Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SR+

Startet av Kires, søndag 30. august 2020, klokken 08:31

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: z4rd på søndag 30. august 2020, klokken 13:03
Ok, så du mener at 14-18 mil forskjell ikke er vesentlig? Jeg kjører nemlig fint over 50 mil om sommeren med min LR, uten å lade, på en del ulike strekninger i landet.

Jeg snakker ikke om hva som er "godt nok" for den enkelte - men svarte bare på hva som er vesentlige forskjeller mellom bilene, iht trådstarter sin post.

SR+ har 10% lavere forbruk enn vanlig LR? Heftig påstand. Gjerne back det opp. Åpen for at det er tilfellet, men hørtes mye ut.

Forresten så mangler SR+ også noe interiørbelysning, samt fog-lights.

EDIT: Sjekket https://ev-database.org/ - iht oversikten deres er SR+ 5% mer effektiv enn LR AWD. Til gjengjeld lader SR+ 31% tregere på SuC.
Vi har kjørt 40-45 mil i SR+ på en lading flere ganger i sommer med full bil om jeg og skal bruke egenerfaring ;) LR veier 240kg mer pluss at du har litt ekstra motstand pga motor nr 2 da den ikke kan 'frikobles' som induksjonsmotorer.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ok67

Hmm, eg trudde frontmotoren på TM3 var ein induksjonsmotor. Den er normalt frikobla, men trår i funksjon lynraskt ved behov for også trekkraft på framhjula.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Magnus Hansen

Induksjonsmotor foran, ja.

Det slenges ut anekdotiske verdier for opplevd rekkevidde. Hadde begge biler kjørt samme løype og ellers like forhold ville forskjell i rekkevidde vært større enn 50km..

Men selv SR+ har vesentlig bedre rekkevidde enn to av tre Enyaqer som nettopp ble lansert. Så at rekkevidde holder for mange er helt klart

jlan

Selv om det er induksjonsmotor så blir det jo litt motstand, siden drivverket foran roterer med.   

Endel 4x4 biler har frihjulsnav, men jeg har ikke sett det for elbiler enda. Det er jo noen biler med to PM motorer som kunne hatt bra nytte av det. Bl. a. E-pace.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Cowboystrekk

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 02. september 2020, klokken 14:48
Induksjonsmotor foran, ja.

Det slenges ut anekdotiske verdier for opplevd rekkevidde. Hadde begge biler kjørt samme løype og ellers like forhold ville forskjell i rekkevidde vært større enn 50km..

Men selv SR+ har vesentlig bedre rekkevidde enn to av tre Enyaqer som nettopp ble lansert. Så at rekkevidde holder for mange er helt klart
Trodde bare performance hadde induksjon foran, men du har sikkert rett :) Han som anslo 11 mil er nok ganske nærme sannheten da det ikke er så vanlig å greie verken oppgitte 41 mil for SR+ eller 56 for LR AWD.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mondeo

Sitat fra: jlan på onsdag 02. september 2020, klokken 14:59
Selv om det er induksjonsmotor så blir det jo litt motstand, siden drivverket foran roterer med.   

Endel 4x4 biler har frihjulsnav, men jeg har ikke sett det for elbiler enda. Det er jo noen biler med to PM motorer som kunne hatt bra nytte av det. Bl. a. E-pace.

Kan jo sammenligne LR AWD og LR RWD. 560km WLTP på AWD, og 600km WLTP på RWD.
Så man taper 40km ifølge WLTP testen på å ha en ekstra motor.

Mondeo

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 03. september 2020, klokken 20:21
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 02. september 2020, klokken 14:48
Induksjonsmotor foran, ja.

Det slenges ut anekdotiske verdier for opplevd rekkevidde. Hadde begge biler kjørt samme løype og ellers like forhold ville forskjell i rekkevidde vært større enn 50km..

Men selv SR+ har vesentlig bedre rekkevidde enn to av tre Enyaqer som nettopp ble lansert. Så at rekkevidde holder for mange er helt klart
Trodde bare performance hadde induksjon foran, men du har sikkert rett :) Han som anslo 11 mil er nok ganske nærme sannheten da det ikke er så vanlig å greie verken oppgitte 41 mil for SR+ eller 56 for LR AWD.

LR og Performance er er\var samme greiene. Er først nå nylig at LR har fått en litt svakere motor bak enn Performance. Før var alt identisk.
Derfor man kunne kjøpe "Base Performance" som var LR utgaver med Performance software (og da performance ytelse osv)

Folk har jo begynt å "hacke" software på LR utgavene nå, og de går da faktisk bedre enn orginal performance.

Cowboystrekk

Sitat fra: Mondeo på torsdag 03. september 2020, klokken 20:37
Sitat fra: jlan på onsdag 02. september 2020, klokken 14:59
Selv om det er induksjonsmotor så blir det jo litt motstand, siden drivverket foran roterer med.   

Endel 4x4 biler har frihjulsnav, men jeg har ikke sett det for elbiler enda. Det er jo noen biler med to PM motorer som kunne hatt bra nytte av det. Bl. a. E-pace.

Kan jo sammenligne LR AWD og LR RWD. 560km WLTP på AWD, og 600km WLTP på RWD.
Så man taper 40km ifølge WLTP testen på å ha en ekstra motor.
AWD veier vell 150kg ekstra ca, vekt er vell endel av forklaringa i tillegg til noe mer motstand i drivverk?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mondeo

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 03. september 2020, klokken 21:54
Sitat fra: Mondeo på torsdag 03. september 2020, klokken 20:37
Sitat fra: jlan på onsdag 02. september 2020, klokken 14:59
Selv om det er induksjonsmotor så blir det jo litt motstand, siden drivverket foran roterer med.   

Endel 4x4 biler har frihjulsnav, men jeg har ikke sett det for elbiler enda. Det er jo noen biler med to PM motorer som kunne hatt bra nytte av det. Bl. a. E-pace.

Kan jo sammenligne LR AWD og LR RWD. 560km WLTP på AWD, og 600km WLTP på RWD.
Så man taper 40km ifølge WLTP testen på å ha en ekstra motor.
AWD veier vell 150kg ekstra ca, vekt er vell endel av forklaringa i tillegg til noe mer motstand i drivverk?

Vekt, litt mere motstand og mere kjølevann.
Min AWD bruker ca 3.5kW per motor for å varme opp batteriet. Vet ikke om RWD utgaven leverer mer på sin ene motor eller om den ikke får mer enn 3.5kW. Kan jo ha litt utslag det og.

Aem

#24
Hva er rekkevidden på SR+ om vinteren? Test fra NAF viser at LR AWD klarer 404 km om vinteren som er ca. 28% (156 km) mindre enn den offisielle 560 WLTP rekkevidden. Ut i fra denne testen vil det si at SR+ klarer 295 km (28% mindre av 410 km) om vinteren. Noen med egen erfaring?

Cowboystrekk

Med klima på auto stemmer nok 30 mil godt om vinteten. Om du setter klima på manuell, dropper AC når det er tørt, vifte på max 2-3 får du noen mil til.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:24
Med klima på auto stemmer nok 30 mil godt om vinteten. Om du setter klima på manuell, dropper AC når det er tørt, vifte på max 2-3 får du noen mil til.
+1 Tesla har et stykke igjen på klimareguleringen, hele året egentlig. Det betyr mye for rekkevidden.
Jeg har fått ut mellom 10 og 15 % ekstra rekkevidde med klima i manuell på vinteren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kartelaven

#27
Sitat fra: Aem på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 01:46
Hva er rekkevidden på SR+ om vinteren? Test fra NAF viser at LR AWD klarer 404 km om vinteren som er ca. 28% (156 km) mindre enn den offisielle 560 WLTP rekkevidden. Ut i fra denne testen vil det si at SR+ klarer 295 km (28% mindre av 410 km) om vinteren. Noen med egen erfaring?

Fordi energimengden som trengs til oppvarming er den samme i en SR+ og en LR, men batteriet er mindre på SR+ blir prosentandelen batteritap på vinteren større på SR+.

Det er ganske mye å hente på manuell regulering av ventilasjonen, er ikke snakk om å fryse men for store luftbytter er bortkastet energi.
Pek ventilasjonen mot sidespeilene og sett vifta på 2 etter avising. Min erfaring er at dette reduserer energibruk pr. km med ca 10% på vinteren.

Rekkevidde tallene til EVDB opplever jeg som realistisk/konservativ. Der oppgis rekkevidden på SR+ mellom 30 (by) og 22 mil (motorvei) om vinteren.
https://ev-database.org/car/1177/Tesla-Model-3-Standard-Range-Plus
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Handyman

Sitat fra: Kartelaven på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 09:19
Sitat fra: Aem på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 01:46
Hva er rekkevidden på SR+ om vinteren? Test fra NAF viser at LR AWD klarer 404 km om vinteren som er ca. 28% (156 km) mindre enn den offisielle 560 WLTP rekkevidden. Ut i fra denne testen vil det si at SR+ klarer 295 km (28% mindre av 410 km) om vinteren. Noen med egen erfaring?
...Det er ganske mye å hente på manuell regulering av ventilasjonen, er ikke snakk om å fryse men for store luftbytter er bortkastet energi.
Pek ventilasjonen mot sidespeilene og sett vifta på 2 etter avising. Min erfaring er at dette reduserer energibruk pr. km med ca 10% på vinteren....
Helt enig, komforten er faktisk bedre med manuell regulering. Jeg kan senke innstilt temperatur og uten at det føles kaldere. Dette skyldes som du sier mindre luftgjennomstrømning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lapskaus

Jepp, vifta på 2-3 her stort sett også. Den klarer helt fint å holde vinduene klare og temperaturen behagelig da. Sliter litt med kalde hender under kjøring også, mer enn i andre biler. Men mindre fart på vifta hjelper. Lurer på om kanskje lufta kjøles ned på frontruta og faller ned på hendene mine.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA