Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Tror du Sanner vil få til et momsfritak for elbiler etter 2021?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 30. august 2020, klokken 10:26

« forrige - neste »

Roy Aasen


stefse

Alle disse hobbyturene over grensa for å handle billig er vel strengt tatt totalt unødvendig. Har mer tro på å endre politikken slik at dette ikke oppfattes som noe det er verdt å bruke tid på. Hvordan vet jeg ikke helt, men å innføre en slags EU-kvote hvor varer leveres på døra eller lokalt hentepunkt istedetfor at det skal kjøres millioner av personbilkilometer, er nå ihvertfall en kraftig effektivisering av dette opplegget, som uansett alle omgår. (24 timers regelen) Det samme gjelder endel forurensende fergetrafikk som har som primæroppgave å fungere som flytende tax-free butikk.
De som fremdeles velger å krysse grensa er det da større grunn til å kontrollere.

Andre alternativer er å jobbe for utligning av avgifter, eller å gå i motsatt retning, stenge grensa.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

cra

Vet ikke om "taxfree-kvote pr postordre" er vegen å gå, i alle fall ikke for småbutikkene ute i distriktene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Casualkuffar

SitatOg da må man i utgangspunktet kunne dokumentere hva man har tatt med ut av landet, for å ta det med inn igjen avgiftsfritt. Eller vise faktura på det man har kjøpt i utlandet, slik at avgifter kan beregnes.

Dette gjelder vel i hovedsak bare "kapitalvarer" som dyre klokker o.l.
Det er ingen som krever kvittering for at klærne i kofferten din var kjøpt i Norge når du kommer tilbake fra langhelg i London.

Det kreves heller ikke kvittering for restaurantbesøk i utlandet bare fordi du oppgir å være mett ved landing på Gardermoen eller Flesland, som er omtrent synonymt med det du ville ha for drivstofftankinger i utlandet.

Jeg tror det hele koker ned til at når elbiler (eller hydrogenbiler hvis man heter Toyota og er optimist) blir like relevante for "folk flest" - altså de som i dag kjøper brukte biler til en gjennomsnittlig pris av ca. 80k som er 12 år gammel og har gått 150.000 km https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2019/05/del-1-bil.pdf - som fossilbiler så går skiftet av seg selv. Strøm er allerede billigere enn fossilt drivstoff og sistnevnte vil bli dyrere pga det koster stadig mer å utvinne.

Uansett om det er mva eller ikke på bilene, altså. Så blir spørsmålet om de bilene som lages i dag holder like lenge som biler har gjort før, eller om den riktig billige delen av bruktmarkedet forsvinner etterhvert og folk med inntekt under et visst nivå effektivt stenges ute fra markedet for privat persontransport.


SitatDe som fremdeles velger å krysse grensa er det da større grunn til å kontrollere.
...Edit... Ser vi er på god vei mot 1984, det går bare litt treigere enn Orwell så for seg. Folk ass.

Amoss

Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:21
... som uansett alle omgår. (24 timers regelen) ...

Nå er 24 timers reglen kun for å ta inn "tax free" varer. Altså varer som ikke er blitt avgiftsbelagt i noe land. Varer kjøpt i f.eks. Sverige eller Danmark, der man har betalt gjeldende avgifter til det landet, har ikke noen 24 timers regel.
Model S 85D

cra

Sitat fra: Casualkuffar på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:31
...Edit... Ser vi er på god vei mot 1984, det går bare litt treigere enn Orwell så for seg. Folk ass.

Det Orwell ikke forutså var at folk sjøl kjøper kameraene, og det eneste vi er redde for er at ingen ser på.  :laugh:

Sitat fra: Amoss på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:38
Nå er 24 timers reglen kun for å ta inn "tax free" varer.

Nei det påvirker den såkalte "Verdigrensa" - hvor mye du kan handle for i utlandet og ta med hjem uten å betale toll og avgift. 3000kr hvis under 24 timer, 6000kr hvis mer enn 24 timer.

https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:51
Nei det påvirker den såkalte "Verdigrensa" - hvor mye du kan handle for i utlandet og ta med hjem uten å betale toll og avgift. 3000kr hvis under 24 timer, 6000kr hvis mer enn 24 timer.

Ok, hadde ikke fått med meg at grensen økte ved lengre opphold, trodde 3000 kr. grensa gjaldt uansett. Men da lærte jeg noe nytt i dag også :)
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:21
Alle disse hobbyturene over grensa for å handle billig er vel strengt tatt totalt unødvendig.
Unødvendig er ett vanskelig ord å bruke når det gjeder handel. Da snakker vi om veldig mange ting, både innenfor og utenfor grensene. Kommer langt med å gå til jobben og tusle innom lokalhandelen på vei tilbake for å handle brød og vann...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. september 2020, klokken 13:04
Unødvendig er ett vanskelig ord å bruke når det gjeder handel.

Så lenge det er mye penger å spare er det enkelt å rettferdiggjøre turen som nødvendig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RJK

Sitat fra: jlan på tirsdag 01. september 2020, klokken 11:48
Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:59
Tenker vi skal være glad vi bor i et fritt land, der vi ennå har mulighet til å bevege oss rundt, uten at myndighetene skal snuse på absolutt alt vi gjør.

Dessverre er slike tanker som du lefler med her, med på å gjøre at vi blir mindre og mindre fri. Ikke bare godtar du tydeligvis dette, men mener at det faktisk er en god plan, bare pga noen små avgiftskroner.

Må si jeg blir skremt. Veldig skremt.
Vel, nå har vi valgt å ha grensekontroll for varer i Norge, det oppfattes som noe man trenger for å ha et fritt land . Og da må man i utgangspunktet kunne dokumentere hva man har tatt med ut av landet, for å ta det med inn igjen avgiftsfritt. Eller vise faktura på det man har kjøpt i utlandet, slik at avgifter kan beregnes.

Vi har og verdigrenser som gjør at man kan handle en viss del, uten slik navlebeskueri.

Og har du handlet for over grensa, kan man selv velge å stoppe innom tollen og betale avgifter for det overskytende, som igjen kan brukes til å vise at varen er tatt ut av landet og beskattet, slik at man kan kreve refusjon for avgifter betal i landet man har vært i.

Stopper man ikke og fortoller dette, og eller bryter visse regler om mengder, så risikerer man selvsagt å bli anholdt og anmeldt for smuglingsforsøk.

Vi har ikke lov å føre ut av landet for store mengder kontanter uten å oppgi dette (deklarere), eller andre veien, føre inn store mengder kontanter uten å deklarere disse. Men vi står fritt til å bruke av de kontantene man tar med seg, eller det man kan ta ut eller betale med kredittkort/visakort.

Vi har dessuten handelsavtaler som skal tillate handel på tvers av grensene, også for oss private.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

stefse

Spørsmålet er hvordan vi unngår at folk setter seg i privatbiler for å hamstre fra en lokasjon langt unna. Dette er egentlig MDG-mat, men jeg tviler litt på at de evner å komme med innovative løsninger.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RJK

Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 16:45
Spørsmålet er hvordan vi unngår at folk setter seg i privatbiler for å hamstre fra en lokasjon langt unna. Dette er egentlig MDG-mat, men jeg tviler litt på at de evner å komme med innovative løsninger.

Hvorfor er det et spørsmål? Skal man ikke få lov til å dra til Sverige og handle om man bor på vestlandet? Er det så mye værre at en fra Bergen finner det lønnsomt nok til å ta turen, enn en fra Halden? Det må jo være fullstendig opp til den enkelte om man synes det er verdt det.

Forøvrig, at vi, meg inkludert, finner det mer lønnsomt å kjøre mange mil for å handle over grensen, er jo en fallitt-erklæring for norske myndigheter. Når vi setter så høye avgifter for å bremse forbruket av en vare eller gruppe av varer, at de potensielle kjøperne velger å dra over grensa for å handle dette billig og tjener på det, så kan vi konkludere med at avgiftene er for høye. Og blir de enda høyere, vil det jo bare lønne seg mere, og flere finner at de kan forsvare turen.

Resultatet er altså at vi kjøper masse varer i Sverige og Danmark for den del, og vi går går glipp av handel som norske forhandlere hadde ønsket å få. Da kunne de kanskje holdt lavere priser til alle slik at enda flere får myte godt av det, og samtidig tjener minst like mye. Og flere ville fått jobber i Norge pga mere inntekter til å bruke på å lønne ansatte.

Dette har politikerne blitt fortalt over lang tid, men de har sett seg blind på noen få plansjer og grafer fra noen svært aktive lobbyister, fremfor å samtidig tenke selv og etterspørre info som har et annet forventet resultat å vise til. Nå har man fått en vekker, og det burde påvirke til at avgiftskåtheten får et rimelig kraftig kutt for baugen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

I min by, som normalt har 6 fergeavganger til Sverige med kapasitet til å frakte titusenvis av passasjerer pr. dag, har lokale kjøpmenn hatt en omsetningsøkning på 30-40%, og ansatt hundrevis på hel- og deltid under pandemien. En skikkelig tankevekker.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

stefse

Sitat fra: RJK på tirsdag 01. september 2020, klokken 17:14
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 16:45
Spørsmålet er hvordan vi unngår at folk setter seg i privatbiler for å hamstre fra en lokasjon langt unna. Dette er egentlig MDG-mat, men jeg tviler litt på at de evner å komme med innovative løsninger.

Hvorfor er det et spørsmål? Skal man ikke få lov til å dra til Sverige og handle om man bor på vestlandet? Er det så mye værre at en fra Bergen finner det lønnsomt nok til å ta turen, enn en fra Halden? Det må jo være fullstendig opp til den enkelte om man synes det er verdt det.

Det må gjerne være lov til det, men når dette nærmest blir normalen så tyder det på at noe er galt. I et større perspektiv medfører dette masse unødig forflytning av mennesker, i ditto privatbiler.
Ellers er jeg enig nok i poenget med at prisene som lokker folk til dette er årsaken, men mitt poeng er: Gitt at vi fremdeles skal opprettholde avgifts og prisregimet, hvordan kan vi gjøre denne handelslekkasjen så effektiv og rettferdig som mulig?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RJK

Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 18:06
Sitat fra: RJK på tirsdag 01. september 2020, klokken 17:14
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 16:45
Spørsmålet er hvordan vi unngår at folk setter seg i privatbiler for å hamstre fra en lokasjon langt unna. Dette er egentlig MDG-mat, men jeg tviler litt på at de evner å komme med innovative løsninger.

Hvorfor er det et spørsmål? Skal man ikke få lov til å dra til Sverige og handle om man bor på vestlandet? Er det så mye værre at en fra Bergen finner det lønnsomt nok til å ta turen, enn en fra Halden? Det må jo være fullstendig opp til den enkelte om man synes det er verdt det.

Det må gjerne være lov til det, men når dette nærmest blir normalen så tyder det på at noe er galt. I et større perspektiv medfører dette masse unødig forflytning av mennesker, i ditto privatbiler.
Ellers er jeg enig nok i poenget med at prisene som lokker folk til dette er årsaken, men mitt poeng er: Gitt at vi fremdeles skal opprettholde avgifts og prisregimet, hvordan kan vi gjøre denne handelslekkasjen så effektiv og rettferdig som mulig?

Det prinsippet er for fall, og det er jeg glad for. Skal derfor ikke komme med forslag på hvordan man skal klare å opprettholde det. Det overlater jeg til dere som mener det er et prinsipp å holde fast på.

Selv mener jeg vi må innse at skatte og avgiftsskruen bare kan virke opp til et visst nivå før det fører med seg mer problemer enn vi løser, noe Korona-nedstengningen viser.

Det gjelder boligbeskatning, det gjelder skattepolitikken og det gjelder avgiftspolitikken. Og ja, det inkluderer bompengene også. La menigmann (som meg...) få beholde mere av pengene selv, og gjør det slik at vi heller ønsker å bruke pengene i eget land.

Inspirér og stimuler heller til at det er ønskelig å kjøpe tjenester og opplevelser i Norge, fremfor å dra langveis for å oppleve. Vi stopper ikke alle, vi er et reisende folkeslag, men har vi råd til å feriere i eget land uten å føle oss flådd, så vil nok flere bli igjen i Norge selv når reiserestriksjonene faller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA