Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Tror du Sanner vil få til et momsfritak for elbiler etter 2021?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 30. august 2020, klokken 10:26

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: elektrolux på søndag 30. august 2020, klokken 23:10
Kan det hende at vi i stedet for mva fritak får en støtteordning som subsidier kjøp av batteribiler?

Flere og flere land har subsidier på kjøp av ny elbil, og det hadde ikke vært feil å gjøre det også i Norge.

Tror likevel at det mest effektive og rimelige tiltaket hadde vært å frita batteribilene for bompenger.

Ved første øyekast er ikke dette noe godt forslag.

For det første - elbilandelen er allerede høyest der det er bompenger. Vi trenger å øke andelen utenfor disse områdene, og da treffer tiltaket dårlig. Og tross alt - sammenlignet med momsfritaket er bompenger per i dag peanøtter for de fleste. Selv om jeg vet du har en religiøs holdning til fenomenet.

For det andre - bompenger har flere hensikter. En av dem er å finansiering (og ja, at så å si alle pengene noen steder går til noe annet enn veier er ikke akkurat en spesielt god eller rettferdig finansieringsmetode), en annen av dem er å begrense trafikk. I tillegg har man funnet ut at man kan hjelpe til med å vri bilmiksen i miljøvennlig retning. Å fjerne bompengene hindrer de første to, og hjelper bare til med vridning der bilmiksen allerede er god.

xyzzy

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 30. august 2020, klokken 10:26
Hva tror du? Avstemning. Tror du Sanner vil få til et momsfritak for elbiler etter 2021? Legg inn ditt svar og du kan endre svar og/eller legge til flere svaralternativer. Skriv en kommentar hvis du ønsker at jeg skal legge inn ditt nye svaralternativ som du mener mangler.

Ja da - dette er ikke veldig profesjonelt lagt opp som en avstemning, men det kan jo være artig å se hva vi mener om dette.

Les saken som står på forsiden av VG nett nå her:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dOoQvB/sanner-vil-ikke-love-momsfritak-for-elbiler-etter-2021

Kopi:
Overskrift:
Sanner vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021

Både Norsk elbilforening og Bilimportørenes landsforening krever at finansminister Jan Tore Sanner søker ESA om tre nye år med momsfritak på elbiler. Finansministeren ønsker ikke å love noe lenger enn 2021.

Regjeringen og finansminister Jan Tore Sanner (H) skal nå søke om forlengning av momsfritaket for elbiler. Både Elbilforeningen og Bilimportørenes landsforening krever at han søker om momsfritak i tre nye år.

Det kan imidlertid finansministeren ikke love at han gjør.

SINDRE CAMILO LODE
Oppdatert for mindre enn 1 time siden

Å få det til går nok greit. Europa ønsker en vridning mot elbiler og har mange tiltak for dette, og det er heller ikke konkurransevridende til fordel for norsk industri.

Men vil man det? Partiprogrammene for neste stortingsperiode er ikke klare, og å love fremtidig fritak er vel da litt tidlig?

I tillegg: På sikt skal jo dette bort. Det gir ikke mening at elbiler er nærmest det eneste som ikke har moms... Når skal det bort? Og hvordan?

Om man sier at man i 2025 ikke lenger skal selge fossilbiler løses dette ved å gjøre disse uattraktive sammenlignet med elbiler eller rett og slett utilgjengelige. Å bare holde på momsfritaket vil ikke være nok.

Electric cars in Norway

#17
JorgenM :+1: :+1: takk for tipset. Ja det var interessant å lese hva Gunnar Stavrum i Nettavisen mente om dette.

He he og han skriver artig om problemstillingen :+1: :+1:

Kopi:

For å ta det med teskje: Tross lavere moms, billigere parkering, billig strøm, så velger et klart flertall fortsatt å kjøpe ny bil som går på fossilt drivstoff. Og så snakker noen om å avvikle elbilfordeler?


stefse

Utfra de siste salgstallene ser ut til at en del folk kan ha fått inntrykk av at statens elbilmoro snart er på overtid, så det er like greit å kjøpe en "vanlig" bil og glemme det hele et tiår eller to fremover.

Hvis det skulle vært realisme i satsingen må det ikke bare slenges ut i lufta at det kommer et nokså urealistisk forbud, men at fossile biler vil måtte betale betydelig mer fremover, og begynne å trappe opp dette allerede nå. Det er stadig færre som "må" kjøpe seg en diesel SUV nå, fordi de trenger det. Disse bilene kunne fint ha kostet mer, så kunne nullutslippsbiler fremdeles kostet litt mindre, hvilket samlet sett gir de samme inntektene til staten.

Med bare å innføre momsen pga. den populistiske Tesla-misunnelsen, oppnår man bare at disse kjøperne velger en eller annen avgiftsoptimert hybrid, som de kanskje gidder å lade.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rollep

Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27
En annen ting er at fra 2025 får man ikke lengre kjøpe noe annet enn elbiler, så da forsvinner vel alle fordeler uansett.
Det er vel ingen unntatt noen få virkelighetsfjerne politikere som fremdeles tror at det vil bli forbudt å kjøpe noe annet enn elbiler fra 2025 ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

1000kwh

Sitat fra: Rollep på mandag 31. august 2020, klokken 18:10
Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27
En annen ting er at fra 2025 får man ikke lengre kjøpe noe annet enn elbiler, så da forsvinner vel alle fordeler uansett.
Det er vel ingen unntatt noen få virkelighetsfjerne politikere som fremdeles tror at det vil forbudt å kjøpe noe annet enn elbiler fra 2025 ;D
Ren diesel og bensin bør være faset ut innen da, og det er høyst realistisk.

Rollep

Sitat fra: 1000kwh på mandag 31. august 2020, klokken 18:41
Sitat fra: Rollep på mandag 31. august 2020, klokken 18:10
Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27
En annen ting er at fra 2025 får man ikke lengre kjøpe noe annet enn elbiler, så da forsvinner vel alle fordeler uansett.
Det er vel ingen unntatt noen få virkelighetsfjerne politikere som fremdeles tror at det vil forbudt å kjøpe noe annet enn elbiler fra 2025 ;D
Ren diesel og bensin bør være faset ut innen da, og det er høyst realistisk.
Nei det er overhode ikke realistisk. Virker som en og annen har glemt at det finnes noe som heter EØS pluss andre handelsavtaler med resten av verden.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

jlan

Sitat fra: stefse på mandag 31. august 2020, klokken 10:22
Hvordan skal du få sjekket at det ikke smugles drivstoff i tanken da?
Jeg tenker at man kan erklære det selv i en app hvor man tar posisjonstagget bilde av tankmåler ved grensepassering ut og inn. Og at man ved kontroll må fremlegge kvitteringer på hvor man har fyllt drivstoff, og kilometerstand ved hver fylling.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Orbit

Selv dagens regjering sier at de ikke skal forby nybilsalg av bensin/diesel i 2025, men at (nær) null-salg skal oppnås via avgiftssystemet. I så fall holder det ikke å bare beholde (mye av) elbilfordelene, men CO2/NOX-avgifter må kraftig opp, i kombinasjon med økte drivstoffavgifter. Det meste må tas på selve bilen, nettopp for at fossilimportbiler også skal bremses.

Tilsvarende som en bølge av spekulative kjøp av elbiler for MVA innføres, kommer det en bølge med fossilkjøp før avgiftene mangedobles?  :-\
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: jlan på mandag 31. august 2020, klokken 23:25
Sitat fra: stefse på mandag 31. august 2020, klokken 10:22
Hvordan skal du få sjekket at det ikke smugles drivstoff i tanken da?
Jeg tenker at man kan erklære det selv i en app hvor man tar posisjonstagget bilde av tankmåler ved grensepassering ut og inn. Og at man ved kontroll må fremlegge kvitteringer på hvor man har fyllt drivstoff, og kilometerstand ved hver fylling.

Tenker vi skal være glad vi bor i et fritt land, der vi ennå har mulighet til å bevege oss rundt, uten at myndighetene skal snuse på absolutt alt vi gjør.

Dessverre er slike tanker som du lefler med her, med på å gjøre at vi blir mindre og mindre fri. Ikke bare godtar du tydeligvis dette, men mener at det faktisk er en god plan, bare pga noen små avgiftskroner.

Må si jeg blir skremt. Veldig skremt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:59Dessverre er slike tanker som du lefler med her, med på å gjøre at vi blir mindre og mindre fri. Ikke bare godtar du tydeligvis dette, men mener at det faktisk er en god plan, bare pga noen små avgiftskroner.

Må si jeg blir skremt. Veldig skremt.

👍

Bare tenk på hvilken kontroll myndighetene får ved en eventuell GPS tracker i hver bil for veiprising bare fordi noen vil ha bort veibommene.

Vil de slutte å logge km når man kjører ut av landet? 🤔

Selv om jeg helst ikke vil ha veibommer så vil jeg heller ha det enn GPS tracker i bilene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rollep

Sitat fra: jlan på mandag 31. august 2020, klokken 23:25
Sitat fra: stefse på mandag 31. august 2020, klokken 10:22
Hvordan skal du få sjekket at det ikke smugles drivstoff i tanken da?
Jeg tenker at man kan erklære det selv i en app hvor man tar posisjonstagget bilde av tankmåler ved grensepassering ut og inn. Og at man ved kontroll må fremlegge kvitteringer på hvor man har fyllt drivstoff, og kilometerstand ved hver fylling.
Give me strength, enda mer overvåking.

Men ingenting overrasker lengre, det finnes jo til og med folk som ivrer for GPS tracker i bilene.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 01. september 2020, klokken 06:40
Selv om jeg helst ikke vil ha veibommer så vil jeg heller ha det enn GPS tracker i bilene.
Kommer nok tilbake til den gode gamle km telleren som vi hadde i dieselbilene på 80 tallet. Bare å sette på størst mulig hjul  :D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 01. september 2020, klokken 06:40
Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:59Dessverre er slike tanker som du lefler med her, med på å gjøre at vi blir mindre og mindre fri. Ikke bare godtar du tydeligvis dette, men mener at det faktisk er en god plan, bare pga noen små avgiftskroner.

Må si jeg blir skremt. Veldig skremt.

👍

Bare tenk på hvilken kontroll myndighetene får ved en eventuell GPS tracker i hver bil for veiprising bare fordi noen vil ha bort veibommene.

Vil de slutte å logge km når man kjører ut av landet? 🤔

Selv om jeg helst ikke vil ha veibommer så vil jeg heller ha det enn GPS tracker i bilene.

Er minst like sterkt i mot det, men blir jo j'vlig mye mere intenst når man skal kontrolleres om man tilfeldigvis har brukt "for lite/mye" bensin, og man må begynne å forklare hvorfor man har en dl for mye/lite på tanken.

Og om man ivrer for en slik kontroll, så ivrer man vel enda sterkere for GPS-Tracker.

"Det er vel ikke farlig om du ikke har noe å skjule da. Er du forbryter liksom?".

Kommunistledere må jo bli rent ut rørt over at så mange finner slik overvåkning og kontroll å være et gode vi skal ivre for å få. At mer liberale partier har lite i mot slikt, er jo og skremmende. Men ser jo dessverre ikke ut som sentrum i det politiske landskapet eller de konservative har så mye fokus på hvor problematisk dette er.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:59
Tenker vi skal være glad vi bor i et fritt land, der vi ennå har mulighet til å bevege oss rundt, uten at myndighetene skal snuse på absolutt alt vi gjør.

Dessverre er slike tanker som du lefler med her, med på å gjøre at vi blir mindre og mindre fri. Ikke bare godtar du tydeligvis dette, men mener at det faktisk er en god plan, bare pga noen små avgiftskroner.

Må si jeg blir skremt. Veldig skremt.
Vel, nå har vi valgt å ha grensekontroll for varer i Norge, det oppfattes som noe man trenger for å ha et fritt land . Og da må man i utgangspunktet kunne dokumentere hva man har tatt med ut av landet, for å ta det med inn igjen avgiftsfritt. Eller vise faktura på det man har kjøpt i utlandet, slik at avgifter kan beregnes.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA