Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det noen som kjører Drammen-Oslo med trillingene?

Startet av Flyentor, torsdag 31. mai 2012, klokken 09:31

« forrige - neste »

Flyentor

Jeg vurderer å kjøpe en Peugeot iOn. Jeg bor i Drammen, jobber i Lørenskog og reiser 56 km èn vei. I kjøpsveiledingen på forumet står det at det ikke lønner seg å kjøpe elbil for å reise lange strekninger på motorvei. Er det noen som reiser denne eller liknende strekninger på motorvei og har erfaringer å dele? For eksempel: Hvordan ter bilen seg i sprengkulde, hva er batteriforbruket, eller andre ting som er verdt å vite?

Rasmus.B

Hei.
Vi bor på Lørenskog, og kona jobber for ett Drammensfirma som gjør at hun kjører den sterkningen noen ganger i uken. Hun bruker Leafen vår til det. Fungerer helt fortreffelig. Hun kan kjøre t/r uten lading, men foretrekker å lade i Drammen.
Der er det bra med lademuligheter der. Det burde nok gå med en trilling også, men da burde du få lade på Lørenskog.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

RunarBT

Hei

Me bur på Konnerud, og har ein I-Miev. Kjører litt inn til Stovner på familiebesøk. Sommerstid no så går da halve batteriet, så me lader 1-2 timer for å ha litt å gå på. Med litt forsiktig kjøring, hadde me nok klart Konnerud-stovner tur-retur uten lading.

Det viktige her er å ta det rolig i dei lange oppoverbakkene innover Lier og mot Asker. Disse suger strøm om ein prøver å følge trafikken. Heldigvis er det krabbefelt på deler av strekningen slik at ein kan sige oppover i 50km/t uten å være til bry for andre. ;-)


Stian Raknes

Hei, jeg kjører nå i-Miev fra Skien til Skolmar utenfor Sandefjord daglig, 5 mil en vei, men ikke ren motorvei hele veien. Jeg kommer hjem uten lading på jobb med 3 streker/2 mil igjen nå, men må få på plass jobblading til vinteren.
Mitsubishi iMieV 2012 - 76000+km

elcat

#4
Sitat fra: Crusade på torsdag 31. mai 2012, klokken 12:22
Det viktige her er å ta det rolig i dei lange oppoverbakkene innover Lier og mot Asker. Disse suger strøm om ein prøver å følge trafikken. Heldigvis er det krabbefelt på deler av strekningen slik at ein kan sige oppover i 50km/t uten å være til bry for andre.

Hei, vurderer sterkt en trilling, men ble bekymret pga sitatet over. Dette var tilfelle med gamle bly-syre-elbiler og andre eldre løsninger. Jeg er klar over at det er noe som heter indre motstand i batterier og at det ikke er lurt å prøve å holde max-fart i lange motbakker, men 50km/t????!!!!! Er dette nødvendig med moderne LiPO4 batterier? Jeg har lang fartstid med en gammel el-cat fra Finland, men er det noe jeg ikke er interessert i så er det 50km/t i oppoverbakker, har gjort nok av det. El-cat til salgs for en slikk og ingenting forresten, smart vinterløsning med klimastyrt kasse til batteriene, bensin kupevarmer, mm, men det ER bly-syre.

Innspill mottas med takk :)

Yeyeye

Nå er det ikke indre motstand og den effekten som tilsier at en bør ta det med ro opp de lange bakkene med LiPO batteriene, her er det kun snakk om for å øke rekkevidden ytterligere, batteriene tåler det som bare det, men høy fart og oppoverbakke suger masse energi uansett batteritype.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elcat

Takk for svar, jeg tror jeg vil avspore denne tråden hvis jeg fortsetter. Bedre å starte en ny en. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA