Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.36

Startet av Kim-, lørdag 29. august 2020, klokken 20:32

« forrige - neste »

Motorwatt

Da jeg konfronterte Tesla-selger på dette med mangel på skiltlesing etter at jeg hadde fått bilen var det slik:

Meg: Hei du. Bilen min leser jo ikke fartsgrenseskilter?

Selger: Jammen du spurte meg om den leste fartsgrenser. Det gjør den, men den leser dem fra en kartdatabase og ikke fra kamera!

Meg: (sensurert)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

knegg

Sitat fra: knegg på fredag 18. september 2020, klokken 17:16
Fortsatt i Ålesund....
80 skilt ble lest som et 30 skilt og maks fart med autopilot ble 40.

Dette var først en kuriositet. Men nå er det direkte plagsomt... Den vil bremse ned til 40kmt i en 80-sone!
2020 Model 3

jpg

Opplever det samme ukentlig, helt uten skiltgjenkjenning. I mine tilfeller, har 40 sonen kommet fra kartdata.

Erfarer at autopilot ikke tar høyde for skilter, men fortsetter i samme fart. Du må selv justere farten med andre ord.
At den justerer farten selv, kommer nok senere, når systemet er litt mere testet, og eventuelle bugs er fikset.

SitatHastighetsassistenten benytter seg nå av kameraene på bilen for å finne fartsgrensen, noe som forbedrer nøyaktigheten av den informasjonen på lokale veier.

Hastighetsassistenten benytter seg nå av kameraene på bilen for å finne fartsgrensen, noe som forbedrer nøyaktigheten av den informasjonen på lokale veier. Skilt med fartsgrensen vil vises i kjørevisningen og bli brukt til å tilpasse fartsgrenseadvarselen.

Som vanlig endrer du på innstillingene til hastighetsassistenten ved å trykke på Kontroller > Autopilot > Fartsgrense.

Sliter selv med at jeg ikke får aktivert valget for automatisk stopp på rødt lys, står at jeg må laste ned nyeste kartdata oppdatering. Fikk forrige for noen uker siden, versjon 2019-xx (ettellerannet). Får ellers beskjed om at bilen er oppdatert, med alle nyeste oppdateringer...
Noen som har fått kartdata versjon 2020-xx for Model 3 i Norge?
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

geirci2

Sitat fra: jpg på tirsdag 22. september 2020, klokken 19:40
Sliter selv med at jeg ikke får aktivert valget for automatisk stopp på rødt lys, står at jeg må laste ned nyeste kartdata oppdatering. Fikk forrige for noen uker siden, versjon 2019-xx (ettellerannet). Får ellers beskjed om at bilen er oppdatert, med alle nyeste oppdateringer...
Noen som har fått kartdata versjon 2020-xx for Model 3 i Norge?

Å jo da, mange fikk versjon EU-2020.32-12313 for over 2 mndr. siden, men ble trukket tilbake etter få dager.

Les mer her: https://elbilforum.no/index.php?topic=46834.msg908011#msg908011
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

thomas_ja27

#214
Oppdaget en ting som jeg tror kom på versjon 36 som ikke er nevnt!
Nå er det plutselig masse muligheter i servicemode. Sikkert ikke lurt å gjøre så mye her inne! Men kjekt den dagen bilen ikke har garanti lengre og man kan skru selv :) Hold inne Teslalogoen øverst på skjermen i noen sekunder og skriv inn service.
Tesla Model 3 LR m/HF, HW3 og FSD
Nissan Leaf Tekna 2018 (solgt mai 2019)
Peugeot ION 2015

Ole Petter

Endelig fått oppgradert fra HW2.5 til HW3 og fått 2020.36.11.

Mtp på skilt så leser den de fleste, men desverre så ser det ut som den ikke er så glad til å justere fra 60->80 steder hvor kartet insistere på at det er 60. Andre veien ser den ut til å lese. (på vanlig riksvei)

Mtp på selve autopilot kjernen så har jeg kjørt begrenset, men det jeg har kjørt så ser det ut som det er litt "smoothere" og steder hvor den har phantom bremset tidlgere gjorde den ikke det no.

Gleder meg til de velger å stole mer på skiltlesing enn kart lesing.

knegg

Sitat fra: Ole Petter på torsdag 24. september 2020, klokken 21:47
Gleder meg til de velger å stole mer på skiltlesing enn kart lesing.

Gleder meg til den takler "opphøyd" fartsgrenseskilt... Når det er opphøyd finnes det ikke lenger fartsgrenseskilt, og den bruker sist leste skilt, i mitt tilfelle, et 30-soneskilt før 80-sonen.  :D
2020 Model 3

Handyman

Sitat fra: knegg på torsdag 24. september 2020, klokken 21:57
Sitat fra: Ole Petter på torsdag 24. september 2020, klokken 21:47
Gleder meg til de velger å stole mer på skiltlesing enn kart lesing.

Gleder meg til den takler "opphøyd" fartsgrenseskilt... Når det er opphøyd finnes det ikke lenger fartsgrenseskilt, og den bruker sist leste skilt, i mitt tilfelle, et 30-soneskilt før 80-sonen.  :D
Opphøyd?? antar du mener opphørt, eller "skilt nr 364 Slutt på særskilt fartsgrense"?
Har i så fall hørt at noen har opplevd at den etter hvert begynte å lese disse bedre. Håper på det, for hvis ikke kan det kanskje bli lange strekk man ikke kan bruke AP ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Min gikk fra 60 til 80 i dag da den passerte "Fartssone opphører"-skilt, men det var et skilt uten tall på, bare streker. De med tall reagerer min bil ikke på.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 24. september 2020, klokken 22:58
Min gikk fra 60 til 80 i dag da den passerte "Fartssone opphører"-skilt, men det var et skilt uten tall på, bare streker. De med tall reagerer min bil ikke på.
Interessant! Kanskje den tokler tallene i "motsatt retning".
Ser at knegg antakelig mente "skilt nr 368 Slutt på fartsgrensesone"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

knegg

Nå ble jeg litt usikker. Google maps viser at det er et skilt som viser at gående og syklende ikke har lov å ferdes på veien. Etterfulgt av et 50-sone opphørt (ikke opphøyd nei... 🙈). Bilen tror det er 30. Deretter ser den de grå skiltene og de viser i displayet, men ingen endring skjer.

2020 Model 3

JorEl

Fikk 36.11 i dag, og da sjekket jeg TeslaFi, som jeg pleier å gjøre. Ca 5800 var før meg ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Ole Petter

Sitat fra: JorEl på lørdag 26. september 2020, klokken 18:00
Fikk 36.11 i dag, og da sjekket jeg TeslaFi, som jeg pleier å gjøre. Ca 5800 var før meg ;)

Antall biler er vel ikke så relevant så lenge det ikke er får få.

Når en ser fordeling er .11 det mesteparten har.
https://teslascope.com/teslapedia/software

emurof

Sitat fra: Lapskaus på mandag 21. september 2020, klokken 15:11Jeg synes bilen ofte sover når jeg kommer ut i garasjen og skal dra ut ladekabelen. Må da strekke meg over og åpne bakdøra og så vente noen sekunder før den våkner opp og slipper taket. Veldig irriterende.
Hvis jeg starter forvarming før jeg går ut slipper den med en gang, men glemmer jo det av og til.

Hvis bilen driver å smålader etter hvert som batteriet kjøler seg kan det være lurt å bruke planlagt lading. Jeg har min stilt inn på 00:30. Da lader den seg ferdig og starter ikke å lade før neste natt igjen, Og den lader opp til gitt SOC med kaldt batteri, som gjør at SOC ikke faller etterpå.

Betyr dette at Tesla endelig frigjør ladekabelen når den ikke lader og man låser opp bilen, slik at man ikke må frem med mobiltelefon og tulle med appen for å få ut ladekabel?

Lapskaus

Sitat fra: emurof på søndag 27. september 2020, klokken 02:04
Sitat fra: Lapskaus på mandag 21. september 2020, klokken 15:11Jeg synes bilen ofte sover når jeg kommer ut i garasjen og skal dra ut ladekabelen. Må da strekke meg over og åpne bakdøra og så vente noen sekunder før den våkner opp og slipper taket. Veldig irriterende.
Hvis jeg starter forvarming før jeg går ut slipper den med en gang, men glemmer jo det av og til.

Hvis bilen driver å smålader etter hvert som batteriet kjøler seg kan det være lurt å bruke planlagt lading. Jeg har min stilt inn på 00:30. Da lader den seg ferdig og starter ikke å lade før neste natt igjen, Og den lader opp til gitt SOC med kaldt batteri, som gjør at SOC ikke faller etterpå.

Betyr dette at Tesla endelig frigjør ladekabelen når den ikke lader og man låser opp bilen, slik at man ikke må frem med mobiltelefon og tulle med appen for å få ut ladekabel?

Det vet jeg ikke, her er det snakk om kabel med "teslaknapp" på. Utrolig irriterende at denne er død når bilen sover. Sjelden jeg lader på utstyr som ikke har den knappen men jeg pleier alltid å låse opp ladeport fra skjerm i bilen for å stoppe lading før jeg kobler fra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA