Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vil Tesla aksjen være verdt ved slutten av året 2020?

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 01. september 2020, klokken 12:59

« forrige - neste »

Hansi

Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 18:38
Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 18:15
Hvor lang tid vil det ta da @emurof? Å lage kjørelogikk for forskjellige kjøreforhold? Og NN for å gjenkjenne bl.a. Snø, slaps, is, yr, tåke, styrtregn, ikke regn-men-vann-i-veibanen, farlig sidevind, sandstorm, sjøfolk, snøstorm bak en lastebil over vidda osv osv. Det er en del som gjenstår?
Det er veldig mye som gjenstår. Min mening er at vi ikke får se nivå 5 med det første. Men nivå 3 vil være en fantastisk forbedring og nivå 4 en revolusjon.
Jeg vil leve godt med å sove på vei til Oslo og våkne av at bilen har kjørt ut til siden og stanset når den finner føreforholdene for umulige til å kjøre videre - feks. pga snøstorm (nivå 4). Da kjører jeg gledelig videre manuelt. Jeg har kjørt 20 ganger til Oslo siste året, og kun en gang i uvær.
Jeg synes det er alt for mange som vil ha alt eller intet.

Helt enig :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

DagfinnN

#121
Sitat fra: hELgenen på søndag 03. januar 2021, klokken 23:36
Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 22:34
En ting er sikkert, bedømmer du framtida ut fra det vi har i dag - ja, da bommer du. Jeg spår at mine barnebarn når de skal ta lappen om et par 10-år, får de faktisk ikke lov. Førerkort blir kun tilgjengelig for yrkesgrupper med spesiell behov: Brann, redning, ambulanse, politi og forsvar med mere.

Trist fremtidsvisjon det der. Høres ut som et diktatur. Nei,håper våre barnebarn får oppleve selvvalgt frihet.
Å tolke dette som diktatur er meget over grensen. Fint om du veier dine ord litt bedre i framtiden.
Manuell kjøring ødelegger mange 100 liv i Norge i året. Over 1 mill. døde på verdensbasis. Hvis man insistere at frihet er å få lov til å kjøre manuelt og dermed drepe mange unødvendige - så er det ikke til å tro.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på mandag 04. januar 2021, klokken 09:38
Manuell kjøring ødelegger mange 100 liv i Norge i året. Over 1 mill. døde på verdensbasis. Hvis man insistere at frihet er å få lov til å kjøre manuelt og dermed drepe mange unødvendige - så er det ikke til å tro.
Enig med DagfinnN her, eneste grunnen til at vi får lov til å kjøre selv er historisk.

Selvkjøring vil komme gradvis, og vil starte på motorveier. Begrensning på manuell kjøring vil og komme etter hvert som selvkjøringen blir bedre. Til slutt er det kun den siste ikke-kartlagte krøtterstien opp til hytta du får lov til å kjøre selv. Og evt manøvrer i lav fart der selvkjøringen ikke greier å håndtere det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Tror også det kommer, men langt langt unna. Kanskje kommer flygende biler først - enklere med autonome fly enn på landjorda.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på mandag 04. januar 2021, klokken 09:38
Sitat fra: hELgenen på søndag 03. januar 2021, klokken 23:36
Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 22:34
En ting er sikkert, bedømmer du framtida ut fra det vi har i dag - ja, da bommer du. Jeg spår at mine barnebarn når de skal ta lappen om et par 10-år, får de faktisk ikke lov. Førerkort blir kun tilgjengelig for yrkesgrupper med spesiell behov: Brann, redning, ambulanse, politi og forsvar med mere.

Trist fremtidsvisjon det der. Høres ut som et diktatur. Nei,håper våre barnebarn får oppleve selvvalgt frihet.
Å tolke dette som diktatur er meget over grensen. Fint om du veier dine ord litt bedre i framtiden.
Manuell kjøring ødelegger mange 100 liv i Norge i året. Over 1 mill. døde på verdensbasis. Hvis man insistere at frihet er å få lov til å kjøre manuelt og dermed drepe mange unødvendige - så er det ikke til å tro.

Jeg valgte faktisk ordet diktatur med omhu - altså det var et veloverveid ord i denne sammenhengen.
At en aktør - la oss si Tesla, lager gode selvkjørende biler - betyr ikke at det vil stoppe ulykker.  Bare se på denne saken :

https://motor.no/autopilot-nyheter-tesla/tesla-pa-auto-styring-da-mann-ble-meid-ned/188623

En nullvisjon blir bare en visjon - det vil alltid være ulykker, selv med selvkjøring.
Jeg tror heller vi må ha systemer som f.eks lar biler kommunisere med hverandre slik man gjør med fly - dermed kan bilene selv agere ved behov. På fly har man kommet ennå lengre, men alle som er skikket medisinsk kan få lov til å ta flysertifikat - jeg har selv fått lov! Men å gå til det skritt å ta fra menneskene retten til å føre et kjøretøy mener jeg har så sterke trekk av overformynderi at man like gjerne kan begynne å snakke om diktatur.

"Diktatur er en styremåte der makten ligger hos én enkelt person eller hos en liten gruppe personer"

Her skal altså makten ligge hos en liten gruppe personer med en drøm om nullvisjon - et slags MDG overformynderi. Og det sier jeg uten at jeg føler jeg har noe til felles med FRP sitt partiprogram eller FNB (bompengepartiet). En viss grad av frihet må mennesker bare ha - vi kan ikke la oss styre som maur i en maurtue.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 11:28
En viss grad av frihet må mennesker bare ha - vi kan ikke la oss styre som maur i en maurtue.
Man kan nok fremdeles få lov til å kjøre bil, f.eks på lukket bane.

Dette er ikke noe annerledes enn andre begrensninger vi har i samfunnet, hvis det du gjør potensielt er til skade eller sjenanse for mange andre får du ikke lov.

Man har f.eks ikke lov til å gå med kniv på åpen gate, dra frem en pistol og begynne og skyte på blink hvor som helst, eller bare det å kjøre motoriserte kjøretøy i naturen.

Eneste grunnen til at man fremdeles får lov til å kjøre bil er det at vi fremdeles ikke har noe godt alternativ.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 04. januar 2021, klokken 11:21
Tror også det kommer, men langt langt unna. Kanskje kommer flygende biler først - enklere med autonome fly enn på landjorda.
Fly har jo sine egne utfordringer, ikke så lett å stoppe i veikanten  ved tekniske problemer.

Men at det kommer til å bli mange artige alternativer for personlig transport i luften tror jeg på. Ser jo hvor langt droner har kommet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. januar 2021, klokken 11:43
Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 11:28
En viss grad av frihet må mennesker bare ha - vi kan ikke la oss styre som maur i en maurtue.
Eneste grunnen til at man fremdeles får lov til å kjøre bil er det at vi fremdeles ikke har noe godt alternativ.

Det har man vel - i byene har man kollektiv muligheter av en annen verden - så her kunne man med din filosofi bare si nei til bilen for almuen.  Er det det du vil?
Taxi finnes de fleste steder - er bare å forby privatbilen det og kreve at alle bruker taxi eller kollektiv-transport.

MaxQ

Mange skyggelapper her og veldig stor tro på snarlig FSD level 5 selv på norske stier.

Ulykker på norske veier kan i større grad enn i dag forebygges med enkle tiltak, men tiltakene som monner blir ikke prioritert. Vi skal på død og liv (bokstavelig talt) dele veien med syklistene (myke traffikanter), vi skal ha møtende trafikk på samme veier selv om vi vet at møteulykker er de værste, vi har 1 løp i de fleste tuneller, vi bygger smalere veier utrolig nok og vi fortsetter med uoversiktlige kryss i stede for større trafikkmaskiner/ramper.
Men alt dette er nedprioritert og nå strupes NTP igjen.

Å forby manuell kjøring for å bøte på desse ulykkene blir å angripe problemet fra feil side. Selv FSD level 5 trenger infrastruktur som er trygg nok og den må bygges. Og det gjør ikke Norge. Og dersom manuell kjøring skal forbys over hele landet så snart FSD level 5 virker innenfor ringer 3 i Oslo, ja da faller samfunnet sammen.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 11:50
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. januar 2021, klokken 11:43
Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 11:28
En viss grad av frihet må mennesker bare ha - vi kan ikke la oss styre som maur i en maurtue.
Eneste grunnen til at man fremdeles får lov til å kjøre bil er det at vi fremdeles ikke har noe godt alternativ.

Det har man vel - i byene har man kollektiv muligheter av en annen verden - så her kunne man med din filosofi bare si nei til bilen for almuen.  Er det det du vil?
Taxi finnes de fleste steder - er bare å forby privatbilen det og kreve at alle bruker taxi eller kollektiv-transport.
Mm, nei, det er ikke det jeg sier. Kollektivtrafikk erstatter ikke privatbilen mange steder.
Det jeg sier er at du nødvendigvis ikke skal få være sjåfør i din egen bil, men passasjer. Det tar ikke noe fra din frihet at en AI kjører i stedet for deg, men du utgjør en stor potensiell fare.

Trafikkulykker forårsaket av feilvurderinger, overvurderinger, mangel på oppmerksomhet, for lite søvn, forstyrrelser osv er mange, og utgjør gigantiske kostnader for samfunnet. Noe som det ikke er noen god grunn til hvis en autonom bil kan gjøre det mye sikrere.

Ihvertfall ikke bare fordi du synes det er gøy å holde i rattet.

Når det gjelder byer så er mange storbyer på vei til å stenge for privatbilisme. Det er helt logisk, siden det ikke skalerer godt nok. Der er det og mulig å få til gode alternative tilbud som stort sett kan erstatte privatbilismen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: Snesopp på søndag 03. januar 2021, klokken 21:19Sa 700. Enda på 705 så ganske fornøyd =)

Litt trist at vi ble lovet 1 million robottaxier i 2020. Men alt vi fikk var utvendige fiselyder, men ikke i norge engang....

Og trist hvordan 500k biler ble oppnådd. Levere ut mikkmakk som mister varmen etter kort tid. Er ting som bilselskap gjør. Ikke noe ett techselskap som tesla bør gjøre.

Det var da svært til surmuling da? Hvorfor så bitter?

Det kan bli feil på biler. Det skjer. Nylig måtte enda en annen bilprodusent tilbakekalle biler. Hvorfor forventer du perfeksjon av Tesla men ingen andre?

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 03. januar 2021, klokken 23:36
Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 22:34
Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 22:15
Slik jeg tolker level 3 kan man neppe sove, men må ta over i løpet av en 10-15 sekunder. Level 4 derimot er sovbart. Level 5 ser vi kanskje aldri.

En ting er sikkert, bedømmer du framtida ut fra det vi har i dag - ja, da bommer du. Jeg spår at mine barnebarn når de skal ta lappen om et par 10-år, får de faktisk ikke lov. Førerkort blir kun tilgjengelig for yrkesgrupper med spesiell behov: Brann, redning, ambulanse, politi og forsvar med mere.

Trist fremtidsvisjon det der. Høres ut som et diktatur. Nei,håper våre barnebarn får oppleve selvvalgt frihet.

Er det diktatur til at det er spesielle krav for å kjøre bil generelt? For å kunne kjøre taxi? For å kunne fly et passasjerfly? For å kunne være lege?

emurof

Sitat fra: MaxQ på søndag 03. januar 2021, klokken 23:12Dersom ikke "normale" folk (i din fremtidsvisjon) får anledning til å ta lappen og føre ulike kjøretøy manuelt så vil Norge avfolkes raskt og vi går mot hungersnød. Det er bare så vidt at infrastrukturen i dag holdes sammen som et lappeteppe og selvkjørende biler (semitrailere) på dette vil rett og slett være et under.

Vi snakker her om veier som transporterer fiskeri/landbruksprodukter og andre råvarer på veier hvor sjåfører daglig må rygge når de møtes på visse punkter eller slå inn speilene for å passere hverandre og som fører til at veiskuldrene gir etter og biler havner i grøfta. Dette er veiene dere i byene er avhengige av at vi som bor langs de og bruker de fortsatt kan bruke (manuelt) tross selvkjørende biler i byene. Om ikke går dere tom for mat og landet går en dyster fremtid i møte på handelsbalansen.

Hvis det er så ille med veiene så kommer det garantert også autonome droner og fly (VTOL) som kan frakte slikt.

SitatEn liten brannfakkel i så måte fra min side, kursen kan til og med synke i 2021 om de ikke snart begynner å fokusere på kvalitet. For folk flest bryr seg ikke om hvor god batteriteknologien er eller hvor effektive motorene er eller hvor gøy det måtte være å spille spill i bilen. Når bilen ellers har så mye feil den har og andre merker kommer med yttre og indre design og kvalitet som folk foretrekker.

Kvaliteten er da helt fin. Ikke overdriv nå.

emurof

#133
Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 11:28Jeg valgte faktisk ordet diktatur med omhu - altså det var et veloverveid ord i denne sammenhengen.
At en aktør - la oss si Tesla, lager gode selvkjørende biler - betyr ikke at det vil stoppe ulykker.  Bare se på denne saken :

https://motor.no/autopilot-nyheter-tesla/tesla-pa-auto-styring-da-mann-ble-meid-ned/188623

Hva i all verden har denne saken med autonome biler å gjøre?

SitatMen å gå til det skritt å ta fra menneskene retten til å føre et kjøretøy mener jeg har så sterke trekk av overformynderi at man like gjerne kan begynne å snakke om diktatur.

"Diktatur er en styremåte der makten ligger hos én enkelt person eller hos en liten gruppe personer"

Her skal altså makten ligge hos en liten gruppe personer med en drøm om nullvisjon - et slags MDG overformynderi. Og det sier jeg uten at jeg føler jeg har noe til felles med FRP sitt partiprogram eller FNB (bompengepartiet). En viss grad av frihet må mennesker bare ha - vi kan ikke la oss styre som maur i en maurtue.

Makten ligger hos en gruppe folkevalgte. Dette er ikke et diktatur. Din egen kilde er uenig med deg:

https://jusleksikon.no/wiki/Diktatur#Presisering

Er det diktatur at du ikke får lov til å kjøre rundt med din egen stridsvogn på Karl Johan og bruke Slottet som blink?

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:59
Tenker det kan kan være på tide med en liten avstemning på hvor folk tror aksjen går.
Nå er det kanskje på tide å stenge tråden?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA