Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 01. september 2020, klokken 12:59

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 28. november 2020, klokken 23:13
Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 21:04Det er en merkelig konklusjon. Hvordan kan Tesla kjøre dårligere enn Waymo gjorde for ti år siden når Waymo krever detaljerte forhåndsgenererte kart, mens Tesla kan kjøre hvor som helst? Teslas løsning er jo mye mer generell, mens Waymo er svært begrenset.

Og hvorfor skulle det ta 20 år når man ser på hvor bra betaen er, og hvor raskt den forbedres?

Her virker det mer som surmuling enn noe annet.
Tesla har en helt annen tilnærming.  Denne tilnærmingen er vanskeligere enn det Waymo gjør. Waymo gjør mye av det samme som Tesla, grunnen til at de bruker forhåndsgenererte kart er å ha flere datakilder (de bruker kamera og Tesla tilnærming også i tillegg) som gir en helt annen trygghet (og gjør at man nesten aldri må ta over kontrollen). Ulempen er at dette da kun fungerer innenfor et avgrenset område, noe som er OK for en taxitjeneste.

Waymo gjør ting på en måte som gjør at de er låst til predefinerte områder, mens Tesla utvikler en generell løsning som kan brukes hvor som helst. Waymo prøver seg på en snarvei, mens Tesla gjør det skikkelig fra starten.

SitatWaymo har selv sagt at de ikke ser for seg å kunne nå nivå 5 de neste 20 årene, det er ingen som jobber med selvkjøring som tror dette kommer i løpet av få år, det er det kun Elon Musk som påstår at han skal få til. Jeg har ikke sett at Tesla har demonstrert noe som jeg ikke har sett andre gjort, forskjellen er bare at de andre aktørene bruker ikke vanlige kunder som testpiloter.

Waymo er på vei ned en blindvei ja. Tydeligvis innser de dette selv. Elon Musk vinner igjen.

Elon Musk har demonstrert en FSD-beta som kan brukes hvor som helst, uten at man trenger ultradetaljerte kart på forhånd.

emurof


Counterpointer

705 X 5 = 3525

Temmelig sterk utvikling må en si, ganske nøyaktig X 10 i løpet av 2020 (mener å huske kursen var 350 i forrige års tippekonkuranse)

Klykken

Var 100$ for lav gjetning på meg!😅

Kommer autonomi mer i boks i år (2021, altså) med de godkjenninger som kreves, og WS får nyssen i potensialet vil jeg tippe kursen er opp mot 5x dagens kurs til samme tid neste år. Altså opp mot 3500, hvis ikke det splittes igjen. 🥳🥳🥳
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cobos

Jeg vil bare påpeke at jeg tippet $600-$700 men mente det kansje var litt vel pessimistisk, og ser jeg fikk nesten rett. Det var teknisk pessimistisk men ikke med mye :)
Jeg vet ikke om dere som er skeptiske til Beta-autopilot har sett videoen av en Tesla som kjørte downtown SF til LA helt av seg selv. Det er jo ikke verdens vanskeligste rute, men peker på at ting begynner å skje.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Counterpointer

Sitat fra: Cobos på fredag 01. januar 2021, klokken 11:30
Jeg vil bare påpeke at jeg tippet $600-$700 men mente det kansje var litt vel pessimistisk, og ser jeg fikk nesten rett. Det var teknisk pessimistisk men ikke med mye :)
Jeg vet ikke om dere som er skeptiske til Beta-autopilot har sett videoen av en Tesla som kjørte downtown SF til LA helt av seg selv. Det er jo ikke verdens vanskeligste rute, men peker på at ting begynner å skje.
Bra tipping

Tror at mange blir skeptiske til selvkjøring basert på egen erfaring med autopilot/summon/tacc. Det er akkurat nå på et nivå som ikke inngir tillit. Bremsing, vingling, feil fartsgrenser, varsel om tildekket kamera selv om bildet vises fint på skjermen samtidig. Dette viskes ikke bort av at en demovideo går greit i hjemmeområdet.

Elon lovet jo coast to coast for lenge siden uten at det er blitt noe av.........

Personlig så er egen erfaring ikke av den oppløftende typen.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 15:27Tror at mange blir skeptiske til selvkjøring basert på egen erfaring med autopilot/summon/tacc. Det er akkurat nå på et nivå som ikke inngir tillit. Bremsing, vingling, feil fartsgrenser, varsel om tildekket kamera selv om bildet vises fint på skjermen samtidig. Dette viskes ikke bort av at en demovideo går greit i hjemmeområdet.

FSD-betaen er noe helt annet enn Autopilot i dag. Hvis du baserer deg på sistnevnte for å bedømme førstnevnte så har du bommet kraftig.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 16:06
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 15:27Tror at mange blir skeptiske til selvkjøring basert på egen erfaring med autopilot/summon/tacc. Det er akkurat nå på et nivå som ikke inngir tillit. Bremsing, vingling, feil fartsgrenser, varsel om tildekket kamera selv om bildet vises fint på skjermen samtidig. Dette viskes ikke bort av at en demovideo går greit i hjemmeområdet.

FSD-betaen er noe helt annet enn Autopilot i dag. Hvis du baserer deg på sistnevnte for å bedømme førstnevnte så har du bommet kraftig.
Veldig bombastisk og direkte feiltolkning.

Les det jeg skriver!

daktari

Jeg vil anbefale Brandon sin kanal istedet. FsD og robotaxi er årevis unna, hvis de fikser det noensinne. Vi kan nok få level 3 motorvei, men det er noe annet enn robotaxi.
https://youtube.com/user/bmw511
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Moro med aksjen, gratulerer alle som turte sitte. Selv gikk jeg  glipp av en 10-ganger jeg ikke trodde/tror på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

DagfinnN

Sitat fra: daktari på fredag 01. januar 2021, klokken 16:55
Jeg vil anbefale Brandon sin kanal istedet. FsD og robotaxi er årevis unna, hvis de fikser det noensinne. Vi kan nok få level 3 motorvei, men det er noe annet enn robotaxi.
https://youtube.com/user/bmw511
Level 3 motorvei vil være en revolusjon. Ikke være nødvendig å følge med på veien eller holde i rattet. Bilen skal si fra om den trenger hjelp.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

daktari

For meg er nok level 3 motorvei ganske lite interessant.  Du får da xx antall sekunder på å våkne for å ta over, ellers står bilen i venstrefila med nødblink mens trailere og mer dundrer forbi. Ikke en god situasjon å være i. Klart hvis de får til et system som aldri står fast, men da er det jo level 4/5. Tiden vil vise.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: Klykken på fredag 01. januar 2021, klokken 02:00
Kommer autonomi mer i boks i år (2021, altså) med de godkjenninger som kreves, og WS får nyssen i potensialet vil jeg tippe kursen er opp mot 5x dagens kurs til samme tid neste år. Altså opp mot 3500, hvis ikke det splittes igjen. 🥳🥳🥳

Hm, årets første forsøk på spøk/ironi? 3500 USD per aksje vil si noe sånt som 3400 milliarder USD i børsverdi. Til sammenligning har Apple i dag en børsverdi på 2250 milliarder USD.

Alltids lov å ha tro, men kan være sunt med en viss bakkekontakt også :)

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. januar 2021, klokken 21:46
Sitat fra: Klykken på fredag 01. januar 2021, klokken 02:00
Kommer autonomi mer i boks i år (2021, altså) med de godkjenninger som kreves, og WS får nyssen i potensialet vil jeg tippe kursen er opp mot 5x dagens kurs til samme tid neste år. Altså opp mot 3500, hvis ikke det splittes igjen.

Hm, årets første forsøk på spøk/ironi? 3500 USD per aksje vil si noe sånt som 3400 milliarder USD i børsverdi. Til sammenligning har Apple i dag en børsverdi på 2250 milliarder USD.

Alltids lov å ha tro, men kan være sunt med en viss bakkekontakt også :)
Hva sa du om Apple i 2006?

Det er ikke utenfor tenkelig ramme at Tesla kan ta en tilsvarende andel av elbil/energimarkedet som Apple har på telefon/elektronikkmarkedet. Optimistisk, men ikke umulig. Da blir en slik verdi mer reell.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 16:49
Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 16:06
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 15:27Tror at mange blir skeptiske til selvkjøring basert på egen erfaring med autopilot/summon/tacc. Det er akkurat nå på et nivå som ikke inngir tillit. Bremsing, vingling, feil fartsgrenser, varsel om tildekket kamera selv om bildet vises fint på skjermen samtidig. Dette viskes ikke bort av at en demovideo går greit i hjemmeområdet.

FSD-betaen er noe helt annet enn Autopilot i dag. Hvis du baserer deg på sistnevnte for å bedømme førstnevnte så har du bommet kraftig.

Veldig bombastisk og direkte feiltolkning.

Les det jeg skriver!

Det er jo det du skriver. Ikke bare tar du feil om det jeg nevnte, men du påstår også feilaktig at FSD-betaen bare brukes i "hjemmeområdet". Faktum er at det er beta-testere over store deler av USA, og de har kjørt langturer med dette.

Her er det en som kjører helt fra San Francisco til Los Angeles uten å måtte gripe inn en eneste gang:

https://www.youtube.com/watch?v=dQG2IynmRf8

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA