Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vindusviskere, andre enkle slitedeler og annet tilbehør - hvor kan man kjøpe?

Startet av knute, lørdag 29. august 2020, klokken 21:11

« forrige - neste »

knute

Hei.

Har noen klart å finne andre enn forhandlere som selver vindusviskere og slikt til MGen?
Jeg har spurt på FB-gruppa, men har ikke fått noen konkrete svar der enda, så tenkte jeg skulle lufte problemstillinga her også.

Forhandler skal ha rundt 700 for et par viskere forran.

Viskerne er på 600mm / 24" og 350 mm / 14", som mange leverer, problemet er klipsen/festemekanismen.

Jeg har vært innom Hurtigruta Carglass, Mekonomen og Thansen, og ingen av disse har klart å finne rette viskere.
Jeg har søkt på bildeler.no, men de har ikke noe inne til ZS.

Vedlegg viser den "problematiske" festemekanismen.

Har noen andre funnet tredjepartsdeler noe sted, i Norge eller utlandet?
Tips mottas med takk.


Mine tips på et par andre deler / ekstrating jeg har funnet og kjøpt er:

Lyspærer:
Her brukes sokkel HB3, som er mulig å få tak i hos de fleste bilrekvisitabutikkene.
Har selv satt inn Osram Nightbreaker Laser (som på tross av navnet ikke har noe laser i seg :D), som ihvertfall er et lite hakk opp fra de longlife Philips-pærene som stod i bilen fra før.

Antenne:
Jeg har også kjøpt en kortere antenne hos Biltema (varenummer 31-192).
Kjekt hvis du har litt lav garasje e.l., men man mister noe dekning. Ikke noe problem for meg som kjører mest på den flate delen av østlandet, men merket det var litt mer problematisk på vestlandet når jeg fartet rundt der i sommer.

Takstativ:
Thule WingBar Evo 118 (stenger) og Thule Evo Raised Rail (føtter/klemmer). Er mulig å få tak i hos de fleste bilrekvisitabutikkene.

Sikringer:
På første dag i sommerferien røk sikringa til 12-voltsuttaket som jeg hadde kobla en kjøleboks til.
Jeg endte opp med å kjøpe inn et lite sett med mini-flatsikringer hos Biltema som nå ligger i hanskerommet.
Varenummer er 24-328, og det følger med et lite plastverktøy som gjør det lettere å dra ut og sette inn ny sikring.

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

1000kwh

Men har du fått prøvd noen viskere på, evt sett hva som kan passe? MG er jo satt sammen av alle slags mulige biler, så sjangsen er stor for at det finnes en visker som passer.

knute

Ja - hos Hurtigruta spratt de en pakke med Bosch Aerotwin-viskere med rett lengde, men ingen av de fire adapterne der passet.

Jeg fikk et tips på FB som sa det var samme klips på Mercedes Sprinter 2010, men har ikke forfulgt det tipset enda.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

josje


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA