Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.36

Startet av Kim-, lørdag 29. august 2020, klokken 20:32

« forrige - neste »

Motorwatt

Regner med at de nå bruker tid på å lære gjenkjenning av europeiske skilt. Dette bør egentlig ikke være så komplisert, da det finnes standarder. I Europa er disse regulert under "Vienna Convention on Road Signs and Signals" fra 1968 (finnes noen unntak med fargevalg. Sverige som eksempel). USA, Australia og Canada bruker MUTCD som er mere tekstbasert, og er nok grunnen til at det er disse landene som nå har fått .36-versjonen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kartelaven

#16
Nå er Norge inkludert i skiltlesingen i følge: https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2020.36/release-notes

Med 2020.36 forventer jeg at oppgraderingen til HW3 på biler med FSD starter ganske snart i Norge. Dette er en vesentlig funksjon HW 2.5 og eldre kommer til å mangle.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Motorwatt

Bra funn! Nå kan vi glede oss!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Kartelaven på onsdag 02. september 2020, klokken 12:50
Nå er Norge inkludert i skiltlesingen i følge: https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2020.36/release-notes
Med 2020.36 forventer jeg at oppgraderingen til HW3 på biler med FSD starter ganske snart i Norge. Dette er en vesentlig funksjon HW 2.5 og eldre kommer til å mangle.
Oppgradering til HW3 på biler med FSD har jo pågått en stund i Norge, og ville vel uansett ikke bli påvirket av denne versjonen hvis stemmer at denne skilt-lesingen ikke gjør at farten tilpasses automatisk. (Siden de vel har laget denne funksjonen selv, så vil de nok teste og tilpasse dette en stund før de slår på automatikk.) 
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Ser ut som den blir slik den er i dag. Har man innstilt på 50 km/t, og kommer til en 40-sone, så reduserer den farten. Når den kommer fra 40-sonen til en 50-sone (med 50-skilt) så øker den til 50. Men starter man for eksempel  i en 50-sone, og kommer til 80-sone, så øker den ikke automatisk. (hmm vet ikke helt om jeg skjønte det jeg skrev..).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kartelaven

Sitat fra: kodax på onsdag 02. september 2020, klokken 13:17
Sitat fra: Kartelaven på onsdag 02. september 2020, klokken 12:50
Nå er Norge inkludert i skiltlesingen i følge: https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2020.36/release-notes
Med 2020.36 forventer jeg at oppgraderingen til HW3 på biler med FSD starter ganske snart i Norge. Dette er en vesentlig funksjon HW 2.5 og eldre kommer til å mangle.
Oppgradering til HW3 på biler med FSD har jo pågått en stund i Norge, og ville vel uansett ikke bli påvirket av denne versjonen hvis stemmer at denne skilt-lesingen ikke gjør at farten tilpasses automatisk. (Siden de vel har laget denne funksjonen selv, så vil de nok teste og tilpasse dette en stund før de slår på automatikk.)

Ble litt feil, tenkte på HW3 oppgradering av model 3 som skulle startet i mai..
Automatisk tilpasning kommer nok rimelig snart.  :+1:
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

jlan

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. september 2020, klokken 13:36
Ser ut som den blir slik den er i dag. Har man innstilt på 50 km/t, og kommer til en 40-sone, så reduserer den farten. Når den kommer fra 40-sonen til en 50-sone (med 50-skilt) så øker den til 50. Men starter man for eksempel  i en 50-sone, og kommer til 80-sone, så øker den ikke automatisk. (hmm vet ikke helt om jeg skjønte det jeg skrev..).
Jo, jeg tror det er omtrent slik. Den går opp igjen, men ikke over den farten man opprinnelig innstilte på. Så ofte får man ikke nytte av det, fordi man må gripe inn manuelt og sette ned farten, siden bilen reagerer for sent når man f.eks.  kjører fra en 80 sone inn i en 50 sone. Dermed øker den ikke tilbake til 80 igjen
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jokke

Uansett bra hvis fartsgrensene blir riktige, nå er det MYE feil

Thomas Parsli

Da forventer jeg de bruker informasjonen fra bilene med HW3 til å oppdatere informasjonen om fartsgrenser slik at vi med HW2/2.5 endelig ser forbedringer!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Motorwatt

Ikke engang sikkert at det lagres noe sted, men at det kun skjer lokalt ved hjelp av det kameraene leser. Vet at man tidligere mente det skulle leses, lagres, og redistribueres, men nå er forhåpentligvis dette behovet borte? Lite mening med å få opplyst redusert hastighet for en midlertidig hendelse noen dager senere....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Stig-Arne

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 02. september 2020, klokken 15:53
Da forventer jeg de bruker informasjonen fra bilene med HW3 til å oppdatere informasjonen om fartsgrenser slik at vi med HW2/2.5 endelig ser forbedringer!
Forventer egentlig at AP 2,5 klarer dette fint med å se skilt og registrere hastigheten selv. Tipper det kommer med tiden. Har ingen planer om å punge ut for HW 3.0 for å si det slik.

xerxes

synes du skal håpe på det ja

Stig-Arne


HKS

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 02. september 2020, klokken 18:07
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 02. september 2020, klokken 15:53
Da forventer jeg de bruker informasjonen fra bilene med HW3 til å oppdatere informasjonen om fartsgrenser slik at vi med HW2/2.5 endelig ser forbedringer!
Forventer egentlig at AP 2,5 klarer dette fint med å se skilt og registrere hastigheten selv. Tipper det kommer med tiden. Har ingen planer om å punge ut for HW 3.0 for å si det slik.
Teknisk klarer både HW 2.0 og 2.5 å detektere skilt helt uten problemer. Spørsmålet er bare om Tesla prioriterer å implementere det. Er nok redd for at det meste av ny utvikling kun kommer til å skje på HW3 og nyere.

Når HW 2.0 kom stoppet i praksis også all videre utvikling av HW 1.0...
Tesla Model 3 Long Range

geear

Fascinerende at du vet at det går helt uten problemer teknisk...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA