Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 01. september 2020, klokken 12:59

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: Klykken på fredag 04. september 2020, klokken 23:49
Så at 1/4 av det de driver med i dine øyne antageligvis skuffer (altså bil) gjør at aksjen faller. Batteri, solceller og software, samt at de ekspanderer og innoverer i omtrent alle ledd, er ubetydelig?
Hvordan måler du 1/4 nå? I omsetning?

Det må vel finnes tall for dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Stikkkontakt

Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 18:53
Sitat fra: Klykken på fredag 04. september 2020, klokken 23:49
Så at 1/4 av det de driver med i dine øyne antageligvis skuffer (altså bil) gjør at aksjen faller. Batteri, solceller og software, samt at de ekspanderer og innoverer i omtrent alle ledd, er ubetydelig?
Hvordan måler du 1/4 nå? I omsetning?

Det må vel finnes tall for dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, klart det finnes tall på dette.
I Q2 stod omsetningen av biler for 5,179 mrd dollar. Resten stod for 857 mill dollar.
Resten er solar and storage og services.
Dvs over 80% av omsetningen er bil. Merkelig at noen konkluderer med at bil bare er en liten brøkdel av hva de driver med.

z4rd

#17
Hvor er Tesla Insurance inkludert?

Jeg tror også at data de samler inn også er/blir verdt mye. Skal ikke utelukke at dette selges videre. Tesla vet når og hvor(ledes) folk reiser - de har ladeinfrastruktur på lokasjoner med tilknytning til ulike servicetjenester.

Når det er sagt... så tror jeg at presidentvalget og tiden etter kommer til å være en vesentlig faktor på hvordan landskapet ser ut på generelt grunnlag i USA.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Stikkkontakt

Sitat fra: z4rd på lørdag 05. september 2020, klokken 20:25
Hvor er Tesla Insurance inkludert?

Service.
I likhet med lading og softwareoppdateringer. Om dette også regnes som bilrelatert, noe det vitterlig er, kommer ca 93% av omsetningen fra bil.

Klykken

#19
Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 18:53
Sitat fra: Klykken på fredag 04. september 2020, klokken 23:49
Så at 1/4 av det de driver med i dine øyne antageligvis skuffer (altså bil) gjør at aksjen faller. Batteri, solceller og software, samt at de ekspanderer og innoverer i omtrent alle ledd, er ubetydelig?
Hvordan måler du 1/4 nå? I omsetning?

Det må vel finnes tall for dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Måler ingenting.
1. De utvikler og produserer batterier til hjemmet, til strømleverandører og biler.
2. De produserer og utvikler solceller
3. De utvikler software og AI, og sitter på ENORME mengder data.
4. De utvikler og produserer biler.

Segmenter:
1 og 2 faller inn under energi.
3 og 4 faller inn under kjøretøy.

Et annet aspekt er at de styrer det meste av kjeden selv i begge segmenter.

Fokuset har vært bil frem til nå, men energidelen av selskapet vil eksplodere.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Det eneste som gjør Tesla verdt noe er kjøretøysdelen av det, inkludert superchargernettverket.

Innen de andre produktområdene har ikke Tesla noe som helst unikt, og konkurrentene er forferdelig mange.

Klykken

Batteriparkene de leverer for å balansere strømnett er ikke unikt? Takstein som solceller er ikke unikt? Neural network og AIen som benyttes er bare kode, men vet ikke om andre som har samme datamengder og potensiale. Kanskje ikke unikt det heller?

Det minst unike er bilene, da "alle kan sette batteri i bunnen og hjul ute i sidene". Men det er det som genererer mest penger per nå.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Magnus Hansen

Batteripakkene de leverer for å balansere strømnettet er på ingen måte unike. Det er mange installasjoner som ikke er levert av Tesla. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battery_storage_power_station

Takstein som solceller er heller ikke unikt. Dog har Tesla et større fokus på at det skal se diskret ut enn de fleste konkurrentene. https://solarfeeds.com/solar-roof-shingles/

Når det gjelder selvkjøring, neural network etc, så er der jo mange som satser tungt. Waymo, GM Cruise, Intel mobileye. Så langt i fra unikt. Mobileye har forøvrig avtale med flere store bilprodusenter og samler inn masse data fra disse.

Integrasjonen av software i bilene er kanskje det mest unike og det som de tradisjonelle produsentene sliter mest med å få på plass.

z4rd

Systemintegrasjonen er absolutt en fordel.

Batteripakke + solcelle/takstein + bil og lader = integrert i brukervennlig UI i samme app. Alt dette genererer ifm bruk ganske mye nyttig data som kan brukes ifm forsikringspremie, reklame, osv osv.

Det er vel ingen andre som er på samme plass på nåværende tidspunkt?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Sitat fra: Klykken på søndag 06. september 2020, klokken 00:07
Batteriparkene de leverer for å balansere strømnett er ikke unikt? Takstein som solceller er ikke unikt? Neural network og AIen som benyttes er bare kode, men vet ikke om andre som har samme datamengder og potensiale. Kanskje ikke unikt det heller?

Det minst unike er bilene, da "alle kan sette batteri i bunnen og hjul ute i sidene". Men det er det som genererer mest penger per nå.
Store nettilknyttede batteripakker finnes det mange konkurrenter til Tesla på, ja, og det finnes mange store pakker installert. Det er batterier og kjent teknologi, bare i stor skala.

Takstein som solceller unikt?? Har nettilknyttet solcelleanlegg hjemme, og solcelleanlegg med batteripakke på hytta, så har litt kjennskap til hva som finnes i markedet, og kan si at det finnes MANGE produsenter av solcelletakstein. Du kan gå på Alibaba og bestille deg en leveranse fra Kina om du vil. Du kan til og med gå til Byggmakker eller Coop Obs bygg og bestille norskproduserte solcelletaksteiner og faktisk få de levert innen kort tid, i motsetning til Tesla som fortsatt ikke har levert til en eneste kunde - https://www.skarpnes.com/produkt/solcelletakstein-flat-betong-med-solcelle/

Har stått og holdt disse i hånda selv, for sikkert tre år siden, da var de allerede levert på hus i Norge. Dessuten er alle taksteinsløsningene dyre, og har lav effektivitet, også Tesla sine, og i Norge tipper jeg vi ser på 25-30 år i drift før break even, men avhengig av Enova-tilskudd og hvor lenge strømleverandørene gidder betale 100 øre/kWh når de samtidig selger strøm for 3 øre. Neppe lenge.

Powerwallene er heller ikke unike, batterier, inverter og litt dippedutter med en app? I Norge får du ikke kjøpt Tesla sin, men du kan gå til elektrikeren din og for eksempel be ham bestille Eaton xStorage Home og faktisk få den levert. Eller bygge opp en fra en gammel Leaf-pakke og få dobbel kapasitet av Powerwall. Og ja, Eaton sin har mindre batteripakke, men skalering av slikt vil følge etterspørsel, det er ingen rocket science. Jeg sier ikke Powerwall ikke er et kult produkt, men den har ingen kost-nytte med mindre man har svært høye strømpriser eller veldig ustabil strømleveranse.

Hvilke unike datamengder er det Tesla sitter inne med? Videoopptak fra Teslaer? Som kun har nytte i et videobasert selvkjøringssystem som aldri vil bli godt nok med dagens sensorpakke? De andre satser på lidar for level 5, som faktisk lager 3D-modeller on-the-fly, som faktisk ikke trenger å gjenkjenne en stillestående lastebil i venstrefila på motorveien - fordi den tegner opp objektet og VET at noe står fysisk i veien. Den trenger ikke bruke tid på å kjøre bildegjenkjenning og avgjøre om det er striper, skygger, en mann med en planke under armen, en vanndunk på hodet eller en lastebil. JA, de kan bruke bilder til å lære objektgjenkjenning, men hvor vanskelig er det å skaffe seg det datagrunnlaget?

Hadde jeg følt meg helt sikker på at Tesla sin selvkjøring faktisk var så bra at de kunne begynne å selge den til andre produsenter, og var verdensledende, så hadde situasjonen vært litt annerledes, og kanskje jeg kunne latt meg dra med til å synes at aksjekursen hadde en viss fornuft, men etter tre år med Tesla sin "selvkjøring" (har HW3 FSD), så er jeg dessverre heller overbevist om de aldri vil klare å levere level 5 overalt med dagens sensorpakke (kameraer). Som en kjøreassistent er den derimot svært god, men det er ikke unikt.

Det vi derimot kan slå fast, er at Tesla har gjort hjemmeleksa si mtp. batteritilgang, inkl. råstoff, og at Tesla/Elon er verdensmester i PR, og det er jo verdt noe det og, men ikke i evigheten...

Counterpointer

Sitat fra: geear på lørdag 05. september 2020, klokken 23:38
Det eneste som gjør Tesla verdt noe er kjøretøysdelen av det, inkludert superchargernettverket.

Innen de andre produktområdene har ikke Tesla noe som helst unikt, og konkurrentene er forferdelig mange.
Megapowerpack av typen anlegg de leverte i Australia og nå i California har meget stort potensiale, men er jo ekstremt begrenset av produksjonskapasitet.

Anlegget i Australia tjente seg jo inn ekstremt mye fortere enn noen trodde og er blitt en gullgruve.

Så når det kommer overskuddskapasitet på batterier kan dette bli et vesentlig tilskudd.

z4rd

geear, hvilke andre bilprodusenter kan vise til et distribuert nettverk av sensorer som til enhver tid er tilkoblet "Mothership"?

Sensorene registrerer en hel rekke ting utover å detaljert kartlegge omgivelsene i form av bilde/video, samt objektklassifisering. De registrerer kjørestil, ruter, ladevaner osv osv. Denne informasjonen er selvfølgelig verdt cash. De har i tillegg, i hver eneste bil, datamaskiner som kan prosessere informasjon og hele tiden bidra til å forbedre NN/AI.

Når de i tillegg kan bruke denne informasjonen til å forbedre produktene sine og skreddersy forsikringsløsninger til kundene sine, så vil jeg si at de er i en unik situasjon - spesielt hvis man evner å se langsiktig på det.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Det er viktig å forstå at all bruk av NN i bilen er rent passiv, det er bildegjenkjenning fra et kjørende NN i bilen.

All trening og forbedring  av NN skjer derimot hos Tesla, og medfører evnt en ny deploy til bilen. De må samle bilder, og folk må markere objekter manuelt, som så kan brukes for å trene NN på nytt. Ekstremt tidkrevende.

Så har de denne sammenligningsfunksjonen som jeg ikke husker helt hvordan funker.  og en funksjon for å be bilene om "finn stoppskilt" og sende tilbake bilder. Disse må så merkes osv.

Dette kan bli suksess i fremtiden, men kanskje ikke... et veddemål.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

z4rd

Bare det faktum at de kan taske ulike objekter fra bilene i flåten viser jo at de har utviklet en work-flow som de andre ikke har. Er klar over gangen i det mht NN, men dette er nåværende situasjon. Mye som tyder på at med en mer utviklet AI så vil ting potensielt bli mer strømlinjeformet og automatisert på sikt. De er uansett langt foran de andre bilprodusentene.

Poenget er at hele flåten er med og bidrar til å skaffe data til å utvikle NN. Hvem vet hvor man er om 5 år og etter en rekke OTA-oppdateringer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA