Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Tror du Sanner vil få til et momsfritak for elbiler etter 2021?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 30. august 2020, klokken 10:26

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

RJK :+1: :+1: Godt sagt :+1:

Kopi: Inspirér og stimuler heller til at det er ønskelig å kjøpe tjenester og opplevelser i Norge, fremfor å dra langveis for å oppleve.

Electric cars in Norway

Mer informasjon. Denne fra dagens TU.no

Lenke her med bilde og kopi av aktuell tekst under.
https://www.tu.no/artikler/hareide-freder-ikke-elbilfordelene/498528

Kopi:

Flere vil ha moms
De politiske partiene har forskjellig syn på elbilfordelene. Blant annet har Arbeiderpartiet foreslått moms på elbiler som koster fra 600.000 kroner og oppover, mens Frp tidligere har gått inn for å fjerne momsfritaket på elbiler og bruke pengene på lavere bomtakster.

Finansminister Jan Tore Sanner har nylig understreket overfor VG at regjeringen baserer sin elbilpolitikk på Granavolden-plattformen. Den sier at regjeringen vil videreføre skattefordelene for elbil når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele stortingsperioden, altså ut 2021. Han kan ikke love noe momsfritak etter det.

Amoss

Sitat fra: RJK på tirsdag 01. september 2020, klokken 17:14
Når vi setter så høye avgifter for å bremse forbruket av en vare eller gruppe av varer, at de potensielle kjøperne velger å dra over grensa for å handle dette billig og tjener på det, så kan vi konkludere med at avgiftene er for høye.

Her det det greit å få med seg at når *noen* varer/varegrupper er så mye billigere at man først velger å ta turen, så ender det ofte med at man handler så å si alt når man først er der. Også varer som kun er marginalt billigere - og i noen tilfeller selv varer som er dyrere i utlandet enn de er her. Ref. butikker nær grensen som er "sjokkert" over hvor mye omsetningen har øket nå - selv grønnsaker som stort sett er billigst i Norge.
Model S 85D

stefse

Den avbildede fyren i TU er bare en pratmaker som mener det samme som konsensus har vært ganske lenge, nemlig gjengs Tesla-misunnelse iblandet Kristelig rettferdighetssnakk.
Men det er bare det at oppgaven med å begrense utslippene handler ikke om rettferdighet, men miljø og klima, og å gjøre noe som funker.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RJK

Sitat fra: Amoss på tirsdag 01. september 2020, klokken 19:54
Sitat fra: RJK på tirsdag 01. september 2020, klokken 17:14
Når vi setter så høye avgifter for å bremse forbruket av en vare eller gruppe av varer, at de potensielle kjøperne velger å dra over grensa for å handle dette billig og tjener på det, så kan vi konkludere med at avgiftene er for høye.

Her det det greit å få med seg at når *noen* varer/varegrupper er så mye billigere at man først velger å ta turen, så ender det ofte med at man handler så å si alt når man først er der. Også varer som kun er marginalt billigere - og i noen tilfeller selv varer som er dyrere i utlandet enn de er her. Ref. butikker nær grensen som er "sjokkert" over hvor mye omsetningen har øket nå - selv grønnsaker som stort sett er billigst i Norge.

Enig i den presisjone, men valgte å ta det som bi-effekt. Man kjøper jo fort mat på café eller restaurant når man først drar, mens man kanskje tar en tur mindre på restaurant i Norge.

Og da er vi ved det andre punktet mitt, hvorfor skal det være så dyrt å spise ute i Norge, at vi gjør det langt sjeldnere enn i våre naboland? Jo, mange av oss finner det såpass dyrt at vi begrenser oss veldig.

Høyt skatte og avgiftstrykk, allerede dyre matvarer og høyt lønnsnivå gjør at mat allerede oppfattes om dyrt, og mat ute er ekstra dyrt. Vi er fremdeles ganske nøysom til tider, selv om det mykes opp i byene, gjør at vi heller holder selskap hjemme og inviterer folk før vi går ut en større gjeng.

Små husholdninger med knøtteleiligheter gjør at flere av de unge finner at det å gjøre noe utendørs blir mer vanlig enn det eldre generasjoner er vant med. Men vi ender fort opp på steder som MacDonalds og Peppes fremfor restauranter med litt mere forseggjort mat og dertil høyere priser.

Sushi-steder og asiatiske steder foretrekkes fort når man skal gjøre mere ut av det, men det er ofte bare en middag nå og da, og mindre av det ellers på dagen og ellers i uka.

Greit nok, kanskje det ikke treffer så veldig på folk flest her inne. Mange her inne har vel god råd og ser kanskje ikke problemet, i likhet med mange politikere som ikke har opplevd trange tider og dårlig råd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Daniel_0007

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:13
Høyre slenger seg på Ap sitt forslag om å gjøre dyre elbiler (familiebiler med god rekkevidde) dyrere:
https://motor.no/bilavgifter-elbil-hoyre/vil-ha-moms-pa-dyre-elbiler-og-innfore-veiprising/179278

Latterlige greier, det kommer bare til å føre til at vi får familie biler med kort rekkevidde, ala det de har i canada hvor de selger model 3 med software begrenset rekkevidde slik at bilen kommer under prisen for ekstra avgifter.
Men igjen blir grensa 600 000 så finnes det alternativer som dekker god rekkevidde og plass bla enyaq selv i 80x versjon med nesten alt av utstyr er under 600 000.
Model 3 2019 LR Rwd

DagfinnN

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 08. september 2020, klokken 09:42
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:13
Høyre slenger seg på Ap sitt forslag om å gjøre dyre elbiler (familiebiler med god rekkevidde) dyrere:
https://motor.no/bilavgifter-elbil-hoyre/vil-ha-moms-pa-dyre-elbiler-og-innfore-veiprising/179278

Latterlige greier, det kommer bare til å føre til at vi får familie biler med kort rekkevidde, ala det de har i canada hvor de selger model 3 med software begrenset rekkevidde slik at bilen kommer under prisen for ekstra avgifter.
Men igjen blir grensa 600 000 så finnes det alternativer som dekker god rekkevidde og plass bla enyaq selv i 80x versjon med nesten alt av utstyr er under 600 000.
Regner med at de ikke er så gale at om en bil koster 610 000 som blir det moms for hele beløpet. Om det kun bli mva for den del av beløpet som er over 600k så er det ikke et helt håpløst forslag. I hvert fall kan det bidra til mindre elbilhat.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rollep

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:13
Høyre slenger seg på Ap sitt forslag om å gjøre dyre elbiler (familiebiler med god rekkevidde) dyrere:
https://motor.no/bilavgifter-elbil-hoyre/vil-ha-moms-pa-dyre-elbiler-og-innfore-veiprising/179278
Dessverre ingen overraskelse.

Det jeg likte aller minst var "Høyres programkomité vil ta i bruk ny teknologi for et nytt og bærekraftig system for veiprising"

Dette kan umulig bety annet enn økt overvåkning og da sannsynligvis ved hjelp av GPS. Er forøvrig drittlei av ordet bærekraftig som tydeligvis skal brukes ved enhver anledning.

Amatøren

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:13
Høyre slenger seg på Ap sitt forslag om å gjøre dyre elbiler (familiebiler med god rekkevidde) dyrere:

Så da legger de til grunn å få folket til å fortsatt kjøre fossilbiler på langturer med familien og mye bagasje.

En indirekte handling for å gjennomføre elbilhatet i praksis uten å vise det helt tydelig og få seg et falskt alibi om at de 'viderefører' elbilfordeler ved å gjelde 100 % bare på små biler som egner seg nesten bare til lokal kjøring.

Jeg vet det har kommet noen og kommer flere små biler med lang rekkevidde, men de er ikke egnet for oss på lange ferieturer med fem i familien og mye bagasje (de med noenlunde plass til passasjerer har ikke noe særlig bagasjeplass).

Blir de store familiebilene like dyre eller dyrere enn tilsvarende fossilbiler så vil nok mange kjøpe fossilt for da slipper de ulempene med rekkevidde på langturer samt ladetiden. Det er ikke bare idealister (miljøbevisste) blant elbilfolket, men også de som ser på pris.

Skulle så fossilbilene bli dyrere i tillegg så blir det vel mange som ikke har råd til ny familie elbil eller fossilbil og da blir vel de gamle fossilbilene brukt mer før utskifting og kanskje også økt import av brukte fossilbiler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ferry

Sitat fra: RJK på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:36
Og da er vi ved det andre punktet mitt, hvorfor skal det være så dyrt å spise ute i Norge, at vi gjør det langt sjeldnere enn i våre naboland?

Fordi kokken og servitøren skal by på det samme huset som oljearbeideren.

Electric cars in Norway

#56
Unni Berge, på kommunikasjon i Elbilforeningen,  kommenterer nå kl 16.40 på TV2 nyhetskanalen. forslaget fra Høyres programkomite som vil gradvis fase ut elbil fordelene fra 2022.

Svært godt presentert av Unni Berge som gir gode argumenter på hvorfor det er alt for tidlig å fase ut elbilfordelene allerede i 2022. Godt jobbet av Unni B. :+1: :+1: som vil ha først en situasjon der det er 80% elbiler av nybil salget før fordelene fases ut.

Altså først en 80% andel av elbiler blant nybilsalget i Norge FØR fordelene forsvinner. Veldig bra av foreningen!

RJK

Noen som har dette innslaget på streaming som ikke krever sumo-abonnement?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

DAX18 på NRK vil om noen minutter diskutere elbilfordeler. Følg med TV NRK1. Det er de som har radio på tv ;D :D

Electric cars in Norway

#59
Jeg vet ikke, men tipper NRK1 nå snart vil diskutere denne rapporten fra utvalget: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Al2byx/utvalg-vil-fjerne-elbilfordeler-i-bomringene

Jeg håper Elbil-foreningens repr. er med i studio :+1: :+1:  Her er rapporten: https://www.regjeringen.no/contentassets/2d35d852867b474cba9cc75735c654cd/1409_utvalgsrapport-framtidige-inntekter-i-bomringene.pdf

Kopi: Mandag mottok samferdselsminister Knut Arild Hareide en rapport om fremtidige inntekter i bomringene fra et ekspertutvalg som regjeringen nedsatte i fjor.

Utvalget har ikke har vurdert om andre elbilfordeler som momsfritak og fritak fra engangsavgift skal fjernes, men de mener fossildrevne biler og elbiler skal behandles likt.

– Det er ingen grunn til at elbiler skal ha momsfritak i seg selv, når de gjør  samme type skade i form av kø og støy, som andre biler. Likevel gjør jo CO2-avgiften for andre biler at de blir dyrere å ikke velge elbil likevel, sier utvalgsleder Annegrete Bruvol til VG

Uff og uff sier jeg :-1: :-1: dette utvalget likte jeg ikke.

Les også dette i Sunnmørsposten:
https://www.smp.no/ntb/innenriks/2020/09/14/Utvalg-vil-skrote-elbilfordelene-22663423.ece

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening advarer mot å avvikle god miljøpolitikk fordi den virker.

Her er pressemeldingen om dagens rapport:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/presseinvitasjon-samferdselsministeren-mottar-rapport-om-framtidige-inntekter-i-bomringene/id2741230/

Og denne fra samferdsel.tøi der rapporten ligger:
https://samferdsel.toi.no/hjem/fallende-bominntekter-veiprising-aktuelt-article34644-98.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA