappen om et par 10-år, får de faktisk ikke lov. Førerkort blir kun tilgjengelig for yrkesgrupper med spesiell behov: Brann, redning, ambulanse, politi og forsvar med mere.

Trist fremtidsvisjon det der. Høres ut som et diktatur. Nei,håper våre barnebarn får oppleve selvvalgt frihet.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA