Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Tror du Sanner vil få til et momsfritak for elbiler etter 2021?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 30. august 2020, klokken 10:26

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Hva tror du? Avstemning. Tror du Sanner vil få til et momsfritak for elbiler etter 2021? Legg inn ditt svar og du kan endre svar og/eller legge til flere svaralternativer. Skriv en kommentar hvis du ønsker at jeg skal legge inn ditt nye svaralternativ som du mener mangler.

Ja da - dette er ikke veldig profesjonelt lagt opp som en avstemning, men det kan jo være artig å se hva vi mener om dette.

Les saken som står på forsiden av VG nett nå her:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dOoQvB/sanner-vil-ikke-love-momsfritak-for-elbiler-etter-2021

Kopi:
Overskrift:
Sanner vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021

Både Norsk elbilforening og Bilimportørenes landsforening krever at finansminister Jan Tore Sanner søker ESA om tre nye år med momsfritak på elbiler. Finansministeren ønsker ikke å love noe lenger enn 2021.

Regjeringen og finansminister Jan Tore Sanner (H) skal nå søke om forlengning av momsfritaket for elbiler. Både Elbilforeningen og Bilimportørenes landsforening krever at han søker om momsfritak i tre nye år.

Det kan imidlertid finansministeren ikke love at han gjør.

SINDRE CAMILO LODE
Oppdatert for mindre enn 1 time siden

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Nå kommer veldig mye an på viljen, men om en velbegrunnet søknad, gjerne med litt mere håndfast om opptrapping, kan gi oss en 3 års utsettelse i beste fall. Uten en opptrappingsplan, kan det hende vi blir bedt om å komme med dette, få tvert avslag eller 1-2 år maksimalt.

Vi fikk vel noe tegn ved sist søknad, så å ikke ta hensyn til dette, selv om stemningen kanskje har snudd litt mer i retning pro elbiltiltak, siden EU selv har begynt med tiltak, så kan det bli svært vanskelig å få innvilget fortsatt fritak uten å si noe mer om innfasningsfasen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

RJK :+1: :+1: ja viljen må være sterk. Og har Sanner det?

ESA er heller ikke lette å ha med å gjøre, hvis de har bestemt seg for en retning....

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 30. august 2020, klokken 14:35
RJK :+1: :+1: ja viljen må være sterk. Og har Sanner det?

ESA er heller ikke lette å ha med å gjøre, hvis de har bestemt seg for en retning....
Har ESA en troverdig plan på overgang til nullutslipp? Hvis ikke bes de komme opp med det, eller la de som faktisk har et system som funker, få fortsette med dette.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektrolux

Kan det hende at vi i stedet for mva fritak får en støtteordning som subsidier kjøp av batteribiler?

Flere og flere land har subsidier på kjøp av ny elbil, og det hadde ikke vært feil å gjøre det også i Norge.

Tror likevel at det mest effektive og rimelige tiltaket hadde vært å frita batteribilene for bompenger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Problemet med direkte subsidie, er at da kan det faktisk lønne seg å eksportere bilen ut av landet, og likevel få med seg støtten. Svenskene har jo allerede problemet, der de nå ønsker å endre reglene slik at første kjøper risikerer å måtte tilbakebetale summen om neste kjøper eksporterer bilen ut av landet før den er 5 år gammel.

Null moms og null avgifter utenom vrakpanten, gjør jo at det ikke lønner seg noe mere med eksport fra Norge. Alternativet er en basis andel som er avgiftsfri (foreslått 600 K), og så full mva på overskytende. En annen mulighet er at man bare må betale inn en andel av momsen, og andelen øker per år til man har full MVA. Det har vært problematisert at det krever at man innfører flere mva-satser, noe som ikke vil være enkelt å få til pga handelsavtaler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

SitatTror likevel at det mest effektive og rimelige tiltaket hadde vært å frita batteribilene for bompenger.

Ikke alle betaler like mye i bomavgift. For min del som kjører jeg 25K km. i året, og betaler ca 1.000 - 1.200.- i bompenger, ville et slikt fritak bety veldig lite. Bør vel fremdeles være noe som er likt for alle.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Sitat fra: Motorwatt på søndag 30. august 2020, klokken 23:36
Ikke alle betaler like mye i bomavgift. For min del som kjører jeg 25K km. i året, og betaler ca 1.000 - 1.200.- i bompenger, ville et slikt fritak bety veldig lite. Bør vel fremdeles være noe som er likt for alle.

Et slikt fritak vil være likt for alle. Hvor mye man velger/klarer å benytte seg av det er jo noe annet.

Hvis ikke kan vi jo trekke det så langt som at det burde være lavere pris (mva?) på matvarer på de kantene av landet hvor man ikke kan reise til Sverige og handle billig?  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

Da blir insitamentet for de mange som "bor på landet" til å kjøpe elbil borte.

En annen ting er at fra 2025 får man ikke lengre kjøpe noe annet enn elbiler, så da forsvinner vel alle fordeler uansett.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

stefse

Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27
Da blir insitamentet for de mange som "bor på landet" til å kjøpe elbil borte.

En annen ting er at fra 2025 får man ikke lengre kjøpe noe annet enn elbiler, så da forsvinner vel alle fordeler uansett.
Det må være bruksfordeler også, ellers  vil folk aldri skrote den gamle V70'en men bevare den til det blir cubanske tilstander på bilparken.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Etter 2025 vil antagelig fokus være på å redusere bruken av fossilbilene ja. Så bompengedifferensiering er fortsatt relevant. For folk som bor "på landet" vil kanskje økt drivstoffavgift bli det mest effektive virkemiddelet.

Når det gjelder svenskehandel så er det vel bare å innføre samme avgiftssystem ved grensepassering som ved netthandel. Inkludert svenskehandlet drivstoff. Det burde gå greit å gjøre det med en selvbetjeningsløsning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27
Da blir insitamentet for de mange som "bor på landet" til å kjøpe elbil borte.

Jeg skjønner at det var poenget ditt (og er forsåvidt ikke uenig). Hva som er den største fordelen med elbil er nok litt individuelt. Som beboer på landet, milevis fra nærmeste bom (men har ferge, som den siste tiden har vært rabattert og i en periode sågar gratis med elbil) så kjøpte jeg likevel elbil pga besparelsene. Da var det kun drivstoffutgiftene jeg hadde noe å spare på.

Sitat fra: stefse på mandag 31. august 2020, klokken 09:44
Det må være bruksfordeler også
Strøm er kjempebillig sammenlignet med fossilt drivstoff! Og etterhvert skal jeg produsere det selv også.

Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27
En annen ting er at fra 2025 får man ikke lengre kjøpe noe annet enn elbiler, så da forsvinner vel alle fordeler uansett.

Så enkelt tror jeg ikke det er. Men det er lov å håpe! :)

Sitat fra: jlan på mandag 31. august 2020, klokken 09:48
Når det gjelder svenskehandel så er det vel bare å innføre samme avgiftssystem ved grensepassering som ved netthandel. Inkludert svenskehandlet drivstoff. Det burde gå greit å gjøre det med en selvbetjeningsløsning.

Tja, kanskje? Men jeg tror det vil koste vel så mye som det smaker. Noen nye arbeidsplasser ville det nå kanskje blitt ut av det da. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stefse

Sitat fra: jlan på mandag 31. august 2020, klokken 09:48

Når det gjelder svenskehandel så er det vel bare å innføre samme avgiftssystem ved grensepassering som ved netthandel. Inkludert svenskehandlet drivstoff. Det burde gå greit å gjøre det med en selvbetjeningsløsning.
Hvordan skal du få sjekket at det ikke smugles drivstoff i tanken da? I Singapore står det folk og leser av tankmåleren din på grensa, ikke lov å kjøre ut av landet hvis du har under 2/3 tank. Det er lange køer ja.
Tror ikke det er så mange andre fornuftige løsninger på dette enn å harmonere drivstoffprisene i EU.

Alternativt kan vi jo bare fortsette som under dagens virustilstander og kutte ut all den unødige grensetrafikken helt og holdent.  :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

JorgenM

Gunnar Stavrum hos Nettavisen er en kjent elbilforkjemper og har et innlegg om dette idag der han mener elbilfordelene bør styrkes (evt. fossilbiler bli dyrere).

https://www.nettavisen.no/okonomi/altfor-tidlig-a-avvikle-elbil-fordelene---elbil-ma-tvert-imot-gjores-mer-lonnsomt/3424012498.html

Personlig tviler jeg sterkt på at mva på elbil kommer noe før 2025.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA