Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SR+

Startet av Kires, søndag 30. august 2020, klokken 08:31

« forrige - neste »

Kires

Såvidt jeg greier å finne ut av så er eneste forskjellen mellom SR+ og LR at den mangler subwoofer og ett år gratis premium connectivity, stemmer dette? Selvfølgelig bortsett fra batteri og 4x4.

Vurderer en hvis de setter ned prisene i løpet av året.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

z4rd

Rekkevidden er kanskje største og viktigste forskjellen.

Ellers har LR «premium interior» mens SR+ har «partial». Dette inkluderer vel også varme i bakseter og generell bedre lyd pga subwoofer og høyttalere, internett-oppkobling og gulvmatter, iht Tesla.com.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Lapskaus

Premium connectivity får du på SR+ også. Koster en drøy hundrelapp i måneden, men det gjør det vel på de andre modellene også etter en periode?
Setevarme i baksetet kan kjøpes for 3500. De er der, er bare slått av i software.
Så den eneste fysiske forskjellen er vel subwooferen, men lyden er veldig veldig bra uansett. Det som er noe å tenke på er nok hestekrefter, firehjulstrekk og rekkevidde. Har vert knallfornøyd med min SR+ som jeg henta for ett år siden akkurat i dag. Angrer bare på at jeg ikke kjøpte FSD, det kosta vel 30k den gangen.

Kires

Takker for svar folkens. Er kandidat til å erstatte i3'en så rekkevidde er mer enn bra nok uansett.

Er det mulig å begrense antispinn slik at man kan ha det litt morsomt på vinteren?😃
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Dwerg

Som nevnt, varme i bakseter kan kjøpes i etterkant, det er fysisk montert i alle bilene men låst i programvaren på de rimelige modellene.

Premium connectivity er gratis i 1 år i LR og performance, i SR+ er det gratis i 1 uke. Etter dette er det en abonnements tjeneste om du ønsker å beholde det.

jkirkebo

Sitat fra: z4rd på søndag 30. august 2020, klokken 08:47
Rekkevidden er kanskje største og viktigste forskjellen.

Ellers har LR «premium interior» mens SR+ har «partial». Dette inkluderer vel også varme i bakseter og generell bedre lyd pga subwoofer og høyttalere, internett-oppkobling og gulvmatter, iht Tesla.com.

Rekkeviddeforskjellen er noe mindre enn man tror, siden SR+ har en del lavere forbruk. Omkring 10% tror jeg? Vi kjører glatt 36 mil sommerstid med vår, før måleren viser null. Det er godt nok for ganske mange vil jeg tro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

z4rd

#6
Ok, så du mener at 14-18 mil forskjell ikke er vesentlig? Jeg kjører nemlig fint over 50 mil om sommeren med min LR, uten å lade, på en del ulike strekninger i landet.

Jeg snakker ikke om hva som er "godt nok" for den enkelte - men svarte bare på hva som er vesentlige forskjeller mellom bilene, iht trådstarter sin post.

SR+ har 10% lavere forbruk enn vanlig LR? Heftig påstand. Gjerne back det opp. Åpen for at det er tilfellet, men hørtes mye ut.

Forresten så mangler SR+ også noe interiørbelysning, samt fog-lights.

EDIT: Sjekket https://ev-database.org/ - iht oversikten deres er SR+ 5% mer effektiv enn LR AWD. Til gjengjeld lader SR+ 31% tregere på SuC.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

knegg

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. august 2020, klokken 12:48
Sitat fra: z4rd på søndag 30. august 2020, klokken 08:47
Rekkevidden er kanskje største og viktigste forskjellen.

Ellers har LR «premium interior» mens SR+ har «partial». Dette inkluderer vel også varme i bakseter og generell bedre lyd pga subwoofer og høyttalere, internett-oppkobling og gulvmatter, iht Tesla.com.

Rekkeviddeforskjellen er noe mindre enn man tror, siden SR+ har en del lavere forbruk. Omkring 10% tror jeg? Vi kjører glatt 36 mil sommerstid med vår, før måleren viser null. Det er godt nok for ganske mange vil jeg tro.

Jeg byttet fra SR+ til LR. Det var vinterstid som var avgjørende for oss. Å ha 20 kWt mer i batteriet betyr mye mer varme og komfort før rekkevidden blir borte.
2020 Model 3

Bzzlink

Sitat fra: Kires på søndag 30. august 2020, klokken 09:43
Takker for svar folkens. Er kandidat til å erstatte i3'en så rekkevidde er mer enn bra nok uansett.

Er det mulig å begrense antispinn slik at man kan ha det litt morsomt på vinteren?😃

Ja! Søk på dynomode. Hysterisk morsomt på glatta

Det er kortere garanti på sr+ på batteri og drivverk

Kires

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. august 2020, klokken 12:48
Sitat fra: z4rd på søndag 30. august 2020, klokken 08:47
Rekkevidden er kanskje største og viktigste forskjellen.

Ellers har LR «premium interior» mens SR+ har «partial». Dette inkluderer vel også varme i bakseter og generell bedre lyd pga subwoofer og høyttalere, internett-oppkobling og gulvmatter, iht Tesla.com.

Rekkeviddeforskjellen er noe mindre enn man tror, siden SR+ har en del lavere forbruk. Omkring 10% tror jeg? Vi kjører glatt 36 mil sommerstid med vår, før måleren viser null. Det er godt nok for ganske mange vil jeg tro.

Hvordan vil du sammenligne rekkevidden på vinteren opp mot X'en du kjører?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Lapskaus

Slædding på vinteren er ikke så lett å få til. Hvis du ikke bruker dyno mode som nevnt over da, men ut ifra hva jeg har hørt så blir det helt jævlig å styre bilen da. Og skader du bilen har du kansje et forklaringsproblem.
Har prøvd å få den sidelengs på parkeringsplassen på jobben når jeg kommer tidlig på morgenen av og til, men det er nesten umulig å få den til å slippe. Så ikke noe utpreget morobil på vinteren nei.

Ser at bruktprisene på Finn har holdt seg latterlig godt. De ligger jo ute til mer enn jeg betalte for et år siden (før prishoppet pga kronekursen). Noen som vet om de faktisk selger til så god pris? Virker ikke som at LR og P holder seg like bra prismessig.

LeafSwe

Sitat fra: z4rd på søndag 30. august 2020, klokken 13:03
Ok, så du mener at 14-18 mil forskjell ikke er vesentlig? Jeg kjører nemlig fint over 50 mil om sommeren med min LR, uten å lade, på en del ulike strekninger i landet.

Jeg snakker ikke om hva som er "godt nok" for den enkelte - men svarte bare på hva som er vesentlige forskjeller mellom bilene, iht trådstarter sin post.

SR+ har 10% lavere forbruk enn vanlig LR? Heftig påstand. Gjerne back det opp. Åpen for at det er tilfellet, men hørtes mye ut.

Forresten så mangler SR+ også noe interiørbelysning, samt fog-lights.

EDIT: Sjekket https://ev-database.org/ - iht oversikten deres er SR+ 5% mer effektiv enn LR AWD. Til gjengjeld lader SR+ 31% tregere på SuC.

Det skiljer ~ 11mil på sr+ och lr awd
https://teslike.com/wp-content/uploads/2019/09/3-km-912.png
Det betyder att sr+ har ~ 11% lägre förbrukning, pga lägre vikt och rwd.

Vi har en sr+ med 18" och en performance med 20" och det skiljer ca 15% i förbrukning. Lr awd 20" och performance 20" har exakt samma förbrukning.
3P+
3SR+

krisun27

Er veldig fornøyd med min SR+
Har ikke pr i dag hatt bruk for mer enn rekkevidden den byr på. Men det kan ha med at jeg har et barn på 2 år som trenger beinstrekk innimellom, og de er tatt på SuC.
Bassen i anlegget er overraskende bra til at den ikke har subwoofer. Synes det er mer bass i den enn den subwooferen som ligger i Leafen.
Har heller ikke merket at jeg trenger AWD, og jeg har kjørt på en del glatte veier med bratte bakker forrige vinter. Vektfordelinga kombinert med lavt tyngepunkt og antiskrenssystemet til bilen gjør det til en god vinterbil, så lenge man kjører etter forholdene.

Kartelaven

Sitat fra: krisun27 på tirsdag 01. september 2020, klokken 15:00
Er veldig fornøyd med min SR+
Har ikke pr i dag hatt bruk for mer enn rekkevidden den byr på. Men det kan ha med at jeg har et barn på 2 år som trenger beinstrekk innimellom, og de er tatt på SuC.
Bassen i anlegget er overraskende bra til at den ikke har subwoofer. Synes det er mer bass i den enn den subwooferen som ligger i Leafen.
Har heller ikke merket at jeg trenger AWD, og jeg har kjørt på en del glatte veier med bratte bakker forrige vinter. Vektfordelinga kombinert med lavt tyngepunkt og antiskrenssystemet til bilen gjør det til en god vinterbil, så lenge man kjører etter forholdene.

Helt enig, TM3 med RWD er uproblematisk på vinterføre.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Lapskaus

Parkerte i veikanten på sørpete snøføre en gang og da var det nære på at jeg ikke kom noen vei, så da ønska jeg meg 4wd. Men det er vel den eneste gangen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA