Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SR+

Startet av Kires, søndag 30. august 2020, klokken 08:31

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:59
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:24
Med klima på auto stemmer nok 30 mil godt om vinteten. Om du setter klima på manuell, dropper AC når det er tørt, vifte på max 2-3 får du noen mil til.
+1 Tesla har et stykke igjen på klimareguleringen, hele året egentlig. Det betyr mye for rekkevidden.
Jeg har fått ut mellom 10 og 15 % ekstra rekkevidde med klima i manuell på vinteren.

Samme her. Her er ett eksempel fra tur fra Asker til SuC Aksdal fredag ettermiddag med Long Range AWD, temperaturen varierte fra 12 til 1 grad. Hele turen i en go. Snitt forbruk 121 wh/km :-)

Det vil si 585 km fra 100% til stopp med mitt litt degraderte batteri under "på vei til vintertemperaturer". (71.7 kwh tilgjenglig til bruk i følge Canbus måler)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cowboystrekk

Sitat fra: GOS på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 23:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:59
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:24
Med klima på auto stemmer nok 30 mil godt om vinteten. Om du setter klima på manuell, dropper AC når det er tørt, vifte på max 2-3 får du noen mil til.
+1 Tesla har et stykke igjen på klimareguleringen, hele året egentlig. Det betyr mye for rekkevidden.
Jeg har fått ut mellom 10 og 15 % ekstra rekkevidde med klima i manuell på vinteren.

Samme her. Her er ett eksempel fra tur fra Asker til SuC Aksdal fredag ettermiddag med Long Range AWD, temperaturen varierte fra 12 til 1 grad. Hele turen i en go. Snitt forbruk 121 wh/km :-)

Det vil si 585 km fra 100% til stopp med mitt litt degraderte batteri under "på vei til vintertemperaturer". (71.7 kwh tilgjenglig til bruk i følge Canbus måler)
Imponerende! Hva har du vifta på? Og hvor sender du lufta? Har testa litt med 1-2 mot kun vindu og funker stort sett greit, må opp på 3 når bilen er full pga dugg, 2 med AC går og, men lufta blir litt kaldere da så må opp litt med temp, dermed forsvinner vinninga.

Tesla burde komme med en "range mode" på auto ala TMS\TMX, vifta gikk svært sjelden over 3 med RM på TMS unntatt ved kald bil helt i starten av kjøreturen da.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

GOS

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:25
Imponerende! Hva har du vifta på? Og hvor sender du lufta? Har testa litt med 1-2 mot kun vindu og funker stort sett greit, må opp på 3 når bilen er full pga dugg, 2 med AC går og, men lufta blir litt kaldere da så må opp litt med temp, dermed forsvinner vinninga.

Tesla burde komme med en "range mode" på auto ala TMS\TMX, vifta gikk svært sjelden over 3 med RM på TMS unntatt ved kald bil helt i starten av kjøreturen da.

Den er mesteparten av tiden på 1 og kun vendt opp mot vinduet, og med AC av. Så vippes det opp på 2 og en sjelden gang 3 ved behov. AC slås også på av og til ved behov om ikke det over er godt nok. AC slås på når en kjører inn i tuneller som er mer enn la oss si ca 200 meter.

Savner også RM funksjonen på Model 3. Da slipper en også den unødvendige oppvarming av batteriet på vinteren.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cowboystrekk

#33
Ok, du gjør ca det samme som meg :) Etter oppdateringa i vinter endra Tesla batterivarminga på alle biler. Den er nå bare aktiv ved forvarming, navigering til lader og når celletemp ligger på noen få minus. Dette gjalt både med og uten RM i TMS som jeg solgte i februar.

edit: På gamle SWer på TMS/TMX funka ikke batterivarming med RM på unntatt ved - 5C eller kaldere. RM av førte til forvarming opp til rundt 10-12C. Med ny SW varmer visst alle Teslaer opp batteriet til noe over 20C ved forvarming. Null varming ved kjøring unntatt navi til lader eller veldig kaldt batteri.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

Sitat fra: GOS på onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:34
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 14. oktober 2020, klokken 09:25
Imponerende! Hva har du vifta på? Og hvor sender du lufta? Har testa litt med 1-2 mot kun vindu og funker stort sett greit, må opp på 3 når bilen er full pga dugg, 2 med AC går og, men lufta blir litt kaldere da så må opp litt med temp, dermed forsvinner vinninga.

Tesla burde komme med en "range mode" på auto ala TMS\TMX, vifta gikk svært sjelden over 3 med RM på TMS unntatt ved kald bil helt i starten av kjøreturen da.

Den er mesteparten av tiden på 1 og kun vendt opp mot vinduet, og med AC av. Så vippes det opp på 2 og en sjelden gang 3 ved behov. AC slås også på av og til ved behov om ikke det over er godt nok. AC slås på når en kjører inn i tuneller som er mer enn la oss si ca 200 meter.

Savner også RM funksjonen på Model 3. Da slipper en også den unødvendige oppvarming av batteriet på vinteren.
Eksakt samme som jeg gjør, har dog gjerne luft i andre "dyser" også, spesielt mot bena i starten om det er kadlt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kires

#35
Har det kommet noe mer info ang batteriene som kommer i nye SR+? Var vel noen skriverier om at de kom til å tape veldig mye rekkevidde i kulda (mer enn normalt) ?

Edit: Da er det vel bare å holde seg unna denne inntil videre:
https://www.torquenews.com/1/tesla-model-3-lfp-battery-has-cold-problem
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

najtrox

Sitat fra: Kires på tirsdag 19. januar 2021, klokken 13:27
Har det kommet noe mer info ang batteriene som kommer i nye SR+? Var vel noen skriverier om at de kom til å tape veldig mye rekkevidde i kulda (mer enn normalt) ?

Edit: Da er det vel bare å holde seg unna denne inntil videre:
https://www.torquenews.com/1/tesla-model-3-lfp-battery-has-cold-problem

Lurer også på det samme. Frister med byggekvalitet fra Kina og rekkevidden holder. Men er vel neppe verdt det om det blir problemer med kulde her i vinterlandet Norge.

Tjafsaren

Ligger fler på inventory med rentekampanje for de som tørr :o

Syklist

I følge tyske forum og en video fra Nextmove, er problemene med hurtiglading av de Kina-byggede SR+ bilene med LFP batterier løst etter siste software oppdatering. Forvarming til høyere temperatur har gjort susen.

SR+ som leveres nå om dagen er bygget i Freemont og har vanlige NCA batterier.  Alle 21 modellene skal visstnok ha 55kw brutto batterikapasitet mot 53 i tidligere modeller.

Noen som har rekkeviddeerfaringer med 2021 SR+ ?
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Syklist

Denne tråden på tyske TTF-forum diskuterer fordeler og ulemper med Kina-modellen:

https://tff-forum.de/t/vor-und-nachteile-der-mics-china-teslas/111281
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Kires

Tesla bekreftet i dag at SR+ som bestilles nå er laget i kina men har Li-Ion batteri som LR også har, ikke LFP.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

noocyte

Sitat fra: Kires på fredag 16. april 2021, klokken 12:35
Tesla bekreftet i dag at SR+ som bestilles nå er laget i kina men har Li-Ion batteri som LR også har, ikke LFP.

Interressant - hvor fant du dette? :)
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

Kires

Sitat fra: noocyte på fredag 16. april 2021, klokken 14:32
Sitat fra: Kires på fredag 16. april 2021, klokken 12:35
Tesla bekreftet i dag at SR+ som bestilles nå er laget i kina men har Li-Ion batteri som LR også har, ikke LFP.

Interressant - hvor fant du dette? :)

Spurte på chat, han sjekket opp og sendte på mail
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Electric cars in Norway

#43
LFP... Hmm jeg også lurer på dette...

Og Elon sa det jo i februar at det gikk den veien..

https://electrek.co/2021/02/26/elon-musk-tesla-shifting-more-electric-cars-lfp-batteries-nickel-supply-concerns/

Kopi:

In October 2020, Tesla started producing the Model 3 Standard Range Plus out of Gigafactory Shanghai with LFP battery cells.

The move was significant because Tesla also started exporting this new version of the Model 3 outside of China for the first time.

This new made-in-China Model 3 Standard Range Plus with LFP batteries ended up becoming Tesla's new base model in Europe and other markets.

Syklist

Det er noen fordeler med LFP lithium ion batterier sammenliknet med NCA. LFP har lengre levetid og inneholder ikke kobolt og nikkel. De skal også være sikrere.

Ulempen er mindre energitetthet, slik at en batteripakke med tilsvarende kapasitet veier mer. En LFP-SR+ veier vel ca 120 kg mer enn en vanlig SR+, omtrent som en LR RWD.

Tester i Tyskland med LFP SR+ indikerte lynlading opp til 167 kw, så etter siste programvareoppdatering er nok varen god nok.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA