Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 01. september 2020, klokken 12:59

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på onsdag 18. november 2020, klokken 23:12
Er folk av samme oppfatning enda?

Jeg tippet mellom 500 og 600, og er ikke i tvil om det nå.
Jeg tippet 1100 og står ved det

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Sandvika

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. november 2020, klokken 18:41
Sitat fra: Klykken på onsdag 18. november 2020, klokken 23:12
Er folk av samme oppfatning enda?

Jeg tippet mellom 500 og 600, og er ikke i tvil om det nå.
Jeg tippet 1100 og står ved det
Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?




Klykken

Nå er det ikke slik aksjemarkedet fungerer. Det hadde vært i overkant gjennomsiktig og forutsigbart.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandvika

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. november 2020, klokken 22:53
Nå er det ikke slik aksjemarkedet fungerer. Det hadde vært i overkant gjennomsiktig og forutsigbart.
:o Jeg vet oppriktig ikke hva jeg skal si til dette, men jeg håper jeg misforstår ditt poeng? 

I motsettning til et kunstmaleri, en diamant eller en bolig så har ikke aksjen en "egenverdi" ut over å gi deg rett til utbytte i fremtiden. Det som gjør at forskjellige aktører har forskjellig vurdering av verdien (og dermed selger og kjøper) er primært fordi man ha forskjellig antakelse av hva en aksje vil generere av inntekter i fremtiden som til slutt skal ende opp som utbytte. Hvor mye Tesla kommer til å tjene er høyst usikkert og på ingen måte "forutsigbart". Hver enkelt kan gjøre sine antakelser, og regner tilbake fra det. Om prisingen akselererer langt ut av hva som kan forsvares ved å vise til nåverdi av fremtidige kontantstrømmer så har man per definisjon en boble.


RuneW

Sitat fra: Sandvika på torsdag 19. november 2020, klokken 22:26
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. november 2020, klokken 18:41
Sitat fra: Klykken på onsdag 18. november 2020, klokken 23:12
Er folk av samme oppfatning enda?

Jeg tippet mellom 500 og 600, og er ikke i tvil om det nå.
Jeg tippet 1100 og står ved det
Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?

Med din logikk er vel også dagens verdi også helt usannsynlig? Men her er vi...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Sandvika

Sitat fra: RuneW på fredag 20. november 2020, klokken 09:44
Sitat fra: Sandvika på torsdag 19. november 2020, klokken 22:26
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. november 2020, klokken 18:41
Sitat fra: Klykken på onsdag 18. november 2020, klokken 23:12
Er folk av samme oppfatning enda?

Jeg tippet mellom 500 og 600, og er ikke i tvil om det nå.
Jeg tippet 1100 og står ved det
Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?

Med din logikk er vel også dagens verdi også helt usannsynlig? Men her er vi...
La meg være tydelig på at dette ikke er min logikk, men skolebokdefinisjoner og metodikk som de aller fleste profesjonelle investorer og analytikere jobber etter!

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandvika

Sitat fra: Klykken på fredag 20. november 2020, klokken 16:41
Og analytikere har jo så og si aldri rett.
Ikke meteorologer heller, men vi ser på værmeldingen fordi de har mer rett enn meg og deg.

Counterpointer

Sitat fra: Sandvika på torsdag 19. november 2020, klokken 22:26
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. november 2020, klokken 18:41
Sitat fra: Klykken på onsdag 18. november 2020, klokken 23:12
Er folk av samme oppfatning enda?

Jeg tippet mellom 500 og 600, og er ikke i tvil om det nå.
Jeg tippet 1100 og står ved det
Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?
Jeg har forståelse for det argumentet. Dessverre hindret det meg fra å ta en stor posisjon når kursen var på rundt 200 (før splitten). Da var det mange nøkterne utregninger av at kursen ikke burde være over dette nivået.

Så i mitt hode og forståelse så er det å tenke slik, på en teknisk måte, en måte å tolke markedet feil. Det tar ikke opp i seg muligheter og potensialet.

I dag har vi facit på at oppgangen fra 200 til 2500 i dag var både mulig og riktig. Det var en tippekonkurranse i denne tråden på den tiden og jeg tror det var bare noen få som tørte tippe over 1000 og de ble nok sett på som enorme optimister.

Facit på hvordan dagens ferd fra 490 (i skrivende stund) blir vet vi ikke før vi kommer til årsskiftet. Jeg innrømmer gladelig at 1100 er «meget» optimistisk. Hva kan du regne deg frem til med din metode?

emurof

#55
Sitat fra: Sandvika på fredag 20. november 2020, klokken 18:41
Sitat fra: Klykken på fredag 20. november 2020, klokken 16:41
Og analytikere har jo så og si aldri rett.

Ikke meteorologer heller, men vi ser på værmeldingen fordi de har mer rett enn meg og deg.

Det stemmer ikke. Jeg, en amatørinvestor som ingen hører på, har hatt mer rett enn disse profesjonelle analytikerne som hele tiden skråler i media. Analytikerne har trodd Tesla bare er en bilprodusent, og de har ikke sett hva Tesla klarer å oppnå, og har i motsetning til meg ikke trodd de ville klare å oppnå det.

Analytikerne har rett og slett tatt feil om Tesla. Hvis du har hørt på dem har du tapt veldig mye penger. De skjønner nemlig ikke selskapet.

Heldigvis begynner det nå å demre for noen av dem. Morgan Stanley kom jo med nytt og høyere kursmål nylig. Når flere analytikere våkner opp, så vil Tesla ikke lenger være på billigsalg.

Analytikere tar generelt veldig feil om det meste. De er stort sett synsere med en agenda.

(Jeg klarer naturligvis ikke å gjette selve aksjekursen på kort sikt, men for meg fremstår det som bombesikkert at Tesla vil bli en gigant innenfor flere enorme markeder. Dermed er jeg også bombesikker på at dette vil gå opp for markedet generelt etter hvert. Jeg er derfor sikker på at aksjekursen vil gå kraftig opp over tid. Å investere i Tesla vil være som å plukke penger på gata om noen år. Husk: Vi har med Elon Musk å gjøre. Enhver som har veddet på at han skal feile, har tapt.)

Sandvika

Jeg så bittelitt på dette da rallyet gikk for noen uker siden. Min superenkle inngang var å se på kapasitet fra Gigafactory og Freemont og gjorde noen antakelser på samme (fullutnyttelse) av kapasitet i de fabrikkene i som lå i pipeline. Videre så skal utviklingskostnader stå relativt stille mens direkte enhetskostnadene skal noe ned. Dette vil gjøre veldig veldig mye med inntjeningen. Med mye velvilje kom jeg da til en pris som lå 20% under prisen på det tidspunktet, så tipper 350. Med mer moderate antakelser så ender den noe lavere. Kan være elementer som jeg ikke ser naturligvis, men så lenge Tesla har guidet på antall fabrikker de skal bygge de neste årene så er det et tak på omsettning. Kostnaden kan komme mye ned, men råvarene koster lenger uansett.

emurof

Sitat fra: Sandvika på fredag 20. november 2020, klokken 19:18Jeg så bittelitt på dette da rallyet gikk for noen uker siden. Min superenkle inngang var å se på kapasitet fra Gigafactory og Freemont og gjorde noen antakelser på samme (fullutnyttelse) av kapasitet i de fabrikkene i som lå i pipeline. Videre så skal utviklingskostnader stå relativt stille mens direkte enhetskostnadene skal noe ned. Dette vil gjøre veldig veldig mye med inntjeningen. Med mye velvilje kom jeg da til en pris som lå 20% under prisen på det tidspunktet, så tipper 350. Med mer moderate antakelser så ender den noe lavere. Kan være elementer som jeg ikke ser naturligvis, men så lenge Tesla har guidet på antall fabrikker de skal bygge de neste årene så er det et tak på omsettning. Kostnaden kan komme mye ned, men råvarene koster lenger uansett.

Du glemmer kanskje at Tesla ikke bare lager biler?

Hva mener du Tesla har guidet? Hvor mange biler tror du de vil produsere i 2021, f.eks.?

Counterpointer

Sitat fra: Sandvika på fredag 20. november 2020, klokken 19:18
Jeg så bittelitt på dette da rallyet gikk for noen uker siden. Min superenkle inngang var å se på kapasitet fra Gigafactory og Freemont og gjorde noen antakelser på samme (fullutnyttelse) av kapasitet i de fabrikkene i som lå i pipeline. Videre så skal utviklingskostnader stå relativt stille mens direkte enhetskostnadene skal noe ned. Dette vil gjøre veldig veldig mye med inntjeningen. Med mye velvilje kom jeg da til en pris som lå 20% under prisen på det tidspunktet, så tipper 350. Med mer moderate antakelser så ender den noe lavere. Kan være elementer som jeg ikke ser naturligvis, men så lenge Tesla har guidet på antall fabrikker de skal bygge de neste årene så er det et tak på omsettning. Kostnaden kan komme mye ned, men råvarene koster lenger uansett.
Kult

Da har noe konkret å forholde oss til 1100 mot 350 31.12-20

RuneW

Sitat fra: Sandvika på fredag 20. november 2020, klokken 15:21
Sitat fra: RuneW på fredag 20. november 2020, klokken 09:44
Sitat fra: Sandvika på torsdag 19. november 2020, klokken 22:26
Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?

Med din logikk er vel også dagens verdi også helt usannsynlig? Men her er vi...
La meg være tydelig på at dette ikke er min logikk, men skolebokdefinisjoner og metodikk som de aller fleste profesjonelle investorer og analytikere jobber etter!

Det gjør nada forskjell. Jeg kan godt omformulere om det gjør det noe bedre.

Med skolebokdefinisjoner og metodikk som de aller fleste profesjonelle investorer og analytikere jobber etter er vel også dagens verdi også helt usannsynlig? Men her er vi...

Bedre?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA