Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilbrann: Utgjør ikke noen større umiddelbar fare

Startet av Amatøren, mandag 31. august 2020, klokken 20:52

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: TU.no
ELBILBRANN I TUNNELER

Ny forskning: Dette skjer når en elbil begynner å brenne i en tunnel


Sveitsiske forskere satte fyr på elbilbatterier i en tunnel for å sjekke om det er større grunn til uro for bilbranner i elbiler. (Foto: Amstein+ Walthert Progress AG / Empa)

Utgjør ikke noen større umiddelbar fare, men etterarbeidet er mer krevende.

MARIUS VALLE 31. AUG. 2020 - 19:00


En brann i en elbil er en annen utfordring enn en brann i en konvensjonell fossilbil. Det tar lang tid å slukke brannen, og den beste metoden er antakeligvis å pøse på med vann over lang tid.

...

Men så snart brannen først er i gang, er det ingen vesentlig forskjell i den termiske karakteristikken til en elbilbrann kontra en fossilbilbrann, heter det i rapporten. I sammenlignbare biler avgis det omtrent samme effekt fra brannen, rundt 5 megawatt.

...


Selv om elbilbrann er mer intens i startfasen hvis elbilbatteriet tar fyr (litt uheldig med tanke på evakuering), så er ikke den totale faren noe særlig større (med tanke på avgitt energi).

Med tanke på brannen på Sola, så ser det ut til at ingen elbilbatterier antente til tross for den intense varmen fra fossilbilene som brant.

Problemet, eller mer arbeidet ligger i saneringsarbeidet i etterkant.

Så totalt sett med tanke på at det skal mye til at elbilbatterier antenner ved brann så har jeg tro på at elbiler er sikrere enn fossilbiler.

Altså fordel også der, ikke bare på miljøfaktoren.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Electric cars in Norway

#1
Sola rapporten sier det er mye likt ift brann på både fossil- og elbiler. Problemene er mer avhengig av hvor i terrenget det begynner å brenne i en bil. En tunnel bilbrann eller bilbrann på ferga er vel det verste jeg kan tenke meg.

https://brannvernforeningen.no/brann-og-sikkerhet/2020/04/sola-brannen-avdekket-mangler-ved-regelverket/

Her er evalueringsrapporten og bilde er fra side 15. 
https://www.rogbr.no/Rapporter%20og%20utredninger/Evaluering%20av%20brann%20i%20parkeringshus%20Stavanger%20lufthavn%20Sola%207_1_20.pdf

Sulle

Isolert sett er det kanskje ikke så stor forskjell, men med tanke på spredning er vel «running fuelfire», som det nevnes i utklippet ditt, en vesentlig forskjell, der elbilen kommer klart bedre ut?
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Orbit

Fra rapporten:
SitatFra stål og aluminium til karbon og plast
Bilprodusentene er på evig jakt etter materialer som kan bidra til lavere vekt og således lavere drifts-utgifter. Karosserideler består i dag av en rekke nyutviklede materialer. Biler er satt sammen av støpte elementer i termoplast, sandwich komposittelementer og plastmateriale som er forsterket med karbon-fiber (CRP).Ved å benytte CRP kan det oppnås en vektreduksjon på oppimot 70 prosent av vekten i forhold til stål.

Dette resulterer i en økning i varmeavgivelse (HRR) fra 4 MW (gamle kjøretøy) til 8 MW (nye kjøretøy).
Når jeg leser kilden til denne påstanden, så er bruk av karbonfiber (som uansett er minimalt utbredt i biler) ikke nevnt i det hele tatt. Bilkarosseri er fremdeles nesten utelukkende utført i metall, selv på nye biler. Nyere biler har mer brennbart materiale, men da hovedsaklig fra interiør. Kilderapporten angir at brennbart materiale har økt fra 9 kg per bil, til 90 kg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Sitat fra: Sulle på tirsdag 01. september 2020, klokken 07:22
Isolert sett er det kanskje ikke så stor forskjell, men med tanke på spredning er vel «running fuelfire»

👍

Ja, der er nok elbiler mye bedre. Det tenkte ikke jeg på. Det er et stort potensiale for stor spredning.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Orbit på tirsdag 01. september 2020, klokken 08:21
Fra rapporten:
SitatFra stål og aluminium til karbon og plast
Bilprodusentene er på evig jakt etter materialer som kan bidra til lavere vekt og således lavere drifts-utgifter. Karosserideler består i dag av en rekke nyutviklede materialer. Biler er satt sammen av støpte elementer i termoplast, sandwich komposittelementer og plastmateriale som er forsterket med karbon-fiber (CRP).Ved å benytte CRP kan det oppnås en vektreduksjon på oppimot 70 prosent av vekten i forhold til stål.

Dette resulterer i en økning i varmeavgivelse (HRR) fra 4 MW (gamle kjøretøy) til 8 MW (nye kjøretøy).
Når jeg leser kilden til denne påstanden, så er bruk av karbonfiber (som uansett er minimalt utbredt i biler) ikke nevnt i det hele tatt. Bilkarosseri er fremdeles nesten utelukkende utført i metall, selv på nye biler. Nyere biler har mer brennbart materiale, men da hovedsaklig fra interiør. Kilderapporten angir at brennbart materiale har økt fra 9 kg per bil, til 90 kg.

Karbonfiber er vel i realiteten "plastmateriale som er forsterket med karbon-fiber", som er nevnt i utklippet ditt. Forskjellen ligger i at de beskriver det mer vidtgripende termer, mens karbonfiber er en mer spesifikk versjon av dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vichingo


Stikkkontakt


mroek

Her er også en elbilbrann hvor elbil ikke er nevnt:

https://www.h-avis.no/beboere-matte-evakuere-etter-brann-pa-karmoy/s/5-62-1059274

Artikkelen er bak betalingsmur, og ingen bilmerker er nevnt, men det står at en bil begynte å brenne, og at brannen spredte seg til nabobilen og huset. Bilen lengst borte ser for meg ut til å være en Renault Zoe, den andre er jeg usikker på, men kanskje ikke en elbil? Hvilken bil det brant i først er heller ikke nevnt, så det trenger ikke å være at brannen startet i en elbil. Det kan heller ikke utelukkes. Her er bildet, for de som ikke kan se artikkelen:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Rosstopher

Ser ut som Zoe ja. Den til høyre er en Suzuki Liana, altså ikke elbil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

emagic

Etter den store brannen i P-huset på Sola så kom det jo en rapport som beskrev at ikke EN elbil fikk "thermal runaway" som følge av brannen.  Således bør elbiler være blant det tryggeste som finnes mtp brann...

emagic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA