Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 01. september 2020, klokken 12:59

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Tenker det kan kan være på tide med en liten avstemning på hvor folk tror aksjen går. Per i dag er aksjen på $498,32, etter en 1 til 5 splitt. Det er altså $2491,6 i før splitt, eller en markedsverdi på ca $464 mrd.

Jeg tenker dette er en boble som sprekker ganske snart, så jeg gjetter på $195. (1. januar gjettet jeg på $575, altså $115 etter splitt, så jeg har justert litt opp.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Boge

1 januar 2020 tippet jeg $640, dvs $128 i ny drakt.

Nå tipper jeg $250 pr 31.12.2020.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

daktari

Det er mange boble-aksjer om dagen i USA. Jeg er mest spent på hva som skjer etter valget. Trump øser jo ut 1000er av dollar i sjekker til vanlige folk om dagen. Blir det borgerkrig? Punkterer markedene? Eller skjer det først neste år?
Tipper $84
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Jeg tør ikke gjette. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan dagens aksjekurs kan rettferdiggjøre. Men det skjønte jeg heller ikke når kursen var halvparten... generelt er vel kursen nå drevet av psykologi, så hvis først det blir litt negativet så er det nok ikke usannsynlig at den vil falle fortere og dypere enn det som er logisk.

Klykken

#4
Ser mange mener 100-200usd, altså mellom 500-1000 omregnet pre-split.

Gjerne begrunn hvorfor dere mener TSLA vil droppe 1500-2000$ innen jul. Vil de skuffe på battery day? Levere dårligere på Q3/Q4? Ikke få satt opp gigafactories etc?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Verdisetting av selskapet er helt hinsides. Men om kursen skal opp eller ned er vanskelig å si. Det som derimot er sannsynlig er at det er en stor andel aksjeeiere som kjøper kun på grunn av oppgang og fordi "alle andre gjør det".
Det er skvetne aksjeeiere som bidrar til bratte fall, om det inntreffer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Klykken på onsdag 02. september 2020, klokken 08:03
Gjerne begrunn hvorfor dere mener TSLA vil droppe 1500-2000$ innen jul. Vil de skuffe på battery day? Levere dårligere på Q3/Q4? Ikke få satt opp gigafactories etc?

Viktigste vil være om Elon Musk blir syk, dør eller på annen måte forlater Tesla.
Men finnes hundre andre måter aksjeeiere får panikk på. Hvem kunne ane panikken rundt Corona, vi har tross alt hatt mange pandemier i verden før?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Klykken på onsdag 02. september 2020, klokken 08:03
Ser mange mener 100-200usd, altså mellom 500-1000 omregnet pre-split.

Gjerne begrunn hvorfor dere mener TSLA vil droppe 1500-2000$ innen jul. Vil de skuffe på battery day? Levere dårligere på Q3/Q4? Ikke få satt opp gigafactories etc?
1. Jeg tror en del kan bli skuffet på Battery Day. Jeg tror mange forventer en "one more thing", og kanskje også urealistisk mye i forhold til nyvinninger på batterisiden. Totalt sett tror jeg Tesla vil innfri de flestes forventninger, men ikke særlig mer, og man kan se en "sell the news"-situasjon.
2. Både Q3 og Q4 blir trolig de beste kvartalene til Tesla noensinne på salgstall, omsetning og overskudd. Men personlig tror jeg ikke dette er nok til å holde kursen så høy som den er nå.
3. Gigafactories vil nok fortsatt rulles ut i stor skala.

I mitt syn er Tesla ekstremt overpriset, ikke bare i forhold til hvor de er i dag, men også hvor de vil være om 5 år. Det at Tesla fortsetter å gjøre det bra er det absolutte minimum av hva man burde forvente for at Tesla skal opprettholde verdivurderingen. Men i mitt syn er det ikke nok.

Jeg tror mye av årsaken til den seneste oppgangen er en irrasjonell optimistisk steming, som kan endre seg brått, og da vil man plutselig kunne se at irrelevante negative detaljer igjen påvirker kursen brutalt. F.eks en ulykke/brann, en tweet, en nedgradering, et søksmål, en "varsler", osv. Den nøyaktige utløsende faktoren er ikke så veldig viktig. I mitt syn er det litt slik, der vi nå er nede i høyre hjørne:

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Jeg har tenkt å tippe mot både min egen risikoanalyse og mulige dommedagstanker (både plausible og mindre sannsynlige) tenker derfor at Tesla slår følge med Apple og en del andre opp i 1000 milliard(trillion?) klassen og havner på 1100 i ettersplittkurs

emurof

Sitat fra: Klykken på onsdag 02. september 2020, klokken 08:03
Ser mange mener 100-200usd, altså mellom 500-1000 omregnet pre-split.

Gjerne begrunn hvorfor dere mener TSLA vil droppe 1500-2000$ innen jul. Vil de skuffe på battery day? Levere dårligere på Q3/Q4? Ikke få satt opp gigafactories etc?

Dårlig med begrunnelser, gitt.

Magnus Hansen

Greia er at det ikke var spesielle gode grunner til at aksjen skulle øke så mye i utgangspunktet..

daktari

Min begrunnelse: det fundamentale, ikke det tekniske.
(Sorry, pisket den daue hesten igjen..)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TeslaK

Etter Battery Day og ny Model S tipper jeg lufta går ut av ballongen. Så stabiliserer den seg rundt 200. Om 5-10 år, derimot, tror jeg den vil være opp mot 1000-1500.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Klykken

Så at 1/4 av det de driver med i dine øyne antageligvis skuffer (altså bil) gjør at aksjen faller. Batteri, solceller og software, samt at de ekspanderer og innoverer i omtrent alle ledd, er ubetydelig?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Solceller har hittil vært en flopp? Mange konkurrenter også. Solar roof finnes knapt på markedet, og er dyrt dessverre.

Mange lager batterier: Catl, Samsung, LG chem, Panasonic, (Northvolt). Ikke småformat disse konkurrentene. Markedet for hjemmebatteri og batteripark virker umodent.

Software? Bilspesifikk sw har vel ingen verdi uten bilen? Hvor mye kan man tjene på en uavhengig prompepute-app?

Supercharger-nettet kan jo generere en del inntekt i fremtiden hvis de åpner opp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA