Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SR+

Startet av Kires, søndag 30. august 2020, klokken 08:31

« forrige - neste »

Kires

#60
Litt skeptisk til LFP batteriet. Men har sett noen lade videoer nå der LFP bilene har fått oppdatert software, og lade sesjonene har blitt kraftig forbedret, så med ytterligere forbedringer på lading og varmepumpe installert tipper jeg denne blir ganske bra. Også + for at man kan lade till 100% hver gang.

Så da er vel status at jeg tar ut bilen jeg bestilte forrige uke selv om den kommer med LFP.

https://thedriven.io/2021/04/13/charging-speed-and-efficiency-comparison-between-model-3-us-and-china-builds/?fbclid=IwAR1sXqwVe4ZQTohr6Plg0dNdIasQGbQ6nGjL2e0JLXrA0K0RGq15peaP-kg
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Counterpointer

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 18. april 2021, klokken 22:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. april 2021, klokken 22:35
Preference  :+1: om reparasjoner osv med dieselbiler vet jeg lite om.... men verditap etter at "alle" vil bare ha elbiler..... det kan du jo anta. Dieselbiler forbud i de større byene etterhvert osv... ikke lett Preference å lage et excel oppsett på dette. Den vurderingen på Tesla siden er litt 50% / 50% mener nå jeg da.... mange har tapt mye på sine elbiler også.... uventet verditap osv... så i bunn og grunn, du må gjøre det du mener er riktig.... men elbil blir aldri feil...


Faktìsk så begynner diesel biler å bli populært igjen på bruktmarkedet siden det er så få nye som blir solgt, så verditapet på en brukt diesel blir iķke så mye, Kanksje mindre enn brukt elbil typ leaf
https://dinside.dagbladet.no/motor/diesel-er-en-bruktbilvinner/73299762
Dieselbil er utvilsomt best på megalang rekkevidde uten å måtte tenke.

Det er veldig mange som absolutt vil holde seg til det de kjenner og som foretrekker det. Det kryr av dem i kommentarfeltene og de kjøper tydeligvis også biler brukt.

Det er lenge til elbiler med lang rekkevidde er betydelig andel av bruktmarkedet.
Vi har 2,6 millioner biler i Norge ca 0,3 er elbiler etter mange år med eventyrlig salg av dem.

Fremdeles er det ikke en rimelig Stv eller Suv med 1000 km rekkevidde til salgs i det hele tatt, og det vil ta mange år før de er i oppnåelig prisklasse brukt.

knut3448

Iflg Tesla delivery er det LFP-batteri i alle SR+ som nå er på vei til Norge. Er det noen her som har bil og erfaring med LFP-batteriene?

Det finnes jo endel artikler om dårlig ladefart og redusert rekkevidde. Tesla slapp en oppdatering, og flere melder om bedret ladehastighet. Men det er kanskje ikke helt bra enda?

"The car had reached 50% after 20 minutes and recharged power for about 150 km winter highway kilometers. In total, the charging process took just over 1h and ended once again at displayed 91%, despite new software and warm battery still first mover status. Charged were about 50-51 kWh including losses."
https://nextmove.de/model-3-with-lfp-cells-the-big-nextmove-winter-test/

Tesla sier at det ikke skal være noe forskjell mellom SR+ med NCA og LFP-kjemi. Rekkevidde og ytelse skal altså være det samme midtvinters. Det er interessant å høre om noen kan bekrefte dette!?

Syklist

#63
Mener at en senere video (22/2) fra samme nettsted rapporterte at problemene var fikset etter neste oppdatering.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

knut3448

Sitat fra: Syklist på fredag 23. april 2021, klokken 11:29
Mener at en senere video fra samme nettsted rapporterte at problemene var fikset etter neste oppdatering.
Sitatet jeg la ved er fra deres test etter oppdateringen i februar. Har de sagt noe mer etter det?

Syklist

Ja, nextmove testet etter en senere oppdatering: https://youtu.be/hTXxfuSDv6c
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

yurgh

Sitat fra: 1000kwh på søndag 18. april 2021, klokken 17:52
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3
Leaf har hatt type 2 siden februar 2018

knut3448

Sitat fra: Syklist på fredag 23. april 2021, klokken 11:47
Ja, nextmove testet etter en senere oppdatering: https://youtu.be/hTXxfuSDv6c
Takk! Hadde fått med meg at nextmove hadde testet i to omganger, men oppfattet det slik at siste avsnitt i artikkelen inneholdt oppdateringen.

Dette var jo lovende! Om de får ut et par kWh til av batteriet så ser jo dette veldig bra ut. Antar det er en utfordring å avgjøre cut off voltage med den spenningskurven.

Speeder

Sitat fra: yurgh på fredag 23. april 2021, klokken 12:27
Sitat fra: 1000kwh på søndag 18. april 2021, klokken 17:52
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3
Leaf har hatt type 2 siden februar 2018
Sikker...?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

OlaM

Sitat fra: yurgh på fredag 23. april 2021, klokken 12:27
Sitat fra: 1000kwh på søndag 18. april 2021, klokken 17:52
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3
Leaf har hatt type 2 siden februar 2018

Leaf har type 2 AC lading, men CHAdeMO DC lading. De første Leafene hadde type 1 AC, det er nok det du tenker på.
'21 3LR

Thomas Parsli

#70
Sitat fra: Speeder på fredag 23. april 2021, klokken 12:55
Sitat fra: yurgh på fredag 23. april 2021, klokken 12:27
Sitat fra: 1000kwh på søndag 18. april 2021, klokken 17:52
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3
Leaf har hatt type 2 siden februar 2018
Sikker...?

Leaf har hatt 16A 1-fas Type-2 (3,7KW normal/sakte)lading siden 2011/2012 (husker ikke hva US-modellene kom med).
32A 1-fast (6,6KW) er ekstrautstyr, kom vel på Tekna?



2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#71
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 13:29
Leaf har hatt 16A Type-2 (normal/sakte)lading siden 2011/2012 (husker ikke hva US-modellene kom med).

Leaf har hatt J1772 plugg på bilsiden frem til nye Leaf ble lansert (rundt 2018?)
Deretter byttet de til type 2 plugg på bilsiden.

Derimot har de hatt CHAdeMO hele veien fra 2011 til 2021. Ariya går over til CCS.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. april 2021, klokken 13:33
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 13:29
Leaf har hatt 16A Type-2 (normal/sakte)lading siden 2011/2012 (husker ikke hva US-modellene kom med).

Leaf har hatt J1772 plugg på bilsiden frem til nye Leaf ble lansert (rundt 2018?)
Deretter byttet de til type 2 plugg på bilsiden.

Derimot har de hatt CHAdeMO hele veien fra 2011 til 2021. Ariya går over til CCS.

Du har helt rett, jeg mente muligheten til å lade fra Type 2 (med Type1-Type2 kabel).
Uansett har vel ikke biler etter 2018 hurtiglading over Type 2, så det er har ingen ting å si.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Leaf_2014

Stemmer det at LR har varme i rattet, men ikke SR+? Ligger dette kun i software?
Leaf 2014

knut3448

Sitat fra: Leaf_2014 på mandag 26. april 2021, klokken 11:39
Stemmer det at LR har varme i rattet, men ikke SR+? Ligger dette kun i software?

Det ble skrevet ett eller annet sted at SR+ produsert etter 31.03.2021 har rattvarme som kan kjøpes fra Tesla-kontoen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA