Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solcelleanlegg med en think modul som batteri

Startet av runeno, mandag 31. august 2020, klokken 00:36

« forrige - neste »

runeno

Jeg har en Lithium batterimodul fra en Think 2010 (en av de modulene som ligger inne i en stålkasse) liggende. Jeg tenkte å bruke den  sammen med et solcelleanlegg.

Noen som har en god beskrivelse på hvordan en kan sette opp dette, og hvilke komponenter som trengs?

worry

#1
Jeg tipper det finns mest utstyr å få kjøpt til 12V-system. Derfor ville jeg koblet modulen om til 4S, i stedet for 12S. BMS er også billigere for 4S. Think-cellene lades normalt til 4,1 volt. Dersom du velger laderegulator som stopper på 14,5 V, så får du nok ikke utnyttet cellene fullt ut. Men kanskje den kan justeres til over 16V? 16,4 ville vært optimalt.
Modulen har to og to celler koblet parallelt i en plastholder, så disse 12 i serie. Det er litt skruing, men forholdsvis enkelt å snu de 12 slik at du ender på den spenningen som er optimal.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

runeno

Da er endringene utført. 3 og 3 cellepakker i parallell, og deretter seriekoblet alle disse 4. Da skal det være et 12V system.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Så nå er det bare å vente til BMS og tempsensor kommer, slik at solcellepanel og MPPT regulator kan settes opp.

worry

Think lithium

runeno

Da er BMS montert og solcellegenerator kan lade det.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

worry

Gode greier!  :)
Optimalt skulle du vel nå ha 1,4 kWh lagring der nå. Avhengig av hvordan du regulerer.

Går strømmen gjennom BMS'en? Er det den, eller solcelleregulatoren som begrenser maks spenning?
Think lithium

runeno

Det er BMS en som regulerer spenningen til de cellene som er parallell koblet. Regulatoren forsøker vel også, men den må gå via BMS. Akkurat nå stopper regulatoren når batteriet når litt over 15V, men jeg skal regulere den til ca 16 tenker jeg.

worry

Bra.
Jeg har kjøpt en brukt 48V lader, med BMS for 12S. Dette for å holde liv i 4 blokker jeg har stående fra det havarerte batteriet. Laderen er på hele 15A, og kan ikke reguleres. Det tenkte jeg ikke på da jeg føyk avgårde og kjøpte denne.
Med så høy strøm (7,5A pr celle) får jeg virkelig sett strikkeffekten. Jeg har ikke turt å la BMS'en styre ladestopp, så jeg dro ut kontakten når høyeste celle var 4,1V. Da datt de fleste cellene til 4,0V eller under. På slutten må altså ladestrømmen mye ned.
I tillegg viser det seg at denne BMS'en ikke har sjans til å balansere Think-cellene. Enten er flere av cellene dårlige og altfor forskjellige, eller så er balanserings-strømmen for liten.
Think lithium

runeno

Jeg tror du må bruke av batteriet til laveste celle er på 2,6V. Så lader du opp denne cellen slik at den er lik den høyeste. Så fortsetter du med den som nå er lavest og lader opp til tilsvarende høyeste celle. Slik fortsetter du til alle er like. Nå kan du prøve å lade via BMS, det bør funke da😊

worry

Jeg skjønner hva du foreslår. Men saken er at samme cellepar er høyest ved lading og lavest ved utlading.
Det er ikke overraskende om noen celler her er dårlige. Flere av cellene er fra et batteri som var 70-80% ødelagt etter lagring siden 2014 eller deromkring. Og det var fortsatt vann inni kassa selv om bilen stod i en brukbar garasje.
Jeg skal lade ut og opp noen flere ganger, så får vi se om det kan hjelpe. Jeg var redd for at noen celler gikk varm ved såpass høy strøm, men jeg kjente ingen økning.  :)
Think lithium

runeno

Hvis du skal lade enkeltceller, så må du være påpasselig med å ikke ha for høy volt i forhold til cellen, samt lite amper. Prøv med 3,7V og 1,5 amp hvis cellen er 3,5V. BMS systemet vil nok klare å regulere dette uten at du behøver å lade individuelle celler, men det vil ta tid å få balansert dem.

Hvis samme cellepar er høyest og lavest, da er det nok en ide og bytte dette paret ut tror jeg.

Jeg husker selv når jeg reparerte min forrige Think, så måtte jeg lade til høyeste celle var 4.1. Deretter måtte jeg forbruke ned igjen. Slik holdt jeg på i 3 uker før cellene var balansert. Brukte laderen og bilen til å lade, samt startet den og lot den gå for å forbruke. Var mer effektivt for balanseringen at den forbrukte sakte.

Da har jeg montert en inverter til batteriet, funker som bare det 😊
Du kan ikke vise dette vedlegget.

worry

Hei igjen,
Jeg har gjort samme prosjekt nå. Tenkte å bruke en Think-blokk i "brødbilen" i sommer, for å ha til campingtur. Solcelle på taket. Skal stort sett drive en enkel kjøleboks, som drar 40W omtrent.
Er spent på hvor mye jeg får ut av det. Tør ikke å lade til mer enn 15V, så da får jeg ikke utnyttet hele kapasiteten til Li-cellene.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA