Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 01. september 2020, klokken 12:59

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 01. januar 2021, klokken 16:55
Jeg vil anbefale Brandon sin kanal istedet. FsD og robotaxi er årevis unna, hvis de fikser det noensinne. Vi kan nok få level 3 motorvei, men det er noe annet enn robotaxi.
https://youtube.com/user/bmw511

Årevis unna? Nei.


https://www.youtube.com/watch?v=dQG2IynmRf8

emurof

Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. januar 2021, klokken 21:46
Sitat fra: Klykken på fredag 01. januar 2021, klokken 02:00
Kommer autonomi mer i boks i år (2021, altså) med de godkjenninger som kreves, og WS får nyssen i potensialet vil jeg tippe kursen er opp mot 5x dagens kurs til samme tid neste år. Altså opp mot 3500, hvis ikke det splittes igjen. 🥳🥳🥳

Hm, årets første forsøk på spøk/ironi? 3500 USD per aksje vil si noe sånt som 3400 milliarder USD i børsverdi. Til sammenligning har Apple i dag en børsverdi på 2250 milliarder USD.

Alltids lov å ha tro, men kan være sunt med en viss bakkekontakt også :)

Det er faktisk flere som spår $5000 ved utgangen av 2021 av ulike årsaker. Og noen mener aksjen vil være i $1200 i februar en gang. Det er gjort diverse utregninger og slikt.

Men det høres ganske usannsynlig ut da. Selv om markedspotensialet for Tesla er mye større enn Apples. Potensialet altså. Apple har større inntekter i dag, men mange påpeker at markedene Tesla er inne i er mye større enn de Apple er i. Så potensialet over tid er mye større.

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 22:50
Hva sa du om Apple i 2006?

Det er ikke utenfor tenkelig ramme at Tesla kan ta en tilsvarende andel av elbil/energimarkedet som Apple har på telefon/elektronikkmarkedet. Optimistisk, men ikke umulig. Da blir en slik verdi mer reell.

Og hva sa du om Opticom i 2000?

Apple lå på en markedsverdi på ca 75 milliarder USD i 2006. Himmelferden har gått sin gang siden den gang. Men Apple har levert, år for år, og kursutviklingen har i all hovedsak fulgt den faktiske utviklingen i selskapet.

Poenget? Fremtiden er umulig å spå. Man kan tro, og man kan håpe. Man kan gjette. Så får vi ta en oppsummering om 10 år, hvordan det har gått. Tesla har enormt å bevise fremover med dagens aksjekurs. Og skulle kursen gå 5-gangen det kommende året? Vel...

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 00:01
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 22:50
Hva sa du om Apple i 2006?

Det er ikke utenfor tenkelig ramme at Tesla kan ta en tilsvarende andel av elbil/energimarkedet som Apple har på telefon/elektronikkmarkedet. Optimistisk, men ikke umulig. Da blir en slik verdi mer reell.

Og hva sa du om Opticom i 2000?

Apple lå på en markedsverdi på ca 75 milliarder USD i 2006. Himmelferden har gått sin gang siden den gang. Men Apple har levert, år for år, og kursutviklingen har i all hovedsak fulgt den faktiske utviklingen i selskapet.

Poenget? Fremtiden er umulig å spå. Man kan tro, og man kan håpe. Man kan gjette. Så får vi ta en oppsummering om 10 år, hvordan det har gått. Tesla har enormt å bevise fremover med dagens aksjekurs. Og skulle kursen gå 5-gangen det kommende året? Vel...
Skjønner ikke helt sammenligningen med et helt urelatert selskap. Hvorfor ikke Enron eller Leeman Brothers, eller den gode gamle favoritten Nokia?

Men Opticom var en stor boble (som jeg overhodet ikke mente noe om i 2000) og har ingenting med hverken Apple (som du nevner) eller Tesla som er produsenter av svært visjonære produkter.

Som du sier er det vanskelig å spå sikkert. Der er vi enige.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 23:42
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 16:49
Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 16:06
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 15:27Tror at mange blir skeptiske til selvkjøring basert på egen erfaring med autopilot/summon/tacc. Det er akkurat nå på et nivå som ikke inngir tillit. Bremsing, vingling, feil fartsgrenser, varsel om tildekket kamera selv om bildet vises fint på skjermen samtidig. Dette viskes ikke bort av at en demovideo går greit i hjemmeområdet.

FSD-betaen er noe helt annet enn Autopilot i dag. Hvis du baserer deg på sistnevnte for å bedømme førstnevnte så har du bommet kraftig.

Veldig bombastisk og direkte feiltolkning.

Les det jeg skriver!

Det er jo det du skriver. Ikke bare tar du feil om det jeg nevnte, men du påstår også feilaktig at FSD-betaen bare brukes i "hjemmeområdet". Faktum er at det er beta-testere over store deler av USA, og de har kjørt langturer med dette.

Her er det en som kjører helt fra San Francisco til Los Angeles uten å måtte gripe inn en eneste gang:


https://www.youtube.com/watch?v=dQG2IynmRf8
[teskjemodus]Det jeg skriver er at mange har liten tro på selvkjøring basert på erfaring med det bilene klarer nå. At du mener det ikke er relevant er bare kverulering og egenpreferanse. Det er mange som trekker denne konklusjonen. Elon har svært mange brutte tidsfrister og selv ikke superfanboys som Jim Roger som driver Teslanytt, men over 11k medlemmer tror FSD er rett rundt hjørnet.[modus off]

Du må forøvrig tro akkurat det du vil.

Personlig tenker jeg at et firma som leverer FSD beta som er så bra som du tror, burde kunne levere en fungerende TACC i dag....

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 00:49
Skjønner ikke helt sammenligningen med et helt urelatert selskap. Hvorfor ikke Enron eller Leeman Brothers, eller den gode gamle favoritten Nokia?

Men Opticom var en stor boble (som jeg overhodet ikke mente noe om i 2000) og har ingenting med hverken Apple (som du nevner) eller Tesla som er produsenter av svært visjonære produkter.

Som du sier er det vanskelig å spå sikkert. Der er vi enige.

Sammenligningen er som følger:
du tar opp Apple i 2006. Ja, vi vet NÅ, 15 år senere, hvordan Apple har utviklet seg som selskap disse årene. Bunnsolid, med skyhøy fortjeneste. Men til forskjell fra Tesla så har ikke Apple hatt noe bobleprising på noe stadie. De spratt ikke himmelhøyt etter slippet av første iPhone, med forventninger om hvor de skulle være 10-20 år frem i tid.

Opticom: vi vet NÅ at de faktisk var en boble. At produktene ikke ble som man hadde forestilt seg. Prisgaloppen var et resultat av kombinasjonen hype, saueflokk, og en tro på revolusjonerende produkter. I 1999-2000 gikk kursen rett til værs. Avtale med Intel var på plass. Og så kom smellen. Opticom har for så vidt bestått gjennom TFE og FAST, men til langt lavere verdi.

Tesla vet vi ingenting om hva angår fremtiden. Vi kan ANTA. Vi kan GJETTE. De har mye på gang. Og det kan meget vel være at de lykkes i et slags verdensherredømme en dag i fremtiden. Men veien opp dit er lang og kronglete, selv for Tesla. Det er ingen automatikk i at de utkonkurrerer alt og alle. Det er mange andre produsenter som kanskje har vel så gode produkter på gang, men som kun får brøkdelen av oppmerksomheten.
Men faktum er per nå at Tesla har prising som en potensiell boble. De er milevis unna å leve opp til dagens aksjekurs. Og likevel forventes det at kursen skal drastisk øke som følge av at de produserte over 500 000 biler i 2020 kontra 450 000 biler.

Det er alltid lett å være etterpåklok. Det er verre å spå en fremtid.

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 11:23
Tesla vet vi ingenting om hva angår fremtiden. Vi kan ANTA. Vi kan GJETTE. De har mye på gang. Og det kan meget vel være at de lykkes i et slags verdensherredømme en dag.
Jeg håper de ikke får noe verdensherredømme . Det hadde ikke vært bra.

Jeg synes du generelt har noen relevante innvendinger og de er interessante. Men du er litt vel bombastisk når du sier at vi ikke vet NOE om Tesla i fremtiden. Vi vet masse. De har X antall milliarder på bok (14 pt etter husken), de har fire store fabrikker i drift, en til snart ferdig og enda fler i løypa, de har solgt 500k biler i Corona året 2020, de bygger verdens største landbatterier. I tillegg vet vi de har flere kjøretøy med hundretusenvis av  reservasjoner og planer for Terrawatt fabrikker....

Akkurat som vi kan «anta» at Apple selger mange produkter i 2021 kan vi også «anta» at Tesla gjør det Jeg vil beskrive det som sikkert.
Det er mange forskjeller på Tesla og Apple også ift kursvurderingen, Tesla har veldig høy kurs nå, ingen bestrider det. Men potensialet for fortsatt vekst er absolutt til stede.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 01:00Personlig tenker jeg at et firma som leverer FSD beta som er så bra som du tror, burde kunne levere en fungerende TACC i dag....

TACC fungerer i dag. Men jeg tror ikke du vet hva "beta" betyr.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 11:23Men til forskjell fra Tesla så har ikke Apple hatt noe bobleprising på noe stadie.

Det er feil. Det var nok av "Apple er en boble"-skrikere også.

SitatTesla vet vi ingenting om hva angår fremtiden.

Jo, vi vet at de har to nye fabrikker under bygging, og flere vil sannsynligvis bli kunngjort i år. I år vil de sannsynligvis også vise frem den kommende billigmodellen designet i henholdsvis Europa og Kina for de respektive markeder. Og så videre.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på lørdag 02. januar 2021, klokken 17:27
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 01:00Personlig tenker jeg at et firma som leverer FSD beta som er så bra som du tror, burde kunne levere en fungerende TACC i dag....

TACC fungerer i dag. Men jeg tror ikke du vet hva "beta" betyr.
Du burde slutte å nedvurdere alle som ikke er 100% enig med deg.

Virker som det er du som sliter med forståelsen her, det trenger nok ikke gjennom fanboyfilteret ditt. Hvis du synes TACC fungerer når den fantombremser med ugjevne mellomrom, så vil jo mye være bra.

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 16:13
Jeg synes du generelt har noen relevante innvendinger og de er interessante. Men du er litt vel bombastisk når du sier at vi ikke vet NOE om Tesla i fremtiden. Vi vet masse. De har X antall milliarder på bok (14 pt etter husken), de har fire store fabrikker i drift, en til snart ferdig og enda fler i løypa, de har solgt 500k biler i Corona året 2020, de bygger verdens største landbatterier. I tillegg vet vi de har flere kjøretøy med hundretusenvis av  reservasjoner og planer for Terrawatt fabrikker....

Akkurat som vi kan «anta» at Apple selger mange produkter i 2021 kan vi også «anta» at Tesla gjør det Jeg vil beskrive det som sikkert.
Det er mange forskjeller på Tesla og Apple også ift kursvurderingen, Tesla har veldig høy kurs nå, ingen bestrider det. Men potensialet for fortsatt vekst er absolutt til stede.

Ja, potensialet for fortsatt vekst i aksjekursen er absolutt til stede. Men når skal de innfri? Hva må til for at de skal innfri? Når de nå i hvert øyeblikk skal fremlegge tallene for hvor mange biler de har produsert/solgt i 2020 så er det en typisk trigger til kursendring. Men hva må til? Hvor mange prosent bør aksjekursen (dagens) øke dersom de viser til at de har solgt 510 000 biler i 2020? Og sett at aksjekursen ikke gikk bananas i 2020, men heller holdt seg på 500 USD (før splitt, dvs tilsvarende 100 USD etter dagens antall aksjer); skulle kursen økt tilsvarende i antall prosent eller antall dollar? 10% kursøkning fra en kurs på 500 USD er 50 USD per aksje. Samme verdiøkning ville dermed tilsi at vi med en aksjekurs lik femtedelen, ville sett en kursøkning på 50% i stedet.

Så hvordan vil triggere påvirke aksjekursen fremover?

Joda, helt riktig at vi vet, eller rettere sagt: "vet", litt om fremtiden til Tesla. Hvertfall den nærmeste fremtiden. Aller mest sannsynlig vil de bestå som et solid selskap i mange, mange år. De har en solid posisjon. De har attraktivitet. De har en voldsom hype de vil fortsette å leve på. De er i siget, og vil nyte godt av myndigheters incentiv-ordninger i fortsatt mange år. De har mye spennende teknologi. Flere satsningsområder. Fabrikker bygges. Kapasiteten utnyttes godt.

Men samtidig er det ikke risikofritt. Vi hører ALT om hva Tesla foretar seg. Selv en kryptisk, liten tweet fra Elon Musk om kanskje bare en liten bagatell, fanges opp og brettes ut i kilometervis i media og fora. Andre bilprodusenter, eller sågar batterisatsinger, levnes noen notiser her og der. Sitter virkelig andre produsenter stille og ser på at Tesla fosser ustanselig mot å bli verdens desidert største selskap? Det kan nesten virke sånn. Men jeg tviler sterkt. Selv om vi har følelse av at det går fryktelig tregt, så kommer det faktisk mye elbil-satsing fra andre produsenter enn Tesla fremover. Vendingen over til fullelektriske kjøretøy vil også ta tid. Mye tid. Selv i et heftig elbilsatsende og særdeles elbilvennlig land som Norge så er den rene elbilandelen av det som selges av personbiler på +/- 50%.

Og hva med batterier? Joda, Tesla har ting på gang. De bygger fabrikker. De selger lett. Men det er mange andre selskaper som også vil satse fremover. Bare i lille høykost-Norge legges det opp til muligens tre større batterifabrikker de kommende årene.

Selvkjøringsteknologi? Ja, Tesla er eksepsjonelt flink til å få publisitet rundt dette. Og de vil garantert være de første som får ut en "wide release" av den slags. Men vil det da automatisk gi selskapet en hinsides verdi? Robot-taxi-markedet vil fint kunne bli stort. Men husk: i dag skal det alltid sitte en ansvarlig sjåfør i kjøretøyene. Hva skjer med robot-taxi'ene i situasjoner hvor de ikke klarer å komme seg utav? Hva med driftsstans? Uvær? Selv om mange youtube-videoer viser stor fremgang og i stor grad selvkjørende biler, så er det likevel mye mer som skal til for å overbevise myndigheter til å tillate frislipp av biler uten sjåfør.

Så jeg står ved mindre poenger. Det er fremdeles høy risiko ved å kjøpe Tesla-aksjer nå. Fremtiden ser lys ut, definitivt. Men det er mye som skal klaffe. Enormt mye. Og konkurrentene er muligens ikke så akterutseilt som man kanskje kan ledes til å tro.

Aksjer er alltid en gambling om fremtidig verdi og avkastning. Noen selskaper er mer solide og sikre enn andre. Noen er priset for fremtidig vekst. Men det er like fullt umulig å spå fremtiden. Noe blant annet en viss pandemi i særdeleshet har demonstrert...

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:37
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 16:13
Jeg synes du generelt har noen relevante innvendinger og de er interessante. Men du er litt vel bombastisk når du sier at vi ikke vet NOE om Tesla i fremtiden. Vi vet masse. De har X antall milliarder på bok (14 pt etter husken), de har fire store fabrikker i drift, en til snart ferdig og enda fler i løypa, de har solgt 500k biler i Corona året 2020, de bygger verdens største landbatterier. I tillegg vet vi de har flere kjøretøy med hundretusenvis av  reservasjoner og planer for Terrawatt fabrikker....

Akkurat som vi kan «anta» at Apple selger mange produkter i 2021 kan vi også «anta» at Tesla gjør det Jeg vil beskrive det som sikkert.
Det er mange forskjeller på Tesla og Apple også ift kursvurderingen, Tesla har veldig høy kurs nå, ingen bestrider det. Men potensialet for fortsatt vekst er absolutt til stede.

Ja, potensialet for fortsatt vekst i aksjekursen er absolutt til stede. Men når skal de innfri? Hva må til for at de skal innfri? Når de nå i hvert øyeblikk skal fremlegge tallene for hvor mange biler de har produsert/solgt i 2020 så er det en typisk trigger til kursendring. Men hva må til? Hvor mange prosent bør aksjekursen (dagens) øke dersom de viser til at de har solgt 510 000 biler i 2020? Og sett at aksjekursen ikke gikk bananas i 2020, men heller holdt seg på 500 USD (før splitt, dvs tilsvarende 100 USD etter dagens antall aksjer); skulle kursen økt tilsvarende i antall prosent eller antall dollar? 10% kursøkning fra en kurs på 500 USD er 50 USD per aksje. Samme verdiøkning ville dermed tilsi at vi med en aksjekurs lik femtedelen, ville sett en kursøkning på 50% i stedet.

Så hvordan vil triggere påvirke aksjekursen fremover?

Joda, helt riktig at vi vet, eller rettere sagt: "vet", litt om fremtiden til Tesla. Hvertfall den nærmeste fremtiden. Aller mest sannsynlig vil de bestå som et solid selskap i mange, mange år. De har en solid posisjon. De har attraktivitet. De har en voldsom hype de vil fortsette å leve på. De er i siget, og vil nyte godt av myndigheters incentiv-ordninger i fortsatt mange år. De har mye spennende teknologi. Flere satsningsområder. Fabrikker bygges. Kapasiteten utnyttes godt.

Men samtidig er det ikke risikofritt. Vi hører ALT om hva Tesla foretar seg. Selv en kryptisk, liten tweet fra Elon Musk om kanskje bare en liten bagatell, fanges opp og brettes ut i kilometervis i media og fora. Andre bilprodusenter, eller sågar batterisatsinger, levnes noen notiser her og der. Sitter virkelig andre produsenter stille og ser på at Tesla fosser ustanselig mot å bli verdens desidert største selskap? Det kan nesten virke sånn. Men jeg tviler sterkt. Selv om vi har følelse av at det går fryktelig tregt, så kommer det faktisk mye elbil-satsing fra andre produsenter enn Tesla fremover. Vendingen over til fullelektriske kjøretøy vil også ta tid. Mye tid. Selv i et heftig elbilsatsende og særdeles elbilvennlig land som Norge så er den rene elbilandelen av det som selges av personbiler på +/- 50%.

Og hva med batterier? Joda, Tesla har ting på gang. De bygger fabrikker. De selger lett. Men det er mange andre selskaper som også vil satse fremover. Bare i lille høykost-Norge legges det opp til muligens tre større batterifabrikker de kommende årene.

Selvkjøringsteknologi? Ja, Tesla er eksepsjonelt flink til å få publisitet rundt dette. Og de vil garantert være de første som får ut en "wide release" av den slags. Men vil det da automatisk gi selskapet en hinsides verdi? Robot-taxi-markedet vil fint kunne bli stort. Men husk: i dag skal det alltid sitte en ansvarlig sjåfør i kjøretøyene. Hva skjer med robot-taxi'ene i situasjoner hvor de ikke klarer å komme seg utav? Hva med driftsstans? Uvær? Selv om mange youtube-videoer viser stor fremgang og i stor grad selvkjørende biler, så er det likevel mye mer som skal til for å overbevise myndigheter til å tillate frislipp av biler uten sjåfør.

Så jeg står ved mindre poenger. Det er fremdeles høy risiko ved å kjøpe Tesla-aksjer nå. Fremtiden ser lys ut, definitivt. Men det er mye som skal klaffe. Enormt mye. Og konkurrentene er muligens ikke så akterutseilt som man kanskje kan ledes til å tro.

Aksjer er alltid en gambling om fremtidig verdi og avkastning. Noen selskaper er mer solide og sikre enn andre. Noen er priset for fremtidig vekst. Men det er like fullt umulig å spå fremtiden. Noe blant annet en viss pandemi i særdeleshet har demonstrert...
Se der. Det meste av det du skriver er jeg på linje med.

SurSnasen

Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 23:44
Men det høres ganske usannsynlig ut da. Selv om markedspotensialet for Tesla er mye større enn Apples. Potensialet altså. Apple har større inntekter i dag, men mange påpeker at markedene Tesla er inne i er mye større enn de Apple er i. Så potensialet over tid er mye større.

Potensialet til Tesla er større? De er inne i andre markeder. Helt klart. Men hva vil Apple gjøre fremover? De sitter på en enorm pengebinge som bare vokser og vokser. De har en enestående profittmargin. De har svært så lojale kunder. De har kunder over hele verden.

Så ryktes det at de vil satse på bilmarkedet i årene som kommer. Og vipps så er de da i samme bane som Tesla.

Speeder

Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:56
Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 23:44
Men det høres ganske usannsynlig ut da. Selv om markedspotensialet for Tesla er mye større enn Apples. Potensialet altså. Apple har større inntekter i dag, men mange påpeker at markedene Tesla er inne i er mye større enn de Apple er i. Så potensialet over tid er mye større.

Potensialet til Tesla er større? De er inne i andre markeder. Helt klart. Men hva vil Apple gjøre fremover? De sitter på en enorm pengebinge som bare vokser og vokser. De har en enestående profittmargin. De har svært så lojale kunder. De har kunder over hele verden.

Så ryktes det at de vil satse på bilmarkedet i årene som kommer. Og vipps så er de da i samme bane som Tesla.
Ja, ma  får sette en virituell 1000-lapp på begge selskap og se hvor mye den er verdt om et år(eller 10?)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Counterpointer

Siden noen har tro på FSD beta, her er hvordan det fungerer på snø.


https://www.youtube.com/watch?v=TZ2Cir9OkPY

Siden Elon sier det er de siste prosentene som er vanskeligst å få til, vil jeg si det er stor forskjell på kjøreforhold i Norge ift sørlige California. Det vi ser i videoen over er ikke vanskelige forhold for oss. Bare saltsørpe på motorveien blokkerer kameraene, selv når det er nymåket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA