Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Tror du Sanner vil få til et momsfritak for elbiler etter 2021?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 30. august 2020, klokken 10:26

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

En god debatt og elbilforenings representant var en klar vinner :+1: :+1: FRP og KRF var representert med utvalgets leder men de var middels gode. Jeg antar dette ligger for nedlasting på nrk.no/tv

stefse

Skjønner ikke hvorfor det er så himla vanskelig for alle disse utrederne og politikerne å forstå konseptet med at JA elbiler skal betale, men utslippsbiler må da betale MER.
En skal IKKE likestille disse kjøretøygruppene. Det er totalt misforstått "rettferdighetspolitikk" at man skal ende opp på et slikt alternativ, nå, eller en eller annen gang i fremtiden.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Daniel_0007

Sitat fra: stefse på mandag 14. september 2020, klokken 22:18
Skjønner ikke hvorfor det er så himla vanskelig for alle disse utrederne og politikerne å forstå konseptet med at JA elbiler skal betale, men utslippsbiler må da betale MER.
En skal IKKE likestille disse kjøretøygruppene. Det er totalt misforstått "rettferdighetspolitikk" at man skal ende opp på et slikt alternativ, nå, eller en eller annen gang i fremtiden.


Blir jo ikke likt, utslippsbiler betaler mer, elbiler får bare moms, fosil biler har avgifter i tillegg og.
Model 3 2019 LR Rwd

jlan

Sitat fra: stefse på mandag 14. september 2020, klokken 22:18
Skjønner ikke hvorfor det er så himla vanskelig for alle disse utrederne og politikerne å forstå konseptet med at JA elbiler skal betale, men utslippsbiler må da betale MER.
En skal IKKE likestille disse kjøretøygruppene. Det er totalt misforstått "rettferdighetspolitikk" at man skal ende opp på et slikt alternativ, nå, eller en eller annen gang i fremtiden.
Jeg forsto det slik at "ekspert"utvalget bare har sett på hvordan man kan få inn mest mulig penger.  De har altså ikke vurdert hverken miljøkonsekvenser eller tapt arbeidstid/fritid. 

Når det gjelder rene bompengefinansierte prosjekter, for eksempel der ferger erstattes, så er det vel greit nok å bruke 50% pris for elbiler. Så får en bare sette grunnprisen opp til der den må være for å få anlegget nedbetalt.

Med bomringer rundt byer er det litt  mer komplisert, der er det først og fremt rushkjøring og lokal forurensing som skal begrenses. Da får en også det elementet at lokal forurensing er væravhengig for fossilbiler.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 15. september 2020, klokken 10:09
Blir jo ikke likt, utslippsbiler betaler mer, elbiler får bare moms, fosil biler har avgifter i tillegg og.
Avgifter og moms er totalt irrelevant. Poenget er jo hva forbruker betaler. Elbiler må være mere attratktive i innkjøp og bruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Slik jeg forstod det, skal det innføres bompenger ut fra et prinsipp om at de som bruker veien skal betale for den. Hvorvidt du har eksosrør på bilen, og forurenser med eksos og støy under bruken av veien, ser ikke ut til å være vektlagt i den sammenhengen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Problemet er jo at man kan ikke se på bompenger isolert. Man må se på bilbruk som en helhet. Der er politisk mål en del av bildet, på lik linje med kostnader direkte på vei og indirekte kostnader for samfunnet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jalla

Det er godt vi har mye penger her i landet fordi vi fant olje og gass utenfor kysten.

Elbileierne slipper unna merverdiavgift, engangsavgift, trafikkforsikringsavgift, omregistreringsavgift og veibruksavgift.

Den samlede skattefordelen for elbileierne er i 2020 på totalt 19,2 milliarder kroner, kommer det fram i statsbudsjettet onsdag. Tilsvarende tall i 2018 var 7,7 milliarder.

https://www.nationen.no/nyhet/elbilistene-sparer-19-milliarder-kroner-i-skatt-i-ar/

Og dette mener noen vi skal fortsette med? Mange prater om høyere skatt på arv og formue, men elbil - ja det skal være "gratis"

daktari

Det er ingen skattefordel, eller "skatteutgift" som regjeringen kaller det. Dette er nyspråk og propaganda for å tekkes en velgergruppe som ikke liker elbil. Finansdepartementet vil ha penger, og ordlegger seg som stalinistene.

Saken er at det ikke er selvfølge å betale avgift på noe som helst. Norge har i alle år hatt ekstreme bilavgifter, nå har vi sjansen til å endre dette.

Hvor skal vi ta penger fra da? Diesel, bensin, røyk og snus, sukker, fossilbiler med 5 til 10-doblet veiavgift, økt skatt for oljeindustri, skatt på fiskerioppdrett, formueskatt bl.a. mye å velge i...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Sitat fra: Jalla på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:56
Og dette mener noen vi skal fortsette med? Mange prater om høyere skatt på arv og formue, men elbil - ja det skal være "gratis"

Ja, dette skal vi fortsette med i noen tid, gradvis redusere og til slutt fjerne. Det hele er en villet politikk for å redusere klimautslipp og sørge for en bedre verden for våre etterkommere.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1317142119

Sitat fra: Jalla på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:56
Det er godt vi har mye penger her i landet fordi vi fant olje og gass utenfor kysten.

Elbileierne slipper unna merverdiavgift, engangsavgift, trafikkforsikringsavgift, omregistreringsavgift og veibruksavgift.

Den samlede skattefordelen for elbileierne er i 2020 på totalt 19,2 milliarder kroner, kommer det fram i statsbudsjettet onsdag. Tilsvarende tall i 2018 var 7,7 milliarder.

https://www.nationen.no/nyhet/elbilistene-sparer-19-milliarder-kroner-i-skatt-i-ar/

Og dette mener noen vi skal fortsette med? Mange prater om høyere skatt på arv og formue, men elbil - ja det skal være "gratis"
Til glede for deg, så foreslås det nå at vi skal betale trafikkforsikringsavgift tilsvarende MC-sats fra 2021 av.

Jalla

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:09
Sitat fra: Jalla på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:56
Det er godt vi har mye penger her i landet fordi vi fant olje og gass utenfor kysten.

Elbileierne slipper unna merverdiavgift, engangsavgift, trafikkforsikringsavgift, omregistreringsavgift og veibruksavgift.

Den samlede skattefordelen for elbileierne er i 2020 på totalt 19,2 milliarder kroner, kommer det fram i statsbudsjettet onsdag. Tilsvarende tall i 2018 var 7,7 milliarder.

https://www.nationen.no/nyhet/elbilistene-sparer-19-milliarder-kroner-i-skatt-i-ar/

Og dette mener noen vi skal fortsette med? Mange prater om høyere skatt på arv og formue, men elbil - ja det skal være "gratis"
Til glede for deg, så foreslås det nå at vi skal betale trafikkforsikringsavgift tilsvarende MC-sats fra 2021 av.
Svimlende 172 kroner i måneden, forferdelig. Ingen kommer til å kjøpe elbil med en så horribel avgift.

1317142119

Sitat fra: Jalla på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:07
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:09
Sitat fra: Jalla på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:56
Det er godt vi har mye penger her i landet fordi vi fant olje og gass utenfor kysten.

Elbileierne slipper unna merverdiavgift, engangsavgift, trafikkforsikringsavgift, omregistreringsavgift og veibruksavgift.

Den samlede skattefordelen for elbileierne er i 2020 på totalt 19,2 milliarder kroner, kommer det fram i statsbudsjettet onsdag. Tilsvarende tall i 2018 var 7,7 milliarder.

https://www.nationen.no/nyhet/elbilistene-sparer-19-milliarder-kroner-i-skatt-i-ar/

Og dette mener noen vi skal fortsette med? Mange prater om høyere skatt på arv og formue, men elbil - ja det skal være "gratis"
Til glede for deg, så foreslås det nå at vi skal betale trafikkforsikringsavgift tilsvarende MC-sats fra 2021 av.
Svimlende 172 kroner i måneden, forferdelig. Ingen kommer til å kjøpe elbil med en så horribel avgift.
Nå sporer du av fordi du ble butthurt. Du klaget over alle fordelene elbilene får. Da antar jeg at du finner frem champagnebrusen i kveld, ettersom det ligger i planene at det kommer avgifter neste år.

Trafikkforsikringsavgiften er ikke avskrekkende på fossilbiler heller, så jeg antar det for de aller fleste betyr absolutt ingen ting. Bortsett fra statskassen, som får klingende mynt i kassen.

Electric cars in Norway

1317142119: ja ser den med klingende mynt i statskassen :+1: Det er noe som heter "Men tar du den så tar du den og så tar du......" nå må det ikke bli for mange slike for da slutter folket å kjøpe elbil,,,, tror jeg. Og da når vi jo ikke målet.

knegg

Når 6 av 10 nybiler er elbiler så sier det seg selv at det er på tide å innføre "daglige" avgifter som årsavgift og bompenger. Elbilene i dag er da blitt så gode at de kan stå på egne ben mot bensinbiler.

Når det gjelder engangskostnadene så er det en annen historie. Det at en Tesla Model 3 hadde gått fra en startpris på 500.000 til å koste 665.000 (pluss 25% moms og 40.000 i engangsavgift (?)) gjør for min del at det hadde blitt en vanskelig kamel å svelge.
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA